TheMiitin 09 Hobittitrivia

Nerwende

Kontulainen
Rasti 1 Nimeä Yksinäisen Vuoren retkikuntaan kuuluneet kääpiöt.
[hide]Thorin Tammikilpi, Balin, Dwalin, Bifur, Bofur, Bombur, Fíli, Kíli, Dori, Nori, Ori, Óin, Glóin [/hide]
Kuudesta oikeasta nimestä sai pisteen, kymmenestä puolitoista ja kaikista kolmestatoista 2 pistettä.

Rasti 2 The Hobbit julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna ____,
Lohikäärmevuori vuonna ____ ja Hobitti eli sinne ja takaisin vuonna ____.

[hide]1937, 1973 ja 1985.[/hide]
Piste jokaisesta oikeasta vuosiluvusta, viimeisen kohdalla annettiin vuosi kumpaankin suuntaan anteeksi.

Rasti 3 Millä nimillä tunnemme nykyään paremmin Keijukkaan, Kulpsinin, Kalpa Kassisen ja Kydyn?

[hide]Elrond, Klonkku, Bilbo Reppuli, Smaug[/hide]
Puoli pistettä per oikea vastaus, Pagbasta taisi saada bonuspisteen tai plussan. Max 2p.

Rasti 4 Täydennä

Seiso harmaan kiven luona kun
______ koputtaa
niin _______ päivän aurinko luo
viime säteensä avaimenreikään.


[hide]rastas, Durinin[/hide]
Piste per oikea vastaus.

Rasti 5 Kenelle Bilbo antoi Arkkikiven?

[hide]Bard Jousimiehelle[/hide]
Piste oikeasta vastauksesta.

Rasti 6 Mikä seuraavista ei ole Hobitin luku? Kummallinen koti, Pilvet kerääntyvät, Odotettu juhla vai Lyhyt lepo?

[hide]Odotettu juhla[/hide]
Piste oikeasta vastauksesta.

Rasti 7 Mitkä ovat arvoitusten vastaukset?

Äänettä huutaa,
siivittä lepattaa,
hampaitta puree,
suuttomana supattaa.

Hengissä hengittämättä,
kylmempi kalman kättä;
ei koskaan janoinen, juo vain aina,
eikä haarniska paljon paina.


[hide]Tuuli ja kala[/hide]
Piste oikeasta vastauksesta, max 2p.

Rasti 8 Kuka puhuu?

- Minä olen se joka hautaa ystävänsä elävältä ja
hukuttaa heidät ja vetää heidät elävinä esiin vedestä.

- Jos et pidä vorostani, älä kuitenkaan riko häntä.

- Sinussa on enemmän hyvää kuin tiedätkään, sinä
lempeän lännen lapsi.

- Me toivomme että kerran vielä saamme nähdä
rauhan vallitsevan kääpiöiden ja ihmisten ja
haltiain kesken pitkän surun jälkeen, mutta te
voitte joutua maksamaan sen kalliisti kullalla.


[hide]Bilbo, Gandalf, Thorin, Roäc[/hide]
Puoli pistettä per oikea vastaus, yht 2p.

Rasti 9
Kuka kääpiöistä soitti ensimmäisenä Bilbon ovikelloa?

Ketkä retkikunnan jäsenistä eivät selviä hengissä Hobitin loppuun?

Mitkä olivat Viiden Armeijan Taistelun viisi armeijaa?

[hide]Dwalin
Thorin, Fili, Kili
hiidet ja villit sudet, haltiat ja ihmiset ja kääpiöt[/hide]
Maksimipistemäärä 2 jakautuen seuraavasti: soittajasta puoli pistettä, samoin kaikista kolmesta kuolleesta yhteensä puolikas (yhdenkin puuttuessa ei mitään), viidestä armeijasta neljä oikein antoi 1/2 pistettä, jos kaikki oikein kokonaisen pisteen.

Rasti 10
Bilbon vanhempien nimet?
Thranduilin isä?
Dain II:n isä?
Carcin pojan nimi?

[hide]Belladonna Tuk + Bungo Reppuli, Oropher, Nain, Roäc[/hide]
Maksimipistemäärä 2 jakautuen seuraavasti: vanhemmista puoli pistettä yhteensä tai plussa vain toisesta, lopuista puoli pistettä per vastaus.

Roäcin nimeksi kelpuutimme säälistä myös Roarkin. :p Sitä kun esiintyi huomattavan paljon enemmän kuin oikeaa nimeä eikä ole ensimmäinen kerta kun jonkun kontulaisen nicki sekoittaa triviakisaajien päät. Muutamia +pisteitä sai myös paperin kuvittamisesta tai jostain muusta hassuudesta.
 
Ja sitten vielä trivian voittajat. Jos nyt TAAS mokaan :hups: :hups: :hups: saa minut bannata Käärmeestä vähintään viikoksi.

1. Titiuu 24,5
2. Ereinion 23,5
3. Miccoh 21-
jaettu 4. sija Heppuli ja Jasdril~ molemmilla 19 p
Lumikkipalkinto Elemmakil

Äärimmäisen tasainen kärki siis!
Potentiaalinen maksimipistemäärä olisi ollut 29. Osallistujia oli 11 - kiitokset teistä jokaiselle.
2ic4hw2.jpg


Palkintoina oli siis: Ted Nasmithin nimmaroima The Hidden Door: Songs in the Key of Enchantment, Alastair Reynoldsin Timanttikoirat, turkoosit päivät, Susan Cooperin Yllä meren, alla kiven / Pimeä nousee / Viheriä noita-yhteisnide, pussi vaahtokarkkeja sekä Antikvariaatti Punaparran lahjoittama Näköispainos teoksesta Ensimmäinen Kewätkirja Suomen Kewätyhtiöille.

Kysymyksiä, palautetta ja yleistä rutinaa punkeista otetaan vastaan.
 
Re: trivian osa 2: Smaug-taiteilijat

Nerwen sanoi:
Tämä olisi kyllä pitänyt tunnistaa. :ouch: No, toisaalta heitin McBriden kuvaan "joku KERP-kuvittaja" aivan huumorilla, joten en kuitenkaan olisi ansainnut trivikasta 24 ja puolta pistettä.
 
Re: trivian osa 2: Smaug-taiteilijat

Ereinion sanoi:
No, toisaalta heitin McBriden kuvaan "joku KERP-kuvittaja" aivan huumorilla

... josta sinulle annettiin 1/2 pistettä ihan jo siksi, että kukaan muu ei arvannut edes sinne päin.
 
Juu, Halti kertoi. Hiukan kyllä yllättävää, kun ottaa huomioon kuinka ropemainen kuva on.
 
Ihan mielenkiinnosta muuten, onko kukaan koskaan saanut miittitriviasta täydellisen täysiä pisteitä?
 
Ei. Halti olisi päässyt tällä kertaa käsittääkseni yhden pisteen päähän jos olisin päästänyt sen osallistumaan :p ja se olisi ollut kaikkien aikojen parsoin tulos.
 
Nerwen sanoi:
Ei. Halti olisi päässyt tällä kertaa käsittääkseni yhden pisteen päähän jos olisin päästänyt sen osallistumaan :p ja se olisi ollut kaikkien aikojen parsoin tulos.
Kasirastin vika repla olisi kyllä hyvin mahdollisesti jäänyt tunnistamatta, taisin silloin torstaina katsoa rastin lainaukset vähän löysästi kun en sitä erikseen maininnut potentiaaliseksi mokapaikaksi. Ja ainahan sitä jossain kuitenkin tositoimissa aivopieruilisi muutenkin. :p
 
Ehe, kysymyksenmuotoilu helpotti kyllä selkeästi yhdessä kuvakysymyksessä... Eli se "sukunimi riittää". Mietin, että miksi - hahaa, koska etunimiä on enemmän kuin yksi. Veljekset!

Ja nyt sit selvis monelle minkä ikäinen mieheni on. :D (muistisääntö: Lohikäärmevuori julkaistu miehen syntymävuonna ja the Hobbit sen käänteisvuonna... no hei JOLLAIN noita pitää muistaa)

Oli kyllä onneakin matkassa, pätki tuossa kääpiöiden nimissä niin onneksi puhuttiin sushista. "Joo se kääritään siihen nori-merileväarkkiiiiii... NIIIN!"

Hyviä kysymyksiä, tosin tuo kuvatehtävä todella vaikea kun en ole noihin niin perehtynyt. Ne oli ne tunnetuimmat (?) nimet, joiden tyyliä vähän tunsi, Lee, Howe, Nashmith, JRR itse ja tietysti Jansson, jonka Lohikäärmevuoren kuvitus on vallan ihana. :heart:

Kuunneltiin Ted Nashmithin levyä kotimatkalla Rubyn kanssa ja olen kuunnellut muutenkin, tunnelmallista taikamusiikkia. Olen niin ylpeä levystä, että esittelen kaikille kylässä kävijöille ja töissäkin jo hehkutin (tajusivat varmaan tosi paljon, ai että ihan NIMMARIN kanssa no sepä kiva)... Iski vaan paniikki, että jos mä ensi vuonna olen surkea... Lievää tulospainetta? Kun mä en ole mitenkään kilpailuhenkinen... Khrm...

ps. Ihan kiva kun osuikin tämä kirja kysymyksiin, luetaan juuri lasten kanssa iltasaduksi... Kerrankin mulla on tuuria!
 
Noh, kuvatehtävä oli ihan tarkoituksella vähän haastavampi (varsinkin kun tietoisesti löysäsin varsinaisen trivian vaikeustasoa tänä vuonna, mikä myös näkyi erinomaisen tiukassa pistetaistossa) - mulla kun on sellainen filossshofia että näistä pitäisi pystyä viimeistään vastauksia lukiessaan myös oppimaan uutta.
 
Ylös