Telttailu, vaeltaminen ja muu ulkoilmaelämä

Vetehinen

Hobitti
Anteeksi peräkkäinen postitus, mutta Vetehisellä on jälleen kysyttävää...

Miten voisin pitää itseni lämpimänä makuupussissa, kun yöksi on luvattu vain 9 astetta lämmintä? (Ja kyllä, nukun teltassa)
 
Vetehinen, mikä on makuupussisi suosituskäyttölämpötila?

Hyvä makuualusta, ei liikaa vaatteita päälle, kaulaan lämmikettä. Jos on rahaa/mahdollisuuksia ostaa, sellainen silkkipussi lämmittäisi hyvin lisänä, mutta se on vähän pahanoloinen nukkua mielestäni (tarttuu helposti kaikkialle, ja esim. käsiin jos on karkeat kädet!). Minä laittaisin varmaan myös pipon päähän noin viileällä :D
 
Jos ei saa käsiinsä/halua ostaa silkkipussia voi tietenkin aina käyttää yhtä tai useampaa pussilakanaa.
Hyvä makuualusta eristää tietenkin kylmältä maalta.

Vaatetta kannattaa tosiaan laittaa päälle, ei tosin niin että tulee hiki. Itse otan aina varavaatteita joita voi yön aikana pukea päälle tai ottaa pois sen mukaan miten palelee. Eli tavallisesti yksi pyjamakerros ja jos on todella kylmä niin jatkan fleece-kerroksilla. Sukat tai villasukat, pipon ja hanskat voi myös pukea päälle.
Hikisillä vaatteilla ei kannata mennä nukkumaan, vaan jos vain mahdollista niin vaihtaa uudet puhtaat yövaatteet.

Teltassa lämpöä saa parhaiten tietenkin kavereilta, eli jos vain mahdollista niin nukutaan niin ahtaasti kuin vain kykenee. Tietenkin voi kokeilla erilaisia muita lämmittimiä esim. kuumavesipulloa tai hieman karummissa olosuhteissa nuotiolla lämmitetyillä kivillä (kannattaa ottaa sileitä kiviä ja olla hyvin varovainen niiden kanssa!).
 
Vaatetta nimenomaan ei kannata ottaa päälle. Makuupussissa on sen lämpöisempi mitä vähemmän tarkenee pukea (olettaen että makuupussi on hyvä ja ulkokäyttöön tarkoitettu yksilö). Oma ruumiinlämpö lämmittää makuupussin sisukset parhaiten kun ei toppaudu vaatteisiin. Mutta kaulalle kannattaa laittaa jotakin ettei lämpö karkaa sitä kautta ulos. Ja jos nyt pipoa haluaa käyttää niin pään kauttahan haihtuu paljon lämpöä.
 
Komppaan Jaamaria. Itse -20 astetta C lumikuopassa taivasalla nukkuneena voin sanoa, että mikäli makuupussi on lämpötilaluokitukseltaan SOPIVA, niin hyvä maaeristys (alusta, havut tms) ja jos haluaa, niin se pipo ovat riittävä lämmike. Paitsi että makuupussin tulee olla sopivan lämpöinen, sen tulee olla myös sopivan kokoinen, jotta ruumiinlämpösi riittää lämmittämään makuupussin sisäilman. En suosittele, että makuupussissa pitää juuri enempää yllään, kuin alusvaatteita. Jos on huono ääreisverenkierto, niin sitten voi harkita villasukkaa jalkaan. Näillä opeilla minä pärjäsin oikein mukavasti vuoden EU:n pohjoisimmassa varuskunnassa, Ivalossa. Ja tuo yö, milloin nukuin lumikuopassa, oli yksi parhaita öitä ikinä. En tiedä johtuiko ilman raikkaudesta vai päivän tapahtumista, mutta nukuin todella levollisesti ja unia suorastaan vilisi silmissä.
 
Minua kokeneemmat retkeilijät ovat tähdentäneet makuualustan merkitystä kylmillä keleillä. Paremmissa alustoissa on (kuten makuupusseissakin) olemassa arvot millä keleillä niissä pärjää. Toisaalta 9 asteen yölämpötila ei ole kovin paha.

Itselläni on 9cm paksu itsetäyttyvä vaahtomuovisilppusisältöinen alusta. Lämpöarvotkin ovat riittävät, mutta suurempi syy hankintaan oli, että pystyisin aamulla vielä nousemaan ja liikkumaan :p . Kunhan joskus rikastun (hah!), niin ostan saman sarjan untuvatäytteisen...
 
eowynofmay sanoi:
niin ostan saman sarjan untuvatäytteisen...
Tähän kannattaa kenties valita malli, johon saa myös kätevästi pumpattua ilmaa? Äitini hyvä ystävä on eräopas, hän suositteli tällaista kun on sen itse käytössä hyväksi todennut :)
 
Jos on pienikokoinen suhteessa makuupussiin, niin olen kuullut että silloin kannattaa tukea pussin perälle vaatetta yms, niin makuupussin tilavuus pienenee ja ruumiinlämpö pystyy paremmpin lämmittämään sisäilman.
 
Anewielh sanoi:
Vetehinen, mikä on makuupussisi suosituskäyttölämpötila?
Siitä minulla ei ole tietoakaan :roll: Mutta kiitos ohjeista, todennäköisesti pärjään näillä. Kaveri ainakin neuvoi samaa, että vähän vaatetta ja vilttejä sitten makuupussin päälle, että pysyn lämpimänä. Eli todennäköisesti ryövään talomme viltit käyttöön viikonlopuksi :grin:
 
Pikku Myy sanoi:
Jos on pienikokoinen suhteessa makuupussiin, niin olen kuullut että silloin kannattaa tukea pussin perälle vaatetta yms, niin makuupussin tilavuus pienenee ja ruumiinlämpö pystyy paremmpin lämmittämään sisäilman.

Samaan pääsee kun taittaa yli jäävän pään jalkojensa alle. Pitkäkin voi hyödyntää kylmällä tätä kikkaa vetämällä jalat koukkuun. Auttaa kummasti.
Mutta luulisi yhdeksän asteen lämpötilasta tosiaan selviävän. Itse olen nukkunut makuupussissa yhden yön yli 30 asteen pakkasessa. Voin sanoa, että selällään nukkuminen oli suuri virhe.
 
Pikku Myy sanoi:
Jos on pienikokoinen suhteessa makuupussiin, niin olen kuullut että silloin kannattaa tukea pussin perälle vaatetta yms, niin makuupussin tilavuus pienenee ja ruumiinlämpö pystyy paremmpin lämmittämään sisäilman.

Olen lapsille pienentänyt kiristämällä jalkaosan vyöllä.
 
<i>Well, maybe if it rains sleeping bags, you'll get lucky.</i>

Satunnaiset kysymykset-aihe poikii jälleen... :)
Ajattelin, että aiheesta varmaan saisi aikaan laajempaankin keskustelua jonka mukaiseksi koitin muokata uutta otsikkoa. Siispä kaikki laavuista trangiaan ja vaelluskengistä kupolitelttaan (pussikeittoja unohtamatta) on sopivaa aihepiiriä tähän keskusteluun - ja mikseipä samantien vaikka kohteiden ja reittien vertailua tai muita leirinuotioelämyksiä.
 
Hoh, nyt kun keskustelu on vapaata telttailusta, niin kysäisen tykkääkö kukaan <i>oikeasti</i> telttailusta? :grin: Minä nimittäin inhoan teltassa nukkumista. Aina on joko kylmä, kuuma, sataa, on muuten vaan huono ilma tai jotain on selän alla. En taida kertaakaan nukkunut kunnolla telttassa. Vain olosuhteiden pakosta nukun teltassa. (en todellakaan ole mukavuudenhaluinen :roll:)
 
Jos makuualustan alla ei satu olemaan kantoa, telttahan on mitä parhain paikka nukkua! On raikasta ilmaa ja... no raikasta ilmaa on ja paljon. Ja makuupussissa on ihan kiva nukkua. Ja on seikkailuolo. Ja minä todellakin olen mukavuudenhaluinen!
 
Hmm, miulle on vaan sattunut aina ne kylmät yöt kun nukun... Ja makuupussissa on jotenkin vaikea nukkua :grin:
 
Vetehinen sanoi:
Minä nimittäin inhoan teltassa nukkumista.

Samoin! :urg:

Pidän todella paljon lapin matkoista ja siellä luonnossa liikkumisesta. Mutta tämän teltta-inhoni takia olen tyytynyt ns. 'päivä-vaelluksiin' lapin upeassa luonnossa. Yöt olen nukkunut joko mökeissä, tai autossa. Auto tosin on ollut aika 'teltta luontoinen' lämpötilaltaan, kyseessä nimittäin on ihan normaali vanha pakettiauto, jonka tavaratilassa nukun uimapatjan päällä, jolla vielä ihan normi petauspatja. Päälläni on yöpukuna väliasu ja peittona untuvapeitto, joskus on ollut myös tavallinen peitto ja sekin on ihan ok. (Vihaan makuupusseja, kun olen aina ihan solmussa sen raivostuttavan pussin kanssa ja siihen puolikuoliaaksi kuristunut.. :knockout: )

Ehkä joskus rohkenen lähteä lapissa pidemmälle vaellukselle ja tähdätä nukkumiset Metsähallituksen autiotupiin tms. Mutta tuolloin on pakko ottaa teltta mukaan kaiken varalta.. Ja tyytyä myös makuualustaan + kuristuspussiin.

Tuohon palelemiseen vielä, josta oli myös keskustelua. Kun olimme reissussa Pohjois-Norjassa ja yövyimme pakettiautossa, niin itse nukuin edellä mainitsemallani varustuksella, mutta miehelläni oli väliasun ja peiton lisäksi päällään toppahaalari. :grin: Konstit on monet! Ja hyvin tarkeni.

Pakettiauton ikävä puoli on se, että ilma menee siellä helposti kosteaksi. Siksi autossa ei kannata yöpyä montaa yötä peräkkäin. Korkeintaan joka toinen yö, niin olosuhteet säilyy tilanteeseen nähden mukavina.
 
Vetehinen sanoi:
tykkääkö kukaan <i>oikeasti</i> telttailusta?

Kyllä vain! Aloitin telttailun 4-vuotiaana parin viikon Lapin reissulla (isäni harrasti kullankaivuuta vuosikymmenien ajan, ja minullakin oli oma vaskooli =)) ja jatkoin niistä maastoista aikanaan sulavasti Koululautakunnan Lopen kesäleireille, joilla meidät muksut majoitettiin korotetun sissiteltan tapaisiin pyöreisiin telttoihin. Niissä oli hauska asua, oli vähän seikkailun tuntua ja hyvä tunnelma. Kerran on tullut kokeiltua kotamajoitustakin leirikoulussa ja kerran vietettyä yö sadeviitoista tehdyssä laavussa, mutta parhaat maastounet olen ehdottomasti saanut armeijan puolijoukueteltoissa kamiinan hiljaksiin humistessa. Pidän telttailusta kovasti =)
 
Vaeltaminen kuuluu lempiharrastuksiini ja telttailuakin olen harrastanut jonkin verran. Se on mukavempaa kaverin kanssa kuin yksin (ja eikä pelota pimeissä öissä niin paljon). Lappi on yksi lempivaelluskohteistani, mutta mielestäni Vuokatin vaellusreitit ovat aivan ykkösiä. Vaikka ne on koluttu useampaan kertaan, niin en vieläkään ole kyllästynyt niihin.

Päivävaelluksessa ja pitemmälläkin matkalla olen hoksinut erään pukeutumissäännön todella hyväksi. Kannattaa pukeutua fiksusti, eli jos sinulla on 10 minuutin päästä vielä lämmin kun olet lähtenyt liikkeelle, niin sinulla on liikaa vaatetta.(Sama pätee myös lenkkeilyssäkin) Kannattaa laittaa vaatetta mieluiten niin, että aluksi olo on hieman vilpoisampi. En tiedä sitten miten kaupoissa myytävät varsinaiset välikerros- vaatteet toimivat kun en ole koskaan kokeillut.
Lisäksi muistan aina, että kannattaa hankkia pidemmälle vaellukselle hyvät ja varsinkin omat kengät, jotka on ajettu sisään. Opin tämän kirjaimellisesti kantapään kautta, kun lainasin kerran ystäväni äidin vaelluskenkiä. Rakkulat tekivät aika kipeää...

Mutta telttailusta sen verran, että itse tykkään siitä todella paljon! Saan melkein aina paremmat unet teltassa kuin omassa sängyssä. Johtuu varmaan raittiimmasta ilmasta ja hapesta. Pari kertaa olemme viettäneet yön hiihtäjille ja vaeltajille aina avoimissa "autio-tuvissa". Omassa käytössäni on varsin hyvä makuupussi, jolla ilmeisesti tarkenisi nukkua ulkona talvellakin, en ole kylläkään kokeillut. Se on lämpimämpi kuin mitä keskiverto-makuupussi, mutta minä olenkin niitä ihmisiä, jotka palelevat nukkuessaan omassa sängyssäkin.
Koskaan en ole ollut minkäänlaisilla vaellusleireillä tai järjestetyillä vaellusreissuilla. Ehkä pitäisi sellainenkin kokea joskus. Ainakin tutustuisi uusiin ihmisiin ja reitteihin.
 
kielo sanoi:
Pari kertaa olemme viettäneet yön hiihtäjille ja vaeltajille aina avoimissa "autio-tuvissa".

Kertoisitko vähän enemmän aiheesta? Luulisin, että muitakin kiinnostaa, kuin vain minua. ;)

Mihin vuodenaikaan? Oliko muita yöpyjiä? Olivatko kyseiset autiotuvat 'lapin erämaassa'? Löytyikö ne helposti?
Olen pari kertaa käynyt lapissa autiotuvissa hiihtoladun varrella makkaran paistossa, mutta en ole yöpynyt. Ymmärtääkseni tuvat voivat olla aika ruuhkaisia kevät-syksy aikavälillä.
 
Ylös