Tauluseinää huolletaan yöllä 9.10.

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Tauluseinän järjestelmä päivitetään Pixelpost-alustalle yön kuluessa. Tämän vuoksi Tauluseinä tulee olemaan pois käytöstä. Mikäli päivitys sujuu suunnitelman mukaisesti on uusittu Tauluseinä käytettävissä aamuun mennessä.

Uusi järjestelmä avaa kuvien kommentoinnin koko maailmalle, sisään ei tarvitse kirjautua kommentin kirjoittamiseksi. Kommentointi on suojattu spammilta. Kuvien selaaminen tulee muuttumaan toisenlaiseksi. Laajennettavuuden ansiosta järjestelmää tullaan todennäköisesti virittelemään tarpeiden mukaisesti lähipäivinä.

Pixelpost on ns. kuvablogi (photoblog), joka on alusta alkaen rakennettu kuvien selaamista ajatellen. Se on kuitenkin perusasetuksilla vain yhtä käyttäjää varten, joten Kontua varten järjestelmään on tehty joitakin laajennuksia, jotta useamman käyttäjän käyttö luonnistuu.
 
Tulen laittamaan Tauluseinälle kuvakoon rajaksi 1280 x 1280 pikseliä, eli tuota suurempia kuvia ei tulisi laittaa. Teen tarkistuksen itse palvelimen puolelle mikäli mahdollista (= ehdin toteuttaa sen), mutta pyydän silti rajoittamaan kuvien kokoa jo ennen niiden lähettämistä palvelimelle.

Ohjelma kuvien koon rajoittamiseksi (Windows 7, Vista, XP) – voit Resurssienhallinnassa valita kuvan tai useamman, avata ponnahdusvalikon hiiren toisella ja valita Resize Pictures. Sitten voit muuttaa kuvan haluamaasi kokoon.

Custom-asetuksilla kenttiin tulee 1280 x 1280 ja lisäksi kannattaa avata Advanced-kohta ja laittaa sieltä, ettei pienistä kuvista tehdä isompia.


Minulla menee tällä hetkellä puoli-ikuisuutta kun korjaan kuvien kokoja omalla koneellani, ensin joudun lataamaan kaikki kuvat, odottamaan pitkän aikaa kuvien koon korjaantumista ja sitten vielä laittamaan kuvat takaisin. Lisäksi pitäisi tehdä uudet thumbnailit... jiihahaa.


Muoks!
Jotkut ovat myös lähetelleet PNG-kuvia. Ennen kuvan lähettämistä kannattaa ajaa kuvat PNG-optimoijan lävitse. Monet kuvista putosivat reippaasti alle puoleen alkuperäisestä koostaan.
 
Tilannepäivitys: Tauluseinä on nyt selattavissa, mutta kuvia ei voi vielä toistaiseksi lähettää. Sen sijaan kommentointi toimii jo. Tyylittely on hieman vaiheessa, muutoksia tapahtuu varmasti myöhemmin kun minulla on enemmän aikaa laittaa ajatusta siihen. Suuri kuvien kokokäsittelyurakka söi useamman tunnin pois kuin olisin halunnut, joten projekti venyy aiotusta. Jos jaksaminen riittää, niin puuhailen vielä muutaman tunnin.

Tauluseinän uusi osoite on http://kuvat.kontu.info/

Mikäli sivu näyttää vähän rikkonaiselta, niin kannattaa päivittää sivu. Tyylitiedostoon on tehty muutoksia, mutta välimuistitus toimii tehokkaasti.


Muoks!
Korjaus, kommentointi ei toiminut, mutta nyt sekin on korjattu.
 
No niin, kahden päivän viivästys siihen tuli, mutta nyt kuvien lähettäminen onnistuu! Kaikista virheilmoituksista kannattaa valittaa (ja kertoa mikä virheilmoitus tuli vastaan).

Omien kuvien ja saatujen kommenttien selaaminen sekä kuvien muokkaus tulevat vielä myöhemmin.

Kuvien poistamisesta vastavat konnavahdit ja ylläpitäjät.
 
Sen verran ainakin tuli mieleen vilkuillessani uutta kuvan lähetystä, että mitenköhän tagit tulisi nyt merkitä? Erottaako välilyönti tagin toisesta vai pilkku vai joku muu? Sekin on vähän harmittavaa että yhdeltä sivulta saa enää lähetettyä vain yhden kuvan kerrallaan entisen neljän (vai oliko se jopa viisi?) sijaan.

Selaus on tositosi paljon kätevämpi nyt, ulkoasu paljon tyylikkäämpi ja muutenkin on siirrytty hyvässä mielessä uuteen aikakauteen minun mielestäni. Hyvä Merri! :)
 
Tagit erottaa välilyönti että pilkut. Tagin nimessä olevat välilyönnit tulee tehdä alaviivalla, eli esimerkiksi Paint_Shop_Pro.


Päätin luopua useamman kuvan lähettämisestä kerralla, jotta yhden kuvan lähettämiseen panostetaan enemmän. Kannattaa kuitenkin huomioida sellainen yksityiskohta, että kuvan tiedot pysyvät samana uuden kuvan lähettämistä varten! Eli saman aiheisia kuvia lähettäessä sarjassa ei tarvitse enää tehdä valtavia muutoksia tai muistaa mitä kaikkea laittoikaan edelliseen, pienemmät muutokset riittävät.


Muoks!
Kuvia on uudelleenluokiteltu tagien pohjalta. Nyt siellä on huomattavasti vähemmin väärin luokiteltuja kuvia.
 
Onko tässä uudessa versiossa enää mahdollisuutta hakea kuvia tekijän mukaan? Itse kun olen tykännyt seurailla eri ihmisten omien gallerioiden kehitystä ja tätä harrastusta olisi hauska jatkaa.
 
Ainakaan vielä sitä mahdollisuutta ei ole. Kaikki on kuitenkin toteutettavissa, aika toteuttamiseen sen sijaan on se kysymysmerkki. Tänä yönä taidan keskittyä Möyremään ja Mathomiin.
 
Ylös