The Miitti 2019 Ohjelmatopikki

Milloin retki ja minne? Voit valita useita, mutta älä valitse keskenään ristiriitaisia.

  • Perjantaina

    Votes: 5 71,4%
  • Lauantaina aamupäivällä

    Votes: 2 28,6%
  • Lauantaina iltapäivällä

    Votes: 0 0,0%
  • Lappeenrantaan

    Votes: 0 0,0%
  • Imatralle

    Votes: 2 28,6%
  • Joku luontokohde sopivan matkan päässä

    Votes: 5 71,4%

  • Total voters
    7

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
The miitti järjestetään tänä vuonna Ruokolahden Retsolassa. Miitistä tarkemmin infoa täällä.

The miitissä on tavannut olla erilaista ohjelmaa jopa siinä määrin että joinain vuosina aikataulutus on saattanut tuoda haasteita. Ja jälleen kerran ottaisin ilolla tuon haasteen vastaan ja pyörittelisin ohjelman palapeliä aivot sauhuten.
The miitin ohjelmat on tavattu pääasiassa järjestää miittiläisten toimesta ja siksi käännäkin kysyvät katseeni teihin, miittiläisiin ja mahdollisiin vierailijoihin. Ohjelman ei tarvitse olla mitään päätähuimaavan spektaakkelimaista.
Menneinä vuosina on nähty luontopolkua joko Tolkien-aiheisilla kysymyksillä tai ihan luontokysymyksillä, larppausta, origamien tekoa tai muita käsitöitä, erilaisia tansseja, lauluesityksiä, musiikkiesityksiä, erilaisia kilpailuja ja turnauksia sekä jopa luento- tai opetusmuotoista ohjelmaa. Eli kaikkea ihan laidasta laitaan.
Nyt kysymys kuuluukin olisiko sinulla hyvä ohjelmaidea jonka haluaisit toteuttaa? Ilmoita ideastasi ja kysele muiden kiinnostusta tässä topikissa. Ohjelman järjestäjien on mahdollista saada seuralta pientä rahallista avustusta materiaalikustannuksiin jos ohjelman järjestämisestä sellaisia tulee.
Paikkahan on todella monipuolinen ohjelman kannalta. On tasaista nurmikenttää, metsää, suuri hiekkakuoppa, sisällä on iso luokkahuone ja pari pienempää huonetta, telttakatos ulkona, laavu polun päässä erillään muista rakennuksista. Jopa pieni näkötorni.
________________________________________________________________________
Toistaiseksi meillä on suunnitteilla tehdä perjantaina autoretki Lappeenrantaan. Yhdistys on luvannut kahden auton bensarahat tämän retken toteuttamista varten. Yhtenä retkikohteena on noussut esille kiipeily. Joko Boulder saimaan seinillä tai jos joku tietää hyviä ulkokiipeilypaikkoja niin mahdollisesti jopa sellaiseen. Mutta siis toivekohteita Lappeenrannan retkelle voi esittää (linnoitus? kirpputoreja? ravintola?) ja jos väkeä riittää kahteen autoon niin nämä autothan voivat myös suunnata eri kohteisiin. Jos väkeä on enemmän kuin kaksi autollista niin mukaan saa lähteä myös miittiläisten omilla autoilla, mutta näiden bensarahoja yhdistys ei korvaa. Yhdistyksen (osallistujille ilmaiset) autot täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä ja tästä tulee lista seinälle luultavasti torstaina alkuinfon yhteydessä.
Aikaa paikanpäällä jäisi todennäköisesti pari tuntia tai vähän reilu riippuen vähän kuinka paljon muuta ohjelmaa perjantaille tulee ettei menisi liian pahasti ristiin.

Perinteinen larpin vetäjä Henane ei käsittääkseni tänä vuonna pääse larppia järjestämään. Minä en ole koskaan järjestänyt larppia onnistuneesti enkä koskaan ole järjestänyt sellaista yksin, mutta JOS väki haluaa niin voi pistää kasaan todella kevyellä valmistelulla hyvin matalankynnyksen larpin joka sijoittuu Tylypahkan maille. Minulla on pieni idea tästä muhinut mielessäni jo jonkun aikaa. Eli ilmaiskaa jos olette kiinnostuneita larppaamaan. TAI jos joku muu haluaa vetää larpin jollain ihan muulla idealla niin luovutan enemmän kuin mieluusti tämän nakin eteenpäin. Teinkin larpin jo valmiiksi kun inspiraatio iski :D

Lisäksi meillä voisi olla hyvä tilaisuus pistää kirjanvaihtopöytä pystyyn ajatuksella että voi tuoda omia turhia kirjojaan ja kuka tahansa saa sieltä ottaa mikä miellyttää. Ne kirjat jotka pöydälle jäävät ovat viimekädessä kirjan tuoneen vastuulla viedä mukanaan.
____________________________________________________________________________
Jos sinulla on idea miitin ohjelmasta ja olet päättänyt sen järjestää niin laita minulle yksityisviestillä seuraavat tiedot.
  1. Ohjelman nimi/aihe
  2. Ohjelman arvioitu kesto (mitä merkataan viralliseen miittiohjelmaan. Esimerkiksi käsityöpajojahan voi jatkaa melkeinpä läpi miitin jos siihen on aikaa ja halukkuutta.)
  3. Millaiset tilat tarvitset (ulkotilaa, kaiuttimia, metsää, pöytää, esiintymislavaa, rauhallista paikkaa)
  4. Mahdollinen aikatoive jos et esimerkiksi ole paikalla koko miittiä to-su.
Tämä topikki on siis suunnittelua ja keskustelua varten. Viralliseen ohjelmaan lisätään vain ne ohjelmat joista olen saanut yksärin, jotta minun ei tarvitse eri ehdotuksien seasta arpoa mitkä niistä nyt olivatkaan oikeasti toteutumassa :)
 
Last edited:
Mie yritän saada vapaata noille päiville, ja jos pääsen retkelle osallistumaan, niin miun autoon mahtuu miun lisäksi 4 henkeä. Tälle porukalle suosittelen linnoituksen aluetta, siellä ja satama-alueella on letkeä tunnelma ja komiat maisemat kesällä. Satamassa kannattaa maistaa paikallista herkkua, vetyä. Harrasteista en osaa sanoa. Mutta luontoreittejä on Ruokolahden alueella todella upeita, Saimaan maisemissa.
 
Tapani mukaan ilmaisen jälleen kiinnostukseni larppaamiseen. Eli, Jaamar, mukana ollaan! Mitään omaa showta en tällä kertaa aio kehittää. Tai ainakaan vielä ei ole mitään mielessä.
 
Hienoa Rhos :) Katselin tuota peliä että 3 pelaajalla voidaan yrittää, mutta aika köyhää ja pitää miettiä kannattaako pelata. 5 saadaan jo varmasti peli pystyyn, mutta mitä enemmän sen mielenkiintoisempi peli varmasti saadaan. Kirjoitettuja hahmoja on kahdeksan, mutta voin kirjoittaa lisää (en viimehetkellä miitissä, mutta tarvittaessa kotona).
Minulle voi esittää toiveita hahmon tuvasta tai sukupuolesta, mutta en voi tietenkään luvata mitään, koska esim. kaikki eivät voi olla Korpinkynsityttöjä.
Jos halutaan voin myös lähettää hahmon tiedot etukäteen ennen miittiä jos joku tahtoo. Mutta paikanpäälläkin voi ilmoittautua mukaan jos vaan hahmoja on :) Larpit eivät ole loppupeleissä olleet niin super suosittuja että uskoisin niitä kyllä ennemmin jäävän yli. Mutta jos ennakkoon näyttää että pelaajia ei saada kasaan niin jätän larpin pois miittiohjelmasta ja siksi olisi mukava jos huikkaisitte etukäteen kiinnostuksestanne :)

Tiedoksi niin niille jotka ovat ihan pro larppaajia kuin niillekin jotka eivät ole koskaan pelanneet että kyse on tosiaan TODELLA matalan kynnyksen pelistä. Rekvisiitaksi riittää taikasauva (vaikka joku oksa maasta) ja joku oman tuvan värinen merkki josta on helpompi hahmottaa kuka on kuka. Ja ilman näitäkin pääsee mukaan ;) Toki saa panostaa ihan niin paljon kuin haluaa! Ja pelin kesto varmaan jotain parin tunnin luokkaa. Että yhtään ei tarvitse olla huolissaan jos ei ole ikinä larpannut tai pelkää ettei osaa. Ei haittaa yhtään. Kaikki ovat tervetulleita mukaan riippumatta mikä on tausta ja osaamistaso :)
 
Tuo larppi kuulostaa kivalta! Olen aina halunnut kokeilla, mutta ei ole koskaan ollut tilaisuutta eli ihan vasta-alkaja olen. Luulen, että perheemme Potter-fanit haluavat myös mukaan :)
 
Tuli mieleen että vaikka mie oonkin Imatrankosken koskinäytöksen nähnyt useasti niin kaikki eivät välttämättä ole. Siihen olisi siis mahdollisuus lauantaina. Toinen lauantaille sattuva tapahtuma näyttäisi olevan Kuninkaan pidot. Miulla ei ole siitä kokemusta, mutta huomasin sellaisen olevan olemassa. Lappeenrannasta en keksi vierailupaikkoja, ellei lasketa Etelä-Karjalan museota, jossa on nyt Hanti-Mansia-näyttelykin.

Tietysti muinaisjäännöskohteita löytyy kun kartalta katsoo, esim linnuntietä parin kilometrin päässä miittipaikasta on ollut asutusta ainakin kivikaudelta rautakaudelle asti. Se on sitten eri asia mitä niistä on näkyvillä tänä päivänä ja ovatko ne jonkun pihassa tms jolloin niitä ei kannata lähteä ihmettelemään (ja tietysti muistetaan että muinaisjäännösalueet ovat rauhoitettuja). Luonnonsuojelualueita löytyy (lähin noin kilometrin päässä miittipaikalta) ja Ruokolahdella on kalliomaalauksia (lähempi kuutisen kilometriä miittipaikalta), kummakivi, yms.
 
Sen verran rajoitan kohdevalintaa että lauantai on yleensä ollut todella täysi kun siihen on ajoittunut mm seuran vaalikokous. Siksi retkipäivä on hyvin suurella todennnäköisyydellä perjantai.
 
Se on sääli, sillä lauantaina järjestetään Lappeenrannassa kaupungin historian ensimmäinen pride-kulkue koko perheen puistojuhlineen.
 
Katselin tuota ohjelmaa ja jos laitan larpin perjantaille niin lauantaina olisi mahdollisuus retkeillä joko aamupäivällä kolme tuntia aamiaisen ja kokouksen välissä (ei, kokouksen päälle EN laita retkeä) tai sitten iltapäivällä klo 16 eteenpäin. Huomioiden että lettujen paisto alkaa klo 18 ja miesten sauna klo 19. Lettuja varmasti riittää vaikka tulisi vähän myöhemminkin, mutta miesten saunavuoro loppuu kun loppuu. Suosisin silti iltaa, koska Lappeenrantaa ajaa sen tunnin ja aamulla se tarkoittaisi vain tunnin visiittiä perillä.
Jos väki kokee lauantain paremmaksi retkipäiväksi niin järjestän retken sopimaan lauantain aikatauluihin. Eli huudelkaa vaan kumpi parempi, pe vähän vapaammaltta aikataululla vai la vähän tiukemmalla aikataululla. Ja Imatra vai Lappeenranta vai joku ihan muu kohde.

Ps. Boulder Saimaa johon oli ajatus järjestää pääsy on suljettu kesäkuun alusta. Eli sen voi unohtaa.
 
Kaipailisin mielipiteitä tuon retken päivämäärästä ja ajankohdasta edellisessä viestissä mainittujen aikojen puitteissa. Lisäksi jos jollain on mitään ideaa ohjelmaksi miittiin niin nyt alkaa olla aika heitellä ideoita ilmaan. Ohjelma on nimittäin harvinaisen tyhjän näköinen.
 
Jollekin retkelle mielellään lähtisin. Noista lauantain vaihtoehdoista minä valitsisin aamun kuitenkin. Lettunuotiolla istuminen on niin perinteistä miittiohjelmaa, että minä ainakaan en siitä haluaisi jäädä paitsi. Aamun retkessä on toki se, että pitäisi lähteä todella aikaisin, mutta minua se ei haitanne, ja olisi riski myöhästyä kokouksesta, mikä sekään ei minua haitanne, mutta muita todennäköisesti kyllä.
 
Minä olen tekemässä lauantaina aamiaista ja voin niin halutessa kyllä tulla valmistelemaan aamiaista puoltatuntia aikaisemminkin että retkelle päästään ajoissa. Tosiaan kun aikaa aamiaisen loppumisesta kokouksen alkuun on se kolmisen tuntia ja Lappeenrantaan ajaa sen n. tunnin. Riippuu myös paljon siitä mikä on kohde että mikä lopullinen ajoaika on. Eli periaatteessa aikaa kohteessa jäisi vain tunnin verran.
Kokouksen kanssa päällekkäin en suostu suosittelemaan retkeä, koska henkilökohtaisesti omkalta kohdalta olen sitä mieltä että vaikka se ei ehkä ole se viihdyttävin ohjelmanumero niin se on mm miittitoimminnan ja ylipäätään koko yhdistyksen jatkuvuuden kannalta miitin tärkein ohjelmanumero. Eli jos retkeilijät tahtovat luistaa kokouksesta niin älkää ainakaan kertoko minulle etukäteen ;)

Kaipaisin tästä aiheesta nyt oikeasti aktiivista keskustelua että saataisiin ohjelma sellaiseksi että se mahdollisimman hyvin palvelee väkeä. Esim. @Pagba mihin aikaan tuo kulkue tai juhla on jos joku tahtoo osallistua siihen? Ja haluaako kukaan jos aikataulullisesti järjestyy? Minä olen avoin kaikille ehdotuksille ja harkitsen vielä omaa retkelle lähtöäni kun tuo bouldersaimaa ei onnistu.
 
Pride-kulkue starttaa yhdeltä ja puistojuhla puoli kahdelta.

Meitä kaikkia yhdistävään teemaan tosin sopisi paremmin Kuninkaan pidot Imatralla. Satekki niistä kertoi ylemmässä viestissä. Ne alkavat kymmeneltä.
 
Seudulla näyttää olevan hienoja luontokohteitakin, joten pieni luontoretki voisi olla yksi ohjelmanumero / vaihtoehto kaupunkiretkelle. Itseä ei ehkä kaupunkiretki niin kiinnostakaan kun Boulder Saimaa on suljettu.
 
Ylös