Tarttuvat pelimusiikit

Klonoa 2: Lunatea's Veil:in musiikit ovat loistavia. Erityisesti biisit Going to Lunatea (+kaikki sen muunnelmat :p), Wahoo Stomp ja se biisi, mikä on Kingdom of Sorrow'n taustalla. Ja tietysti Moonlight Museum.. ^^ Ja Priestess of Sadness -niminen biisi on myös aika hyvä.

Ja Kingdom Heartsinkin musiikit ovat kivoja. Tunnelmallisia. Erityisesti se musiikki mikä on Traverse Townissa. Ja juuri ennen viimeistä bossia tuleva musiikki on aina hyytävää.

Ja Pokémon Rubyn, Emeraldin ja Sapphiren Sootopolis Cityssä on loistava teema, se pianonpimputus. Me lurves it 4-evah. ^^ Yleensäkin pidän uudempien pokémonien musiikista... Ja Kirbyssä ja Zeldassa on myös hyvää musiikkia. ^^
 
Ensimmäisinä minulle tulee mieleen Final Fantasy -sarjan musiikit, ja TES 3: Morriwindin musiikit. Final Fantasy -peleissä musiikit luovat loistavasti tunnelmaa, ja erityisesti Chocobo theme jää soimaan päähän. Morrowindissa musiikit taas ovat todella majesteettisia ja pidän massiivisista fanfaareista todella paljon. Rakastan molempien musiikkeja todella paljon.
 
Hmm.. kyllä se paras taitaa kuitenkin olla se legendaarinen 8-bittisen Nintendon Mario-sävelmä, joka soi päässä tuntikausia... ah tätä nostalgiaa.
 
Minun mielestäni pelien musiikit ovat todella tärkeä osa pelejä(tiippuen tietenkin peligenrestä), ja ne auttavat luomaan vahvempia mielekuvia ja tunteita. Esimerkiksi vanhat SNESin Final Fantasyt ovat jäännet mieleen pitkälti musiikin tarttuvien melodioiden ansiosta (ja nekin on sävelletty aika ääni-rajoitteiselle laitteelle). Tuntuu oikeastaan siltä, että vanhoissa peleissä on ollut jotenkin parempi musiikki.
 
Minä olen viimeksi pelannut tietokonepelejä noin 15 vuotta sitten. Konsolia mulla ei ole koskaan ollutkaan. Mieleeni ovat jääneet erityisesti Monkey Islandin musiikki sekä King's Quest. Super-Marion musiikki mulle tietty on tuttu, vaikka en sitä olekaan koskaan pelannut. Siihen aikaan kun tietokoneissa ei ollut äänikortteja, piipitysmusiikit eivät aina olleet kovin miellyttävää kuunneltavaa.
 
Muuten, tuo sivu jonka mainitsin viestissäni vähän aiemmin.. se MIDI-sivu... siellä on myös GBA-peli Inuyashan tunnari, ja siitä olen aina pitänyt (vaikka en tiedäkään koko pelistä mitään). Sitten on vielä Final Fantasy 9:n tunnari, jonka nimi on 'Melodies of Life'. Se on englanniksi laulettuna melko surullinen - ja pidän siitä melkoisesti.
 
On tullut tuota Empire Earthia viime aikoina pelailtua "jonkin verran". Pelin alkumusiikki synkkine kuoroineen vaikutti alkuinnostuksen vallassa positiiviselta poikkeukselta monien pelien tavanomaiseen musiikkiin verrattuna; ikään kuin joku olisi vaihteeksi nähnyt oikeasti vaivaakin. Ennen pitkää musiikki alkoi kuitenkin toistaa itseään. Varsinainen pelimusiikki oli aluksi melko siedettävää, mutta alkoi myös jonkin ajan kuluttua ottaa päähän. Ja pelinjälkeisten tilastojen kanssa soinut, jatkuvasti itseään toistava musiikinpätkä oli tehdä minut hulluksi jäädessään soimaan päähän. Olenkin jo pitkään pelannut enimmäkseen siten, että säädän pelien musiikin volyymin nollaan ja avaan taustalle Windows Media Playerin soittamaan milloin mitäkin mielialani mukaan. Elokuvamusiikki sopii usein hyvin. Saatan myös laittaa valikoituja alkusoittoja tai täyden oopperan soimaan.
 
Super Mario Bros.

Juu olen kyllä samaa mieltä kuin moni muukin eli kyllä nuo Super Mario Bros. musiikit ovat todella hyviä. Ei haittaa vaikka ne jotkun onkin tehty NES laitteella.
 
Ja lisää Jeremy Soule/Total Annihilation hehkutusta tiedossa. Hienoimmat pelimusiikit joihin olen tähän mennessä törmännyt ovat ehdottomasti Soulen, yhdessä Lontoon sinfoniaorkesterin kanssa toteuttamat, sävellykset strategiapeli Total Annihilationiin (julkaistu 1997). Siinä missä useimmissa muissa saman genren peleissä taustalla soi sitä ikiaikaista tekno-rock-tuubaa repeatilla niin Annihilationin taustalla mylvivät viulut, patarummut ja muut soittimet nostavat pelielämyksen aivan uudelle tasolle. Se tunnelma joka syntyy kun sadat ja taas sadat koneet ottavat yhteen mahtavien räjähdysten ja mahtipontisen sinfonian säestyksellä on yksi hienoimmista elämyksistä, jonka olen pelejä pelaamalla kokenut ja ikävä vain että yksikään toinen peli ei ole näiden yhdeksän vuoden aikana päässyt lähellekkään tätä tasoa strategiapelien puolella. Noh, onneksi Soule on mukana TA:n tekijän Chrish Taylorin uusimmassa projektissa "Supreme Commander", joka toivon mukaan ensi vuonna vihdoinkin syrjäyttää TA:n strategiapelien ykköspaikalta niin pelillisesti kuin musiikillisesti ;).

Muita maininnan arvoisia pelimusiikkeja löytyy ainakin, jo niin monesti mainituista, Final Fantasyista (niissä missä Nobuo Uematsu on heilutellut tahtipuikkoa) sekä Metal Gear Solideista ... etenkin MGS: Snake Eaterin tunnusmusiikki on mielestäni aivan mahtava.
 
Ite tullut viime aikoina kuunneltua aika paljon Silent Hill 2-4 soundtrackeja jotka on luonu nerokas Akira Yamaoka. Silent Hill pelit menettäisivät paljon tunnelmaa ilman Akiran loisteliaita ja välillä ah niin piinavia musiikkeja =)
Final Fantasy pelien musiikit pyörivät myös aika ajoin päässä ja Metal Gear Solid 2 päätunnari myös. Zeldan Ocarina of Time pelissä on myöskin ikimuistettava soundtrack joka on lähellä omaa sydäntä.
 
Final Fantasyjen musiikkeja kuuntelee aina mielellään, Black Islen roolipeleissä jää välillä paikoilleen pelkästään kuuntelemaan musiikkia, etenkin Baldur's Gate 2:ssa. One Must Fall 2097 musiikit ovat myös kumman tarttuvia tekno pimputuksia jotka sopivat peliin kuin nenä päähän.

Onhan niitä luultavasti enemmänkin, mutta nuo tulivat näin äkkiseltään mieleen.
 
Oi, minä olen ikionnellinen, kun löysin Klonoa 2: Lunatea's Veil -pelin soundtrackin! Ai mistäkö? No eheh, ehkei se ollut ihan laillisin vaihtoehto. Mutta kun ko. levyä ei saa edes tilaamalla Japanista tai Amerikasta... Kyseisessä pelissä on niin pirteät ja ihanat musiikit, että niitä voi kuunnella tuntikausia.
Squee~. Ja samassa paketissa löytyi vielä ensimmäisen Klonoan musiikit, jotka nekin ovat varsin hilpeitä. ^^ Onnea minulle.
 
Tähän ei ole vaikea vastata. Nimittäin kolme sanaa kertoo kaiken. Rome: Total War. Musiikit ovat jotain aivan käsittämättömän upeaa, parhaat joita olen koskaan kuullut peleissä. Ehdottomasti. Musiikki käsittää ainakin puolet koko pelin upeasta visuaalisesta maailmasta. Ilman sitä pelaaminen olisi aivan erilaista.

Lisäksi Elder Scrolls: Oblivionin musiikit ovat aika mukavia ja tarttuvia, niistä pidän myös.
 
Ehdottomasti Battle for Wesnothin musiikit. Ne on niin parhaita, varsinkin sellaisista isoista kaiuttimista kuunneltuina, ja ne luovat peliin sille sopivan tunnelman. :)

*menee takaisin pelaamaan*
 
Vanha (about 20 vuoden takainen) Bubble Bobble. :D

Myös hiukkasen uudempi Myst-sarja viehättää musiikillaan.
 
Age of Empires II taustamusiikki. Kun on kuunnellut kymmeniä tunteja sitä ei voi unohtaa koskaan! (vaikkei edes ole kovin erikoinen) Herätyskelloni piipittää hieman samaan tahtiin kuin se musiikki ja aina aamuisin tulee se sävel mieleen.
 
Todellakin, AoE II:n taustamusiikit kyllä jää mieleen. :D Ykkösversion äänet ja musiikit ovat myös jääneet kalloon melkoisen hyvin. Kolmosversion musiikit ovatkin joiltainosin sitten samankaltaisia kuin kakkosenkin.
Tästä hiipiikin AoE I:n nostalgia päähäni. :) Muistan vielä kun serkun vanhalla koneella sitä pelailimme ensi kertoja joskus poikasina. Sama kone ja sama peli ovat vieläkin kunnossa serkkujen kotona.

Voisi sanoa että myös Heroes of Might And Magicin musiikeissa on mieleenpainuvia piirteitä, eritoten viitosversion Haven-kaupunkien taustamusa. :p
 
AoE I ja II:n taustamusiikit tosiaan. Viimeisestä kunnollisesta pelikerrasta on monta vuotta, mutta silti ne musiikit on melko tuoreina mielessä. [22]
 
Vanha kunnon Tetris Nindendosta.. se jää helposti soimaan päähän.

Mutta ehkä uudemmista peleistä Pirates of the Caribbean - The legend of Jack Sparrow, jää helpommin soimaan. Elokuvien musiikkejahan siinä on, mutta sitä helpommin ne päähän jäävät soimaan.
 
Ylös