Tietokilpailu (ei googlaajille yms.)

Taas minä! Ahnaasti käytän tämänkin arvuutteluvuoron.

Mistä kirjallisuudenlajista ja genrestä Fredrika Runeberg erityisesti tunnetaan?
 
Ei ollut romantiikkakaan hänen ominaisinta alaansa. Kertovan kirjallisuuden saralla kuitenkin pyöritään – ja olen iloinen, ettei kukaan ole ehdottanut reseptikirjallisuutta.
 
Fredrika Runeberg kirjoitti pääasiassa aikuisille lukijoille. Aiemmin tätä genreä olivat julkaisseet Suomessa pääasiassa miehet ja elinaikanaankin F. Runeberg jäi aikalaismiesten varjoon. (Mikä ei yllättäne ketään eikä ole kummoinen vihjekään.)
 
@Isilmírëllä oikein. Fredrika Runeberg kirjoitti erityisesti historiallisia romaaneja, joskin samoihin aikoihin elänyt ja kirjoittanut Zacharias Topelius on jättänyt hänet varjoonsa. Hänen teoksissaan pääosissa olivat naiset. Fredrika Runeberg julkaisi myös novelleja, ja olihan hän myös toimittaja. Ja naisasianainen. Ja kahdeksan lapsen äiti. Aika hyvin yhdeltä ensimmäisistä merkittävistä maamme naiskirjailijoista.
Sen sijaan hän ei luultavasti keksinyt itse sen erään tortun reseptiä.
 
Etten olisi vain tullut kysyneeksi tätä toisinpäin jokin aika sitten ("Mikä nykyinen valtio on Markin eli Rohanin kaima?" tjsp) eli vastaan "rajamaa". Tietääkseni muitakin selityksiä on annettu, mutta en niitä muista. Nimi on joka tapauksessa kohtalaisen vanha, jostain 1100-luvulta kai ensimmäiset tunnetut esiintymät.

Voi toki kysyä, miten niin rajamaa? Joku norsunluutornissaan istuva diktaattori saattaa ajatella, että kyseessä on Äiti-Venäjän rajamaa, mutta todennäköisemmin tarkoitetaan yleensä slaavilaisten kansojen alueen rajamaata, jonka takana asuivat mykät kansat.
 
Apua, taisit hyvinkin kysyä, minä vain missasin asian kun ei ollut hajuakaan vastauksesta ja seuraavan kerran topikkia kurkatessani taisi olla jo joku toinen kysymys meneillään. Mutta rajamaahan se - tai ainakin se on todennäköisin merkitys, vaikka johonkin toiseen juureen palautuvaa vaihtoehtoa "sisämaa" on myös ehdotettu.
 
No jos tämmöistä: epäonnisia uudissanoja riittää, kuten hyrysysy (auto) ja kieppo (roll-on).

Mutta mitä ovat hitiö, sätiö, eriö ja (tauti)myrkky?

Eniten tiennyt saa jatkaa, tasatilanteessa aiemmin vastannut.
 
Olórinilla kaksi oikein, joten hän on varma voittaja. Todettakoon siis, että hitiö on bakteeri ja eriö vessa.
 
Jatketaan sanoilla, tällä kertaa oikeasti käytetyillä sanoilla. Aseta seuraavat sanat järjestykseen alhaalta ylös: märssy, mesaani, pilvipurje, prammiraaka, puolikansi, röijeli.
 
Ylös