Talviuinti

Mirha

Kontulainen
Tänä syksynä päätin mennä uimaan syyskuussa. Ja sitten parin päivän välein pulahdin järvessä. Putki jäi heti päälle. Viimeksi kävin uimassa toissapäivänä. Onneksi tuossa lähellä on uimaranta, jossa on avantokin talvisin.

Onko täällä muita, jotka uivat vuodenajasta riippumatta?
Mitä mieltä olette avantouinnista jos olette sitä harrastaneet?
Käyttekö vain pulahtamassa vai uitteko oikeastikin?

Itse olen toki asian suhteen aloittelija, eihän tiistainakaan ollut kuin viisi astetta pakkasta. :D Järvi oli kyllä jäässä ensimmäistä kertaa tänä talvena. Mutta vesi ei ollut läheskään niin kylmää kuin miltä se näytti.

Hmm.. En tiedä, millaisen vastaanoton tämä hyinen keskustelu saa.
 
Tykkään oikeastaan aika paljon avantouinnista! Ja olen käynyt uimassa ihan tosi kovilla pakkasillakin. Vaikka sillon pitääkin olla pipo päässä! :D Käyn kuitenkin aina vain pulahtamassa pari kertaa eikä sitä oikein uimiseksi voi kutsua, mutta se on kuitenkin ihmeen virkistävää. :p Ja suosittelen ehdottomasti kaikille, joiden kantti kestää ja joilla on mahdollisuus, niin tätä harrastusta. En ole kyllä käynyt pitkään aikaan avannossa. Vaikeinta koko touhussa onkin juuri lähteminen ja sitten tietty se veteen meno! Mut kannattaa ihmeessä kokeilla!!! :)
 
Meillä oli koulussa viime vuonna mahdollisuus pulahtaa avantoon, mutta itse en nuhaan verhoutuen mennyt. Olisi pitänyt. Jälkeenpäin kadutti kamalasti.
Mä en ole vain ikinä erityisemmin välittänyt makkarankuoreen pukeutumisesta eivätkä mun bikinit olleet kamalasti talveen sopivaa laatua. :D
Selityksiä riittää.
Ehkä jonain päivänä vielä hypähdän avantoon.
Siinä lupaus uudelle vuodelleni.
 
Yleisesti ottaen rakastan uimista, mutta kylmää vettä en vain kertakaikkiaan kestä. Olen liian herkkänahkainen. Lämpiminäkin kesinä joudun lopettamaan uimisen viimeistään syyskuulla, kun uintiretket alkavat olla tyyliä, pikainen kastautuminen vain ja sen jälkeen saunaan.

Äitini on kuitenkin innostunut avantouinnista ja viime talvena pääsi sitä kokeilemaankin. Olen päättänyt, että vielä joskus minäkin kokeilen, miltä se tuntuu. Ainakin voin sitten sanoa kokeilleeni sitä, vaikkei avantouintia nyt ihan miksikään extremelajiksi voikaan kutsua. ;D
 
Meidänkin luokka oli kerran menossa avantouinnille, mutta minä jäin niiden joukkoon, jotka vain katselivat kun toiset yrittivät uskaltautua mennä veteen. En tykkää ollenkaan kylmästä ja ajattelin etten varmaan olisi kylmässä vedessä uimisestakaan tykännyt. Niinkuin ystäväni voi todistaa, olen aina ensimmäinen jolla jäätyy kädet vaikka pidänkin aina lapasia... Hyr!
 
Minua kiinnostaisi avanto-uinti, koska olen uskon sen "parantaviin" vaikutuksiin ja onhan siinä haastettakin.
Minä ja kaverini jatkoimme kesän uinteja syyskuun loppuun asti, mutta sitten, joko kiire tai kantin loppuminen lopettivat hyvin alkaneen harrastuksen.
Sellaisessa luonnon muovaassa rannassa kävimme pulahtelemassa, täällä maalaiskunnassa kun asumme.

Voisihan sitä vielä kai jatkaa, jossain vaiheessa tätä talvikautta. Mutta olen lukenut/kuullut, että helpointa avantouintiin siirtyminen on, kun jatkaisi kesäisiä uinteja normaalisti.

Aah, voin kuvitella kuinka keväällä, kun ilmat lämpenevät, vesi muuttuu avantouimarin iholla lämpimäksi kuin linnunmaito...
 
Nymphadora Tonks sanoi:
Meidänkin luokka oli kerran menossa avantouinnille, mutta minä jäin niiden joukkoon, jotka vain katselivat kun toiset yrittivät uskaltautua mennä veteen. En tykkää ollenkaan kylmästä ja ajattelin etten varmaan olisi kylmässä vedessä uimisestakaan tykännyt. Niinkuin ystäväni voi todistaa, olen aina ensimmäinen jolla jäätyy kädet vaikka pidänkin aina lapasia... Hyr!

Todistan. :D
 
No en oo itekään mikään lämmin verinen en todellakaan! kuitenkin olen aina kuulunut niihin jotka menevät ensin veteen ja tulevat ensin pois!!! Et semmosta... Rohkeutta yritykselle, ei se niin kauheeta oo kun vois kuvitella!
 
Minun pitäisi ostaa sellaiset uimakengät ja -hanskat. Viime kerralla jääty sormet todella pahasti. Ja ne kaiteetkin ovat usein ihan jäässä, eikä kohmeisilla käsillä saa niistä kiinni. Kauppaan käy minun tieni...

Toinen juttu, mikä pitäisi hankkia, olisi rannalla olevan lämpimän uimakopin avain. Tähän asti poikakaverini on ollut kuskaamassa minua autolla uimaan, mutta nyt kun on niin kylmä, niin tekisi mieli vaihtaa kuivat vaatteet päälle mahd. pian, eikä vasta kotona. Eikä sitä viitsi sydäntalvella lähteä kylpytakki päällä autolla jonnekin, vähemmästäkin saavat naapurit ihmeteltävää.

Joidenkin mielestä uinnin jälkeen pitäisi vain kuivata itsensä ja pukea kuivat vaatteet eikä mennä saunaan, sillä sauna kuulemma kumoaa avantouinnin vaikutuksia. Jos olisi se kopin avain, niin en jäätyisi niin paljon, että pitäisi mennä saunaan sulamaan. Pitää hoitaa asia kuntoon.

Oletteko muuten lukeneet kirjaa "Hyinen hurmio - avantouimarin käsikirja"? Luin sen ja sain lisäpontta harrastukseen. Suosittelen muillekin. Ainakin Pasi Heikuran osuutta. :)
 
Joskus pienempänä kokeilin avantouintia. Vaati kieltämättä hirveästi rohkeutta mennä veteen (muistaakseni kerran olen uskaltanut pulahtaa kaulaa myöten), mutta tunne sen jälkeen on melkoisen hieno. Iholla on ihana kihelmöinti ja olo on lievästi euforinen. Jotenkin tuo on vain jäänyt. Olen jossain määrin mukavuudenhaluinen ihminen, ja hyiseen veteen meneminen on ajatuksena epämiellyttävä ja vähän pelottava. Ja sitten sen uinnin jälkeen pitäisi vaihtaa vaatteet päälle Marjaniemen uimareiden ihanassa kopissa, jonka lämpötila on talvella parhaimmillaan viisi astetta plussan puolella. Hirr.
 
Mökillä tuota tulee harrastettua epäsäännöllisen säännöllisesti, tosin reiän saaminen metriseen jäähän tahtoo käsipelillä olla iso urakka. Mukavaa puuhaa, eikä sitä tarvitse mistään syksystä välttämättä aloittaa. Talvella vesi on lämpimämpää kuin ilma, jolloin kynnys on paljon pienempi.

Avantouintia tosin kuuluisi harjoittaa ilman saunaa, siitä tulee käsittääkseni paras olo. Ja onhan tuo hyvin tunnelmallistakin, jos muistaa vielä ottaa kynttilöitä mukaan.
 
Lukioaikanani kävin talvisin avannossa monta kertaa viikossa pienen maalaiskylämme uimahallin takana. Uimahallin takaovesta pääsi pujahtamaan rannalle ja avanto oli melkoisen isokin. Olin käynyt järvessä uimassa eräänä syksynä joulukuun lopulle asti, sillä se jäätyi vasta jouluaattona, ja avantoon siirtyminen ei vaatinut kovinkaan suurta rohkeutta.

Voi, miten kaipaankaan avantoon uimaan! Turussa on vähäisen kehnommat mahdollisuudet kyseisen lajin harrastamiseen, voi möh! Se hyvä olo, minkä avannosta saa, on ihan uskomaton. Paransi ainakin minun suorituksiani lukiossa. Koko kehoa pistelee ja on leijailevan kevyt ja samalla ihanan raikas ja virkeä olo.

Kannattaa kuitenkin muistaa uinnin jälkeen lämmin pukeutuminen, etenkin sukat ja kengät on hyvä pukea heti avannosta noustua. Ja pipo päässä avantoon! :)
 
Älkää unohtako kuumaa kaakaota ja hyvää seuraa! Minä olen kauhea tunnelmoija, joten avantouintini ovat tapahtuneet lähinnä samanhenkisessä seurassa, saunan ja lukuisien kynttilänpätkien polttamisen yhteydessä. (Sitä saunaa ei siis kuitenkaan poltettu.) En tiennytkään, että saunominen kumoaa ne terveysvaikutukset. :( Nyyh.

Jälkeenpäin on ihana olo, kun vaikka miten kauhea pakkasilma tuntuu vähän aikaa ihan lämpöiseltä. Minun euforiaani toki lisää sekin, että olen yleensä se, joka viipyy pisimpään avannossa ja nauttii kevään ja syksyn hyisistä vesistä, jos siihen on vain mahdollisuus. Hämmästyksen herättäminen on aina niin mukavaa.
 
Itse en ole avannossa uinut, mutta myöhäisin järvessäkäyntini oli pari vuotta sitten lokakuussa... Mutta tuosta avanto-uinnista sen verran, että pikkusiskoni käy avannossa kaverini kanssa. Kaverini on viimevuoden avantouinnin Suomenmestari alle 20-vuotiaiden naisten sarjassa, vaikka on vasta 16... Olemme kaikki kolme kilpauimareita, mutta minä en ole avantoon uskaltautunut, vielä...
 
Minä en kyllä avannossa kilpaa uisi. Hurr... Venäjällähän ne jotkut äijät vetää parin tunnin maratonuintia parin asteen lämpöisessä vedessä.
Onneksi Suomen avantouintikilpailut eivät ihan tuota luokkaa ole. Ei se kuitenkaan kamalan terveellistä ole siellä järvessä itseään liikaa lilluttaa. Itse suosin pulahduksia ja pieniä uintiliikkeentapaisia.
 
Minä en ainakaan itseäni saisi raahattua avantoon. Minulle kelpaa uimahalli ja kesäisin sitten se hieman lämpimämpi vesi. :) Olen kyllä kokeillut kaikkea kylmäaltaita ja sellaista "uima-allasta", johon tulee vesi lähteestä. Nekin ovat jo tarpeeksi kylmiä, joten en taida edes uhrata ajatusta sille, että avantoon pääsisin. :p Ehkä olen enemmänkin auringonpalvoja ja nautin hetkistä kun pääsee järveen viilentymään. Sitten uimahallissa uintia kunnon ylläpitimeksi. :roll:
 
En ole mitenkään kovin perehtynyt talviuintiin, eikä jäinen järvi hevin houkuttele vaikka rannalla asumme.

Partioaikoina tosin on tullut parikin kertaa pulahdettua avantoon, se oli kylmää touhua se.
Tai no, ei nyt aivan vastenmielistä, lähtihän siinä kivasti veri kiertämään. Ei sitä kyllä uimiseksi voinut sanoa. Nopeasti vain avantoon, niin että ehti sopivasti jalat raapiutua rikki jäänreunaan, ja yhtä nopeasti ylös ja saunaan.

Yksi hauska juttu partioleirejen avantouinneista on kyllä jäänyt mieleen. Kun juoksimme avantoon sukat jalassa niin ettei jalat jäädy, joku ehti tiputtaa sukkansa avantoon. Ja siinä kun oli pari metriä syvää niin se sukkahan piti pilkkiä sieltä ylös... Ihan onnistui tuokin;)
 
Mä käyn silloin tällöin pulahtamassa avannossa. Aloitin joskus syksyllä äitini kanssa mutta nyt on äippä tippunut kelkasta pois, ei kuulemma "saata enää mennä". Mua se kuskaa aina kun ehtii (ei tuonne millään pyörällä voisi kuvitellakaan menevänsä).

Avantouinti on aivan ihanaa! Aluksi varmasti hirvittää mennä sinne hyiseen mustaan veteen mutta aika nopeasti siihen saa sellaisen otteen ettei se enää olekaan NIIN shokeeraavaa. Itselläni on tapana uida aina pari pientä (n. 5 m halkaisijaltaan) ympyrää.

Viime kerrasta on pari viikkoa aikaa ja täytyy sanoa ettei se ollut noista kerroista miellyttävin. Tikkaat olivat ihan jäässä ja mulla oli vain surkeat villasukat jalassa. Melkein toinen sukka tippui veteen... Nyt mulla on onneksi sellaiset avantotossut hankittuna ja enköhän mä pian taas mene sinne uipottelemaan. On se vaan niin upea se tunne jonka siitä saa!
 
asiasta toiseen onko kukaan kokeillut sellaista super kylmä huonetta (-110 C) jotka ovat kuulemma hyviä moniin sairauksiin?
 
Ylös