The Elder Scrolls -pelisarja

Vampirelady

Vamperi
Vastuuhenkilö
"Bethesda Softworks just announced the fifth game in the Elder Scrolls series and the sequel to The Elder Scrolls IV: Oblivion will be called Skyrim. And it'll be out next year.

Bethesda's Todd Howard introduced the game with a brief teaser showing a stone dragon and a dramatic narration that sets up the story of the next big role-playing game in the Elder Scrolls series. That teaser also dates Skyrim for November 11, 2011."

Kotakusta
löytyi tuollainen artikkeli, joka sisälsi
myös videon. Ilmeisesti Video Game Awardseissa
on näytetty ensimmäisiä videoja uudesta Elder Scrollsista.

Mitä mieltä ovat muut kontulaiset uudesta
Elder Scrollista?
Itse odotan vaurauksellisella innolla,
saa nähdä mitä tästä tulee. :p
 
Ehdoton pakkohankinta heti ilmestymispäivänä jos koneen rahkeet vain riittävät. Jos eivät riitä niin kone uusiksi.

Olen rakastanut Bethesdan hiekkalaatikkopelejä aina Daggerfallista lähtien. Onhan niissä vikansa, mutta silti niiden parissa vietettyä aikaa ei lasketa tunneissa vaan vuosissa.
 
Samoin hankin tämän pelin vaikka sitten pitäisi hankkia tehokkaampi kone sitä varten. Morrowind on mahtava peli ja Oblivion myös. Olen odottanut tätä peliä innolla siitä lähtien kun kyllästyin Oblivioniin.

Toivottavasti palautetta on kuunneltu ja seuraavassa osassa maailmaan saadaan vähän enemmän eloa ja johdonmukaisuutta.
 
Onneksi ei tartte miettiä koneen tehoja kun ostaa pelin konsolille =)
Pakkohankinta siis ehdottomasti, Oblivion oli jo niin mukavaa seikkailua että jäi kyllä kaipaamaan lisää.

Bethesda saisi tosin nytten panostaa enemmän dialogiin ja jos bugejakin olisi vähemmän niin olisi sekin kiva =)
Onneksi tämä peli tehdään täysin uudella pelimoottorilla sentäs.
 
Bethesdahan on jatkanut Origin Systemsin Ultimoissa lanseeraamaa perinnettä siitä, että pelin versionumeroa nostetaan vain jos koko pelimoottori on vedetty uusiksi.

Täytyy varmaan odotella että pelin tarkemmat laitteistovaatimukset julkaistaan ja ryhtyä sen jälkeen pohtimaan uuden koneen ostamista. Vaikka konsolin omistankin, niin ellei tässä välissä kerkiä tulemaan uutta konsolisukupolvea niin luultavasti peli on merkittävästi näyttävämpi ja sulavampi uudella PC:llä kuin yhdelläkään konsolilla. Plus tietysti jos peli on yhtä muokattava kuin mitä Oblivion oli niin PC-versioon tulee runsaasti peliä parantavia ja bugeja korjaavia harrastelijapäivityksiä joita ei koskaan nähdä konsoliversioilla.

Bethesda ja Bioware edustavat nykyistä tietokoneroolipelaamista parhaimmillaan ja onneksi hyvin erilaisista lähtökohdista. Olisi siis toivottavaa että Bethesda ei lähde markkinaosuuksien toivossa kääntymään kohti Biowaren tarinavetoisempaa ja suoraviivaisempaa roolipeliä vaan pitää kiinni hiekkalaatikosta ja pelaajan valinnanvapaudesta.
 
Onneksi voi luottaa modiyhteisöön sisällön ja moottorin bugien ym. detaljien hiomisessa, kun ostaa pelin PC:lle. :kaulin: Noh, tämä diskurssi on käyty tuhansiin kertoihin tuhansissa foorumeissa, jääköön se tällä kertaa tähän.

Henkilökohtaisesti kaipaisin Daggerfallin tyylisiä satunnaistehtäviä, joita voisi tehdä määrättömiin yhden kaupungin killoissa ja antaa piutpaut purkitetuille pää- ja sivujuonteille. Mutta taidan olla aika yksin toiveineni.

Jos tekisivät Daggerfallin uudella käyttöliittymällä mutta muuten samalla moottorilla, niin olisin onnesta soikea.
 
Taitaapi olla pakkohankinta tämäkin,rakastuin pelin viimeisimpään versioon syvästi ja tuli senkin parissa vietettyä lukemattomia tunteja : > En tosin ole varma kuinka kone jaksaa pyörittää tätä uudempaa versiota,niin että tulee luultavasti hankittua konsolille. Harmittaa vaan että en pääse näitä loistavia modeja pelaamaan.
 
Ensimmäisiä screenshotteja Skyrimista.

Erittäin hyvältä näyttää, mutta toivon todella
että sisältö on yhtä hyvä. Varovaisella odotuksella edelleen suhtaudun tähän Skyrimiin.
 
Laitteistovaatimukset lienevät ihan omaa luokkaansa, joten nykyläppärillä ei moisesta pelistä tarvitse edes haaveilla.

Pelkään, että Skyrimissakin on pelimekaniikkaan rakennettuna keino latistaa pelilliset haasteet, kuten edellisissä osissa. Vaatisi jediritarin mielenlujuutta olla hyödyntämättä pelin ominaisuutta, joka ei vaadi edes huijauskoodien tai -modien käyttämistä. Morrowindissa se oli Alkemiatemppu ja Oblivionissa Chameleonin nostaminen taiotuilla varusteilla sataan prosenttiin. Sitten voikin varastaa mitä tahansa ja tappaa kenet tahansa silminnäkijöiden edessä joutumatta edesvastuuseen. Tylsää ja haasteetonta.
 
Bethesdan tapana on tehdä isoja hiekkalaatikkopelejä, joissa pelaajalla on suuri vapaus tekemisten ja hahmonkehityksen suhteen. Itse rakastan niitä juuri sellaisina. Runsaista valinnan mahdollisuuksista seuraa todellakin väärinkäytön mahdollisuus, mutta oma vikahan se toisaalta on jos itse tekee pelaamisestaan tylsää.

Tylsyydestä pääsee kun pelaa hahmoa, joka ei käytä alkemiaa tai chameleonia. Itsekurin harjoittaminen on sielulle hyväksi. :)
 
Ei tuo nyt kovin graafisesti vaativalta peliltä näytä. Semmoisia ne open-world pelit on ; )

Jokos olette nähneet pelikuvaa kyseisestä pelistä?

http://www.peliplaneetta.com/tietokonepelit/uutiset/12052/Pelikuvaa-Elder-Scrolls-V-Skyrimista/
 
Kyllähän tuo on heti hankittava kunhan ilmestyy. Kuhan eivät vaan yksinkertaista liikaa, jotein (huhu?)puhetta olin kuulevani, että valittaviem skillien määrää olisi taas pienennetty. Morrowindista Oblivioniin siirtyessä ei harmittanut niin paljon, mitä nyt medium armorit olisivat voineet jättää. Ja mitä tuohon pelikuvaan tulee niin: Huh huh. Kyllä taas kelpailee aikaa viettää Tamrielissa :D. Näyttää mielestäni todella lupaavalta.
 
Ennemmin tai myöhemmin päätyy omalle ostoslistalle. Siitä ei ole epäilystäkään. Itse olen harkinnut joulukuuta sopivaksi ajankohdaksi. Siihen mennessä on saatettu tehdä jo muutama herkullinen modikin, kuka tietää.

Itse en ole ennättänyt odottamaan liian paljon. Morrowindin jälkeen Oblivion oli järkyttävä pettymys. Toki grafiikka oli upeaa ja taistelusysteemi oli parantunut rutkasti Morrowindista, mutta ne eivät pelastaneet peliä sen kliseiseltä juonelta ja maailmalta. En myöskään pitänyt rotujen ulkonäköön tehdyistä muutoksista.
Skyrimissä hiukan häiritsee sen Hyboria-vaikutteisuus. Toki kun kyseessä on Nord-rodun kotimaahan sijoittuva peli, ei ole yllätys jos innoitetta ja tätä kautta vaikutteita on haettu Robert E. Howardin teoksista. Onko kukaan muu havainnut samaa?
 
Kävin itse pistämässä maanantaina ennakkotilauksen pelikaupassa, jossa eräs kontulainen on töissä. Odotusta voisi kuvata vaikka näin.

Olen hakannut tunnelman nostatukseksi tässä nyt oblivionia ja olen pääjuonessa aika pitkällä, samoin kuin maagien ja sotureiden kiltojen tehtävissä. Dark Brotherhoodiin tuli kans liityttyä, mutta enpä ole vielä ehtinyt kuin muutaman 'tilaustyön' tehdä. Poikkeuksellisesti tein sellaisen all-rounderin, joka ei ole ensisijaisesti jousella ampuva haltia, vaan imperial, jonka pyrin tekemään mahdollisimman itseni näköiseksi.
 
Uu jea, tuli laitettua tuossa viikolla vihdoinkin tilaukseen Skyrimin Collector's Edition jota olen himoinnut siitä saakka kun ekan kuvan siitä näin! Paketissahan ei ole paljoakaan tavaraa, mutta jo se iso lohikäärmepatsas teki vaikutuksen että pakko saada se! Nyt vaan odotellaan ja toivotaan että Gigantti kanssa saa niitä Collectoreja ja että saan omani :)
 
Pikkuveli ehti varata Vanhemmat Kääröt syntymäpäivätoiveekseen joulukuulle jo aikoja sitten, ennen kuin ehdin edes ensi kerran hihkaista sanaa Skyrim. Tosin eipä meikäläistä pahemmin haittaa moinen, en ole tästä pelistä mitenkään yltiöpäisesti innostunut.
Ei sillä etteikö peli kiinnostaisi ja ettenkö hyvin todennäköisesti alkaisi kansoittamaan veljen peliä omilla sekopäähahmoillani sillä samalla minuutilla kun se olisi mahdollista; Oblivionhan sai alunperinkin meikäläisen innostumaan tämäntyyppisistä, ns. yksinpeluuroolipeleistä ja Betheseda onnistuu hiekkalaatikoillaan luomaan monessa suhteessa pelaajalle enemmän vapautta kuin mitkään muut pelit.
 
Pikkuveli ehti varata Vanhemmat Kääröt syntymäpäivätoiveekseen joulukuulle jo aikoja sitten, ennen kuin ehdin edes ensi kerran hihkaista sanaa Skyrim. Tosin eipä meikäläistä pahemmin haittaa moinen; nykyään pelailen huomattavasti vähemmän kuin velipoika enkä ole tästä pelistä mitenkään yltiöpäisesti innostunut muutenkaan.

Ei sillä etteikö peli kiinnostaisi ja ettenkö hyvin todennäköisesti alkaisi kansoittamaan veljen peliä omilla sekopäähahmoillani sillä samalla minuutilla kun se olisi mahdollista; Oblivionhan sai alunperinkin meikäläisen innostumaan tämäntyyppisistä, ns. yksinpeluuroolipeleistä ja Betheseda onnistuu hiekkalaatikoillaan luomaan monessa suhteessa pelaajalle enemmän vapautta kuin mitkään muut pelit.
En ole vain varma riittääkö aika ja innostus yli 300-tuntiseen pelirupeamaan kun juuri aloittamani Witcher 2 näyttää tarjoavan huomattavasti mielenkiintoisemmalta vaikuttavan kokemuksen yltiöharmaan räkäisellä maailmallaan ja moniuloitteisella tarinallaan vieläpä tiiviimmässä paketissa.

Skyrim siis toistaiseksi häviää noituri Geraltille, jonka tarina on tasaisesti kasvattanut kiinnostavuuttaan silmissäni kesästä lähtien kirjojen (sääli että niitä suomennetaan niin hitaasti; Blood of the elves! I need you) ja ykkösosapelin muodossa. Tosin kun kuninkaidentappajat-jatko-osa on kaluttu huolella läpi voin varmaan huoletta antautua Skyrimin tundrankylmään ynnä lohikäärmeentulenkuumaan syleilyyn.

Kieltämättä roolipelaajien näkökulmasta 2011 on ollut poikkeuksellisen lihava vuosi, kun hittejä on noussut vuoden mittaan monelta suunnalta. Sääli ettei vuoden parhaan roolipelin titteliä voisi tänä vuonna jakaa, sillä Puolalainen CD project pikkupelifirma on tehnyt niin huolellista työtä viime aikoina Witcher-sarjansa kanssa ja on uhrannut niin paljon sydänvertaan sen laadun takeeksi, että se jos kuka ansaitsisi siitä pystin. Mutta en kyllä epäile ollenkaan etteikö yhtä lailla Skyrimillakin tule olemaan yhtä paljon syitä tulla Goty:ksi.
 
Semmoset 26h Skyrimiä takana ja ehdottomasti tämän vuoden paras peli!
En enempää enkä vähempää odottanutkaan kyseiseltä peliltä :) peli tempaisi heti alussa mukaansa ja onkin ehkä upein fantasiamaisema missä olen koskaan vaellellut! Bethesda jos tekisi Keski-maasta pelin niin uskon että siitä tulisi paras Tolkien-peli ikinä ;)

Vedellyt pääosin sivutehtäviä läpi ja yhden kilta-questin kokonaisuudessaan, joka oli Companions-killan juttuja. Eka oma kämppä on ostettu ja vaimoksi otettu Companions-killan upea Aela neitonen. Companions-killan questi kokonaisuudessaan paisui jo melko eeppiseksi ja kyseessä on vain yksi isompi sivuquesti, meinasin kuitenkin jo herkistyä tämän questin aikana ja elin muutenkin tunteella mukana. Ah että on upeaa tuntea oikeita tunteita jonkun pelin parissa ja edelleenkin melko harva peli siihen pystyy, tänä vuonna Skyrimin lisäksi siihen on pystynyt vain L.A. Noire.

Jeremy Soule on taas loihtinut uskomattoman upean soundtrackin tähänkin peliin ja tuntemani tunteista saankin osaltani kiittää Soulen tunnelmallista musiikkia. Pelin soundtrack onkin ostoslistallani numero ykkösenä nyt.
Lohikäärmeitä en ole alun jälkeen kohdannut vaikka niitäkin on pelissä lukuisia, uskon että kun teen seuraavan main questiin kuuluvan tehtävän niin alkaa varmasti niitä lohikäärmeitäkin tulemaan (kunhan ei liian usein tule, muuten niistä katoaa se tarunomainen hohto.).

Peli on siis ollut todella upea kokemus tähän mennessä ja Skyrimistä varmaankin tulee yksi parhaista peleistä mitä olen ikinä pelannut, sillä siltä tämä tuntuu jo nytten :)
Nyt takaisin Skyrimiin!

DOVAHKIIN DOVAHKIIN
NAAL OK ZIN LOS VAHRIIN
 
Ylös