Tietokilpailu (ei googlaajille yms.)

Jatketaanpa hevostelu- ja vedonlyöntilinjalla, tämä kun on tavallaan ajankohtainenkin...

Suomalaista raviurheilua harrastettiin vain kotoisilla kylmäverisillä aina vuoteen 1959, jolloin sallittiin myös suomalaisten lämminveristen osallistuminen ravikilpailuihin. Suomalaisiksi lämminverihevosiksi määriteltiin ne ravurit, joilla oli suomalainen omistaja. Ensimmäisen ravilähdön, jossa oli vain suomalaisia lämminverisiä, voitti harmaa ori Lento. Kilpailu juostiin Kouvolassa 12.6.1960.

Kuka oli ori Lennon omistaja, ja millainen historia sillä on?
 
Vihjataan, että aivan keneltä tahansa ei sääntömuutoksen ajaminen olisi ehkä onnistunut.
 
Arvon koalallamme on 2/3 oikein, hevosen omisti Urkki ja lahjahevosesta oli kyse, vaan ei unkarilaisesta vaan...
 
Laaja on Pohjanmaan lakeus, laajempi Pannonian puszta, mutta laajimmat kaikista olivat ystävällisen Neuvostomaan rannattomat arot. Siellä, jos jossain, oli mahtunut syntymään ja kasvamaan UKK:n arvoinen lämminverinen.
 
Last edited:
Vastalause! Ares B itse antoi minulle 2/3 pisteistä vastauksestani, joten kysymysoikeuden tulisi kuulua minulle! :x

Olen kuitenkin jalomielinen koala, joten sallimukseni on antaa Telimektarin kysyä.
 
Vastalause! Ares B itse antoi minulle 2/3 pisteistä vastauksestani, joten kysymysoikeuden tulisi kuulua minulle! :x
Sori, mutta ei Frodokaan ollut se, joka Sormuksen tuhosi, vaikka sitä ronttasikin lähes koko matkan halki Keski-Maan. Sen viimeisen ratkaisevan askeleen otti Klonkku.
 
^ Ehkä Säkinheimo-Reppuleiden keskuudessa.

Jatkamme kysymyssarjaa kavioeläinten maailmasta:

Muuli oli pronssikaudella kuninkaallinen ratsu. 1800-luvulla jKr se oli siirretty vähemmän glamoröösiin rooliin maatalouden työeläimenä, jossa tehtävässä se kuitenkin oli tietyillä alueilla - esimerkiksi USA:n etelävaltioissa - varsin tärkeä ja arvostettu eläin.

Kuka oli Yhdysvaltain muulijalostuksen uranuurtaja?
 
Last edited:
^^ Eipä juhlittu ei, mutta aihetta olisi ollut.

Heitetäänpä arvauksena kenraali Robert E. Lee. Ensimmäinen joka mieleen tulee etelävaltioista puhuttaessa.
 
Thomas Jefferson sai lapsen mustan orjattarensa kanssa, joten voisiko hän olla juuri Virginiasta? Kokeilen vastausta.
 
Ettei itse Yrjö Washington? Siellähän hän Virginian rajoilla vieläkin elelee Kolumbian piirikunnaksi muuntautuneena. Muulien asemesta tosin nyky-Washingtonissa on enemmän aaseja...
 
Washington

Hänet tosiaan useissa internetlähteissä mainitaan muulinjalostuksen uranuurtajana. Espanjalaisilla oli tietysti paljon aaseja ja muuleja amerikkalaisissa siirtokunnissaan, ja joitain yksilöitä löytyi myös Pohjois-Amerikan brittiläisistä siirtokunnista 1700-luvulla. Pohjoisamerikkalaisten aasien pieni koko ja sekalainen laatu kuitenkin rajoitti muulien jalostusmahdollisuuksia.

George Washingtonilla oli itsenäisyyssodan johtajana ja sitten presidenttinä hyvien siitosaasien hankkimisessa etulyöntiasema muihin samanlaisia jalostusideoita kehitelleisiin plantaasinomistajiin nähden, esimerkiksi Espanjan kuninkaalta lahjaksi saatu (omassa lajissaan) jättiläiskokoinen aasiori, Royal Gift. Presidenttinä ollessaan Washington vuokrasi sitten kansalaisille valioaasejaan siitoskäyttöön. Tähän liittyen hän osallistui myös amerikkalaisten oman, suurikokoisen aasirodun kehittelyyn (American Mammoth Donkey; Amerikassa kaikki on suurempaa).

Muulit palvelivat myös Yhdysvaltain armeijaa menestyksellä monessa sodassa. USA ei hävinnyt yhtään sotaa niin kauan kuin muulit olivat mukana; paha kyllä niistä luovuttiin 1950-luvun lopulla juuri ennen Vietnamiin menoa. (CIA:n salaisissa operaatioissa Afganistanissa 1980-luvulla muulit olivat mukana kaatamassa neuvostoimperiumia, ja sitten 2000-luvun alussa talibaneja.)

https://en.wikipedia.org/wiki/American_mammoth_donkey

https://www.defensemedianetwork.com/stories/the-virtues-of-stubbornness-mules-at-war/

Tik, olkaa hyvä!
 
Last edited:
No niin, uutta puskee. Vastikään alkaneiden olympialaisten aikana saamme (jos mikäli kisoja seuraamme, ei tarvitse) nähdä useita monikansallisia osanottajalistoja. Tämän asiaintilan kunniaksi esitämme kysymyksen täydennettävän nimilistan hahmossa.

Harjoittelun vuoksi olettakaamme (lajia mainitsematta), että lista olisi tämännäköinen:
  • Rod Laver, Australia
  • Björn Borg, Ruotsi
  • Novak Đoković, Serbia
  • Jarkko Nieminen, Suomi
  • Pete Sampras, Yhdysvallat
  • N. N., Sveitsi
Kysyisimme nyt, kuka on tuo sveitsiläinen N. N. ja olettaisimme tietysti saavamme vastaukseksi "Roger Federer". Tosin tässä lajissa (jota emme mainitse) on Stefan Edberginsä, Mats Wilanderinsa, Jimmy Connorsinsa, Andre Agassinsa ja tietysti myös Stan Wawrinka, jota joku koiranleuka oikean vastauksen vallan hyvin tietäenkin saattaisi kuitenkin ehdottaa -- ilkikurisen valmiina argumentoimaan asiansa puolesta hamaan tie-breakiin saakka. Joka tapauksessa joutuisin puhaltamaan pelin poikki (mailaani viskoen ja tuomarille sadatellen mutta kuitenkin). Tarkoitan tällä sitä, että varsinaisessa kysymyksenalaisessa lajissakin on oikean henkilön lisäksi melkein oikeita henkilöitä, useitapa tosiaan, jotka hyvinkin saatan hyväksyä, joten arvatkaa rohkeasti ja röyhkeästi.

Seuraavassa siis erään toisen lajin edustajia eri maista ja viimeisenä N. N., jota haemme. Hän on Roger-herran tavoin lajinsa V.U.O.H.I. eli Varmasti Unohtumattomin, Olennaisin Henkilö Ikinä. Vaan kuka?
  • Juan Peréz, Chile
  • Koos van der Merwe, Etelä-Afrikka
  • Ashok Kumar, Intia
  • Jānis Bērziņš, Latvia
  • Hans Meier, Itävalta
  • Ola Nordmann, Norja
  • János Kovács, Unkari
  • Jaan Tamm, Viro
  • N. N., Yhdysvallat
Kuka on siis tämä amerikkalainen N. N. (lajia mainitsematta)?
 
Tunnistin (ehkä) jollain lailla tasan yhden nimen tuosta listasta. Valistumaton arvaukseni vastaukseksi on Indiana Jones.
 
Arvaus on hyvä, mutta valitettavasti väärä. On se sen verran hyvä kuitenkin, että lisätään listaan vielä muutaman maan edustajat:
  • Juan Nadie, Espanja
  • Jan Kowalski, Puola
  • Paul Martin, Ranska
 
Ylös