The Miitin 2021 ohjelma

Haluan tanssia skottitansseja:

  • Hanskat kädessä

    Votes: 2 18,2%
  • Ilman kosketusta

    Votes: 2 18,2%
  • "Normaalisti"

    Votes: 2 18,2%
  • Ei väliä, kunhan tanssitaan

    Votes: 5 45,5%

  • Total voters
    11

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
The Miitin ohjelma:

Tässä Alustava ohjelma.


Tämän vuoden The Miitti on juhlamiitti, järjestyksessään 20. The Miitti. Millaisella ohjelmalla voisi juhlistaa pyöreitä vuosia?
Kerro tässä topikissa jos sinulla on ohjelmaidea!
Mitä ohjelmaa, minkälaisen tilan tarvitset ja suunnilleen miten kauan ohjelma mahdollisesti kestää. Voit myös esittää toiveita ohjelman sijoittamisesta johonkin tiettyyn päivään tai aikaan.

Aikaisempina vuosina ohjelmassa on ollut mm boffoturnajaisia, origamipajaa, tietovisakysymyksin varustettua luontopolkua, tansseja, laulua, kirjanvaihtopiste, keskiaikapukujen ompelua, larppia ja erilaisia kisoja tai pelejä. Ohjelma voi siis olla ihan mitä tahansa esityksistä yhdessä tekemiseen. Ohjelmiin on myös mahdollista hakea seuralta pientä materiaalikorvausta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
En vielä tiedä, pääsenkö miittiin paikalle (jos se nyt järjestetään), mutta minusta olisi kiva laulaa yhdessä jotain Tolkien-henkisiä lauluja. Itse olen laulanut kuorosovituksena elokuvien musiikista In Dreamsin, Into the Westin ja the Last Goodbyen, mutta nuo vaatisivat jo kuoronjohtajaa, joten jotkut yksinkertaisemmat yhteislauluversiot sopisivat varmaan paremmin miittiin. Lisäksi voisi olla hauskaa kokeilla ihan niitä suomalaisiakin Hobitit-sarjan musiikkeja, jos niihin löytyy jostain nuotteja.
 
Hienoa @Lindëalda, tosi kivaa, jos olet mukana. 😊
Mulla on (ehkä ) olemassa jonkinlaiset nuottikopiot em. lauluista, mutta löytyisiköhän jostain netin uumenista ihan valmis kokoelma, joka olisi tarkoitettu nimenomaan laulamiseen (tyyliin suuri toivelaulukirja)?
Ostin hiljattain lapselle elokuvamusiikkinuotteja huilulle. Siinä oli useita kappaleita mm. TSH-elokuvista, Star Warsista ja Harry Potterista. Olen aikeissa ostaa samanlaisen kokoelman pianolle, jos joskus tulee vastaan. (Olen itse soittanut pianoa nuorempana :).
 
Itse olen laulanut kuorosovituksena elokuvien musiikista In Dreamsin, Into the Westin ja the Last Goodbyen, mutta nuo vaatisivat jo kuoronjohtajaa

Jos tarkoitat stemmoissa laulamista, se vaatisi käytännössä nuotinlukutaitoa ja etukäteisharjoittelua osallistujilta. Minulla ei toki henkilökohtaisesti ole mitään sellaistakaan vastaan ;)

Lisäksi voisi olla hauskaa kokeilla ihan niitä suomalaisiakin Hobitit-sarjan musiikkeja, jos niihin löytyy jostain nuotteja.

Aika moni meistä osaa Edelmannin säveltämät laulut ulkoa, ja niitä on joskus laulettukin yhdessä mm. makkaranuotiolla. Mikään ei siis estä tekemästä sitä uudelleen. Virallisia nuottejahan niihin ei kauheasti ole, koska Edelmannin suunnitelma Keski-Maan laulukirjasta ei valitettavasti koskaan toteutunut ja kaikenlainen nuottien levitys rikkoo käsittääkseni Tolkien Estaten oikeuksia. Sanat ovat kuitenkin peräisin Tolkienin kirjoista ja melodiat ovat yksinkertaisia. Niihin voi tutustua esim. YouTuben kautta jos eivät ole ennestään tuttuja, joten sitten vain pistetään laulaen miitissä ;)
 
Stemmoissa laulaminenhan tarkoittaa eri äänten samanaikaista laulamista? (En siis ole mikään varsinainen kuorolaulaja😄). Joo, just tämmöiset nuo nuotit ovat, mutta mulle riittäisi kyllä ihan normaali yhteislaulukin. Pääasia, että pääsisi laulamaan. Ja rimaa ei ehkä kannata asettaa kauhean korkealle, jotta osallistujia olisi enemmän kuin kaksi tai kolme. Mutta on hyvä tietää, että jotain on miitissä joskus laulettu, joten ehkä tämä ei sitten ole ihan outo haave.
 
Filkkejä on myös laulettu usein, jos se juttu on nimenomaan laulaminen. Ja Konnun pändin laulut ovat monille tuttuja. Jos idea on nimenomaan leffalaulujen laulaminen niin siihen ne eivät tietysti vastaa.
Pari vuotta sitten vuosijuhlassa ainakin laulettiin yhteislauluja ja varmaan muutama vuosi siitä taaksepäin myös. Itseasiassa aika usein jotain lauleskellaan miiteissä kun rupeaa näin taaksepäin ajattelemaan.
 
Last edited:
Mallinkaisilla on hyvin ulkotilaa ja korona-aikaan ulkona oleilu on muutenkin suotavaa sisätilojen sijaan.

Miten olisi esim. Mölkky-, kroketti-, petanque- tai vaikka tikan heittokisat?
Osaa näistä voi pelata myös joukkuettain/pareittain jos osallistujia on paljon.
Uskoakseni minullakin on mökillä joku näistä (ehkä mölkky? Pitää tarkistaa), mutta muillakin varmasti löytyy.

Päivitin myös topikin ensimmäisen viestin tiedot. 😊
 
Last edited:
Tämähän on muuten tosiaan järjestyksessään jo 20. The Miitti.
Siinäpä onkin ohjelmapuolelle pohdittavaa, että miten tätä juhlavuotta huomioitaisiin. 🤔
 
@Samooja tuossa ehdotti ohjelmaan jotakin tervehenkistä joukkueurheilua. Nytpä olisikin siis oiva tilaisuus pelata Angry Birds -pesistä! Minä voin alustavasti tarjoutua järjestämään tämän ohjelmanumeron (vaatii tiettyjen varusteiden hankkimista). Enkä takaa että pelaaminen onnistuu kovin hyvin, koska yleensä kaikkia naurattaa liikaa :grin:
 
Hanna, varusteisiinhan voi hakea sitä pientä tarvikekorvausta jos hankkii tätä varten. En toki tieda peliä tai miten paljon varusteisiinpitää laittaa rahaa, mutta pieni korvaus on mahdollista saada.
Tämä muillekin muistutuksena.

Olen miettinyt vähän larpin teemaksi merirosvoja. En ole sen pidemmälle sitä vielä työstänyt, joten saa älähtää jos haluaisi pelata, mutta ei missään nimessä merirosvoja tai ehdottaa muita ideoita. Avaruusjuttuihin tai futuristisiin ei valitettavasti minun mielikuvitus ja mielenkiinnon kohteet taivu niin hyvin että lupaisin sille linjalle lähteä. Mieluummin fantasia, historia tai niiden sopiva sekasotku.
 
Lähinnä minun täytyisi ennen miittiä kokeilla tuota peliä ja sen ohjaamista jonkun porukan kanssa. Ja että pelivälineet (jotka siis maksaa alle kympin) toimivat niin kuin pitää. Olen itse ollut aikaisemmin vain pelaajana eräällä kurssilla. Mutta en paljasta enempää, koska on hauskempaa jos jutun juoni selviää vasta pelatessa.
 
Sinä, joka tätä luet: osaatko soittaa pianoa (tai jotain muuta soitinta) ja tulossa miittiin? Olisitko kiinnostunut säestämään yhteislaulelua miitissä (esimerkiksi Konnun Pändin lauluja) ? Ilmoita minulle, jos kiinnostaa :) Palkkioksi voin luvata etuiluoikeuden jossain yhteisruokailussa. :p
 
Tinapilliä soitetaan pitkälti samalla tavalla kuin nokkahuilua, eli sen kun alkaa soittaa vain, ei siihen hirveästi opetusta tarvitse. Toki tinapilli on siitä vinkeä vehje, että suunnilleen joka sävellajille on oma pillinsä, joten ihan kauheasti ei tarvitse ylennettyjä ja alennettuja nuotteja opetella ;)

Olin teini-ikäisenä siinä(kin?) suhteessa inhan itsekeskeinen tyyppi, että tinapillistä innostuttuani kuljetin sellaista mukanani joka paikassa ja lurittelin menemään miettimättä yhtään, etteivät kaikki muut ihmiset ehkä ole yhtä ihastuneita kyseisen soittimen ääneen. Nolottaa vielä näin melkein 30 vuoden jälkeenkin.
 
Hirveästi ei opetusta tarvita, mutta se alkusysäys sentään ja sitä olisin hakemassa. Minulla oli joskus tinapilli ennestään, mutta sillä soittaminen vain jäi. Ei ollut ketään korjaamassa virheitä.

Muoks. Olen katsellut käytettyjen ukuleleiden markkinoita ja myynti-ilmoituksissa toistuu sama kaava: soitin on hankittu kotiin, mutta siitä ei ole innostuttu ja muutaman kuukauden päästä tyhjän panttina ollut ukulele myydään pois puolella hankintahinnasta. Miksi sitä ei ole alettu soittaa? Soitto-oppaitahan on pilvin pimein. Videoitakin YouTube pullollaan. Mikään ei kuitenkaan korvaa oikeaa ihmistä opettamassa soittamista. Jollen olisi mennyt kansalaisopiston kurssille, olisin minäkin nyt myymässä ukeani.

Ideaa voisi laajentaa työpajasikermäksi the Miitissä. Siellä kohtaavat he, jotka osaavat heidät, jotka eivät vielä osaa. Minäkin voisin helposti opettaa ukulelen soittamisen alkeita. Voitaisiin sopia oppijoiden osaamistaso: alkeis, perus, kisälli tai mestari. Yksikseni voisin opetella, mitkä tinapillin reiät pitää peittää mitkäkin sävelet tuottaakseen eli aloittaisin perustasolta (alkeistasolla kerrotaan, kummin päin soitinta pidetään suussa). Uskoakseni reikien peittäminen ei ole aivan binääristä eli reikä joko on peitetty tai se ei ole, vaan sillekin on oma tekniikkansa, jonka parhaiten oppisi vuorovaikutteisesti. Työpajasikermän ei tietenkään tarvitsisi keskittyä soittamiseen, vaan siinä voitaisiin opettaa mitä tahansa ihmisiä kiinnostavia taitoja, joille löytyy joku osaaja.
 
Last edited:
Ihana idea ja kiitos kysymästä.
Se mikä voi aloitteleville tinapillittäjille olla hyvin erilaista verrattuna nokkahuilunsoittoon ovat tinapillin erilaiset korukuviot ja etuheleet, jotka saavat tinapillin kuulostamaan tinapilliltä eikä nokkahuilulta. Tämä tietty kärjistäen. Mutten sitäkään usko, että kovin moni kuuntelee barokkilaista nokkahuilumusiikkia.

Minulla on omasta takaa pari erilaista pilliä, jotka voin kyllä keittää ennen miittiä. Sitten niitä voi huoletta käyttää.

Ja tulen mielelläni myös säestämään @Sidhiel , mutta ensin minun pitää tajuta päätyä miittiin, enkä ole tehnyt sen suhteen vielä päätöstä.
 
Last edited:
Kiitos @Lindëalda , kulutan parhaillani yhtä työpäivän hiljaista hetkeä katsomalla YouTube-videoita siitä, mitä ne erilaiset tinapillimusiikin koristeluritukset oikeastaan ovat nimeltään ja miten ne virallisesti tehdään. En aikoinaan pilliin tarttuessani saanut tai hankkinut sen enempää faktatietoa sen soittamisesta kuin mitä pillin mukana tulleessa paperilappusessa luki, vaikka varmaan olisi kannattanut. Nyt siis tutustun aiheeseen jälkikäteen. Ties vaikka joskus vielä innostuisin hankkimaan uuden pillin...
 
Ylös