Taru Sormusten Herrasta Lukutuvassa alkaen 28.3.2006

Nappasin itselleni muutaman luvun - miten on tuon Vehkan seuraavan alustuksen kanssa, odottelemmeko vielä vai ottaako joku toinen sen pikakäsittelyyn?
 
Njooh, toivottavasti joku pystyisi hoitamaan sen. Päänsärky on ikävä juttu. Koneen ruudulta pystyn jostain syystä lukemaan ihan hyvin, kun suurennan kuvaa, mutta kirjan kanssa ei onnistu. Ikävä kyllä alustus jää siis tekemättä, päänsärkyä on ollut jo pari viikkoa ja vaikka olen useaan otteeseen yrittänyt aloittaa niin eipähän vainen onnistu. Anteeksi. :(
 
Kuulkaas, iski idea kun tässä kirjoitan Hesarille raporttia lukupiiristämme (josta lisää myöhemmin): meidänhän täytyy ehdottomasti ottaa Hurinin muksut seuraavaksi käsittelyyn, eikö? Jos ihan pikkuisen tiivistämme tahtia (=minä lakkaan lusmuilemasta), saamme TSH:n päätökseen juuri sopivasti käännöksen ilmestymisen kynnyksellä.

Jeh?
 
Nerwen sanoi:
Kuulkaas, iski idea kun tässä kirjoitan Hesarille raporttia lukupiiristämme (josta lisää myöhemmin):

Huu, tämähän on kiinnostavaa. Kerro tosiaan lisää!

Nerwen sanoi:
meidänhän täytyy ehdottomasti ottaa Hurinin muksut seuraavaksi käsittelyyn, eikö? Jos ihan pikkuisen tiivistämme tahtia (=minä lakkaan lusmuilemasta), saamme TSH:n päätökseen juuri sopivasti käännöksen ilmestymisen kynnyksellä.

Joo, ehdottomasti! Poljetaan entistä kiivaammin. Jaa, taidan olla itse vuorossa. Juhhei.
 
Joo, ankan "tänään" venyi seitsemän päivän pituiseksi, olen pahoillani.

Sain STSläisiltä kuuman vihjeen jonka mukaan Hesari kerää juttua lukupiireistä (jotain yleistä juttua oli kai julkaistukin jo) ja pistin sinne maililla vapaamuotoisen kuvauksen meidän virtuaalisesta lukurinkulastamme. Tänään Hesarin külttüüritoimituksesta tuli sitten vielä jatkokysely jossa mainittiin mm. seuraavat asiat: "Tarkoitus on laatia listaa ja taulukkoa ainakin Suomen lukupiiriläisten ikä- ja sukupuolijakaumasta sekä suosituimmista kirjoista." sekä "HS-kulttuuritoimitus kokoaa lukupiireistä materiaalia myös Kirjat-verkkosivustoon. Sinne tulee mm. lista niistä lukupiireistä eri puolilta Suomea, joiden toimintaan voi tulla mukaan. Jos piirisi on avoin, anna yhteystiedot, jotka voimme julkaista verkossa."

Ja tiivistelmänä meistä lähti seuraavaa
1) Luku/kirjapiirin mahdollinen nimi: "Lukutupa"
2) Piirin kotipaikkakunta: Kontu-verkkosivuston keskustelualue "Vihreä Lohikäärme" http://keskustelu.kontu.info/
3) Perustamisvuosi: 2002, tammikuu
4) Jäsenmäärä: Foorumille rekisteröityneitä (eli keskustelua mahdollisesti seuraavia) vajaa 4000, lukupiirissä aktiivisia kirjoittajia 10-20
5) Naisten ja miesten määrä: Foorumilla sukupuolensa ilmoittaneita naisia 39%, miehiä 19%, tuntemattomia 42%
6) Jäsenten ikäjakauma: (nuorin-vanhin): Ikänsä ilmoittaneista nuorimmat 10, vanhimmat 37. Todellisuudessa tätäkin vanhempia on.
7) Kolme viimeksi käsiteltyä kirjaa: (tekijä ja kirjan nimi) J.R.R. Tolkien: Taru Sormusten Herrasta (käsittely kesken), Tolkien: Roverandom, Tolkien: Keskeneräisten Tarujen Kirja
8 ) Mahdolliset muut toimintamuodot: Kontuun kuuluu foorumin lisäksi myös irc-kanava "Kultainen Ahven" jossa on myös järjestetty lukupiirimme keskusteluja. Muita Konnun toimintamuotoja ovat ns. miitit eli käyttäjien tapaamiset "oikeassa elämässä" sekä mm. KontuWiki joka on alati kasvava tietopaketti kaikesta Tolkieniin ja hänen tuotantoonsa liittyvästä. Toimintamme on kaikille avointa ja ilmaista, uudet keskustelijat ovat aina tervetulleita joukkoon!

Aiemmassa mailissa kerroin mm. että
Toimin ylläpitäjänä Suomen suurimmalla Tolkien-sivustolla Konnussa (http://kontu.info) ja meillä on ollut keskustelualueellamme (http://keskustelu.kontu.info/) lukupiiri vuodesta 2002 alkaen. Luettavana on yhtä poikkeusta lukuunottamatta ollut tähän mennessä pelkästään Tolkienin teoksia. Käsiteltävän kirjan laajuudesta riippuen alustuksia on pidettu 1-2 kertaa viikossa, kesäisin on yleensä ollut taukoa koska foorumi hieman hiljenee koulujen lomakuukausina. Alkuun lukupiirin pitäminen oli käytännössä kokonaan minun harteillani, mutta myöhemmin alustuksia on innostunut pitämään muutaman hengen ydinryhmä. Muutamaan otteeseen olemme kokeilleet yksittäisen kokoontumisen pitämistä myös irc-keskusteluna.
 
No niin. Tein meille loppua varten varsin tiukan aikataulun - ideana se, ettäkunsiitäkuitenkinlivetään. Jos pystymme tässä pysymään, pääsemme aloittamaan Hurinin muksujen tarkastelun melko tuoreeltaan käännöksen julkaisun jälkeen - se olkoon kannustimenamme! :p Älkää ottako peräkkäisiä vuoroja, jos tuntuu siltä että ette ehdi tehdä useampaa alustusta viikon aikana!
 
En valitettavasti ehdi tehdä alustuksia ainakaan tällä viikolla, olen sitäpaitsi koirahoitajana kirjojeni ulottumattomissa. Ensi viikolla voisi onnistaa hieman paremmin.

Muoks. Napsaisinkin itselleni vuoron ensi viikolta. Toivottavasti ne tekevät jutun meistä Hesariin. :wink:
 
Huomatkaa, oi alustusten varaajat, loppupäähän tehdyt korjaukset kuukausissa: toukokuusta ja kesäkuusta on tullunna huhtikuu (jos siis pysymme - Eru suokoon - aikataulussamme).
 
Tänään on kymmenes neljättä, kautta päänsäryn. Vietin viikonlopun sairaalassa, keuhkokuumeesta toivuin, ja yritän saada alustuksen väsättyä tänään. Kuumetta tosin on yhä, mutta katsotaan, mitä saan aikaan. Jotakin ainakin. (Hajamielinen ja tyhmä, aina ja ikuisesti.)
 
Elä Vehka ota stressiä vaan toivu ihan rauhassa (nimim. räpylä paketissa) - kyllä sen alustuksen joku muukin voi hoitaa, sanot vaan.
 
No, jos joku haluaa sen ottaa niin se olisi ihan hyvä. Ellei ottajaa löydy niin voin koettaa hoitaa, mutta kyllä se muutenkin vähän hirvittää, kirjan viimeinen luku ja kaikkea. (Eikä yskänlääke auta, pirhana vie.)
 
Ei hätä ole tämän näköinen. Pukkaan alustuksen ulos vielä tänään. Kiitos kun ilmoitit, Vehka - ja parane pian. :)
 
Meni sitten kuitenkin seuraavan vuorokauden puolelle melkein tunnilla. :wtf: Telimektar ja Samooja jatkakoot niin pian kuin mahdollista liitteisiin, minä koitan heittää tuon viimeisen kirjan yhteenvedon lähipäivinä.
 
Aikataulua täytynee varmaan jossain vaiheessa taas muuttaa, koskapa olemme pari lukua jäljessä nyt esillä olevasta suunnitelmasta. Oma alustukseni on valmis, mutta olen viikonlopun poissa maisemista. Joten koskapa aikataulu on kuitenkin jäljessä en ota asiasta näppylöitä vaan katsastelen, joko maanantaina olisi minun alustukseni vuoro. :p
 
Samooja sanoi:
Oma alustukseni on valmis, mutta olen viikonlopun poissa maisemista.

Lähetä se vain heti, ei ole mitään syytä miksi "Eorlin huone"-liitettä koskeva alustus ei voisi tulla ennen "numenorilaiset kuninkaat"-liitettä koskevaa alustusta. Minä laitan sitten numenorilaiset kuninkaat vaikka lauantaina, saadaan hiukan loppukiriä aikaiseksi :p
 
Nyt on Tikillä semmoinen kiire, ettei ehdi saada D-liitettä ulos ennen vappua. Jos joku tahtoo sen tehdä, kaikin mokomin
 
Kas niin, raivostuttavan pitkän, 10-päiväisen, tauon jälkeen sain viimein (paljolti Wikistä nyysityn) alustukseni D-liitteeseen tehtyä. Nyt on tilanne sikäli huolestuttava, että seuraaviin alustuksiin ei ole tekijää lainkaan luvassa. Olisiko kuka tahansa kieliä harrastava halullinen sellaisen tekemään: pienen esittelyn siitä, mistä tässä liitteessä oikeastaan on kysymys.

Kirjoittaa saa kuka vain, heti kun ehtii ja haluaa.
 
Halti jossain vaiheessa taisi lupailla seuraavia alustuksia tehdä (pitkällisen kinuamisen jälkeen), mutta en tiedä mikä on nyt tilanne.
 
Loppu lähestyy, ihan oikeasti, ja vieläpä ennen HLT:n ilmestymistä. Meiltä näyttää puuttuvan kaksi (Nerwenin) alustusta, kuudennen kirjan yhteenveto ja loppuyhteenveto. Mutta kysynpä vielä, haluaako N. tosissaan tehdä molemmat?
 
Noloahan se olisi tässä vaiheessa luistaa. ;) Jos jollain on hirveä inspiraatio ottaa vaikkapa toinen niistä hoitaakseen, niin en nyt hirveästi vastustakaan kuitenkaan. On minulla jotain ajatuksia (!!) päässä, täytyy vaan saada ne siirtymään näppäimistölle.
 
Ylös