The Miitin ruokailu

Pitäisikö Seuran tarjota ruokaa The Miitissä?

  • Seura voisi tarjota myös lämpimän ruoan

    Votes: 2 11,1%
  • Nykyinen ruokatarjonta on sopiva

    Votes: 10 55,6%
  • Seura voisi tarjota vähemmän ruokaa

    Votes: 6 33,3%
  • Seuran ei pitäisi tarjota lainkaan ruokaa

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    18

Olórin

Kontulainen
Suomen Tolkien-seura
The Miitti oli ja meni, ja ruokaa riitti. Ruokaa oli jopa liikaa, koska sekä miittaajat että Seura olivat varanneet sitä runsaasti. Järjestäjien kesken olikin puhetta, mitä asialle pitäisi tehdä. Ainakin voisi tiedottaa paremmin, että Seura todella tarjoaa ruokaa The Miitissä, joten omaa evästä ei tarvita yhtä paljon kuin yleensä. Nythän oli tarjolla jokaisena päivänä aamupala, torstaina iltapala, perjantaina välipala ja grillattavaa sekä lauantaina kokouskahvit, lettuja ja gratiinia (yli jääneestä grilliruoasta).

Mutta haluavatko miittaajat syödä mieluummin omia vai Seuran ruokia? Pitäisikö Seuran vähentää ruokailuja? Grillauksesta ja letuista kukaan tuskin haluaa luopua, mutta ehkä aamu- ja välipaloja pitäisi jättää pois.

Vai pitäisikö Seuran lisätä panostustaan ruokailujen järjestämiseen? Joskus ammoin on tarjottu lämmintä ruokaa, mutta se loppui ilmeisesti siksi, että sitä pidettiin liian suurtöisenä järkille. Vähitellen Seuran tarjoama ruokailu on taas lisääntynyt, joten olisi selkeää, jos The Miittiin ei tarvitsisi tuoda lainkaan omia ruokia. Jos ruokaa tarjotaan, ruokatarpeet pitää tietysti rahoittaa miittimaksuilla. Vastaavasti ruokailun vähentäminen tietysti alentaisi miittimaksuja. Toisaalta yhteisesti valmistettu ruoka tuskin tulee kalliimmaksi kuin jokaisen itse ostamat eväät.

Mitä mieltä miittikansa on?
 
Minulla ei ole omia kokemuksia The Miiteistä, joten en äänestänyt mitään, mutta Vuosijuhlamiitin yhteisruokailussa olin tammikuussa mukana, ja niin ollen ajattelin hieman pohtia asiaa.

Onnistuessaan Seuran järjestämien ruokailujen lisääminen olisi mainio juttu, koska silloin ei yksittäisen miittaajan tarvitsisi pahemmin elintarvikkeista huolehtia. Kaupassakäynti helpottuisi tai saattaisi jopa olla joillekin tarpeeton ja miittipakkaukset olisivat entistäkin pienemmät tai mukaan mahtuisi enemmän jotain muuta.

Kuitenkin, etenkin tarjotessa useampi ruoka, nousee kysymys siitä, uppoaako kaikille samat ruoat. Kun on kymmeniä ihmisiä ruokittavana, täytyy pyrkiä ottamaan huomioon varsin monia eri asioita, kuten allergiohin, ideologioihin ja mieltymyksiin perustuvat ruokavaliot.

Isolle laumalle ruoan laittaminen vie myös varsin paljon aikaa. VJ-miitissä se sujui ihan mukavasti, kun oli useampi käsipari puuhailemassa, mutta silti siinä meni aika paljon aikaa. Kokonaisuudessaan juhla oli tosi mukava, enkä siitä missään tapauksessa haluaisi luopua, mutta mietityttää, olisiko useampana päivänä sellaisen ajan käyttäminen ruoan laittoon jo raskasta. Ylipäätään työmäärä arvelluttaa esimerkiksi sen suhteen, kuka tekisi kaikki hankinnat. Pitäisikö kaupassa käydä isommalla porukalla vasta miittipaikalla vai kävisikö joku etukäteen? Mahtuuko kymmenien ihmisten parin päivän miittiruoat kätevästi yhteen autoon, niin että sinne mahtuu myös niiden kantamiseen tarvittavat ihmiset?

Ruokailun ajoitus on myös kysymys joka nousee mieleen. Ihmiset heräävät ja menevät nukkumaan varsin eri aikoihin ja sitä myöten myös syövät hieman eri aikoihin.

Itse ehkä pitäisin ruokailujen määrän samana, tai jättäisin välipalat pois. Lähinnä sen takia, että se olisi yksinkertainen ja helppo ratkaisu ja minä itse olen varsin laiska.

Toinen mielestäni varteenotettava vaihtoehto olisi sellainen, että ruoat ja ruokailuajat päätettäisiin ja ilmoitettaisiin etukäteen ja ilmoittautumisen yhteydessä valittaisiin osallistuuko ruokailuihin vai ei, ja miittimaksut riippuisivat myös siitä. Tämä on tietysti paljon työläämpää ja vaatii sen, että on vapaaehtoisia keittiöhenkiä, mutta mielestäni se voisi aivan hyvin onnistua. Tietenkään yhteisruokailua ei myöskään olisi pakollista järjestää kaikille päiville.

(Tässä meni sen verran kauan, että joku on varmasti jo kirjoittanut tänne kaiken saman :D)

(Muoks. Ei ollut kukaan ehtinyt.)
 
Last edited:
Valitsin vähemmän ruokaa the Miittiin, mutta mielestäni aamupala ja iltagrillattavat/-letut ovat ok. Jo ihan sosiaalisena tapahtumana :D! Ja ekologiselta kannalta grillipäivää seuraava gratiini on maanmainio. Torstain iltapala ja perjantain välipala ovat niitä, joista henk koht voisin luopua.
 
Nykyinen on sopiva/vähemmänkin riittää (en nyt vielä äänestänyt). En varmasti ole jokaista The Miitin välipalaa syönyt, eniten kaipaan seuran puolesta järkätyksi niitä lettuja ;) Spesiaalitapauksena myös vj-illallinen on ollut tosi kiva, mutta se on tosiaan erityistapaus.

Miittien yksi plussapuoli (verrattuna muihin samankaltaisiin tilaisuuksiin) on ollut mulle se, että saan syödä mitä huvittaa ja milloin huvittaa, eikä tarvitse "tyytyä" johonkin yhteispöperöön joka toki voi olla hyvää, mutta ei välttämättä ole just sitä mitä minä haluan syödä (tuskin järkät kuitenkaan alkavat mulle askarrella petonkeja...) Hintaan sisällytettynä siitähän pitäisi sitten tehdä kaikille erikoisruokavalioisillekin sopivaa, ja paljonko on sit sellaista ruokaa joka käy ihan kaikille osallistujille? Ja haluanko minä syödä sitä tai maksaa siitä jos saan n. samalla rahalla kaupasta jotain mieleisempää? (Tiedostan että hirveä sekasyöjäprivilege mulla nyt, ja myönnän olevani vähän nirso, mutta kysyttiin mielipiteitä.) Ja nythän jokaisen ruokahuolto isolta osin on aika kätevästi itsestään kohdentunut jokaiselle itselleen, yhteisruoan tekemiseen kuitenkin pitäisi nakittaa porukkaa ja sitten kurjasti voisi joutua tekemään oikeaa ruokaa (le gasp!) vaikka juuri silloin kun haluaisi pelata Wiitä :p

Suunnitteluihin, kaupassakäynteihin ja ruuanlaittoonkin menee paljon aikaa ja energiaa, löytyykö järkkätiimistä porukkaa joka yhteisruokailua haluaa organisoida?

Itse en siis kannata lämpimien ruokien lisäämistä The Miitti -yhtälöön, ja oikeastaan vähän vastustankin sillä perusteella että enemmän seuran ruokaa -> miittiläisille itselleen jäisi hyvin rajallisesti esim. kylmätilaa jos kuitenkin haluaisi syödä omia ruokiaan. Nykyinen malli on ihan jees, toki kaupassa on aina vähän vaikeaa (siihenkin harjaantuu ja muita miittejä varten pitäisi kai kuitenkin ostaa omat ruoat), mutta saa kuitenkin just niitä juttuja joita haluaa syödä.

Muista aterioista aamiainen on ihan jees, vaikka ilmankin pärjään enkä aina jaksa herätä. Välipaloja en juuri itse kaipaa, ihan rehellisesti mm. sen takia että syön mieluummin jotain muuta kuin perus voileipäsettiä jos on mahdollisuus. Letut(+grillailut) tosiaan listan ykkösenä.

edit: ääni meni viestin kirjoituksen ajan pohdittuani vaihtoehdolle vähemmän ruokaa. nykyinenkin ok.
 
Vuosina 2002-2004 The Miiteissä oli tosiaan tarjolla myös lämmin ruoka. Vuoden -04 jälkeen siitä luovuttiin järkkien yhteisellä päätöksellä koska miitti alkoi tuntumaan enemmän työleiriltä kuin hauskanpidolta ja järkät eivät oikeastaan ehtineet miittailemaan juurikaan. Lämpimän ruuan suunnittelussa ja toteutuksessa on yllättävän paljon työtä kun sen tekee isolle joukolle. Lisäksi pitäisi löytyä ruoka joka sopii ja maistuu kaikille ja olisi vieläpä suht.edullinen raaka-aineiltaan ja nopea valmistaa. En missään nimessä suosittele paluuta menneisiin, tai sitten yhteisruuille täytyy löytyä laajempi vapaaehtoinen tekijäjoukko, pelkästään järjestäjien kontolle sitä ei voi jättää - lopputuloksena on vain väsyneitä ja turhautuneita järkkiä.
Mielestäni nykyinen määrä ruokaa miitissä on sopiva, välipalat voisi vaikka karsia poiskin. Iltaohjelmina letut ja grillaillut ovat olleet aina suosittuja, ne pitäisin mukana.
 
Mielestäni lämmin ruoka seuran puolesta vain hankaloittaisi asioita sekä järjestäjien että miittaajien kannalta (kaikki allergiat, toisinsyövät ja makukysymykset, jatkuvan ruuanlaiton vaatima aika ja vaiva sekä monta fiksattua ruoka-aikaa otettavana huomioon ohjelmaa suunnitellessa), ja välipalakin on vähän turha. Aamupalan kyllä pitäisin, se kun auttaa kummasti mönkimään punkasta miittiaktiviteettien pariin jo ennen iltapäivää, ja ilman muuta myös molemmat nuotioruokailut, koska niihin liittyy makoisan popsittavan lisäksi korvaamattoman hyvä tunnelma.
 
Samaten aamupala on kiva. Ja letut sekä grillailu. Pitää mahdollisen yhteisruokailun sitten Vuosijuhlamiitissä, missä ei ole muuta ruokailua.
 
Aamupala ja iltasyöpöttelyt ovat ne parhaat. Välipala on lähinnä plussaa ja nuo gratiinithan ovat tulleet lisäksi kun ruokaa on yleensä enemmän kuin tarpeeksi.

Minua helpottaisi kovasti jos seura tarjoaisi myös lämpimänruuan (toki nakkiperiaatteella valmistettuna ja siivottuna), mutta sen pitäisi olla vapaaehtoinen ja vaikka ilmoittautumisen yhteydessä huomioitu juttu. Tosin alustava ruokalista pitäisi olla jo ajoissa tiedossa ja onko se liian hankalaa? Tarkoitan tällä alustavalla siis ihan vaan sitä että on suunnitteilla esimerkiksi laittaa uunissa possua jossai muodossa ja kasvissyöjille vaihtoehtona xxx. Lopullisen muodon voisi sitten suunnitella. Mutta minä nauttisin jos ei tarvitsisi ennen miittiä huolehtia siitä mitä tulee syömään. Joka tapauksessa aamiaisen ja iltahärpäkkeet pitäisin edelleen ihan samalla tavalla miittimaksuun sisällytettyinä ja kaikille tarjottavina.
 
Keskiaikaseurahan toki järjestää (tai ainakin vielä kymmenisen vuotta sitten järjesti) tapahtumia sillä periaatteella, että osallistujat valikoivat itselleen sopivan "paketin", johon voi osallistumismaksun lisäksi sisällyttää eri aterioita oman tarpeensa mukaan ja maksaa sitten räätälöityä tapahtumapakettiaan vastaavan tapahtumamaksun. Mutta siinä organisaatiossa on kullakin tapahtumalla yleensä nimetty feastokraatti (tai useampikin), joka ei paljon muuta ehdi tehdäkään kuin huolehtia ruuanlaitosta apunaan pieni armeija nimettyjä keittiöorjia. Jotenkin en näe, että sama systeemi istuisi Kontuun.
 
Protussa taas kokit saavat pienen korvauksen työstään, mutta he tekevätkin sitten hommia aamusta iltaan. On tavallista toimia ohjaajana yhdellä leirillä ja kokkina toisella. Eipä taida sekään tsydeemi sopia Kontuun.
 
Missään nimessä kokkailu ei saa muodostua pakkopullaksi ja/tai uuvuttaa ketään. Minusta järjestäjätkin tulevat kuitenkin miittaamaan ja näkemään tuttuja eivätkä vain raatamaan.
 
Ylös