Tarttuvat pelimusiikit

Chobit

Hobitti
Eli kertokkeehan hyvät ihmiset. Millä peleillä on suorastaan taianomaiset musiikit? Itse pidän Koji Kondon sävellyksistä, mm. Zeldojen musiikista.
 
Kyl noi Monkey Islandit on ykkösii. Menevää merirosvomusaa yms. Strategiapelien musat on enimmäkseen aika tylsiä ja monissa peleissä ei ole musia ollenkaan.
 
Korjasin otsikon.

Niin, minusta parhaimmistoon kuuluu ainakin kaikki kuulemani Jeremy Soulen ja Paul Ruskayn tuotokset. Planescape: Tormentin, molempien Diablo pelien ja Thiefien musiikki on myös erinomaista. Erityisesti pidän siitä, kuinka edellämainituissa teemat vaihtelevat mukavasti. Myös vähälle huomiolle jääneessä, mutta kaiken kaikkiaan loistavassa Freedom Fightersissa on loistavat venäjänvaikutteiset marssit. Ja olin miltei unohtaa... Vanha kunnon Outcast, jonka päätähuimaavat kuoro-osuudet saivat aina pulssin kiihtymään. Hyvä musiikki onnistuu aina luomaan sitä paljon puhuttua immersiota. Siksi sanoisinkin sen olevan melkein yhtä tärkeää kuin esimerkiksi grafiikat.
 
Hmm. Enpä ole kovin moneen peliin törmännyt, jonka musiikki olisi kirjaimellisesti huonoa. Joissakin peleissä musiikki on melkoisen mitäänsanomatonta latteaa puuroa, muttei sitä silti huonoksi voi sanoa. Ilman sitä kamalintakin musiikkia peli olisi täysin erilainen.

Esimerkiksi Unreal Tournament - sarjan pelejä jo pitkään kuluttaneena en voi kuin ihailla musiikin jylhää sopivuutta. Itse en ole Unreal Tournament - tyylisen meuhkaavan, kiihkeätempoisen ja raahaavan musiikin suurin ystävä, mutta plasmaseiden kanssa räikeässä pelimaailmassa ravatessa ja mitä mielikuvituksellisimpia vastustajia tuhotessa sitä alkaa ihan hakata jalallaan tahtia. Niin hyvin musiikki pelimaailmaan istuu. Myös aataminaikuista UFO II: Terror From The Deep - peliä pelatessani koin kovan pettymyksen, kun musiikit eivät toimineetkaan. Kun pelasin kyseistä peliä vanhalla koneella koostui äänimaailma kuolevien hahmojen rääkäisyistä ja musiikista, joka kuulosti luodun siten, että joku ääniteknikko istui pianon matalaa ääntä tuottavien koskettimien päälle viiden minuutin välein.
Silti minä kaipaan kyseisen pelin ääniä joka kerta sitä pelatessani.

Erikoisen hyvää pelimusiikkia? Hmm. Baldurs Gate II - pelin musiikki oli jotain niin uutta ja ihanaa ensimmäisellä kerralla kuultuna, etten vieläkään lakkaa pitämästä siitä. Myös Diablo 2 on musiikeiltaan kovin monivärinen, tosin ehkäpä hivenen latteahko ja liian raskas. Hmm. Myös kaikkien vanhojen ja klassisten tasohyppelypelien äänimaailma on mukavaa kuultavaa :grin:
 
Voin jopa suositella Might and Magic - pelisarjan osien 6-8 ostamista jopa vain musiikkien takia. Erityisesti 7:n synkeät ja 8:n fantastiset (siis ihmeelliset, toismaailmalliset) musiikit säväyttävät.
 
Juuri kun aiheesta kaverin kanssa oli keskustelua, niin eikö heti tännekin topikki putkahtanut. :)

Minun ehdottomia pelimusiikki suosikkejani ovat Dungeon Master 2: Legend of Skullkeepin, Warcraft 2:sen, Jeremy Soulen musiikit niin monessa hyvässä pelissä, sekä Matt Uelmenin Tristram (Diablo 1). Muitakin toki löytyy, mutta nämä ovat ne jotka mieleen heti ensimmäisinä tulivat.
 
Ekaksi tulee varmaan mieleen Icewind Dale 2 musikit. Kunnon jykevää musisointia. Pääsee hyvin fiilikseen. Ja aina kun tulee suurempi taistelu tulee sellainen "erikois" musiikki. Erilainen eri kohdissa peliä. Siitä tietää aina jos tulee tärkeä kohta pelissä. Ekassakin osassa oli hyvät musiikit. Niitä en kyllä enää muista kunnolla kun pelasin sitä viimeeksi arviolta viisi vuotta sitten.
 
Uusimpien Grand Theft Auto pelien soundtrackit voisi myös mainita tässä yhteydessä, vaikka kappaleet eivät olekaan pelejä varten sävellettyjä. 'San Andreaksessakin' on tuntikaupalla musiikkia, kasarihiteistä teknoon. Radiopulina on myös hyvin kirjoitettu ja aidosti hupaisaa.
 
Monkey Islandien musiikit itsellekin heti ekana mieleen tulevat. Niissä on tunnelmaa! Pidän myös kovasti Final Fantasy -sarjan musiikeista, tuntuu siltä, kuin joka kohtauksen ja paikan musiikkeihin olisi kiinnitetty vielä tavallistakin enemmän huomiota. Ja tottahan se on, että onnistuneella musiikilla saadaan lisättyä tunnelmaa myös juonta eteenpäin kuljettaviin ei-action -kohtauksiin, joita Final Fantasyissa kuitenkin on paljon. Pariin otteeseen sitä ihan liikuttuu, ja kyllä siihen osasyynä on erinomainen musiikki.

Minusta on hieman hassua, että joissain peleissä musiikki muuttuu jos vihollisia on lähellä, vaikkei niitä sitten vielä näkyisi. OK, onhan sekin tunnelman luomista, mutta yllätyksellisyys katoaa hieman jos vihollisia ei vielä näy, mutta musiikin kuulee jo. Muistaakseni esim. Devil May Cry'ssa oli tällainen elementti ja aina oli helppo varautua hyökkäyksiin.
 
Yksi osatekijä miellyttävään pelikokemukseen tekee musiikki. Kuuntelen aina pelatessani tarkkaan paitsi ääninäyttelyä, mutta myös musiikkia. Ihastuin ensimmäisenä Final fantasy 8 musiikkiin. Lauloin jopa "Eyes on me":n laulukokeessa koulussa. Seuraavana tulivat Baldur's gate pelien musiikit. Varsinkin kakkososan sountrack on pyörinyt usein levysoittimessa. Diablo ykkösen kitaramusiikkia innostuin soittamaan noin vuosi sitten, tosin soittotaitoni ei riitä ihan yhtä kauniiseen musisointiin.Seikkalunaksuissa on usein hyvää musiikkia. Syberiassa musiikit loivat hienosti tunnelmaa entisen Neuvostoliiton oloisessa maailmassa. Jos joku on sattunut pelaamaan Discworld pelejä, niin on ehkä huomannut, että niistäkin löytyy hauskoja kuuntelemisen arvoisia kappaleita. Harmi, etten ole löytänyt metsästämääni "missing presumed" -osaa mistään.
 
Clarice sanoi:
Kuuntelen aina pelatessani tarkkaan paitsi ääninäyttelyä...
Ihan pikkiriikkisen poiketakseni aiheesta, ääninäyttelyä (ja ääninäyttelijöitä) on hauska bongailla peleistä. Imdb:stä olen useasti katsellut missä muissa peleissä/sarjoissa/elokuvissa lempihahmojeni äänet, eli siis näyttelijät, ovat olleet.

Tästä muutama esimerkki, tiesitkö että (kaikki esimerkit BGII:sta):
- Jon Irenicuksen näyttelijä (David Warner) on ollut mm. näissä elokuvissa Planet of the Apes (2001), Scream 2 (1997), Titanic (1997)
- Minscin ääni (Jim Cummings) on myös Nalle Puhin, Tikrun ja Edin (Lion King, 1994) ääni

Ja näitähän riittä. www.imdb.com on hauskaa ajanvietettä, jos et ole kokeillut, nyt on korkea aika!
 
Ekana tulee mieleen vanhalle 8-bittiselle nintendolle tehdyn megaman 2:n musiikit joita kuuntelee ihan mielellään. Paljon muita hyviä on mainuttu ja se tosiaan harmittaa lähes pelissä kuin pelissä jos siinä ei ole mitään musiikkia tai musiikki on todella surkeaa tai muuten ei vain sovi peliin.
 
Päässä pyörii pelkkä Indiana Jones.. Indiana Jones.. India--
Kyllähän siihen on niin legendaariset piperrykset keksitty että :D Niitäpä sitten tuli hyräiltyä päivät pitkät (varsinkin sitä alkutunnaria minkä kaikki tuntevat).
Pandemoniumissa on myös tunnelmalliset musiikit (kakkosessa ehkä ne parhaimmat). Nimenomaan tunnelmalliset, kenttä menee sen mukaan läpi millainen musiikki. Joissain kentissä on vieläpä niin ahdistavat soinnut, että paniikki tulee vähemmästäkin.
Hehe. Heroes kolmosessa on kanssa hyvät. Vitsit että minä tykkään niistä taistelu-musaiikeista (äitini on täysin samaa mieltä, se musiikki on kuulema rentouttavaa :D). Vaikka eihän siinä pelissä edes ole kovin kummoiset taustamusiikit (aika normaalit), mutta silti ne osaavat antaa oikean pelitunnelman.
Kai minä vielä voin mainita Need For Speedin. Ja ehkä tarkemmin, ne Undergroundit. Minä kun en vielä ajokorttia omista (enkä siis ole päässyt vielä kunnolla kaahaamisen makuun), niin tuo peli auttaa ymmärtämään miten hienoa on ajaa autoa. Siis ne musiikit nimenomaan auttavat tässä asiassa.. Tykkään pelistä lähinnä niiden musiikkien takia :/
 
Tarttuvia pelimusiikkeja? Hakekaa ensin Sidplay2/w (Windowsille) tai SIDPLAY (Mac OS X:lle), menkää sitten The High Voltage SID Collection (HVSC) -sivustolle ja ladatkaa sieltä ensin alkuun HVSC's Top 100 SIDs -paketti.

Tässä tapauksessahan kysymyksessä on tietenkin Commodore 64 -kotitietokoneelle (1982-1993) tehtyjen pelien TOP 100 -musiikit. Kuusnepan äänet muodostettiin koneen tuolloin varsin edistyksellisellä SID-äänipiirillä, jota opittiin nopeasti hyödyntämään ennenkuulumattoman upealla tavalla. Tuloksena oli monia kuolemattoman hyviä pelien tunnusmusiikkeja. Ja jos tuossa kokoelmassa niitä on tosiaan se 100 kappaletta, niin HVSC-sivustolta voi ladata myös paketin, jossa biisejä on aivan järjetön määrä: suurin osa ikinä julkaistujen pelien, demojen, musiikkipakettien tai levykelehtien musiikeista, ammattilaisista harrastelijapiireihin.

Sidplayn lisäksi myös Winampille löytyy plugari, jolla SIDejä voi toistaa, se on tosin paljon rajoittuneempi.
 
Parhaita vaihtoehtoja minun lahjontayritykseeni (kenen sellaista tarvitsee tehdä?) on ainakin Stéphane Picqin muinaiseen Lost Edeniin (PC CD -95) tekemä loppuunmyyty ja muutenkin maan pinnalta tyystin kadonnut ambientish-soundtrack.

Niin ikään tuollaisen linkin löysin päivänä menneenä. Vähän yhdentekeviä, mutta onpa siellä joukossa muutama vanha tuttu helmikin.
 
Joo, tuo High Voltage SID Collection on tosiaan pullollaan kuolemattomia klassikoita. Tosin jos ei koskaan ole C64-kautta kokenut, voi musiikki olla lievähkö shokki. Totuttelua vaatii rutkasti siinä tapauksessa, ennen kuin niistä mitään irti saa.

Vähän uudemmista peleistä pitää toki ensin mainita yksi pelihistorian klassikkobiisejä, nimittäin The Secret of Monkey Island. Sen remiksit uudemmissa Monkey -peleissäkin ovat ihan OK-kamaa (etenkin kakkosen remiksi on hyvä), mutta alkuperäinen on silti alkuperäinen. Etenkin CD-version tunnusmusiikki on hieno. Myös LeChuckin ja SCUMM-baarin teemat samaisesta pelistä ovat klassikoita.

Myöhemmistä LucasArtsin peleistä Grim Fandagossa on loistavaa musiikkia. Vaikutteita on haettu kansanmusiikeista ympäri Etelä-Amerikkaa. Mukaan mahtuu jopa tangoa(!). Companeros, Manny & Meche ja The Ninth Heaven, muutamia muistettavia kappaleita mainitakseni.

Klassisempaa puolta löytyy Total Annihilationin ja Outcastin upeilta soundtrackeiltä. Total Annihilationin soundtrack on modernin pelimusiikin gurun, Jeremy Soulen, mestariteos. Total Annihilationin lisäksi Jeremy Soulea voi kuulla mm. Icewind Dalessa, Morrowindissä, Neverwinter Nightsissa ja Star Wars: KOTORissa.
Outcastin musiikin on säveltänyt Lenny Moore, ja sen on soitanut Moskovan Sinfoniaorkesteri. Erityisesti loppumusiikki, Heaven on Adelpha, on tunteikas ja harras kappale. Sopii pelin katkeransuloiseen loppuun erityisen hyvin.

Vähän rankempaa musiikkia on sitten ovat mm. Frank Klepackin sävellykset Westwoodin Command & Conquer -sarjaan. En ole jaksanut kaikkia tämän sarjan pelejä edes pelata, mutta alkuperäisen C&C:n sekä Red Alertin musiikit (etenkin Red Alertin "Hell March") ovat tarttuvaa musiikkia. Pelit ovat purreet multaa ajat sitten (kuka niitä oikeasti jaksaa enää?), mutta musiikki elää jossain määrin.

Konsolipeleistä täytyy ehdottomasti mainita Shenmuen soundtrack (säveltäjät Takenobu Mitsuyoshi, Yuzo Koshiro, Takeshi Yanagawa, Osamu Murata ja Ryuji Iuchi), sekä Stuart Chatwoodin säveltämät Prince of Persia: Sands of Timen musiikit. Warrior Withiniä en ole vielä pelannut. Siinä on ilmesesti kuitenkin sama säveltäjä, joten musiikin pitäisi olla siinäkin kohdallaan.

Tästäkin listasta jäi paljon hyviä pelimusiikkeja pois. Mutten nyt vain jaksa muistella asiaa tarkemmin. Jos jotain oleellista jäi pois, niin palailen myöhemmin sitten tähän ketjuun.
 
Chobit sanoi:
Itse pidän Koji Kondon sävellyksistä, mm. Zeldojen musiikista.

Sama täällä :) Pidän erityisesti Ocarina of Timen ja Majoras Maskin musiikeista. Niissä on sitä jotain mikä saa pelimaailman heräämään eloon omalla erityisellä tavallaan.
Muistan vielä kun pienenä pelasin Ocarinaa ja pääsin Shadow Temppeliin (kello näytti kymmentä, pelasin pimeässä ja muu perhe oli yläkerrassa), en uskaltanut mennä sinne "yksin" musiikin takia :grin: Se oli jotain niin kammottavaa, musiikki yhdistettynä paikan tunnelmaan; pääkalloja ja seinillä tauluja joiden asukit tuijottavat tyhjästi *hrrr..*. Kyllä ne japsit osaavat.
 
Tässä tarkoitettaneen pelejä varten erikseen tehtyä musiikkia?

Esim. Warcraftin musiikki jää kyllä helposti soimaan päähän, mutta sen musiikillisista ansioista en olisi niinkään varma. Muuten paras musiikki on ollut Star Wars -peleissä. :wink:

Johonkin lentosimulaattoriin, jonka nimeä en nyt muista, oli myös sävelletty komea, melkeinpä tähtiensotamainen musiikki. Eräässä toisessa pelissä (tai ainakin sen mainoksessa) oli käytetty Dies Iraeta Mozartin Requiemista.
 
Minulle jää aina Age of Mythologyn Kreikkalaismusiikit päähän. Ei nyt mitään maatajärisyttävää, ehkä enemmänkin ärsyttävää.
 
Ylös