Taru sormusten herrasta Turun kaupunginteatterissa keväällä 2018

Syksyn liput ovat tulleet myyntiin:

29214500_1674186095982602_661579844399661056_n.jpg
 
Jes, ei ole vielä hätä, vaikken ole saanut aikaiseksi hommattua lippuja tai ylipäänsä päätettyä, milloin ehtisi ja jaksaisi mennä katsomaan!
 
Syksyn esityksiin (erityisesti viikonloppu-) on näköjään enää niukasti hyviä paikkoja, vaikka liput tulivat juuri myyntiin. Eli kannattaa olla nopea jos on suunnitelmissa mennä katsomaan!
 
Ohjaaja Mikko Kouki kertoo seuraavaa:

“Taru sormusten herrasta oli ensimmäinen kirja, jonka olen ostanut neljäsluokkalaisena säästöilläni ja lukenut useaan otteeseen. Olen haaveillut kauan tämän tekemisestä teatteriin ja olemme valmistelleet Sami Keski-Vähälän kanssa tehtyä sovitusta jo pitkään.

Myös Gandalfia esittävä Mika Kujala kertoo varhaisesta suhteestaan romaaniin Forssassa ilmestyvässä Seutu-Sanomat lehdessä. Toki sävyssä voi olla markkinointihehkutusta. (28.2.2018, s.23)

Forssalaislähtöinen näyttelijä Mika Kujala esiintyi ensimmäisen kerran ammattiteatterissa vuonna 1983. "Ammattilaisurani ensimmäinen ensi-ilta oli Tampereen teatterissa. Harjoitusvapaalla menin kirjastoon ja lainasin J.R.R.Tolkienin teoksen Taru sormusten herrasta. Suorastaan ahmin sen mielettömän upean tarinan, ja koen itseni etuoikeutetuksi saadessani elää sitä seikkailukokemusta näyttämöllä...
...Sen verran olen kuitenkin päässyt harjoituksia myös katsomosta seuraamaan, että voin todeta, etten ole varmaan koskaan Suomessa nähnyt näin visuaalisesti näyttävää teosta..."

Linkki digipainokseen: https://www.seutu-sanomat.fi/epaper

Koukin ja Kujalan kommentit kirjasta ovat ilahduttavia. Muistelen yhä synkän vihan vallassa jonkun Ryhmäteatterin muinaisen produktion jäsenen (olisiko ollut käsikirjoittaja?) yllättävän vähätteleviä kommentteja Tolkienin teoksen naiivista ja simppelistä kielestä. (Minulla ei valitettavasti ole linkkiä eikä tarkkaa sitaattia.)
 
Mainittakoon että väliajoille voi tilata ennakkoon naposteltavaa teatterilta. Näin pystyy välttämään hieman jonotusta. Teatterihintaan toki, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa 3,50€ kahvia ja naposteltavat ym:t lienevät samassa suhteessa menyyltään halvimpien leivonnaispaikkojen hintoihin nähden suuremmat. Helsinkiläisillehän nämä hinnat eivät ole mikään ihmetyksen aihe. Muistaakseni samppakaljaakin oli tilattavissa ennakkoon kuten myös rahvaanomaisempaa olutta, mutta Vihreän Lohikäärmeen olutta ei tainnut tarjolla olla. Jostain löytyy pdf, jossa nämä mainitaan. Väkeviä örkkilitkujakin on kai mahdollista ostaa, mutta ei ennakkoon, näin muistaisin.

Jännittää kyllä jo hiukan tuo puolentoista viikon päästä nautittava näytösleivos ja muukin asiaan liittyvä. Kaverilta kysyin voisiko miekkaansa lainata, mutta todettiin että teatterihenkilökunta ei ehkä ymmärrä miks kukaan haluaisi roudata ruosteista kahden käden rautamiekkaa penkille asti. Mistä tulikin mieleen että vaatekirppiksellä voisi käydä. Ehkä jää tekemättä tämä ajateltu sonnustautuminen, mutta kenties voisi mukaan ottaa graham-lihapiirakkaa esittämään lembasia.
 
Last edited:
Tarjoomusten esite ennakkotilausta ajatellen: (näköjään Tik on aiemmin jo asiasta kertonut)
 

Liitetiedostot

  • valiaikatarjoiluesite_kevat2018.pdf
    139,7 KB · Katseluja: 10
Muistelen yhä synkän vihan vallassa jonkun Ryhmäteatterin muinaisen produktion jäsenen (olisiko ollut käsikirjoittaja?) yllättävän vähätteleviä kommentteja Tolkienin teoksen naiivista ja simppelistä kielestä. (Minulla ei valitettavasti ole linkkiä eikä tarkkaa sitaattia.)

Minä olen ilmeisesti kovin naiivi ja simppeli, koska nautin erityisen paljon nimenomaan Tolkienin kielestä ja kirjoitustyylistä (sekä alkuperäiskielellä että suomennoksena) :grin:
 
Minä olen ilmeisesti kovin naiivi ja simppeli, koska nautin erityisen paljon nimenomaan Tolkienin kielestä ja kirjoitustyylistä (sekä alkuperäiskielellä että suomennoksena)

Muistan että olin kuin puulla päähän lyöty kaikista asioista juuri Tolkienin kieleen kohdistuneesta, mielestäni aivan absurdista kritiikistä. (Luultavasti sen esitti Ryhmiksen kyseisen produktion ohjaaja/käsikirjoituksen sovittaja Raila Leppäkoski.)

Kuitenkin jos yritetään miettiä tällaisen kritiikin syitä, niin Tolkien käyttää Sormusten herrassa ajoittain ainakin adjektiiveja hiukan kliseiseen tyyliin kuvatessaan, mitkä henkilöhahmot ovat hyviä, pahoja tai rumia.
Ryhmäteatteri ja sen näyttelijät olivat oman historiikkinsakin mukaan tehneet 1980-l. jälkipuoliskolla paljon komediaa tai suoranaista puskafarssia. Minä sanoisin että tällaisesta lähestymistavasta ei oltu täysin kyetty (tai haluttu) vapautumaan Sormusten herra-produktiossa. (Mielikuvakseni jäi lauma kurkkuäänellä huutavia, pyllyileviä röllipeikkoja.)

Toivon että Turun kaupunginteatteri suhtautuu asiaan vakavammin. (Ja että Braindead-Jacksonin elokuvien vaikutuksen vaara olisi pystytty minimoimaan.)
 
Last edited:
Kävimme eilen katsomassa esityksen, ja voin kyllä sanoa, että tykkäsin todella paljon! Vaikka tapahtumat etenivät ymmärrettävästi hyvinkin verkkaiseen tahtiin, niin silti juonen mukana pysyi hyvin kiinni koko ajan eikä neljä tuntia tuntunut edes pitkältä ajalta.

Lavasteet ja tehosteet olivat todella hienosti mietittyjä, minuun tekivät vaikutuksen varsinkin entit ja mustat ratsastajat. Puvustus oli myös hyvää, vaikka silmiini särähtikin hieman Legolasin sininen asu. Klonkun ja Sarumanin esittäjät saavat kyllä minulta roolisuorituksistaan täydet pisteet! Hieno esitys kaiken kaikkiaan.
 
Last edited:
Olen hämmästynyt siitä miten hyvin Länsikairan Punaisen Kirjan tapahtumat saatiin kuvattua näyttämölle vain neljässä tunnissa. En ole samaa mieltä verkkaisuudesta Salmiisin kanssa. Uuden näyttämön ominaisuudet olivat kauttaaltaan erinomaisessa käytössä. Massiivisia taistelukohtauksia ei tietenkään voi sisällä olevassa teatterissa toteuttaa. Vaellussauvaa ei saanut katsomoon asti, kenties hyväkin niin. Näytösleivos oli hyvä. En hämmästyisi, vaikka tämä sovitus, hyvin pienin modauksin, nähtäisiin muuallakin maailmassa. Parempi lopettaa tähän, en ala spoilaamaan enempää. Kuva näytösleivoksesta kenties seuraa, sanokaa jos ette halua spoileria. (Kukaan ei sanonut mitään joten lisään kuvan : )
 

Liitetiedostot

  • näytösleivosK.jpg
    näytösleivosK.jpg
    124,7 KB · Katseluja: 0
Last edited:
Onkos porukka nyt pukeutumassa jotenkin teeman mukaan vai normivaatteissa? Lähden reissuun jo aikaisemmin viikolla niin olisi hyvä tietää mitä pakata.
 
En ajatellut ihan arkisissa normivaatteissa tulla. Jotain vähän parempaa ylle, en ole vielä päättänyt mitä. Teemavaatteita ei itseltäni kauheasti löydy.
 
Otan ainakin itselleni mukaan valkoisen nilkkapituisen paitamekon ja sen päälle mustan Gondor-tunnuksisen "asetakin". Krasus ei ole vielä päättänyt, haluaako fantastisia vaatteita mukaan vai ei.
 
Lievästi haltiamaista pukeutumista oli muutamilla katsojilla havaittavissa, mutta tosiaan, vaellussauvaa ei saanut viedä katsomoon joten voipi olla että larppimiekat, nuijat ja puukot ynnä muut asuun mahdollisesti kuuluvat varusteet kuten jouset ja kypärät ovat myös kiellettyjen asioiden listalla.
 
Itse pukenen "jotain parempaa seppälää", fantastinen vaatevarastoni kun kaipaisi kipeästi sekä täydennystä että päivitystä.
 
En oo vielä miettinyt, mitä laitan lauantaina päälleni, mutta helmikuussa katsomassa ollessani tuli sanomista kääpiö/Winterfell-henkisestä [ulko]takistani, jonka avulla olin muuttanut normivaatteeni cossiksi. Ulkovaatteita kun ei sais viedä katsomoon (etteivät oo jalkatilassa tiellä, jos tulee hätätilanne), mutta sain viedä sen, kun totesin, etä pidän sen päälläni. Itse asiassa katsomossa olisi (ekan hien jälkeen) tullut kylmä ilman sitä! Laitan ehk silti jtn muuta tällä kertaa, mutta kerroksia selvästi pitää olla mukana.
 
Last edited:
Heathertoesin viestin luettuani olen iloinen, että pakkasin villaista vaatetusta. Osittain samaa kuin Hobitin ensi-illassa, mutta kääpiöparta peruukkeineen jäi kyllä nyt pois, siitä ei ollut kuin riesaa... Sääennuste kertoo, että sadetta saattaisi olla lauantaina. Koitan pysytellä kuivana, ettei muiden tarvii koko neljää tuntia haistella märkää villaa...
 
HUOM HUOM! Yksi opiskelijalipullinen on estynyt tulemasta huomenna, joten joku opiskelijakortillinen pääsisi kanssamme huomenna teatteriin ihan ilmatteeksi (en tiedä, pystyisikö lippua ovella upgreidaamaan eläkeläis/normilipuksi, kiinnostuneiden hobittien kannattaa tietysti pirauttaa teatterille ja kysyä). Kiinnostuneet laittakoon viestin tähän keskusteluun, niin lippu menee ekalle kommentoijalle - tahi ekalle varasijalaiselle, jos ekalla ei oo opiskelijakorttia eikä lippua saa upgreidattua. Mainitkaa siis viestissänne, onko teillä opiskelijakorttia. [lisäys: @Ilma oli kiinnostunut peruutuspaikasta, joten jos ei tule liian viime tingassa, niin tässä tilaisuus!]

Laitan myöhemmin illalla huutelun Facebook-ryhmään, jos ei foorumilta ei sitä ennen löydy lipulle ottajaa, mutta toistaiseksi tuputan lippua vain täällä. En ole nyt illalla kovin hyvin online, mutta myöhään illalla/yöllä/huomenna kyllä :D
 
Aaargh! Minulla olisi vapaa viikonloppu. (Alun perin kun jätin ilmoittautumatta kun en tiennyt sitä varmasti ja sitten ehti mennä sivu suun.) Katson nopeasti, saanko kyydit järjestymään, ja jos kyllä, olen se ensimmäinen opiskelijakommentoija.
 
Ylös