Telttailu, vaeltaminen ja muu ulkoilmaelämä

Nämä sanat olivat tietysti ulkoilmaelämän kontekstissa. Ei tarkoita, että sanan "retki" käyttäminen muissa yhteyksissä olisi väärin. :p
Itse en oppinut vajellus- ja vaellus-sanoja partiolaisilta, mutta omaksuin ne, koska kuulostivat selkeiltä ja hauskoilta. En tosin tykkää siitä, että yli kolmen yön metsärymyämisiä pidettäisiin jotenkin oikeampina ja parempina rymyämisinä kuin vaikka kahden yön.

Joka tapauksessa, päiväretkikohteita en ollut tässä vailla vaan nimenomaan vaelluskohteita autottomille.
 
Suomen partiolaisten määritelmät omassa Vaakku – vaeltajan käsikirjassa menevät näin:

Päiväretki = kestää päivän, ei yöpymistä.
Haikki = päiväretki liikkuen, "minivaellus".
Retki = 1–2 yön retki tai päiväretki, majoitus sisällä tai maastossa.
Vaellus = Vähintään 3 yötä kestävä retki, jolla ei kiinteää leiripaikkaa ja tarvikkeet kannetaan itse mukana.
Leiri = Vähintään 3 yötä kestävä retki, jossa kiinteä majoituspaikka.
Vajellus = vajaa vaellus, viikonloppuvaellus.

Joku muukin on näitä näemmä pähkäillyt.
Itse mietin joskus että vaellus tarkoittaisi useamman kymmenen kilometrin taipaletta, mutta polkujuoksijat voivat porhaltaa Hetta-Pallaksen puolessa päivässä ja jatkaa juoksemista sen jälkeen vielä Pallas-Ylläs - välinkin, eikä se silti ole vaellus, vaan pitkän matkan polkujuoksua.

Ja itse pitkä vaellus voi sisältää sitäkin, että ollaan useampi yö asemapaikalla ja siitä käsin tehdään päiväretkiä kevyin kantamuksin ja sitten itse vaellus kantamuksineen kaikkineen jatkuu. Itse kallistun yhä enemmän tällaisen kannalle, jos mieli olla tunturissa pari viikkoa kerrallaan (tai miksei jopa kolme). Jos vain jaksaa kantaa koko tavaramäärän alkupaikalle.

Minua harmittaa suuresti se, että olen niin pahuksen huono nukkuja muualla kuin omassa punkassa kotona. Retkillä ja vaelluksillakin jaksamista verottaa kyllä se, että pyörii puoli yötä ja toisen puolen yötä nukkuu ehkä pienissä pätkissä. Ja tämän surkean piirteen olen perinyt äidiltäni ja mummoltani. Kunpa hyvin nukkuminen olisi kiinni ihan omasta päätöksestä.
 
Sopiviin alueisiin vaikuttaa myös se, kuinka paljon päivässä aikoo kävellä, ja pieniä alueita voi "suurentaa" kulkemalla mutkaisesti, ellei häiriinny liikaa ajatuksesta, että oikotietä olisi päässyt samaan paikkaan paljon nopeammin.

Olen kulkenut paljon Nuuksiossa, ja sanoisin että se on tarpeeksi iso hyvinkin yhden ja kohtalaisesti kahden yön retkelle - mutta jos haluaa omaa rauhaa yöksi niin Nuuksion ongelma on, että luvallisia telttapaikkoja on turhan vähän kävijämäärään nähden. Ainakin vielä muutama vuosi sitten (en ole enää käynyt kovin usein ja ennenkin enimmäkseen päiväretkillä) nuotio- ja telttapaikoilla sai olla yksinään lähinnä arki-iltoina ja/tai tosi huonolla säällä, mutta harvoin viikonloppuisin. Nuuksiossa on kyllä kaunista ja autottomalle siinä on se hyvä puoli, että julkisilla pääsee (hitaasti mutta pääsee) moneen paikkaan sen eri puolille, joten vaellusreitistä ei tarvitse tehdä ympyrän muotoista niin kuin omalla autolla saapuessa pitäisi. Jotkut telttapaikoista ovat kyllä aika isoja, joten yöpymispaikan löytää helposti, jos ei haittaa, että muutaman kymmenen metrin päässä on naapuriteltta. Kahta yötä pidemmistäkin retkistä olen kuullut, mutta sellaisen reittisuunnittelu vaatii jo luovuutta tai sitä että palaa johonkin, jossa oli jo aiemmin.

Joku mainosti minulle joskus myös Hämeen ilvesreittiä, joka ei kai varsinaisesti ole reitti vaan joukko reittejä Liesjärven kansallispuistosta itäänpäin. Liesjärvellä olen käynyt - se oli ihan kiva mutta aika pieni ja luulen että tämä "ilvesreitti" olisi sekoitus maalaismaisemaa ja luonnonmetsää. Muistaakseni Helsinki-Forssa-bussilla oli pysäkki lähellä Liesjärven kansallispuistoa (mutta esim. vähän lännempänä olevalle Torronsuolle ei tuntunut pääsevän julkisilla kovinkaan lähelle).

Jokaisesta kansallispuistosta luontoon.fi kertoo ainakin periaatteessa, miten lähelle julkisilla pääsee - mutta muistaakseni se usein ei kerro kovin hyvin, kulkeeko tämä julkinen yhteys kerran tunnissa, päivässä vai viikossa, joten aikatauluja pitää tutkia erikseen. Ja seutujen tarkempaan tutkimiseen retkikartta.fi on kätevä (kytke kartasta päälle esim. "Reitit").
 
Vaellus -sanasta puheenollen, olen jäsenenä muutamassa aiheeseen liittyvässä fb-ryhmässä, ja on pistänyt silmään muutamien kokeneempien retkeilijöiden nillitys sen sanan käytöstä. Joku aika sitten joku aloittelija postasi innoissaan miten oli ollut ensimmäisellä yön yli -vaelluksellaan, niin eiköhän yksi ankeuttaja tule sieltä pätemään että oikea vaellus on kestoltaan vähintään 10 päivää. Siinä kyllä hienosti lytättiin toisen ilo 🙄
 
Jo on ihme asioista ihmisillä tarve päteä. Tarkistin äsken, että yhden sanakirjamääritelmän mukaan vaellus on "usein vaikeakulkuisessa maastossa kävellen suoritettava reitin kiertäminen". Yöpymisestä, saati maastossa yövyttävien öiden määrästä, siinä ei puhuta mitään.
 
Nössöt ne vain kairaan nukkumaan menevät. Tosi vaeltaja kulkee viikon putkeen Pervitiinin voimin ja kakkiikin kävellessään... Hävetti Nuuksion bussipysäkillä ison rinkan kanssa tunnustaa, että olin nukkunut kaikki yöt sisätiloissa. En ollut tulossa vaellukselta vaan protuleiriltä.
 
Tarkistin äsken, että yhden sanakirjamääritelmän mukaan vaellus on "usein vaikeakulkuisessa maastossa kävellen suoritettava reitin kiertäminen". Yöpymisestä, saati maastossa yövyttävien öiden määrästä, siinä ei puhuta mitään.
Jos tämä oli minulle – minua ei tässä kiinnostanut vertailla sanakirjamääritelmiä tai väitellä, mikä on oikea käyttö sanalle vaellus. Mainitsin vain, että itse en puhu yöpymistä sisältämättömistä retkistä vaelluksina ja esittelin yhden kuulemani tavan nimetä erilaisia eräjormailuretkiä.

Nuuksiota mietin myös yhtenä vaihtoehtona, mutta mietin, onko se hyvän sijaintinsa takia niin suosittu, ettei siellä pääse yhtään korpiseen tunnelmaan. :D
 
@Dracaena , se oli vastaus Huskyn viestiin, jossa kuvailtu "etkö edes tiedä mikä vaellus on, noob" -asenne sai ällistymään ja etsimään virallista määritelmää sanalle vaellus, kun aloin jo epäillä omaakin käsitystäni siitä, mitä kyseisellä sanalla yleiskielessä yleensä tarkoitetaan. Toki tämä on vähän aiheen vierestä, mutta eipä ole ensimmäinen kerta kun joku Konnun keskustelu lähtee rönsyilemään.
 
Nuuksiota mietin myös yhtenä vaihtoehtona, mutta mietin, onko se hyvän sijaintinsa takia niin suosittu, ettei siellä pääse yhtään korpiseen tunnelmaan. :D
Nuuksio on ollut viimeisen vuoden ihan täynnä porukkaa, pahimmillaan siellä on menty poluilla jonoissa. Merkittyjen reittien ulkopuolella toki väljempää. Suosittelen Nuuksion Ketunkorpea, sinne on helppo mennä Luukin ulkoilualueen bussipysäkiltä ja saa taatusti olla aika rauhassa. Yöpyminen ei tosin siellä ole luvallista.
 
Muistaakseni Helsinki-Forssa-bussilla oli pysäkki lähellä Liesjärven kansallispuistoa (mutta esim. vähän lännempänä olevalle Torronsuolle ei tuntunut pääsevän julkisilla kovinkaan lähelle).
Joo, mä kävin marraskuussa viikonloppuretkellä Liesjärvellä. Bussi menee sinne Hesasta reilussa tunnissa (Kyynärän pysäkki) joka päivä useamman kerran. Pysäkiltä kävelee kansallispuistoon n. 20 min. Kodin päässäkin pysäkki on Munkassa n. kilsan päässä kotoa. Huvitti kun istuskelin siellä aamukahvilla helsinkiläisen pariskunnan kanssa ja kysyivät että millä parkkipaikalla mulla on auto. Sanoin että oon julkisilla liikkeellä, tuli pieni hiljainen hetki ja pariskunnalta yhteistuumin "arvostan".

Julkisilla retkeily vaatii vähän enemmän suunnittelua ja viitseliäisyyttä kuin autolla kohteeseen ajaminen (t. ex- ja varmaan vielä joskus tuleva autoilija). Osa kohteista (lähikohteistakin) on kyllä ärsyttävästi julkisten saavuttamattomissa. Itsestäni oli kyllä hirveen kivaa esim. tuon Liesjärven reissun jälkeen vaan kiivetä pikavuoron kyytiin. Mutta en voi sanoa ettenkö välillä kaipaisi auton tuomaa vapautta. Helkkarinmoinen rahasyöppö on vaan se.
 
Etelä-Konnevesi? Kai sinne joku bussi ainakin Jyväskylästä menee (luulisin).
 
Tulevana yönä lunastan aikomukseni olla yö ulkona maaliskuussa. Tällä kertaa takapihalle nousee pystyyn teltta.

Helmikuinen yö patiolla oli kylmä, sillä tuuli tarttui kyllä kivasti makuupussiin eikä koko yönä oikein ollut lämmin. Tosin kyllä torkahtelin sen verran pitkin yötä, etten ollut ihan viriviritööttööt, kuten tammikuussa.

Saa nähdä tuleeko matkustuskieltoja voimaan vai ei. Toivon että ei, koska hartaasti odotettu matka pohjoiseen ja ulos ihmisvähyyteen on suunnitelmissa. Itse laskeskelin, että ihmiskontakteja tuon matkan aikana ei paljoa enempää tulisi mitä täällä kotona ollessakaan, muutamia lyhyitä kohtaamisia enemmän.
 
Last edited:
Huhtikuussa on nyt tullut yövyttyä 3 yötä teltassa.
Kuuden päivän mittaiseksi suunniteltu hiihtovaellus kesti nyt sitten viisi päivää. Samoin kävi neljä vuotta sitten. Ilmeisesti tuo 6 päivää on yhden 24 tuntisen verran liikaa. Viisi päivää raittiissa ulkoilmassa ja kovassa tuulessa laittaa väsyttämään. Tänään onkin sitten "raatoilupäivä" jolloin voi datailla, pötköttää ja syödä eikä tehdä mitään kovinkaan järkevää.

Talvivaellus vaatii kyllä pitempää vieteriä, mitä kesäkautena/sulanmaan ajan retkeily. Aikaa tuhraantuu enemmän varustesäätämiseen. Oli muuten haasteellista pystyttää telttaa kovassa tuulessa. Joku sanoi seuraavana päivänä että oli tuullut ainakin 13 m/s ja puuskissa ehkä enemmänkin. Tuuli kasasi lunta sisäteltan ja ulkoteltan väliin niin paljon, että tuuletusaukotkin tukkeutuivat. Siinä joutui lapiohommiin keskellä yötä että happea riittää teltassa myös loppuyöksi.

Kilpisjärvi-Halti -reitin varrella oli paljon muutakin väkeä ja todella moni telttaili. Tuvissa yöpyi vain muutama, joskin niissä oli henkilörajoitukset. Mekin yövyimme yhden yön tuvassa, kun päivä venahti luvattoman pitkäksi harharetkien takia ja olimme perillä vasta vähän iltaysin jälkeen. Täytyy sanoa että siinä vaiheessa ei kiinnostanut saako tuvassa olla 4 tai 6 ihmistä. Tuvassa oli jo neljä äijää. Minua kiinnosti vain saada ruokaa ja päästä nukkumaan. Toisinaan nuo tupien "herrasmiessäännöt" eivät päde lainkaan. Meininki on usein se, että se valtaa tuvan kuka kerkiää. Viimeisenä tuvalle saapuneen väsyneen retkeilijän on vain oltava sen verran röyhkeä, että ottaa tilan. (Tuo tupa on siis normaalina aikana 14 henkilölle tarkoitettu).

Aika moni hiihti rinkka selässä. Joillakin oli ahkio ja rinkka. Minä vuokrasin ahkiot Raision Rinkalta (samoin auton katolle suksiboxin). Ja sukset vuokrasimme Kilpissafareilta. Kun tahti on tämä että kerran neljässä vuodessa tekee talvivaelluksen, ei kaikkea tarvitse olla itsellä. Isosompaiset sauvat ostimme omaksi ihan sitäkin varten, että ne ovat kätevät myös lumikenkäillessä ja niitä olisi tammikuussa tarvinnut kotimetsässä. Nyt piti tulla toimeen pikkusompaisilla sauvoilla mikä ei ollut upottavassa lumessa mitenkään kätevää.
 
Kuumottaa hieman tällainen häppeninki, 25 km tai 50 km marssia. 25 ehdottomasti piisaisi meikäläiselle :grin:. Husky taisi joskus suorittaa tän tai vastaavan?
Joo, suoritin viime vuonna ja tällä viikolla marssitaan taas! Kamat on jo kasassa, reittivaihtoehdot mietitty ja eväät suunniteltu.
 
Noista autottomille sopivista kansallispuistokohteista: Etelä-Suomessa Nuuksioon ja Sipoonkorpeen pääsee näppärästi bussilla. Leivonmäelle päin pääsee lähimmillään noin 8 km päähän.
Itä-Suomessa on sitten Linnansaari – Porosalmelta Järvisydämen lomakylästä menee kesäisin ilmeisesti päivittäin venekyytejä pääsaarelle, ja Järvisydäntä lähin bussipysäkki on kolmen kilometrin päässä. Varkaudesta ja Savonlinnasta tulevia busseja menee pari päivässä, eli jos jaksaa suunnitella niin sinne päässee myös ilman omaa autoa tai venettä.

Meillä taitaa ensimmäisenä kohteena olla tuo Sipoonkorpi yhden yön reissulle.
 
Fölillä (Turun bussit) pääsee tänä vuonna kesäaikaan käytännössä Kurjenrahkan itäosan pääportille. Huom. Kaikki Tortinmäen bussit eivät aja tuonne saakka, eli suunnitelman vaatii. En tiedä miten bussikuskit suhtautuvat vaikka 4 päivän retkeilyvarusteisiin (sen aikaa siellä varmaan saa harrastaja helposti kulumaan) https://www.foli.fi/fi/kuhankuono

Toinen vaihtoehto on painella bussilla Raisioon/Maskuun retkeilyreitin eteläpäähän ja tulla sitten yllä mainitulla takaisin.
 
Last edited:
Hyvä tietää! Itse tosin tiiraan vain sellaisia kohteita, jotka ovat lähellä joko minun tai poikaystäväni kotia tai lapsuudenkotiani, joten ainakin aluksi Turun seutu on matkasuunnitelmien ulkopuolella. :) Vastaisuuden varalta toki hyvä tietää muitakib mahdollisuuksia Suomesta.
 
Ylös