The Elder Scrolls -pelisarja

Onhan tuota hetkonen tullut pelattua, ja kolme videotakin tullut tehtyä.
Metsähaltia jousella ja hiiviskelyllä. Videot: Wood Elf 1, Wood Elf 2 ja Dark Elf.

Tuntuu oikein mukavalta peliltä, joka tulee viemään monia tunteja elämästäni. Lohikset ovat kyllä haastavia metsästäjälleni, koska nuolet tuntuvat vain kutittavan kaveria. Ja menetin tänään kaverini, jonka kanssa olimme jakaneet monet seikkailut. Katosi vain eräässä luolassa jonnekkin..
 
Itse olen pelaillut dunmerilla eli dark elf hahmolla ja olen lähinnä suosinut hiiviskely taktiikkaa mutta olen kokeillut taikojakin ja ne on varsin tehokkaita jos haluaa paljon tuhoa aikaiseksi.
 
100h meni eilen rikki 40 levelisellä Nord Warrior/Thiefillä :)
Ihan mahtava peli ollut kyllä kaikinpuolin, factions-questeista tehty Thieves Guild, Dark Brotherhood ja Companions. Pääjuonta vedetty aina pikkuhiljaa eteenpäin ja nyt edessä onkin toinen vierailu Greybeardsien luona. Ajattelin kuitenkin keskittyä College of Winterholdin questlineen tänään ja pelailla sen läpi kaikessa rauhassa, sekä harrastaa mahdollisimman paljon pickpocket ryöstelyä että saisin siitä joskus haluamani achievementin :p

Uskon että saan tuon maagisen 150 tuntiakin rikki melko helposti Skyrimin parissa, sillä tekemistä on loputtomasti ja Bethesda tekee vielä ladattavia lisäosia peliin niin tätähän pelailee vielä ensi vuonnakin :)

Tänään lähtee tilaukseen Jeremy Soulen neljän CD:n Skyrim-soundtrack, joten fanitus jatkuu myös stereoiden puolella!
Laitan tähän vielä oman unboxaus videoni Skyrimin massiivisesta Collector's Editionista!: http://youtu.be/_GEvpwUzlSQ
 
Kritiikkinä lyhyen pelailun jälkeen sanoisin että kun on pelaaja jota pelin visuaalinen ilme on houkutellut pelaamaan ennmmin kuin muu sisältö ja päälle lisätään vielä rajallinen englanninkielen tuntemus niin kaipaisin valikkoon kuvat esineistä. Ei olisi ihan niin hakuammuntaa siitä mitä ottaa käyttöön tai mitä ei. Muistan myös asioita paremmin kun näen kuvan.

Olen itsekin harrastanut lähinnä hiippailua. Oblivionisdta poiketen olen uskaltautunut ottamaan pääaseeksi jousipyssyn. Tosin siinä on se haittapuoli että nuolia pitää aina olla varastossa. Enkä ikinä uskaltaisi pelata hahmolla jolla ei ole yhtään treenattu lähitaistelua. ihan kaiken varalta. Se että viholliset eivät skaalaudu on varmasti oikeasti hyvä juttu. Minun peliäni se vähän rajoittaa kun olen tosiaan vähän hermoheikko. Hiiviskelen ympäriinsä kun pelkään jokaista puskasta tulevaa rapsahdusta ja odotan milloin joku tulee ja tappaa. Tasojen nousun ääni sai parilla ensimmäisellä kerralla minut säpsähtämään ja huitomaan päättömästi miekalla. Luulin sitä lohikäärmeeksi :( Ihan hyvin voi käydä niin... Vai mitä?
Kaunis peli se on ja on aina positiivista kun minut saa irrotettua kaavoistani. Oblivionissa useimmiten miekkaileva tai kirvestä käyttävä dunmeri tai viimeisessä pelissä bosmeri. Jousiampujaa en olisi edes tullut ajatelleeksi. Ja hahmona taisi olla Nordi.
 
Pikkuveikon syntymäpäivä oli viikko pari sitten ja tämä sai, yllätys yllätys, Skyrimin. Veli oli niin varma lahjastaan, että minun oli ihan pakko "kettuilla" hänen kanssaan ja yllättäen laitoinkin hänelle varaamani joululahjarahat vanhempien lahjarahaan, jotta hän sai suoraan sen julmetun kokoisen collectors edition-boxin pelistä. Voitte kuvitella veljeni ilmettä kun aamulla hänelle tuotiinkin vuoteeseen senkokoista pakettia eikä dvd-kotelon muotoista kääröä, jollaista hän oli odottanut. Kyse oli tietenkin vain muutamasta sekunnista, mutta oli varsin nautinnollista tallentaa kameralle se pieni hetki kun kasvoille hiipinyt lievä epävarmuus ja pettymys vaihtui pakettia avatessa vähin erin yhä riemastuneisemmaksi ilmeeksi.:grin:Jostain minunkin pitää välillä hupini repiä.
Veli ei näyttänyt ollenkaan pettyneeltä kun sanoin että hänen on turha sitten odottaa enää joululahjaa minulta...

...Niin. Ja itse Skyrim...Hrm, noh kaipa minun pitää jossain määrin antaa periksi tälle globaalille Skyrim-hypetykselle ja liittyä siihen, koska kyllä tässä pelissä Betheseda näyttäisi olevan osunut viimein napakymppiin, jossa kaikki nivoutuu yhteen mielenkiintoisella tavalla.
Noiturin tieltä Skyrim ei saa minua aivan kääntymään, sillä kaikessa majestettisuudessaankaan lohikäärmemaa ei näytä aivan yltävän Witcher 2:sen tasolle. Mutta.... Pahus soikoon, kyllä se silti samperin hyvän vastuksen sille tarjoaa. Onhan toisaalta vähän typerää verrata näitä kahta peliä keskenään, koska Noiturin pääpaino on tarinassa ja sen monipuolisuudessa. Pystyin jopa lataamaan noiturissa ykkösosan päätökset ja varusteet kakkososaan suhteellisen tarkkaan, joten tarina oli jo alusta asti omanlainen. Jos Elder scrollit yrittäisivät samaa, ne joutuisivat pihtailemaan maailmoissa ja niiden monipuolisuudessa. Nimenomaan niissä asioissa jotka ovat niiden valttikortti.
Kukin siis omalla tyylillään... tai jotain.

Veli sai sen verran tehokkaasti isosiskotkin ihastumaan Skyrimistä, että itseni on tarvinnut mennä kyllä aika pitkälti pelkästään virran mukana. Sovimme heti aluksi, että omisimme aluksi jokainen yhden neljästä killasta; päätehtäviä sun muita tehtäisiin fiilispohjalta.
Näiden kriteerien puitteissa tuli tehtyä neljä varsin erilaista hahmoa.
Toinen siskoista teki itämaistyylisen Redguardvelhottaren, toinen taas mahdollisimman pienikokoisen Bretontyttösen varkaiden kiltaan ja pikkuveli loi roomalaistyyppisen Imperialin tähtäimenään sotilasura ja dark brotherhood. Itse halusin rikkoa tavanomaisten hahmojeni rajoja, joten tuli luotua isokokoinen Nordiköriläsmettäläinen kirvestä heiluttelemaan erämaihin (hahmoa tehdessä tuli soitettua tietokoneesta taustamusiikkina Monthy pythonin lumberjack laulua, jotta pääsi oikeaan fiilikseen:grin:. Tuli luotua hupaisa tunnelma pelin ensimmäiseen kohtaukseen kun vanginvartija kysyy kuka olet ja kamera zoomautuu nordimiehen naamaan taustalla juuri soidessa Im a lumberjack and Im okay, I sleep all night and I work all day).
Nimeksi tuli Gaston (kyllä, nimi otettu suoraan ja mielikuvituksettomasti Disneyleffasta. Ei tosin tullut tehtyä muita ulkoisia samankaltaisuuksia disneyversion kanssa kuin lähinnä ruumiinrakenne (ja kenties kyky sylkeä nahanpaloja kuin luoteja:grin: )).
Ihan hauskaa että Skyrim on yhdistänyt meitä neljää sisarusta näin. Nykyään on muutenkin varsin vähän asioita mitä me voimme kimpassa tehdä, joten olkoon se pelaaminen jos ei mitään muuta.
Kun peliaika on pitänyt jakaa neljällä niin kukaan ei ole vielä päässyt pintaraapaisua pidemmälle, joten pelaamista pitäisi vielä riittää kuukausiksi.
 
Skyrim on toisaalta niinku
1z54rh2.png


mut sit taas toisaalta
rjnpmo.jpg


ja sit kuitenkin
9b9bo0.png
 
Pelasin tätä nimenomaista peliä serkkupoikieni luona ensi kerran, ja täytyy myöntää ettää koukkuun jäin. Asiahan meni siis niin, että kun minä niin kernaasti ylenkatson serkkujeni liikaa paukahtelevia sotapelejä joissa ei ole mitään muuta ideaa kuin mahdollisimman monen pikselisotilaan seulaksi ampuminen, niin eräs kerta sitten toinen herroista paukautti ohjaimen käteen ja sanoi että tuossa on, neiti fantasiafriikki. Ja sinne Skyrimin provinssiin sitä sitten jäätiin, kun sinne kerran heitettiin.

En ole pelannut siis muita vanhoja kääröjä, joten vertailla en aiempiin osiin voi, enkä kyllä voi oikein muutenkaan. Kun tuota pelit, joita olen pelannut voi laskea yhden käden sormilla. Mutta sen perusteella, mitä tällainen junttura nyt voi arvostella, niin se peli on yksinkertaisesti mahtava. Lohikäärmeet ja aseet ja hahmot ja mestat ja musiikki ja kaikki. Yksi asia, mikä varmaankin kiehtoo, on tietysti vapaus - jos ei halua nyt välttämättä tehdä sitä tylsää päätehtävää, niin ihan sama, kiipeä sen sijaan vuorelle ja leiki pupujen kanssa. Pahistelu on sallittua, mursuja voi härnätä ajankuluksi ja omaa seuraajaa voi kokeilla kumauttaa kalloon jos huvittaa. Tai sitten voi vaikka kompastua kattilaan ja kuolla. Pirun vaarallisia nuo kattilat.

Kiitoksia, Bethesda, tästä hienosta pelistä kerta kaikkiaan, ja siitä että sijoitit sinne myös ihastuttavan Ciceron. "I'm stuck here. STAAAAAAWK!" X)
 
Vau, täältä löytyi keskustelua Skyrimistä.. Tosin hyvin vanha topikki ja tuskin enää herää eloon, vaikka kuinka huutelisin. :( Mutta yritetään..
Tämä hieman sivuaa varsinaista peliä, mutta pelaajat kuitenkin varmasti ovat asiastani hyvin perillä!?

Olen varjellut itseäni näiltä peleiltä ja yritän varjella jatkossakin.. Ei tee tämmöiset hyvää minun mielenterveydelle. (Ihan tarpeeksi "kestämistä" jo Shadow of Mordor pelin kanssa..) Mutta mikään ei estä fiilistelemästä ja elämästä virtuaalista elämää YouTuben parissa. [22] Nyt kaipaisinkin kipeästi tietoja tällä videolla olevasta (ymmärtääkseni) Breton Knight tyypistä, eli huppupäinen kaveri. Ja joo, olen ahminut YouTubesta ainakin puolisen tuntia tätä matskua.. mutta kun tyypit ei puhu mitään, niin yritä siinä sitten pysyä kunnolla juonessa perillä. Enkä edes tiedä kenen puolella tässä koko hommassa pitäisi olla, mutta oletukseni on.. että olen jälleen kerran juuri niiden puolella, joiden puolella ei kuuluisi olla. ;)

Ja miksi kaipaan tietoja, jos en kerta pelaa? No sanottakoon niin, että minä piirrän ja kirjoitan. Toisinaan siis tarvitsen tietoja kiinnostavista kohteista, jotka inspiroivat minua. ;)

 
Omistan muuten tämän pelin, mutten ole avannut sitä muoveistaan. Haluaisitko sen, Mehtis? :1420:4 *jatkaa viettelyään pahuuteen*
 
Minäkään en ole moista koskaan pelannut, mutta kuoromme ohjelmistoon kuuluu laulu The Dragonborn Comes, johon liittyen piti tietysti vähän ottaa selvää, mistä koko pelissä oikein on kyse. Lohikäärmekielellä laulaminen toki on päheää, vaikkei taustoja tuntisikaan =)
 
Last edited:
Omistan muuten tämän pelin, mutten ole avannut sitä muoveistaan. Haluaisitko sen, Mehtis? :1420:4 *jatkaa viettelyään pahuuteen*

Sinä senkin.. *heristää nyrkkiään* :grin:
No jos kyseessä on pelin PC-versio, niin saattaisin kyllä olla hyvinkin kiinnostunut.. vaikka juuri yllä vannoin pysyväni näistä kaukana, mutta kun..

Laittele myyntipuhetta yksärillä tulemaan! :D
 
Tämä saattaisi mennä enemmän arjen nyrjäytyksiin, mutta laitetaan nyt kuitenkin tänne.

Eli siis olen useasti pitänyt pitkiä puheita pelien ikärajoista, eli enimmäkseen siitä, että joku peli on mielestäni sisältöönsä nähden luokiteltu väärään ikäluokkaan. Juttelin tästä aiheesta juuri ennen viikonloppua kavereiden kanssa ja satuin vertaamaan Skyrimia Noitureihin. Tuntuu jotenkin koomiselta, että molempien ikäraja on 18, vaikka en ole törmännyt Skyrimissa mihinkään pään katkaisemista pahempaan. Pelasin sitten viikonloppuna pitkästä aikaa Morrowindia, jonka ikäraja on 12. Eräässä tehtävässä piti tehdä pyhiinvaellus, jonka sai suoritettua pilkkaamalla dremoraa. Muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen ruudulle ponnahti seuraava teksti: "After I kill you, I will rape your corpse. Don't worry. I'll be gentle." Meni kyllä hieman pasmat sekaisin, sillä en olisi todellakaan odottanut mitään tuollaista k-12 pelissä. Mutta ainakin tuli taas naurettua kunnolla.
 
Nyt kun tämä topa nousi taas pinnalle, niin mainittakoon tähän väliin.. että omistan nykyisin niin Skyrimin, kuin myös pelisarjan uusimman pelin, The Elder Scrolls Onlinen. :grin: Että semmoista.. *heh* Olen kyllä aivan hurahtanut näihin peleihin! :heart:

No mutta, tuohon ikäraja asiaan..
Juttelin tästä aiheesta juuri ennen viikonloppua kavereiden kanssa ja satuin vertaamaan Skyrimia Noitureihin. Tuntuu jotenkin koomiselta, että molempien ikäraja on 18, vaikka en ole törmännyt Skyrimissa mihinkään pään katkaisemista pahempaan.

Varmasti väkisinkin k-18 peleistä toiset on raaempia mitä toiset.. Mutta ehkä tuo Skyrim ei tosiaan ihan k-18 kamaa kuitenkaan ole. Ainakaan nykypäivänä, kun nuoret ovat "tottuneet" jo vaikka mihin. Itse olen kuitenkin melko herkkä kaikelle "väkivallalle" ja näen Skyrimin kyllä melko väkivaltaisena pelinä. Jos olisin sitä itse nuorena pelannut, niin olisin järkyttynyt.. Toisinaan hieman järkytyn kyllä välillä nytkin. :| Joten ihmiset ovat erilaisia ja on ihan hyvä, että ikärajan perusteella osaa varautua siihen mitä ruudulla voi eteen tulla.. Tietysti jos mielii mahdollisimman raakoja pelikokemuksia ja nimenomaan siksi ostelee k-18 pelejä, niin silloin Skyrim on varmasti siinä mielessä pettymys.
 
Sopivilla (ja sopimattomilla) modeilla Skyrimistä saa tuunattua monella tapaa k-18 -elämyksen, mutta pääsyy ikärajalle lienee sekä pelaajan että pelihahmojen mahdollisuus käyttää väkivaltaa puolustuskyvyttömiä sivullisia vastaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Pelaan yleensä juuri tarinan takia, joten väkivaltaisuus ei vaikuta kokemukseen juuri ollenkaan. Mutta mietiskelin tässä vain sitä, että miksi Morrowind (jossa voi lahdata halutessaan aivan jokaisen, mennä ilotaloon, hommata skoomapiipun etc.) on luokiteltu sopivaksi 12-vuotiaille. Eihän pelkästään grafiikan parantelu ja veren määrän lisääminen voi vaikuttaa noin paljoa ikärajaan. Onhan niittä ikärajoja voitu tietysti tiukentaa sitten vuoden 2003, mutta aika oudolta tuo minusta tunttuu.
 
Morrowindin PEGI-luokitus on perusteltu "epärealistisella väkivallalla fantasiahahmoja kohtaan" ja Skyrimin "äärimmmäisellä väkivallalla ja väkivallalla puolustuskyvyttömiä ihmisiä kohtaan."

Oblivionin ikärajahan pompsahti jenkeissä 13:sta 17:ään, osittain ilmoitettua raaemman väkivaltasisällön takia, mutta pääasiassa koska sen tiedostoista löydettiin nakutekstuurit, joita ei pelissä itsessään näkynyt mutta jotka sai helposti käyttöön. Ehkä Bethesda halusi välttää tapauksen toistumisen jatkossa, koska prosessi ei ollut mitenkään helppo.
 
Sopivilla (ja sopimattomilla) modeilla Skyrimistä saa tuunattua monella tapaa k-18 -elämyksen

Tämäpä oli päässyt jo unohtumaan, kun en ole itse (vielä, haha..) kaivannut lisäsisältöä peliini. :grin: Jossain vaiheessa näitä kyllä netistä kolusin.. *hmmm*


Pelaan yleensä juuri tarinan takia, joten väkivaltaisuus ei vaikuta kokemukseen juuri ollenkaan.

:) Itse en osaa luokitella minkä takia pelaan.. Tarina / tehtävät jää helposti kesken ja eksyn ihan omille poluilleni seikkailemaan. Kun aloitin tämän tyyppisten pelien pelaamisen, yritin välttää silmitöntä väkivaltaa viimeiseen asti.. mutta eihän se onnistu ja lähes kaikkeen näkymä siedättyy aikanaan. Ja se, että toisinaan järkytyn hahmoni brutaalia käytöstä, on tietyllä tapaa osa haettua pelielämystäni. Kaikki pelin herättämät tunteet ovat nykyisin tervetulleita. Mutta liika on aina liikaa, joten onneksi Skyrimissä mennään kuitenkin kohtuuden rajoissa.
 
Modeista sen verran, että niillä voi parantaa pelin laatua paljonkin ilman suoranaisia muutoksia pelimaailmaan - esimerkiksi Unofficial Skyrim Patch korjaa monia bugeja, joita Bethesda ei muistanut/jaksanut huomioida. Samanlainen paketti löytyy myös jokaiselle DLC:lle. Pienellä haulla löytyy myös ohjeita modien asentamiseen (helppouden ja siisteyden kannalta on parasta käyttää jotakin kolmannen osapuolen ohjelmaa, esim. Mod Organizeria [ei kuitenkaan nexus manageria, joka tekee vähemmän asioita huonommin]). Itse kun aloittelin käytin tätä apunani.

Vaihtoehtoisesti voit muuttaa lohikäärmeet Tuomas Veturi -hahmoiksi :p
 
Last edited:
Miten paljon ylipäänsä modaukseen vaikuttaa se, että pelaa Steamin kautta? Onko hyvä vai huono juttu, vai onko edes väliä?
Olen hieman arka ryhtymään moiseen, etten sitten räjäytä koko peliä.. :|
 
Ylös