Tehdään lembasia!

Kuilusäihke

Haltiamieli
Törmäsin netissä lembas reseptiin, joten päätin jakaa sen teidän kanssanne! (jos itse haluatte selata reseptejä, suosittelen hakemaan englanniksi, niin kuin itse tein, paljon kattavammat reseptivalikoimat. suomenkielisä reseptejä löytyy vain muutamia) En tiedä kuinka moni on itse leiponut lembasia, mutta itse en ole koskaan yrittänyt. En tiedä, onko meidän maailmassa tehty lembas niin hyvää kuin se, mitä Sormuksen saattue sai Lothlorienista. En kyllä usko. Mutta se selviää vain kokeilemalla! Haastan kaikkia kiinnostuneita kokeilemaan! :)


2½ kuppia vehnäjauhoja (yksi kuppi, eli kahvikuppi on noin päälle 2 dl)
1 rkl leivinjauhetta
1/4 tl suolaa
1/2 kuppia (1/2 kuppia: n. 1 dl) voita
(käytin sulatettua voita, ja annoin jäähtyä hetken)
1 tl kanelia
1/3 kuppia ruskeaa sokeria
1/2 tl hunajaa tai vaahterasiirappia
2/3 kuppia kuohukermaa tai maitoa
1/2 tl vaniljaa
(itse käytin vanilja-aromia, voit käyttää esim. vaniljatankoja, uskon että vaniljasokerikin toimii)

Osat mitoista on pieniä, ja tarkkoja, eli ei mielestäni haittaa vaikka jotain ainetta lipsahtaisi puolen teelusikan siasta teelusikallinen.

1. Kuumenna uuni 220 asteeseen.
2. Sekoita jauhot, leivinjauhe ja suola isoon kulhoon
3. Lisää voi ja sekoita haarukalla huolellisesti, kunnes seos muistuttaa hienoja rakeita
4. Lisää sokeri ja kaneli ja sekoita ne huolellisesti seokseen
5. Lisää maito, hunaja/siirappi ja vanilja ja sekoita haarukalla kunnes taikina on mukava ja paksu.
6. Leivinpaperille muotoillaan neliönmuotoisia paloja ja veitsellä viilletään palojen pintaan raksi-kuviot, ei kuitenkaan pohjaan asti. Yksi "leipä" on siis pieni ja neliön muotoinen, ja sen pinnalla on raksi-viilto.
7. Paistetaan uunissa noin 12 minuuttia, tai pidempään, kunnes leipä on tasaisen värinen ja lievästi kullan sävyinen

Lembasin
kuuluu olla kuivaa ja huoneenlämpöistä, eli anna leipien jäähtyä hyvin ennen syömistä!

Oma versioni leivästä oli hyvää. Muistutti hieman maultaan pikkuleipiä, mutta kaiken kaikkiaan mielestäni maukas lopputulos. Soveltuu hyvin esimerkiksi evääksi tai välipalaksi. :) Ihme kyllä, ihan kotitekoinenkin lembas on täyttävä välipala.
Jos teitte itse lembasia, kertokaa mielipiteenne!

Jos teillä on omia lembas-reseptejä tiedossa, laittakaa niitä ihmeessä tähän keskusteluun! Olisi kiva kokeilla muitakin versioita tästä kuuluisasta matkaleivästä.
 
Last edited:
Jännä huomata ero siinä miten mielikuvitus toimii. Tuosta reseptistä tulee selkeästimakea leipä, mikä sopii kyllä hyvin ajatukseen että leipä antaa energiaa ja virkistää tehokkaasti. Minä olen kuitenkin aina kuvitellut lembasin enemmänkin suolaisen makuiseksi ja rakenteeltaan aika pehmeäksi ja silkkiseksi. Lapsena söin paljon lepuskaa ja varmaan siksi yhdistin ohuen leivän heti siihen. Tosin lepuskasta ei sinällään saa mitenkään sellaista superruokaa kuin lembas.
Olisi ihan hauska koota tähän erilaisia versioita lembasista. Onko muilla omanlaisiaan ohjeita?
 
Leipominen ja ruoanlaitto -ketjussa oli ainakin pari lembasreseptiä lisää, ne voisi joku näppärämpi kopioida tännekin.
 
Siellä on vuodelta 2010 Vetehisen ja ElenGirlin reseptit ainaskin: täällä Vetehinen ja ElenGirl vähän alempana.

Joka tapauksessa toivotan mitä parhainta onnea kokkailuun. Tuloksista varmaan saamme kuulla täällä. Hehkuta oikein kunnolla, tiedä vaikka innostuisin itsekin matkaleivän tekoon.
 
Last edited:
Tuon lepuskan ongelmahan on se että se on aika kosteaa eikä siis säily. Lembasinhan olisi tarkoitus olla sellaista joka säilyy hyvin pilaantumatta.
 
Jep, itsellänikin se oli sisältä hieman kosteaa. En tiedä onko olemassa jotain niksiä miten sen saisi kuivemmaksi ja paremmin säilyväksi.. Sen salaisuuden taitaa tietää vain haltiat.
 
Aion tänään Hobittipäivänä vuonna 2016 kokeilla seuraavaa resptiä.

Kaikki määrät ovat likiarvoja. Yhdestä annoksesta tulee kaksi leipää.

n.30g Hunajavoita(½ hunajaa ja ½ pehmeää voita)
3-4 dl Venhäjauhoja
1 tl Leivinjauhetta
½ tl Suolaa
½-1 tl Sokeria
1 dl Maitoa

Halutessasi voit käyttää myös: 1 rkl siirappia hiukan rouhittuja manteleita tai mantelijauhetta, hiukan kivettömiä rusinoita, hiukan hienoksi raastettua appelsiininkuorta ja/tai appelsiinimarmelaadia

Valmistus:

Sekoita hunajavoita varten ½ osaa pehmeätä voita tai margariinia ja ½ osaa hunajaa ja sekoita, kunnes saat sopivan notkeaa tahnaa. Jos käytät siirappia, rusinoita, marmelaadia ja/tai appelsiininkuoria, sekoita myös se/ne joukkoon.

Sekoita kuivat aineet vehnäjauhoihin. Lisää maito. Sekoita, kunnes saat tasaista taikinaa, lisää jauhoja tarvittaessa. Lisää taikinaan hunajavoi ja sekoita kunnes taikina on tasaista. Jaa taikina kahteen osaan ja muotoile pellille pyöreiksi ja mataliksi leiviksi (halkaisija n. 15 cm ja paksuus alle 5 cm). Viillä leivän pinta ristiin halki taikinapyörällä. Paista noin 15 minuuttia 225 asteessa, kunnes pinta on vaalean kullanruskea.

***
Lembasin tulisi olla säilyvää, mutta eipä taida venhäjauholeipomuksista tulla, jos sen lopputulos ei ole keksimäisen kuiva. Itse jäin miettimään miten pieneen leipään voisi saada paljon energiaa. Hunajalla ja siirapilla ja kuivahedelmiä lisäämällä lisäenergiaa

EDIT: Lisäsin taikinaan ripauksen piparkakkumaustetta. Lopputulos on teeleivän tyyppinen, maukas ja makea leipä. Maistui hyvältä. Jätin vielä palan, jotta voin maistaa sitä myös täysin jäähtyneenä. Tuoreena salaatin ja teen kanssa tuo oli oikein maukasta purtavaa.
 
Last edited:
Tänään leivoin lembasia huomiseksi hobittipäiväksi ElenGirlin reseptillä (Tikin linkittämä ylhäällä). Vaikka ne oli tarkoitettu huomiseksi, maistoin muutaman.:grin: Niistä tuli oikein hyviä, vaikka minulla ei ollut sitruunauutetta. Lisäsin myös lorauksen rypsiöljyä. Maku hieman kuin makeat teeleivät, tai ei niin makeat keksit.
 
Ylös