Telttailu, vaeltaminen ja muu ulkoilmaelämä

Vetehinen sanoi:
on muuten vaan huono ilma
Loistava siedätysratkaisu tähän on tunkea puoliksimuumioitunut linnunraato teltan ilmanvaihtoventtiiliin ja lähteä yli viikon Lapin-vaellukselle. Kun siltä reissulta päästiin, on myöhemmillä reissuilla teltan sisäilma tuntunut aina hyvin raikkaalta ja nukkuminen muutenkin mieluisalta. [15]

Haju oli melko yhdellä sanalla kuvattavan kuvottava (kissanpissa), mutta hajunlähdettä ei millään löytynyt useammankaan tarkastuksen jälkeen eikä takaisinkaan voitu lähteä, joten siinä sitten nukuttiin yöstä toiseen karmeassa hajussa. Kyllä siihen ajan kanssa hivenen tottui. Ja tietysti yövyttiin aina autiotuvissa kun se oli mahdollista...

Niin, se linnunraato löytyi tietysti viimeisen yön jälkeen telttaa viimeistä kertaa pakattaessa...
 
Mehtis sanoi:
kielo sanoi:
Pari kertaa olemme viettäneet yön hiihtäjille ja vaeltajille aina avoimissa "autio-tuvissa".

Kertoisitko vähän enemmän aiheesta? Luulisin, että muitakin kiinnostaa, kuin vain minua. ;)

Mihin vuodenaikaan? Oliko muita yöpyjiä? Olivatko kyseiset autiotuvat 'lapin erämaassa'? Löytyikö ne helposti?
Olen pari kertaa käynyt lapissa autiotuvissa hiihtoladun varrella makkaran paistossa, mutta en ole yöpynyt. Ymmärtääkseni tuvat voivat olla aika ruuhkaisia kevät-syksy aikavälillä.

UKK:n reittien varrella näitä yöpymis-tupia löytyy ja sitten myös hiihtolatujen varrelta(nämä hiihtoladut ovat yleensä noin 10-30 km päässä jostain hiihtokeskuksesta). Ne on merkitty kyllä karttoihin, onhan niitä kylttejä reittienkin varrella. Useinhan merkityillä vaellusreiteillä on paljon myös laavuja joissa voi yöpyä tai sitten paistaa vain makkaraa. Lapissa oli lähinnä noita laavuja tai kotia, jotka olivat tietenkin aika ahtaita.
Olemme yöpyneet vain siinä kevät-kesä-syksy aikana, kun mitään himohiihtäjiä ei olla. Kyllä niissä hyvin talvellakin voi yöpyä, kun kamiina tai jonkinlainen uuni niissä aina on. Ilmeisesti niitä joku eräjorma-työntekijä hoitaa, sillä klapeja on aina löytynyt joko sisältä tai ulkoa. Ja suht. siistiäkin siellä aina on ollut :) (Plussaa on myös ollut ne ulkohuussit!)

Ne ovat aika tilavia(tietenkin paikasta riippuen), niissä joissa olen yöpynyt, niin on ollut koko peräseinän mittaiset makuulavitsat, joille mahtui isompikin porukka nukkumaan. Yhdessä oli jopa ohuita patjojakin varattuna matkalaisille. Vaikka ne ovat aika vaatimattomia sisustukseltaan, niin toimivia kyllä. Sähköjä ei tietenkään ole, mutta kynttilän ja myrskylyhtyjen valossa on paljon mukavampi olla.

Kerran satuimme yhdelle tuvalle (Tuulentupa nimeltään, lähellä Ristijärveä), jossa oli muitakin matkalaisia. Sellainen neljän hengen porukka se oli. Ihan mukavasti se hetkellinen yhteiselo sujui, juttua riitti myöhään iltaan niin ulkonuotion äärellä kuin pöydän ääressä sisälläkin aamulla. Muita matkalaisia ja yöpyjiä ei kannata ujostella ollenkaan, omaa tilaa ja rauhaa saa aina. Matkalaiset osaavat kuitenkin olla melko vieraanvaraisia toisia kohtaan, sillä onhan ne autiotuvat aina avoimia kaikille ja yhteisessä käytössä.
Itse olen näköjään onnistunut välttämään ne ruuhkat jollain ilveellä ;)
 
Haluaisin lähteä muutamaksi päiväksi jonnekin pois ihmisten ilmoilta. Olen pohdiskellut sopivaa kohdetta, mielessä on ollut esim. Karhunkierros Kuusamossa tai sitten Hetta-Pallas. Jotain alle 100 km. Tosin ovat varmaan aika ruuhkaisia tähän aikaan, enkä nyt ole oikein sosiaalisella tuulella.

En tiedä onnistuuko tämä, kun jälkikasvu pitäisi hajasijoittaa jonnekin. Saahan sitä haaveilla...
 
kielo sanoi:
UKK:n reittien varrella näitä yöpymis-tupia löytyy ja sitten myös hiihtolatujen varrelta(nämä hiihtoladut ovat yleensä noin 10-30 km päässä jostain hiihtokeskuksesta). Ne on merkitty kyllä karttoihin, onhan niitä kylttejä reittienkin varrella. Useinhan merkityillä vaellusreiteillä on paljon myös laavuja joissa voi yöpyä tai sitten paistaa vain makkaraa.

Eli olet nähtävästi yöpynyt aina merkittyjen reittien varrella? Vai onkohan jo kaikille autiotuville tallautunut ajansaatossa polut? Olen ymmärtänyt, että autiotupia löytyy myös 'merkitsemättömien reittien' varrelta.. Tai sitten ne kuuluvat jo menneisyyteen, mitä en ihmettelisi. Siinä tapauksessa pitää lähteä keväthangille, jos haluaa harrastaa autiotuvan etsintää ilman merkittyä reittiä. :wink: Tuolloin vain teltta voisi olla vieläkin epämukavempi vaihtoehto, jos tupa ei löydy ennen pimeän tuloa.
Kiitos kun kirjoittelit aiheesta enemmän! Kivaa lukea erilaisia kokemuksia lapin vaelluksilta! :)


eowynofmay sanoi:
Haluaisin lähteä muutamaksi päiväksi jonnekin pois ihmisten ilmoilta. Olen pohdiskellut sopivaa kohdetta, mielessä on ollut esim. Karhunkierros Kuusamossa tai sitten Hetta-Pallas. Jotain alle 100 km. Tosin ovat varmaan aika ruuhkaisia tähän aikaan, enkä nyt ole oikein sosiaalisella tuulella.

Jos et kaipaa ihmisten pariin, niin sitten kannattaa suunnata mahdollisimman pohjoiseen, eikä mihinkään suureen 'hiihto/vaellus-keskukseen'. Karhunkierros on nyt takuulla ruuhkainen. (Lisäksi inhoamani hirvikärpäset ovat levinneet jo Kuusamoon asti.. :wtf:)
En ole tutustunut kovin tarkasti Hetta-Pallas reittiin, mutta käsittääkseni voisi olla hiukan rauhallisempi reitti, koska ymmärtääkseni Pallaksen hotellilaajennuskaan ei ole vielä lähtenyt täytäntöön.. Nyt eletään varmaan viimeisiä rauhan hetkiä Pallaksen seudulla, joten sinne tahtoisin itsekkin suunnata.

eowynofmay sanoi:
En tiedä onnistuuko tämä, kun jälkikasvu pitäisi hajasijoittaa jonnekin. Saahan sitä haaveilla...

Minulla jälkikasvun sijaan on tuo eläin-ongelma. Mihin sijoitan 4 kissaa ja mistä hankin hoitajan hevosille. Tuo on ainainen päänvaiva, kun olen lappiin lähdössä!
 
Mehtis sanoi:
Vai onkohan jo kaikille autiotuville tallautunut ajansaatossa polut? Olen ymmärtänyt, että autiotupia löytyy myös 'merkitsemättömien reittien' varrelta..

Kai niille jonkinlaiset polut vievät, kun ihmisiä kuitenkin aikojen saatossa on tuvillee joukoittain vaeltanut. Mutta ainakaan Hammastunturin kämpälle, Sotajoen varressa olevalle Rauniokämpälle tai Paskaojan kämpälle ei johtanut mitään varsinaisia valtateitä, kun viimeksi (aika kauan sitten, myönnän auliisti) olin näkemässä, lähinnä vain kämppien lähimaastoihin oli tallautunut polunpätkiä.
 
Isilmírë sanoi:
mutta parhaat maastounet olen ehdottomasti saanut armeijan puolijoukueteltoissa kamiinan hiljaksiin humistessa. Pidän telttailusta kovasti =)

Oijoi, en joutunutkaan kylmettymään kahden hengen teltassa :grin: Pääsin nukkumaan PJ-telttaan, jossa oli kamina. Siellä sitten nukuin miesten körilöitten keskellä (oli siellä toinen tyttökin ja vikana yönä kaksi muuta tyttöä tuli kun heidän teltassa oli ollut kylmä), mutta kirjaimellisesti miesten keskellä nukuin :grin: Kamina vaan kuumensi teltan semmoiseksi pätsiksi viimeisenä yönä, että oli pakko mennä ulos vilvoittelemaan. Ei ollut minun vikani, vaikka oli minun kipinävuoro, edellinen vahti laittoi puita niin paljon :grin: Olen niin onnellinen lämpimässä PJ-teltassa nukkumisesta! Kuului parhaimpiin telttakokemuksiini, vaikka heräilin välillä kun joku sähläsi kamiinan kanssa kipinävuorossaan.
 
Mehtis sanoi:
Vai onkohan jo kaikille autiotuville tallautunut ajansaatossa polut? Olen ymmärtänyt, että autiotupia löytyy myös 'merkitsemättömien reittien' varrelta.. Tai sitten ne kuuluvat jo menneisyyteen, mitä en ihmettelisi.
Mahdollisia yksittäistapauksia ja muinaisjäänteitä lukuun ottamattahan nykyään autiotuvat ovat Metsähallituksen tai vastaavien tahojen ylläpitämiä. Koska tarjonta pyrkii vastaamaan kysyntään, autiotupia on tietysti ennen kaikkea kuljetu(imm)illa seuduilla. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita mitään maastoon merkityn reitin vartta, vaikka lähes väistämättähän ainakin jonkunlainen polku tuvalle kulkee. Polku kertoo käytöstä. Mutta kyllä kaikilta merkittävämmiltä eräalueilta löytyy niitä laitakolkkia, joissa vieraskirjan edellinen merkintä voi olla yli viikon takaa ja kulkea voi päiviä ketään näkemättä. Toisaalta ainakin itse kyllä olen nauttinut paljon myös satunnaisista kohtaamisista autiotuvilla, harvassa ovat millään tavoin ikävät kokemukset kanssakulkijoista. En toki erityisen erakkosielu olekaan.

Itselleni tutuin vaellusalue on Käsivarsi, joka toki on Suomen mittakaavassa ääritapaus. Viime piipahduksesta Metsä-Lapissa on jo muutama vuosi. Käsivarressahan ainoastaan "Haltin valtatie" eli Kalottireitin pätkä Kolmen valtakunnan rajapyykiltä Haltille on merkitty maastoon, muutoin polutkin ovat melko vähissä ja ajoittaiseen katoiluun taipuvaisia. Autiotupia kuitenkin löytyy kaukaa Haltin valtatien otteestakin. Tietysti niille sitten riittää talsimistakin...
 
eowynofmay sanoi:
Jotain alle 100 km. Tosin ovat varmaan aika ruuhkaisia tähän aikaan, enkä nyt ole oikein sosiaalisella tuulella.
Uskoltaisin veikata, että täällä "lähialueilla" eivät alle 100 kilometrin reitit ole kovinkaan ruuhkaisia tähänkään aikaan vuodesta :)

Itse pidän ja en niin paljon pidä telttailusta. Itse telttailussa ei ole mitään vikaa, mutta ahdistun makuupussissa. Omistan tällä hetkellä kolme pussia, eikä mikään niistä tunnu äärettömän miellyttävälle. Yksi on oikein paksu ja muhkea pakkaspussi, yksi on kevyt pussi joka on suhteellisen ohutta materiaalia, ja yksi on jostain 90-luvun alusta oleva peruspussi. Liikun unissani paljon, ja pussissa nukkuessa inhoan sitä kun jaloilla ei ole liikkumatilaa nimeksikään, ja olo on jotenkin kahlehdittu. Aina, jos on mahdollista, avaan pussin peitoksi.
 
Oih, nyt alkoi tehdä taas mieli vaeltamaan, ja siis nimenomaan vaeltamaanvaeltamaan, mieluusti Lappiin (miten tämä alkaa kuulostaa jo jotenkin kliseiseltä O.o), mutta ennenkaikkea haaveilen ulkomailla toteututusta vaelluksesta...
Autiotuvista, kun niistä nyt kerran joku kyseli, on kokemuksia myös. Käsivarren Lapissa olen törmäillyt useisiinkin tupiin, joissa muista vaeltajista/polkuista ei ollut tietoakaan.. Oikein mukavia ja tehtävänsä täyttäviä paikkoja, olisi tehnyt mieli jäädä pitkäksikin aikaa=D

Vetehinen sanoi:
tykkääkö kukaan <i>oikeasti</i> telttailusta?

Mä kyllä tykkään. Vihaan tosin teltan pystyttämistä... Ja mitä tulee Pikku Myyn kommenttiin kannoista ja niiden epämukavuutta lisäävistä ominaisuuksista makuualustan alla, niin musta on ainakin pikkuhiljaa alkanut tuntua, että semmoiset pienet epämääräiset epämukavuudet vaan kuuluu hyvään telttailukokemukseen (pitäkää vaan mua kieroutuneena :D )
 
Pidin pienempänä telttailusta tosi paljon, se oli aina omalla tavallaan niin jännää ja muuta, mutta viime kesänä(Vai toissa? Siis 2008) sain hetkeksi telttailusta tarpeekseni.
Olin siis isäni kanssa Norjassa Jotunheimissa vaeltamassa öö... pari viikkoa. Meidän perheessä on ollut vähän traditiona, että kun täytti 14 niin isä vei sinä kesänä vaeltamaan ja kiipeämään jollekin vuorelle. Minä, perheen neljäs ja nuorin lapsi, pääsin sitten kiipeämään pohjoismaiden virallisesti toisiksi korkeimmalle vuorelle, Glittertindille, joka on kylläkin jäähuippunsa takia kai käytännössä korkein...
Se oli kivaa, ja on hieno ajatus, että on ihan oikeasti kiivennyt vuorelle, mutten kyllä vieläkään olisi lähtemässä uudestaan reissuun. : D Olen vähän liian mukavuudenhaluinen enempään vaelteluun, mutta ehkä joskus...

Anewielhin kanssa olen samaa mieltä siitä, että makuupusseissa on ärsyttävää, kun jalkoja ei voi kunnolla liikutella, on hankala löytää mukavaa asentoa. Muuten makuupussit ovat aina olleet mielestäni jollain tapaa mukavia. Hmm.
 
Otak sanoi:
Anewielhin kanssa olen samaa mieltä siitä, että makuupusseissa on ärsyttävää, kun jalkoja ei voi kunnolla liikutella, on hankala löytää mukavaa asentoa.

Sanon heti, etten ole kovilla pakkasilla makuupussissa nukkunut... Pikkupakkasilla ja lämpimämmillä keleillä olen tehnyt niin, että minulla on lämpötilasta riippuen vetoketju alhaalta ja ylhäältä hieman auki. Siten olen löytänyt parhaan asennon. Olen sitten yöllä joko avannut lisää tai pistänyt kiinni. Mutta minulla onkin joku hyperääreisverenkierto (tai on ainakin ollut). Pakkasillakin kädet ja jalat ovat usein aivan "tulessa".

Varsinainen asiani koskee goretex-vaatteita. Olen goret omistanut jo reilut viitisen vuotta. Enkä ole löytänyt sellaista keliä, jossa ne olisivat paikallaan... Yleensä minusta ne ovat liian kuumat, vaikka sitten kuinka hengittäisivät. Olen nykyään siirtynyt paclite-malleihin, joita niitäkin käytän lähinnä sadevaatteina. Ja jopa sateella saatan mieluummin kastua sateesta kuin hiestä... Enkö vain ymmärrä vai ovatko goretex-vaatteet suurta kusetusta?
 
eowynofmay sanoi:
Enkö vain ymmärrä vai ovatko goretex-vaatteet suurta kusetusta?

Minä olen käyttänyt samaa kuoritakkia varmaan vuodesta 2003 ja olen tykännyt todella paljon. Hyvässä takissa pitää olla säätövaraa, että sen saa sopivan tuulettuvaksi. En todellakaan käytä sitä kuumalla säällä, mutta kolmena ei-helteisenä vuodenaikana kyllä. Omani on Haltin Drymax-takki, joka käsittääkseni on vähän kevyemmin kuorrutettu kuin nuo goret. Käytän sitä lähinnä tuulitakkina ja sateensuojana. Se riippuu niin käyttötavasta ja olosuhteista. Jotkut vannovat goren nimiin, toiset pitävät sitä tarpeettomana hifistelynä.

Makuupussissa olen nukkunut jonkin verran myös ääriolosuhteissa, mm. lumikuopassa taivas kattona tai "kuusenperseessä", kun olin vuoden Lapissa sissinä RJK:ssa. Ehdottomasti yksiä parhaita nukkumiskokemuksia ikinä. Makuupussi on mielestäni aivan ihana keksintö, mutta siinä on tiettyjä juttuja mitä on syytä huomioida. Se (talvipussi) ei saa olla liian iso, ei vaikka kuinka haluaa heilutella koipiaan. Makuupussi on aina vain eriste, eikä ole itsessään lämmin, vaan pitää ruumiisi lämmittämän ilman sopivana nukkua. Itse suosin verrattain vähiä vaatteita pussissa ollessa, myös paukkupakkasilla (max kerrasto, hanskat ja sukat). Oma pussini on Tena Profess 100 (-50C kestävä) eikä paremmasta väliä.

Ja kyllä, minä ainakin tykkään "telttailusta" ihan oikeasti. Telttaa mieluisampiakin majoitteita on, kuten kota tai hyvässä hyttystilanteessa laavu. Tein joskus itse ns. erätoverin, mikä on siis 3x3 sisältä heijastava kangas jossa on narua joka nurkassa (joskus myös keskelläkin). Se on ollut erittäin oiva kapine, jos hahmottaa että miten siitä tekee majoitteen tai sateensuojan riippumatossa loikoilua/nukkumista varten tms.

Pidän Fridan asennetta kivistä ja männynkävyistä selän alla oikein terveellisenä, sillä en jaksa millään uskoa, että ihmisen kehityksen huipentuma olisi se että emme voisi nukkua kuin pumpuliin käärittynä. Sanokaa puolestaan minua miksi tahansa, mutta nykyajan uusavuttomille juon-vain-pullovettä-ihmisille pikku retkeily, erätaitojen opettelu ja luontoelämä tekisi yhtä hyvää kuin autiomaalle sade.
 
Lathron sanoi:
Jotkut vannovat goren nimiin, toiset pitävät sitä tarpeettomana hifistelynä.
*******
Telttaa mieluisampiakin majoitteita on, kuten kota tai hyvässä hyttystilanteessa laavu. Tein joskus itse ns. erätoverin, mikä on siis 3x3 sisältä heijastava kangas jossa on narua joka nurkassa (joskus myös keskelläkin). Se on ollut erittäin oiva kapine, jos hahmottaa että miten siitä tekee majoitteen tai sateensuojan riippumatossa loikoilua/nukkumista varten tms.

Minä taidan olla vain liian "kuumaverinen" :D. Minulle nuo gorevaatteet soveltuvat kaupunkikäyttöön (saattaessa lapsia kouluun sateella tai matkalla) eivätkä luonto-olosuhteisiin. Tosin tuota paclitea olen pitänyt repussa sadevaatteena, kun menee pieneen tilaan. Sateellakin se on sellaista on/off-käyttöä.

Tein viime kesänä vanhasta ulkoteltasta (sisäteltta meni ja homehtui) laavun, mutta se ei ole ollut kuin pihalla koekäytössä. Toinen minulla vielä tositoimissa kokeilematon on riippumatto (yksinkertainen, laskuvarjosilkistä), hupikäytössä on kyllä ollut. Tällaisia aina välillä katselen ja huokailen (kun sitten joskus on rahaa...):
http://hennessyhammock.com/sp-hammock-camping.html

Tällainen oli yhden kerran tarjolla vähän käytettynä, mutta maksoi silti liikaa.
http://bivibag.org.uk/advanced-bivi-bag/

Erätoveria en ole koskaan kokeillut tai nähnyt luonnossa. Tuo yksinkertaisuus kyllä houkuttaisi. Kuinka paljon olet laittanut siihen purjerenkaita? Ainakin jossain kuvassa keskelläkin näytti olevan jokin kiinnityssysteemi?

Laavun ja erätoverin kanssa minua epäilyttävät hyttyset. Tuli taas tänä kesänä todistettua, että neljää muuta läsnäolojaa eivät syöneet itikat, koska paikalla oli herkullinen May...

Suuri huoli on, ettei kunto enää kestä retkeilyä. Selän kanssa menee eteenpäin, vaikka se olisi kipeäkin, mutta polven kanssa tyssää matka...
 
Minulla on käytettynä ostettu Bundeswehrin goretex-sadeasu, ja olen tykännyt siitä kovasti. Hengittää paljon paremmin kuin vanha Rukka-asuni, on paljon kevyempi ja mukavampi ja kuivuu vilauksessa käytön jälkeen. Ja on myös mainio tuulitakki. Lisäksi maastokuviointi on kiva bonus.

Mieheni puolestaan vannoo goretex-vaelluskenkiensä nimeen, ne kun ovat kuulemma parhaat talvikengät mitä hänellä on ikinä ollut. Jalat pysyvät kuivina ja lämpiminä vaikka taivaalta tulisi mitä.
 
Isilmírë sanoi:
Mieheni puolestaan vannoo goretex-vaelluskenkiensä nimeen, ne kun ovat kuulemma parhaat talvikengät mitä hänellä on ikinä ollut. Jalat pysyvät kuivina ja lämpiminä vaikka taivaalta tulisi mitä.

Minä olen käyttänyt viranomaistyössä sievin gore-maihareita ja olen tykännyt. Niissä on kuitenkin se, että sitten kun ne oikeasti kastuvat, niin ei niitä enää niin vaan leiriolosuhteissa kuivata. Sitten harmittaa isosti.
Itse olen alkanut haaveilemaan sellaisista mahdollisimman pehmeistä ja kevyistä kengistä. Siis en ensisijaisesti retkeilykäyttöön, mutta miksei kevyeen retkeilyynkin. Eräs turva-alan tuttava tuumasi, että parhaat kengät mitä hänellä on ikinä ollut on Karhun tekstiiliset korkeavartiset lenkkarit. Kuivuivat kuulemma mielettömän nopeasti, olivat äänettömät ja niillä saattoi astua kissamaisen pehmeästi ja rullaavasti.
 
Lathron sanoi:
Oma pussini on Tena Profess 100 (-50C kestävä) eikä paremmasta väliä.
Haluan tässä mainita, että ei maximimiinuslämpötila kerro paljoa, tärkeämpää on se keskimmäinen lämpötila, joka kertoo missä lämpötilassa voit nukkua. Se alin lämpötila kertoo vain sen asteen milloin voit olla makuupussissa, ilman että saat hypotermiaa. Nukkua et voi kuitenkaan, täriset kuulemma silloin aivan liikaa. Samaten se ylälämpötila kertoo vain missä lämpötilassa voit olla ilman että paistut makuupussin sisällä (silloinkaan ei kyllä nukuta...).

Oma suhtautumiseni telttailuun on muuttunut, kun on hankkinut kunnon makuupussin. Ei ne selän alla olevan kävyt ja kivet minua paljoa haittaa kun on lämmin. Viltti vielä siinä päällä, niin Vetehinenkin on tyytyväinen. Suurin ongelma makuupussin kanssa on ollut se että kun on monilapsisen perheen keskimmäinen, niin automaattisesti joutuu käyttämään siskojen vanhoja ja nehän eivät ole niitä parhaimpia... Tänä kesänä meni viimein hermot ja ostin oman makuupussin ja konsultoin jopa isosiskoani, joka oli urheiluliikkeessä töissä, niin sain varmasti ostettua sen oikean. Nyt suostun nukkumaan myös muussa teltassa kuin kamiinalla varustetussa PJ-teltassa :grin: (ei ainakaan tarvitse pitää kipinää taikka herätä siihen kun joku kömpelö onnistuu meluamaan kamiinalla)
 
Tämän vuoden vaellus venahtaa tuonne elo-syyskuun vaihteeseen. En ole ennen niin "syksynä" vaeltanutkaan ja tuli tuossa hommattua uudet talvimakuupussit, joka kestää pakkasta ihan kiitettävästi. Uuden pussin hankinta tuli ajankohtaiseksi, kun viime vuoden vaellus osui tuonne elokuun loppuun ja maastossa oli pakkasta tuolla UKK-puistossa. Uni ei pakkasessa tullut. Sen verran tuli vilu puseroon. Tämän vuoden vaellus sijoittuu tuonne Käsivarren maastoon, jossa voi lunta tulla jo elokuussakin. Tänä vuonna tosin oli jo heinäkuussa pakkasta ja lunta. Vanhempani olivat Kilpisjärvellä silloin.

Teltassa pohjan läpi kylmyyttä huokuu väkisinkin. Siinä pitää olla myös hyvä makuualusta. Minulla ei auta edes ilmatäytteinen alusta. Kun on kylmä niin on. Aion tuon uuden talvipussin lisäksi ottaa peitteen, jossa on "alumiinipintaa".

Entä onko kellään kokemusta sekä spriikeittimistä ja kaasukeittimistä? Kumpi on osoittautunut paremmaksi? Itse olen monta vuotta jo käyttänyt spriikeitintä (trangia) mutta siihen on mahdollisuus ostaa tuo kaasuversio. Onko kaasu paljonkin nopeampi tapa kiehauttaa vettä?
 
Last edited:
Fairy tale sanoi:
Onko kaasu paljonkin nopeampi tapa kiehauttaa vettä?

Kaasu ei käsittääkseni toimi kunnolla pakkasissa. Tosin en itse ole niin kovissa pakkasissa ollut, että kaasu lakkaisi toimimasta... Nopea se on ja on tullut ruoka jos toinenkin poltettua pohjaan alumiinikattiloilla. Minulla on kaasun kanssa ollut pari angstia. Se, ettei ole varma kuinka paljon sitä on pullossa jäljellä. Toisekseen pelkäsin kaasuvuotoja ja aina huolellisesti siirsin kaasuvehkeet teltan ulkopuolelle. Arvatkaa olinko tarkka tiivisteiden kanssa...?

Tällä hetkellä minulla ei edes kaasuvehjettä ole, eikä ole ollut vuosikausiin. Bensavehkeen olen hankkinut (jos vaikka lähtisi Pohjois- tai Etelänapamantereelle ;).

Eilen selailin nettiulkoilukauppoja ja tänään taas live-sellaisia. Ihmettelen sitä, ettei lapsille ole kunnon talvipusseja!!! Extreme-arvojahan ei lapsille edes ole, mutta kaikki pussit näyttäisivät olevan korkeintaan nollakeleille. Onko meillä jotenkin outo partio täällä, kun sudenpennutkin ovat talvella retkuilemassa? Viime talvena yksi 11-vuotinen oli lähes 30 asteen pakkasessa pjt:ssä. Miten sinne nyt 0-pussilla laittaa??? Vaikka kuinka olisi kamiina. Sudenpennut sentään laitettiin yöksi kotiin... Lapsille olen pienentänyt remmillä aikuisten pussia tarvittaessa.

Muoks! Huono vastaus, koska spriikeitintä en ole koskaan omistanut eli hakemaasi vertailua ei ole...

Keksin muuten yhden sään gorevaatteille, märkä räntäsade! Gorekengät ovat olleet käytössä yli 10v ja niitä on käytetty läpi vuoden. Ensimmäiset eivät istuneet - myin eteenpäin. Seuraavat olivatkin käytössä 10v. Nyt luovuin noista vastentahtoisesti, kun eivät enää pitäneet vettä. Vuosi on ajettu sisään kolmatta paria, kai ne siitä pikkuhiljaa muokkautuvat...
 
Kamiinan kanssa puolijoukkueteltassa pärjää vaikka pelkällä huovalla, sanoo nimimerkki "Kokemusta on ajalta ennen kuin SA-Int hankki makuupusseja". Jos muilla lapsilla vain on koviin pakkasiin suunniteltuja makuupusseja, niin kipinävuorojen pitämiseen ei ehkä riitä motivaatiota.
 
Vetehinen sanoi:
Lathron sanoi:
Oma pussini on Tena Profess 100 (-50C kestävä) eikä paremmasta väliä.
Haluan tässä mainita, että ei maximimiinuslämpötila kerro paljoa, tärkeämpää on se keskimmäinen lämpötila, joka kertoo missä lämpötilassa voit nukkua. Se alin lämpötila kertoo vain sen asteen milloin voit olla makuupussissa, ilman että saat hypotermiaa. Nukkua et voi kuitenkaan, täriset kuulemma silloin aivan liikaa. Samaten se ylälämpötila kertoo vain missä lämpötilassa voit olla ilman että paistut makuupussin sisällä (silloinkaan ei kyllä nukuta...).

Minä muistelisin lukeneeni tuosta ylälämpötilasta, ettei se ole ylin siedettävä, vaan lämpötila, jossa mukavuudenhaluinen ja retkeilyyn tottumaton - tai lapsi - saa nukuttua hyvin? Keskimmäinen taas sitten kokeneemmalle retkeilijälle, aikuiselle, ja alimmainen tuo keli, jossa pussi vielä estää hypotermian.

Itselläni talvileireillä on ollut äidin vanha untuvamakuupussi. Vaelluksilla tosin olisi jo ikävän suuri ja painava raahattava, mutta leireillä ehdoton. Ei ole kylmä tullut koskaan - ennen kuin joku lapsista on torkahtanut/lintsannut kipinävuorossa ja pitää kömpiä ulos pussista ihmettelemään mihin tuli on mennyt ja miksi kaikki polttopuut on jätetty ulos lumisateeseen. [22]
 
Ylös