Taru Sormusten herrasta (syksy 2014)

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Olisiko aika aloittaa suunnittelu? Tulen osallistumaan lukemiseen kuitenkin, joten olen valmis myös ottamaan vetovastuuta useammille viikoille. Kaikkien viikkojen ottaminen on kuitenkin liian kunnianhimoista.

Lienee vielä liian aikaista lähteä sopimaan tarkemmista päivämääristä, mutta uuden lukuaikataulun luominen voitaisiin ainakin aloittaa. Usein aikatauluissa taitaa olla tavoitteena, että lukemista olisi joka viikolle suurinpiirtein saman verran, mutta onko se sittenkään kannattava tavoite? Elämä on kuitenkin luonteeltaan vähän epätasaista, joten en näkisi pahana jos jotkut viikot olisi suhteellisen helppoja. Tämä antaisi vähän taktikointivaraa aikataulun suunnitteluun, eli potentiaalisille ongelmaviikoille (esim. paljon kokeita kouluissa tms.) voitaisiin ajoittaa lyhyemmät kappaleet.

Terveisin "herra joka käyttää työaikaa vapaa-aikansa suunnitteluun, enhän minä ikinä".
 
Entä jos vain laitettaisiin kylmästi tavoitteeksi luku per viikko? Silloin jäisi aikaa myös keskustelulle. Projekti kestäisi näin ollen runsaat puolitoista vuotta (viimeksi osuuksia oli noin 83 tai 84), mutta se ei varmaankaan olisi haitaksi, riittäisipä pitkäksi aikaa tasaiseen tahtiin keskustelua hyvästä kirjasta...
 
Yksi luku viikossa -lukemistahti on minusta järkevä valinta, vaikka lukemisurakasta tulee aika pitkäkestoinen. Kaiketi tahtia voi tarvittaessa välillä kiristää, jos eteneminen tuntuu sittenkin liian hitaalta, tai löysätä esim. useamman päivän juhlapyhäviikoilla, jos suurin osa kommentoijista on sukuloimassa tai muuten pois kolostaan / kotoaan.
 
Pian pitäisi varmaan laittaa aikatauluja kehiin. Onhan tässä kaksi kuukautta taas saanut ajatukset maata.

Mietin tätä Projektipajan hajauttamista siten, että jokainen uusi isompi lukupiiri saa ihan oman alahuoneensa. Tällä tavoin ne pysyvät paremmin erillään. Varsinaista haittaakaan tästä hajauttelusta ei pitäisi kaiketi tulla, Käärmeen etusivu saattaa ehkä hieman pidentyä (ellei sitten tee alahuoneiden alahuineita, jotka eivät etusivulle asti valu).
 
Luku viikossa kuulostaa hyvältä. On vain mukavaa, että on pitkäkestoista hauskuutta tiedossa.
 
Tämähän kuulostaa hauskalta idealta! Voisin ilmottautua mukaan, mutta minulla ei ole mitään hajua mistä puhutte.

Mitä minun pitää tehdä että pääsen keskusteluihin mukaan?
 
Jukka, sinun tarvitsee vain pitää vain silmä tarkkana, että kun lukupiiri polkaistaan käyntiin, olet vauhdissa mukana: sinulla on tarvittava kirja hallussasi ja mahdollisuus lukea samassa tahdissa muiden kanssa. Jos haluat ilmoittautua jonkin luvun alustajaksi, niin aina parempi. Yleensä lukupiirit ovat toimineet niin, että kullakin osallistujalla on joku luku/joitain lukuja, joita koskevan keskustelun hän avaa ruotimalla kulloisenkin luvun tänne foorumille postattavassa viestissä, ja sen jälkeen muutkin esittävät omia kommenttejaan. Vanhoista lukupiireistä voi katsoa, miten tämä on käytännössä tapahtunut. Alustukset ovat vapaamuotoisia, kukin tekee ne omalla tavallaan, joten siitä ei tarvitse ottaa paineita.
 
Voisin olla mukana. Luku viikossa kuulostaa sopivalta. Itselle löysällä viikolla sitähän voi jo lukaista vaikka kaksikin lukua, jos oma aikataulu on tiukka. On sitten valmiiksi luettu, kun tulee aika kommentoida ja pohtia.
 
Kiitos Isilmire valaisemisesta! Olen kyseisen kirjan lukenut vain kertaalleen aikoja sitten ja toiveena olisi tehdä se toistamiseen. Siksi uskon että kaikki muut noista edellytyksistä luonnistuvat, mutta tuskinpa osaan alustuksia tehdä. Tutustun kuitenkin aiempiin keskusteluihin, jotta ymmärrän tarkemmin mistä alustuksista on oikein kyse.
 
Olen mielelläni mukana. Kommunikointia helpottaa, kun mokkula saadaan huollosta ja voi taas kotikoneellakin jutustella.
 
Mukaan halajan myöskin. En ole koskaan lukenut Tarua kovin analyyttisellä otteella vaan pikemminkin "säästellyt" sitä ja nauttinut sen tarkkaan vaalittuna makupalana vain silloin tällöin, aina useamman vuoden aikavälillä kertaalleen läpi lukien. Ehkä olisi jo aika ottaa se kovempaan käsittelyyn ;)
 
Minä yritän myös roikkua tässä mukana. TSH on jäänyt viime vuosina aika vähälle huomiolle (80-luvulla luin sen varmaan 80 kertaa ja sittemmin kerran tai kaksi vuodessa) joten odotan varovaisesti saavani uusia näkökulmia jos vaan jaksan kahlata tämä projektin läpi.
 
Mielestäni tämä on oikein hyvä idea, yritän pysyä keskusteluissa mukana. TSH on jäänyt lukematta "syvällisesti", vaikka pari kertaa olenkin sen lukenut läpi.
 
Aloitettaisiinko lukujen käsittely nyt syyskuun alussa, vai tulisiko se liian nopeasti?
 
Kuten etusivulta saattaa näkyäkin, niin polkaisin nyt lukupiirin käyntiin. Meillä on kokonaan uusi oma huoneensa projektin käyttöön, koska jo Sormuksen ritareiden jälkeen meillä on aivan hirmuinen läjä keskusteluja.

Pistin säännöt diktaattoriperinteettömästi, eli en katsonut (tai kerrannut) miten vanhat lukupiirit oli järjestetty ja päätin vain jonkin systeemin, joka kävi järkeen. Tätä toimintaa saa kritisoida ja systeemiä voidaan hioa kivempaan suuntaan, jos "ei tee järki".

Oheistoimintaakin voitaisiin sitten toki järjestellä jos katsotaan soveliaaksi. Esimerkiksi irkkitapaaminen lukupiirin tiimoilta on kenties mahdollista sopia pidettäväksi viikottain tai joka toinen viikko?

Verkkainen lukutahti mahdollistaa myös jänniä asioita, esimerkiksi eri painosten tai kielten välisen vertailun. Saa nähdä jaksanko itse lukea samat tekstit uudelleen englanniksi :)
 
Jej! Jos Merri lukee Kirjan englanniksi, niin minäkin voin. Kun en nimittäin omista suomenkielistä painosta. Raga tosin jo lupasi lainata omaansa. :)
 
Ilmoitusluontoisena asiana: erittelin aiemman TSH:n lukutupailun omaan huoneeseensa.

Muutin myös huonejärjestyksen siten, että keskustelut ovat käänteisessä luomisjärjestyksessä. Eli uusi viesti ei pompauta näissä lukupiirihuoneissa keskustelua kärkeen.

Nämä muutokset toivottavasti tekevät helpommaksi vanhojen mietteiden kaivelun :)
 
Olen tulossa mukaan lukupiiriin. Palasin vastikään eeppiseltä vaellukselta Lapista, eli olen virittäytynyt tunnelmaan, mutta nettipimennossa olen ollut koko syyskuun. Yritän nyt lukea teidät kiinni.
 
Ylös