Tietokilpailu (ei googlaajille yms.)

Kelpuutan. :) Halusin rajauksellani vain välttää vastauksen "koska siellä on myrskyisää". Eli valtavat vesimassat liikkellä koko maapallon ympäri, ja törmäävät pahalaiset vielä Etelä-Amerikkaan siinä mennessään. Meri madaltuu jyrkästi useita kilometrejä syvästä (neljä ainakin) vain muutamiin satoihin metreihin. Terävää, korkeaa aallokkoa.

Kauniina myrskyttömänä kesäpäivänäkin aallokko etenkin itse Hornia lähestyttäessä voi olla aikamoista. Tuli todettua 23.1.2006. :yay:

Olepa hyvä, Ereinion ja kysäise.

//Edit, hyvä huomio Tik. Taitavat olla erikoisalaasi hyvät huomiot. Ereinion selittäköön itse sanojaan jos tarpeelliseksi kokee, mutta oletan vastauksessa tarkoitetun Kap Hornin saaren leveyspiirejä, sieltä aina Antarktikselle asti, joka toki on merkittävä maamassa. :D

Edit 2: vielä linkit pariin kuvaan: http://www.parks.tas.gov.au/fahan_mi_shipwrecks/infohut/images/acc3.gif
http://oceancurrents.rsmas.miami.edu/southern/img_mgsva/antarctic-cp-YYY.gif
 
Tik sanoi:
Muuten olen samaa mieltä veli G-G ben Fingonin kanssa, mutta tätä en aivan täysin usko, vaikka en olekaan paikalla itse käynyt (lihavointi rotan):

Ereinion sanoi:
Kap Hornin eteläpuolisilla vesillä ei ole ainuttakaan merkittävää maa-aluetta

Äläs ny, luit sen väärin. Oikea korostus kuuluu näin:

Kap Hornin eteläpuolisilla vesillä ei ole ainuttakaan merkittävää maa-aluetta...
...koska jos olisi, niin ne eivät enää olisi vesiä. :D

Siistiä. Sain truismilla vuoron itselleni (vaikkei sitä sellaiseksi oltukaan tarkoitettu.) Kysytään silti ihan kohtalaisen ilkeä:

Mitä tai keitä ovat adivasit?
 
Ereinion sanoi:
Siistiä. Sain truismilla vuoron itselleni (vaikkei sitä sellaiseksi oltukaan tarkoitettu.)

No vaikka se truismiksi osoittautui, osasit kuitenkin yhdistää maamassattomuuden vaarallisiin keleihin. :)
 
Minä kuulun, tai ainakin osa minusta kuuluu siihen inhottavaan rottalajiin, joka ei voi koskaan tunnustaa olevansa väärässä. Siispä siteeraan ensin varsinaista merikarhuamme, vanhaa Kap Hornin kävijää fanyeta:

fanye sanoi:
Meri madaltuu jyrkästi useita kilometrejä syvästä (neljä ainakin) vain muutamiin satoihin metreihin. Terävää, korkeaa aallokkoa.

ja totean sitten, että Kap Hornin <b>eteläpuolisilla vesillä</b> (eli pohjassa) tosiaan on merkittävä maa-alue, joka kerrassaan aiheuttaa nämä laiwoja haaksi-rikkowat raju=ilmat.

Ei vain, minä lopetan tämän tämmöisen. En minä oikeasti edes ole tämmöinen. Adivasit ovat intiaaneja, tieteskin. Mutta minä en ole adivasi, luulisin.
 
Jollei Tik ole eräs tunnettu löytöretkeilijä, on hänen vastauksensa erheellinen.

fanye sanoi:
Ereinion sanoi:
Siistiä. Sain truismilla vuoron itselleni (vaikkei sitä sellaiseksi oltukaan tarkoitettu.)

No vaikka se truismiksi osoittautui, osasit kuitenkin yhdistää maamassattomuuden vaarallisiin keleihin. :)
En mää noin vaikeita johtopäätöksiä osaa, luin vain joskus aluetta käsittelevän kirjan, jossa moisesta kerrottiin.
 
Ereinion sanoi:
Mitä tai keitä ovat adivasit?

Tämä lienee tämänhetkinen kysymys, johon ei kai ole tullut (oikeaa) vastausta. Minä tosin epäilin noita intiaaneiksi. Epäilen epäilykseni olevan totuusarvoltaan - sanoisinko - epäilyttävä.
 
Minä taas uskontotunneilta muistan kuulleeni adivaseista hindujen ja Intian yhteydessä, oliko niin että jokin tietty osa väestöstä tunnettiin tällä nimellä, vai olikohan se länsimaalaisten antama nimitys kansalle tai jotakin vastaavaa.

Jos olen totaalisen hukassa niin Ereinion kiltti saisi kertoa :grin: .
 
Tix on riittävän lähellä. Adivasit ovat Intian "alkuperäiskansoja", ts. väestöryhmiä, jotka eivät kuulu "arjalaisen", hindiä puhuvan ja pääasiassa hindulaisen valtaväestön piiriin. Yleisnimistys kattaa monia eri puolilla maata eläviä kansoja, joilla ei ole toistensa kanssa juurikaan tekemistä.
 
No liittyipä edes Intiaan, itselläni oli vain sumuisia muistikuvia kaksi vuotta sitten pidetystä maailmanuskontojen peruskurssista.

Olettaakseni minulla on nyt kysymysvuoro, joten esitetään jälleen leffa-aiheinen kysymys:

Mikä on Disneyn Robin Hood - piirretyssä esiintyvän, kuningasta avustavan käärmeen nimi? :grin:
 
Vaikka omasta Robin Hoodin katselustani on jo aikaa, on jotenkin sellainen mielikuva, että käärmeen nimi olisi sir Hiss [tai jotain sinne päin]. Tosin en ole varma, katselusta on jo, kuten sanottu, aikaa.
 
Aivan, toivoinkin että joku muistaisi tuon suloisen otuksen, joka kaiken päätteeksi vielä hoki nimeään aika tiuhaan tahtiin sihistessään ;) Undo on hyvä ja jatkaa!
 
Shakin lisäksi sellainen kuuluu kaiketi myös musiikin taitajiin?
 
Ottaako Halti vuoron vai kestääkö tässä toisetkin 22 päivää? :p
 
Miccoh sanoi:
Ottaako Halti vuoron vai kestääkö tässä toisetkin 22 päivää? :p
Ottaa, mutta kysymyksen keksiminen on aina vähän hankalaa (kun pitää muistaa yrittää, ensinnäkin).

Minä vuonna sai maailmanensi-iltansa Kansakunnan synty (The Birth of a Nation), elokuvan uranuurtaja, johon rasistisuutensa vuoksi nykyään suhtaudutaan jokseenkin kaksijakoisesti?
 
Ylös