Tietokilpailu (ei googlaajille yms.)

Katsotaan tulisiko pienillä lisävihjeillä tulosta. Jos käypää vastausta ei saada viikonlopunaikana niin luovutetaan vuoro lähimmäksi osuneelle.
Annan muutamia valmiita nimiä. Jos joku yhdistää nimeen oikean tapauksen joka liittyy kyseiseen henkilöön juuri tuona vuonna niin vastaus hyväksytään.

William Nicholson, Peter Malm, Paavo Remes, William Herschel, Niccolò Piccinni.
 
Sieltä saatiin oikea vastaus :) Vuoro Jappille.

Muiden mainittujen henkilöiden merkittävättapauksen vuonna 1800 ovat seuraavat:
Peter Malm suomalainen kauppias, laivanvarustaja ja kauppaneuvos syntyi tuolloin.
Paavo Remes suomalainen kansanrunoilija kuoli vuonna 1800.
William Herschel löysi infrapunasäteilyn.
Niccolò Piccinni italialainen säveltäjä kuoli myös tuona vuonna.
Lähteenä ystävämme Wikipedia.
 
Huvittavinta on että tämänkin tiedonjyväsen alkuperäinen lähde itselleni oli videopeli.

Mihin heimoon valkosipuli kuuluu?
 
Itselle olisi tuttuja saattaneet olla Usan Kongressin kirjaston perustaminen ja Voltan pariston esittely Royal Academyssä. Napoleonin hyökkäyksestä Italiaan olin myös joskus lukenut.

Sipulikysymykseen en vastaa, koska se menee kuitenkin väärin ja sitten hävettää.
 
Huvittavinta on että tämänkin tiedonjyväsen alkuperäinen lähde itselleni oli videopeli.
Minä olen myös poiminut paljon tiedojyväsiä telkkariohjelmista, romaaneista, peleistä yms. Kyllä se on parempi tapa tupata tietoa minun aivoihini kuin oppikirjat ja luennot.
Olipa kerran sarjat olivat ne joista lapsuudessa opin paljon ja sain myös kokea ala-asteen oppituntien tähtihetken kun opettaja kysyi Kolumbuksen laivojen nimet ja kukaan muu ei viitannut ja minä osasin vastata ihan oikein. Yleensä en viitannut kovinkaan usein.

Valkosipuliin veikkaan ihan hatusta että tulppaaneihin.
 
Hävettää sanoa mutta vastaan sipulikasvit, sillä se tuli ensimmäisenä mieleen ja ryntäsin tarkastamaan oliko kyseessä peräti heimo. Ei ollut, vaan alaheimo. Jäävään itseni nyt tästä.
 
Haa! Ikuisena valkosipulifriikkinä hämmennyin kerran aivan täysin, kun mulle selvisi että valkosipuli kuuluu narsisseihin! Samantyyppinen hämmennys valtasi mielen, kun kuulin että joutsen kuuluu sorsalintuihin.
 
Hämmentävä oikea vastaus. Valkosipulista ei ensimmäisenä tule mieleen narsissi. Pahoittelut etten vastannut aiemmin. Husky kysyköön kysymyksen.
 
Seuratessani futiksen EM-karsintoja törmäsin hassuun pikku faktaan. Mitä erikoista on Kreikan kansallislaulussa?
 
Se ei ole alun perin yleiskreikkalainen laulu vaan jonkun vähemmistön, sanotaan vaikka Kreikan makedonialaisten, oma laulu?
 
Toisin kuin lukuisat marssit, tämä kansallislaulu on 3/4-tahdissa (mutta serkkuja ne varmasti ovat, todistakaa muuta!)
 
Ylös