Taas ärsyttää!

^ Episodin opetuksia:

- Sammuta kone aina yöksi, älä jätä lepotilaan;
- ATX-powereiden irtokaapelit eivät ole keskenään yhteensopivia vaikka niissä on sama liitin, jaksa vaihtaa ne uudet;
- Kiintolevyn vikavirtasuojapiirin komponentit ovat hävyttömän pieniä;
- Onneksi ne ovat myös hävyttömän halpoja;
- Onneksi on helposti lahjottava, vakaakätinen ja tarkkasilmäinen työtoveri;
- Levyt ovat siis pelastettavissa, yksi ja tärkein on jo labrattu kuntoon. :1420:

Luin YLEn jutun siitä, miten pitäisi harrastaa liikuntaa oikeaan aikaan vuorokaudesta, että se auttaisi kaamosmasennusta vastaan. Hiukan taas ihmettelen, kelle juttu on suunnattu, kun suositus on ajoittaa päivän liikuntasessio joko heti aamuun seitsemän ja kahdeksan välille tai sitten iltapäivälle klo 13 - 17. Ainakin itse olen töissä / työmatkalla noihin kellonaikoihin, ja veikkaan, että niin on aika moni muukin toimistotyöläinen. Toki vielä toistaiseksi omat työmatkat taittuvat pyörällä, eli lähes joka arkipäivä harrastan reipasta liikuntaa 2 x 30 min juuri noiden kellonaikojen rajoissa, mutta on etuoikeus asua niin lähellä työpaikkaa, että sinne voi pyöräillä (tai juosta, kuten eräs maratoonari tässä firmassa tekee). Juttu kuitenkin on kirjoitettu tyyliin "liiku tähän aikaan päivästä" ihan kuin työssäkäyvät voisivat vain päättää, että nytpä muuten sijoitankin vaikka salitreenini työpäivän ajalle tai käyn iltapäivällä tunnin lenkillä kesken töiden.

Last edited:
Vapaaehtoishommista palatessani lähdin kulkemaan väliaikaisen suojatien yli. Minua lähestyi jo kaukaa auto, joka ei osoittanut pienintäkään merkkiä hidastamisesta silloinkaan, kun olin jo aivan keulan edessä. Viimeiset askeleet menivätkin juosten.

Ei kulunut kauaakaan, kun seisoin liikennevaloissa aivan ratikkalaiturin edessä. Valot pysyivät sinnikkäästi punaisina, ja kaukaa ajeli ratikka kohdalle. Viimein valot vaihtuivat vihreiksi. Vierestäni ampaisi muutama tyyppi ratikkaa tavoittamaan, itse tulin vähän taaempana hyvissä tarkkailuasemissa. Juoksijat pääsivät ovelle ja painoivat avaamisnappia. Ei mitään. Ratikka lähti matkaan juoksijat ulos jääneinä.

Ja nyt keskelle risteystä pysähtynyt taksi blokkasi bussini pääsemästä kääntymään. Viikonloppu alkaa lupaavasti...

Ja nyt bussiin oli änkeämässä luokallinen pieniä koululaisia, onneksi huomasin ja ehdin paeta. Toivottavasti seuraava bussi kulkee onnekkaampien tähtien alla.

Todellakin perjantai 13. päivä...

Ärsyttänyt jo yli 2n kuunkierron ajan joutua jumittamaan vanhempien nurkissa ( -ja n. yli 2 viikkoa nyt
[Isä]ukon kämppiksenä, luonnollisen poistuman seurauksena).

Elämä heittelee taas kunnolla vaihteeksi lokaa niskaan joka taholta.. eikä tilanteelle näy loppua.

Eilen reilun vuoden vanha tiskikone sanoi sopimuksen irti tai siis ei ohjelman loputtua suostunut tyhjentymään vaan piti piipittävää ääntä. Takuu aikaa on onneksi jäljellä ja tänään kaiken muun ohessa ollut s-postin vaihdossa kyseisen laitteen valmistajaan. Ois ollut ehkä helpompi hoitaa asia puhelimella, katsotaan nyt koska korjaaja tulee vai tuleeko.

Laite on muuten sellainen, missä on liesi, uuni ja tiskikone samassa. Hyvin kompakti, mutta jo hankkiessa pelkäsin, että mitä jos hajoaa, tulenko siitä liian riippuvaiseksi. Ja jotenkin hankkiessa oli aavistus, että ei maailman kestävin, vaikka oli hintava. Tätä ennen Vohobitti ei ollut omistanut tiskikonetta.

Niin ikään ärsyttää likainen tisikivesi koneen pohjalla nyt. Ehkä täytyy se yrittää tyhjentää ennen kuin alkaa haisemaan / korjaaja tulee paikalle.

Eilen reilun vuoden vanha tiskikone sanoi sopimuksen irti tai siis ei ohjelman loputtua suostunut tyhjentymään vaan piti piipittävää ääntä. Takuu aikaa on onneksi jäljellä ja tänään kaiken muun ohessa ollut s-postin vaihdossa kyseisen laitteen valmistajaan. Ois ollut ehkä helpompi hoitaa asia puhelimella, katsotaan nyt koska korjaaja tulee vai tuleeko.

Täällä on sama aihe, joka ärsyttää. 17.10. illalla tiskikone alkoi pitää kauheaa kurnutusta. Ja kun sitä eilen tyhjänä vielä kokeiltiin niin kauheaa ääntä piti ja jätti lopulta vedet koneeseen. Tuo kone on edellisen asukkaan jäljiltä ja hän olisi sen voinut ottaa mukaansa. Heti katsoimme konetta että on varmaan markkinoitten halvin ja arvoimme kauanko mahtaa kestää. Meidän käytössä se kesti 16 kuukautta. Rahan meno tässä kohtaa harmittaa, kun säästökohteita olisi muitakin kuin puolipakollinen kone. Mutta se on nyt tilauksessa.

Mikä ihme siinä on, että aina jokin paikka repsottaa? Laminaattilattiassa oli kupla elokuun lopusta asti ja se käytiin viime viikolla korjaamassa. Eikös pukkaa uuttaa vaivaa heti sen jälkeen.

Pitääkö perustaa joku laitteiden uusimis- ja remonttiketju :D Itseäni ärsyttää se, että maaliskuussa meille asukkaille tuli sähköpostia että remonttitarvekartoitus on alkamassa ja että asukkaille tulee etukäteen kysely lähiaikoina. No mitään kyselyä ei ikinä tullut, syyskuussa ilmoitettiin että syksyn aikana tulee asuntoihin katselmus josta tiedotetaan ainakin 2 kk etukäteen. Se 2 kk muuttui jossain vaiheessa kahdeksi viikoksi. Katselmus oli tämän viikon tiistaina ja kun itse jouduin olemaan töissä silloin niin olin listannut lapulle (jonka oletin katselmoijan ottavan mukaansa) asiat joita mielestäni olisi tarpeen korjata. Kotiin tultuani lappu oli siellä mihin olin sen jättänyt ja siihen oli kirjoitettu lyijykynällä OK. Mulla ei ole nyt aavistustakaan onko palaute oikeasti mennyt eteenpäin. Odotan mielenkiinnolla tulevia tapahtumia...

Lisäksi asunnon käyttövastike nousi ensi vuodelle 70 eurolla. Kun vastike nousi viime vuonna 40 eurolla ja sitä ennen korotukset ovat olleet 10-20 e luokkaa, niin mietinpä vaan että onkohan seuraava korotus sitten luokkaa 120 e ja pitääkö kohta ruveta katselemaan muita maisemia.

Erityisruokavalioit. Tai siis eiväthän ihmiset minkään sille voi, jos eivät voi jotain syödä. Eikä siinäkään mitään, jos osa ei syö eläinperäisiä tuotteita, kun se on kuitenkin selkeä asia. Tai kyllähän kaikki erityisruokavaliot sikäli ärsyttävät, että ne aina vaikeuttavat asioita. Yleisesti kuitenkin ymmärrän niitä. Sitä vaan ei jaksa oikein ymmärtää, että jos on jo hyvin rajoittava ruokavalio, pitää ruoan olla vielä vegaanista. Ei viljaa, ei papuja, ei sieniä, ei lihaa...

Kuulostaa kieltämättä haasteelliselta. Noin yleisesti ottaen minä suhtaudun enemmän positiivisella mielenkiinnolla erilaisten ruokavalioiden tuomiin haasteisiin. Esim. gluteenittomia olen päässyt jonkun verran tekemään ja maidottomia ja tietty eri tasoisia kasvisruokavalioita. Mausteiden käyttöä rajoittavat ruokavaliot ovat minulle haasteellisempia ja maustamista ja maun tasapainon etsimistä rakastavana en koe niitä yhtä miellyttäväksi haasteeksi, mutta tosiaan syöjä itse ei niille mitään voi, joten sillä mennään mitä saa syödä. Luulen kuitenkin, että jos eteen tulisi noin rajoittava ruokavalio, että suunnilleen yksi tai kasvisproteiinia käy ja lisäksi pitää tarjota vegaanisena niin saattaisin vähän repiä hiuksiani asian edessä.

Minua ärsyttää aihe, jota purettiin jo aamupalapöydässä tänään ja se sivuaa sopivasti tätä ruokavaliojuttua. Se on vanhanaikaisiin ajatusmalleihin jämähtäneet lasten vanhemmat. Viime talvena luistelukentällä kuuntelin kasvavan ärtymyksen kera kun eräs isä puhui epäkunnioittavasti sukupuolivähemmistöistä. Mahdollisesti sama henkilö (voi toki olla myös eri, mutta ajatusmallit ja lasten ikä osuisivat sopivasti yksiin) oli kuulemma koulun vanhempainillassa purnannut kasvisruokiin liittyeen, että kun ei tarjota oikeaa ruokaa. Kun meillä on se ihana tilanne, että koulussa kasvisruokavaliota ei tarvitse enää erikseen ilmoittaa, vaan kasvisruoka tulee aina eläinproteiinien rinnalle (ja joskus on vain kasvisruokapäiviä) ja sitä saa ottaa kuka vain. Huomaan, että esikoisellekin välillä aina tarttuu koulusta jotain minun mielestäni aikansa eläneitä ajatuksia, joita sitten joudutaan korjailemaan kotona kun hän on ehtinyt ne jo selittää pikkusiskolleenkin.
Näissä lapsissa on tämän maan ja maailman tulevaisuus ja siksikin on tosi vahingollista tietoisesti siirtää lapsille tasa-arvon tai ympäristöä säästävien tapojen vastaisia arvoja. Kai he sitten uskovat asiaansa, mutta minä en enää pysty näkemään asioita heidän kannaltaan vaikka kuinka yritän.

Tänään ei olisi tarvinnut nousta sängystä.. tänään olisi voinut nukkua pitkään, mutta ei vaan nukuttanut. Tapeltiin M:n kanssa asioista, jotka ovat itsestään selviä minulle, muttei hänelle. Vedettiin mukaan myös pari sellaistakin asiaa, joissa olen joutunut ns. nielemään omat mielenkiintoni kohteet, hänen mielenkiintojensa takia. Olin hyvin hyvin kiukkuinen ja sitten tulee sähköposti, ettei tuotantoyhtiön kanssa vieläkään ole luvat ok, koska hän vaatii nyt listan myös sellaisista kappaleista, jotka ovat aivan toisten huolehdittavana, eivätkä heidän listoillaan. Ruotsiksi itsepintaisesti alunperin kirjoittanut lupa-asioidenhoitaja on siis saanut käännettyä tämän jo kahdeksannen kerran niin, että minun täytyy täyttää kaavake, kun hän ei saa omassa mielessään tehtyä tätä prosessia, kun siellä on kolme Hänen hylkäämäänsä kappaletta, vaan miun pitää tehdä se kaavake jälleen kerran...

Että ottaa päähän!!

Ainiin.. meillä myös kaksi näyttelijää vetäytyi näytelmästä vain, koska "ei tiedä jaksaako talvella" ja minun nyt pitäisi puhua heidän kanssaan, kun he eivät tiedä, miten reagoisivat omaan ilmoitukseensa. Nyt sitten olen lähetellyt uusille näyttelijöille viestiä, että pääsisivätkö mukaan vai ei. Eli etsiä taas koko vuoden mukaan tulevien tilalle alle 6h.

Olen itkenyt eilen, olen itkenyt tänään ja tulen varmasti itkemään muutoinkin. En vain jaksa näitä vastoin käymisiä.. En jaksa myöskään sitä, että minun pitää puolustella sitä, miksi pidän jostain asiasta, saati sitten jättämään omat mielipiteeni sivuun koko ajan.

Saanko mennä takaisin sänkyyn ja murista koko maailmalle?

2/5 kipeänä. Minullakin vähän ihmeellinen olo, mutta en tiedä johtuuko lihasten jumittumisesta ja siitä, että pitkästä aikaa sain vähän paremmin unta niin kroppa tajusi, miten vajaalla se on joutunut pyörimään ja kostaa nyt. Myös Leimu oli vähän vaisu ennen aamupäikkäreitä.
Isot lapset oli lähdössä perjantaina isovanhemmille viikonlopuksi tarkoituksenaan käydä teatterissa. Tätä on suunniteltu kuukausikaupalla. Kurjaa jos se ei nyt onnistukaan, jos väki on kipeänä. Meillä sairastetaan suht harvoin, mutta sillon kun sairastetaan, se ylensä sattuu aina just sillon kun olisi tulossa jotain kivaa tai jotain, mitä ei voi perua.

Edit: 3/5. Leimulla nousi lämpö.

Last edited:
4/5 sairaana eilisestä lähtien ja tänään varmistui, että ainakin yhdellä on korona. Eli luultavasti meillä kaikilla on.
Onneksi Leimu on hereillä oloaikansa ihan toimelias ja hyväntuulisen oloinen. Hän vaan nukkuu tosi paljon ja viihtyy tissillä. Myös Spyro on tänään ollu pirteämpi kuin eilen. Minua väsyttää ja on aika hakattu olo, mutta mitään radikaalia hengitystieoiretta ei ole kellään. Kukaan ei yski hulluna tai mitään vastaavaa. Käydään vaan aikalailla puoliteholla ja välillä jollain nousee kuume ja hän on hetken pois pelistä ja sitten taas jatketaan.

Kaikkialla riehuva flunssa taitaa olla tarttunut minuunkin, vaikka tässä vaiheessa tuntuukin vain lievää kurkkukipua. Kuitenkin mietin, onko oikein lähteä tällaisessakaan kunnossa ihmisten ilmoille, jos siihen ei ole pakottavaa syytä. Kalevan kaupunginosassa olisi tänä viikonloppuna pöytäroolipeleihin keskittyvä Tracon Hitpoint, missä kyllä ehtisin tartuttaa monia. Ruokakaupassakaan ei olisi pakko käydä, sillä selviäisin pari päivää ilmankin ja voisin tilata maanantaiaamuksi kotiinkuljetuksen. Onhan tuolla liukastakin, alkavan flunssan lisäksi olisi mahdollista saada murtuneita raajojakin. Kun olisin edes saanut yöllä kunnolla nukutuksi, mutta ei sitäkään. Möh.

Olen tehnyt virheen merkitessäni itselleni ylös kansalaisopiston kursseja, joihin lopulta käytin viime vuoden Epassi-rahani. Yhden tapaamisen mittaisen yläselän liikkuvuutta parantavan jumppaopastuksen piti mielestäni olla tämän viikon lauantaina, mutta kun kävin opiston sivuilla tarkistamassa kellonaikoja, kurssia ei enää löytynytkään. Sähköpostista kaivamastani ilmoittautumisvahvistuksesta sitten selvisi, että kyseinen kurssipäivä olikin jo kaksi viikkoa sitten. Tämän viikon lauantaina pidetään toinen kurssi, jolle ensin ajattelin ilmoittautua mutta vaihdoinkin sitten tuohon toiseen, mistä tämä kalenterisekaannus nyt sitten lienee seurausta. Äh ja harmistus.

Olin ajatellut käydä hoitamassa kurssin jälkeen asioita Helsingin keskustassa, kun nyt Stadiin asti olisin joka tapauksessa joutunut hankkiutumaan. Koska yksi tärkeimmistä asioista on lankojen valikoiminen pariin joululahjaan, minun on joka tapauksessa lähdettävä lauantaina liikkeelle. Ajattelin tarkistaa sitä varten netistä, mitkä ovat Menitan Helsingin myymälän aukioloajat nykyään, mutta se onkin lopetettu kokonaan. Nyt pitää mennä Soukkaan asti, jos haluaa asioida Menitalla. Äh ja tuplaharmistus.

Paikallinen aluelämpö aloitti talonyhtiössämme tänä aamuna lämmösiirtimen uusimisen mutta unohtipä ilmoittaa siitä meille asukkaille etukäteen. Nyt on sitten vesi poikki koko päivän aina iltaan asti, eikä juuri kukaan ole saanut "jemmattua" vettä. Ei siis hirveästi parane tulla vessahätää ja ruokasuunnitelmat meni myös uusiksi. Enpä ehtinyt aamulla peseytyäkään (mutta vessassa onneksi ehdin käydä kun heräsin aamuyöstä). Että tällätapaa tällä kertaa.

@Isilmírë lle toivottavasti harmistuksen vähentäjänä toimii, että Soukkaan menee tätä nykyä länsimetro. Eihän se silti lähellä ole, muttei ainakaan tarvitse körötellä tuhannen mutkan kautta kahdella tai useammalla bussilla. Toki en tiedä, oletko ehtinyt käydä Menitalla jo aiemmin metrolla.

Katsoin kyllä toiveikkaana, kauanko metrolla kestää keskustasta Soukkaan, mutta vähän liian ison palan se haukkaisi päivästä, kun olin ajatellut selviäväni lyhyellä kävelyretkellä Design-museon liepeille. Menen siis lauantaina hoitamaan vain muut Stadin keskustaan sijoittuvat asiani, teen ehkä retken Oulunkylän Lankamaailmaan akuuteinta langantarvetta paikatakseni ja autoilen joskus myöhemmin Soukkaan (autolla olen käynyt siellä monesti ennenkin, koska puolison sukulaisia asuu siellä) spesiaalimpia lankoja ostamaan.

En tiedä onko Snurre sinulle tuttu, mutta sehän löytyy keskustasta. Olin itse asiassa ajatellut itsekin käydä lähiaikoina lankaostoksilla enkä tiennyt Menitan lopettaneen Helsingin myymälänsä, joten pitääkin suunnata Snurreen.

Iso kiitos vinkistä, @Steelsheen ! Yritin googletella lankakauppoja keskustan liepeiltä, mutta jostain syystä Snurre ei tullut esiin hakutuloksissa. Olen varmaan käyttänyt jotenkin hölmöjä hakusanoja.