Tietokilpailu (ei googlaajille yms.)

Jos lisää vastauksia ei tule toukokuun kuluessa, niin on parempi siirtää tämä kysymys ratkaisemattomaksi jäävien tapausten arkistoon. Ottakoon sitten minun puolestani kysymysvuoron ensimmäinen joka kesäkuun alettua ehtii.
 
Maine kelpaa vastaukseksi, kunnes joku keksii vielä paremman ja yllättävämmän vastauksen.
 
Last edited:
Paljastan varmaan nyt heikon maantiedon tuntemukseni, mutta voisiko olla niin, että Havaiji on itse asiassa itäisellä pallonpuoliskolla? Puoliskojen rajahan kulkee jossain keskellä Tyyntä valtamerta.
 
Havaiji on selkeästi läntisellä pallonpuoliskolla, mutta Alaska ei ole. Osia siitä sijaitsee itäisellä pallonpuoliskolla, jos katsotaan vain pituuspiirejä, eikä läntistä ja itäistä pallopuoliskoa erottamaan sovittua mutkittelevaa rajaa. Niinpä Alaska on Yhdysvaltain pohjoisin, läntisin ja itäisin osavaltio. Melko nyrjäyttävää.

Vuoro Shackleboltille.
 
Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa on tätä nykyä yhdeksän hiippakuntaa (Turku, Tampere, Oulu, Mikkeli, Porvoo, Kuopio, Lapua, Helsinki, Espoo). Hiippakunnan pääkirkkoa kutsutaan tuomiokirkoksi (Turun tuomiokirkko, Kuopion tuomiokirkko etc). Suomessa on kuitenkin kymmenen evankelis-luterilaista tuomiokirkkoa, missä sijaitsee tuo kymmenes?
 
Jotenkin muistan viime päivinä kuulleeni, että Savonlinnan tuomiokirkon tornissa olisi ollut salamaniskun sytyttämä pieni tulipalo. Liekö sinne joskus levottomina aikoina siirretty piispanistuin rajan taakse jääneestä kaupungista vai mitä?
 
Mää sanon tähän jotta Viipuri, jotta Stalinkaan ei olisi kaikkia lutarilaisia sieltä poistanut. Olen luultavasti väärässä
 
@Tik on lukenut saman uutisen, josta itsekin tämän tiedonmurusen vast'ikään ammensin :) Savonlinnan hiippakunta oli toiminnassa vuosina 1897–1925 ja sitä perua Savonlinnan tuomiokirkko on tittelinsä saanut. Savonlinnan hiippakunnan piispanistuin siirrettiin Viipuriin 1925 (eli sikäli toki Laichalaifkin oli oikeilla jäljillä), josta sotien myötä piispanistuin siirtyi Mikkeliin 1945.

Tikille vuoro!
 
Tämän pitäisi olla helppo: mikä kaupunki yhdistää kahta kuvitteellista lentoa, jotka ovat lento 714 ja lento 815?
 
Osia siitä sijaitsee itäisellä pallonpuoliskolla, jos katsotaan vain pituuspiirejä, eikä läntistä ja itäistä pallopuoliskoa erottamaan sovittua mutkittelevaa rajaa.
Minä olen aina ajatellut, että päivämääräraja olisi ihan oma sopimustekninen juttunsa, joka ei mitenkään vaikuttaisi pallonpuoliskojen rajaan 180 asteen pituuspiirillä. Vaihtelevathan aikavyöhykkeet muutenkin eivätkä oikein leiki meridiaanien kanssa.

Mitä tulee Tikin kysymykseen, 815 viitannee selvästi Lostin koneeseen ja 714:n yhdistäisin Tinttiin, mutta sen vähän osalta mitä ammoisilta ajoilta Tintistä muistan kuvittelisin ettei tarina olisi liittynyt mitenkään kumpaankaan Lostin lennon päistä. Toisaalta enpä kyllä kyseisestä tarinasta muutenkaan muista oikein mitään muuta kuin tuon numerosarjan - jos sitäkään, ehkä synapseissa on täysin väärä yhdistelmä. Joka tapauksessa jos jompaa kumpaa on veikattava niin mennään Sydneyllä... eikö tässä tarinassa oltu merihädässä jollakin melko lämpimillä vesillä tai jotain?
 
Hyvin veikattu, @Haltiamieli (saat tietenkin jatkaa). Tintti &co. olivat matkalla Sydneyyn Qantasin lennolla 714, kun Jakartassa välilaskun aikana matka alkoi mutkistua pahemman kerran, turskauksen täräys, ja Oceanicin lento 815 tunnetusti lähti liikkeelle Sydneystä, ja taas alkoi tapahtua kaikenlaista. (Tuskin on myöskään sattuma, että lentojen numerot ovat niin lähellä toisiaan.)

herge-vol-714-pour-sydney.jpg
 
Todennäköisesti ei lausahduksesta "illalla kynteli, aamulla kirveli," mutta pakko se on heittää ilmoille kun on tilaisuus.
 
Ylös