Tik testaa kenen joukoissa seisot (päiv. 10.5.2013)

Kysymys ennen testiä: kenen joukoissa mielestäsi seisot?

  • 1. Olen hobitti

    Votes: 28 32,9%
  • 2. Olen ihminen

    Votes: 11 12,9%
  • 3. Olen haltia

    Votes: 26 30,6%
  • 4. Olen velho tahi muu maia

    Votes: 5 5,9%
  • 5. Olen vala (Melkor pois lukien)

    Votes: 2 2,4%
  • 6. Olen örkki, lohikäärme, Sauron...

    Votes: 3 3,5%
  • 7. Olen entti

    Votes: 8 9,4%
  • 8. Olen se mikä minä olen eli Eru Ilúvatar

    Votes: 1 1,2%
  • 9. Olen joku muu (mikä?)

    Votes: 1 1,2%

  • Total voters
    85

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Esipuhe

Tämä testi muotoutuu vähitellen, päivitellen. "Ei lainkaan toivoa"? Kuningatar Berúthielin kattia kanssa! Testi pyrkii täydellisyyteen vaikka ei siihen koskaan yltäisikään. Niinhän me kaikki.

Prologi Ungoliantista ja muustakin

Arvoisa Olento! Tämän testin avulla voit löytää rotusi Ardan asujainten joukossa ja kenties jopa ikioman henkilöllisyytesikin Keski-Maasta tahi erottavien vetten takaa (tarjolla jopa minimaalinen mahdollisuus päästä Eru Ilúvatariksi) vastaamalla kysymyksiin rehellisesti ja siirtymällä aina vastauksen osoittamaan numeroon kunnes ei edemmäs pääse ja testi on päättynyt. Helppoa ja hauskaa toivon mukaan. Ennen testiä (tai sen jälkeen, mikä minä olen määräämään) voi vielä vastata kyselyyn sen perusteella, mikä on mielikuva omasta heimosta. Mahtaako tulos vahvistaa vakaumusta vai nakertaa sitä? Ei syytä pelkoon, totuus voi olla monivärinen kuin Sarumanin kaapu. Ehkä meissä jokaisessa asuu monta pientä hobittia. Tai sitten ei.

On näet huomattava, että Testi on vielä (ja ehkä ikuisesti) hieman karkeatekoinen, mutta sitä päivitetään (arvokkaan!) palautteen perusteella ja (joskus poikkeustapauksissa) jopa testaajan itsensä epäkohtia huomattua. Uusia kansoja ja henkilöitä liittyy toisinaan testivastausten joukkoon, joten tänään saamasi vastaus voi viikon, kuukauden tai Ajan kuluttua olla vallan toiseksi muuttunut. (Sauronista voi tulla Nessa, entistä hobitti tai haltiasta kääpiö - kaikki muuttuu, sillä vasta Dagor Dagorathin jälkeen on laulut laulettu ja pillit pussitettu, sellainen on meininki Keski-Maassa ja Amanin autuudessakin.)

Virkistävää vaihtelua voi myös olla vastaaminen täysin omien mieltymysten vastaisesti, siten saa selville, kuka ei ainakaan ole. Ken meistä on Morgothin vastakohta? Kenestä ei saa yrittämälläkään Klonkkua? Oletko sittenkin anti-Frodo? Anna testin viedä mukanaan kuin soljuva Sirion.

Myös erillisiä, leikkimielisiä pikkutestejä voi kokeilla sitten kun oma persoonallisuus on saatu selville. Niitä on mainittu tässä ilonpilaajahunnun takana, etteivät häiritse ensikertalaista:
Kysymyksestä 22B lähtee liikkeelle eldar-testi ja kysymyksestä 37B valar-persoonan haku
.

Vaan Ah ja voi! olen puhunut liikaa, testi alkakoon. Vastaa ja muista tämä: jos huijaat itseäsi, testi keskeytyy ja sinut tuomitaan olemaan Ungoliant, hämärän renki ja pimeyden piika, valonnielijä ja itsensä ahmija. Kavahda sitä ja anna Elberethin johtaa itsesi totuuteen. Aloita kysymyksestä 1 ja siirry sen jälkeen kysymyksestä toiseen vastauksesi mukaan, kunnes saat tietää, kuka olet.

...1. Jos näen kärpäsen, haluan, että siltä revitään siivet pois. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 15, EI: Siirry kysymykseen 7.



*****************************************************************************
...2. Kaivelen mieluummin kultaa kuin ruokakomeroa. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 26, EI: siirry kysymykseen 5.
...3. Voisin mennä uimaan. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 21, EI: Siirry kysymykseen 8.
...4. Parempi ketterä ja pieni kuin iso ja vahva. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 16, EI: Siirry kysymykseen 10.
...5. Ruoanlaitto on kaiken kaikkiaan tärkeämpää kuin sodankäynti. KYLLÄ: siirry kysymykseen 3. EI: Siirry kysymykseen 13.
...6. Olen mieluummin villieläinten kuin kotieläinten parissa. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 32. EI: Siirry kysymykseen 34.
...7. Kärpäsen VOI opettaa puhumaan, jos on TODELLA kärsivällinen. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 14, EI: Siirry kysymykseen 2, EHKÄ NIIN (mutta minusta olisi mielenkiintoisempaa opettaa pyökki tanssimaan): siirry kysymykseen 39.
...8. On mukavaa asua samassa talossa suuren suvun kanssa. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 20, EI: Siirry kysymykseen 36.
...9. Minussa on enemmän hallitsija-ainesta kuin hyvän sotilaan ainesta. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 37, EI: Siirry kysymykseen 24.
...10. Pidän enemmän piiskaleikeistä kuin mukiloinnista. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 28. EI: Siirry kysymykseen 25.
...11. Saan tyydytystä erityisesti siitä, että pystyn ylipuhumaan seuraajia itselleni, en niinkään siitä, että pakotan raa'alla voimalla heidät palvelemaan itseäni. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 27. EI: Siirry kysymykseen 17.
...12. Kun olen kerran päättänyt tehdä jotakin, se myös tapahtuu. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 22, EI: Siirry kysymykseen 35.
...13. Pidän hevosista enemmän kuin laivoista. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 6, EI: Siirry kysymykseen 18.
...14. On hauskempi katsoa kuin kokeilla itse. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 9, EI: Siirry kysymykseen 12.
...15.
Mieti vielä kerran. Kärpänenkin on elävä olento ja tärkeä osa ekosysteemiä. Se voi hyvinkin tuntea kipua siinä missä mekin. Entä jos joku suhteessa yhtä iso ja ylimielinen olento tulisi repimään sinulta kädet ja jalat vain koska ei pidä ulkonäöstäsi? Jos tulit toisiin ajatuksiin, palaa kysymykseen 1, muussa tapauksessa: jatka kysymykseen 15B.
...15B.
Kuvittele kärpäsen tilalle paras ystäväsi. Jos pysyt vieläkin kannassasi, jatka kysymykseen 15C. Muussa tapauksessa jatka kysymykseen 40.
...15C. Huone, jossa on paljon kärpäsiä ja jonkin verran väkeä - on itse asiassa hauskempi saada huoneessaolijat repimään päitä ja jäseniä kärpäsiltä kuin yrittää itse saada hyönteisiä kiinni ja kiusattavaksi. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 11. EI: Siirry kysymykseen 4.
...16. On kiva kun joku komentaa ja kertoo millaiseen pahuuteen ryhtyä. KYLLÄ : Siirry kysymykseen 30. EI: Siirry kysymykseen 29.
...17. On hyvä, että joskus elämässään on ollut opetettavana rajattoman pahuuden tielle. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 19. EI: Siirry kysymykseen 33.
...18. Kaupungissa on mukavampaa kuin luonnossa. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 31, EI: siirry kysymykseen 23.

Vastauksia

...19. Olet Sauron alias Gorthaur Julma, Ihmissusien Herra. Miltä tuntuu? Terapian paikka?
...20. Olet hobitti, Tukinmaasta kotoisin. Tarkempia tietoja kysymyksessä 20B.
...21. Olet hobitti, Rankkibukeja tai muuten vain bukinmaalaisia. Siirry kysymykseen 21B henkilöhakua varten tai valitse omasi Rankkibukien sukupuusta - TSH Liitteet)
...22. Olet valohaltia, eldarin väkeä. Tarkempia tietoja sukukunnastasi kysymyksessä 22B.
...23. Olet ihminen, tarkemmin sanoen samooja. Jatka kysymykseen 23B, jos haluat tietää nimesi.
...24. Kuulut maiariin. Jatka kysymykseen 24B, jos haluat tarkempia tietoja itsestäsi.
...25. Olet vuorenpeikko. Siirry kysymykseen 25B jos haluat nimen itsellesi.
...26. Olet kääpiö. Saatat löytää nimesi kysymyksestä 26B.
...27. Olet Saruman Valkoinen (tai pikemminkin Monivärinen).
...28. Olet balrog tai ehkä lohikäärme. Siirry kysymykseen 28B, jos haluat tietää, kumpi.
...29. Olet Sméagol Suuri, Klonkkujen Klonkku!
...30. Ghâsh! Olet örkki. Tarkempi rotumääritelmä löytyy kysymyksestä 30B.
...31. Olet ihminen, tarkemmin sanottuna gondorilainen. Muutama eri henkilövaihtoehto kysymyksessä 31B, ellet jo ole varmasti valinnut omaasi.
...32. Olet nahanvaihtaja, beorninki.
...33. Olet Morgoth Bauglir, suurin vitsaus, joka koskaan on Ardaa koetellut. Kivat sulle.
...34. Olet ihminen, rohirrimin heimoa. Jatkoa kysymyksessä 34B.
...35. Olet harmaahaltia tai pimentohaltia, avarin tai telerin sukua. Jatka kysymykseen 35B, jos haluat tietää, kumpaan joukkoon kuulut.
...36. Olet hobitti, luultavasti Repunpään väkeä. Jatka kysymykseen 36B, jos haluat tietää tarkemmin henkilöllisyytesi.
...37. Älä nyt ylpisty liikaa, mutta kuulut ilmeisesti valariin (Melkor pois lukien), jos haluat tietää vielä kuka niistä neljästätoista, siirry kysymykseen 37B.
...38. -> Kysymykset ovat testin lopussa.

Kysymyksiä pimeässä, kätösetset pois tasskusista!

...20B. Kumpi luonnehtii sinua paremmin:
1. Tiedonhalu, Siirry kysymykseen 20C
2. Toimintakyky, Siirry kysymykseen 20D.

...20C. Lähdet matkalle, entä sitten?
1. En palaa niin ikuna. --- >
Olet Hildifons Tuk (s. 1244), Gerontius Tukin kuudes lapsi, joka "lähti matkalle eikä palannut"
2. Matka voi olla pitkäkin, mutta on mukava viimein palata omaan koloon. --- >
Olet Bilbo Reppuli (Belladonna Tukin poika)
3. Kunhan pääsee merille, muulla ei niin väliä. --- >
Olet Isengar Tuk (1262-1360), Gerontius Tukin lapsista nuorin, joka "kuuleman mukaan 'mennyt merille' nuoruudessaan"
4. Ystävieni tähden voisin mennä vaikka Mordoriin saakka --- >
Olet Peregrin "Pippin" Tuk

...20D. Mikä adjektiivi sopii sinuun parhaiten:
1. Vahva --- >
Olet Bandobras "Härkäräikkä" Tuk
2. Isällinen --- >
Olet Gerontius Tuk
3. Luottavainen --- >
Olet Meriadoc "Merri" Rankkibuk (Esmeralda Tukin poika)
4. Luotettava --- >
Olet Fredegar Bolger (Rosamunda Tukin poika)

...21B. Jos edessäsi on korkea muuri joka jatkuu silmänkantamattomiin ja sinun on välttämättä päästävä sen yli, lähdetkö mieluummin kiertämään muuria, josko se jossakin päättyisi, vai yritätkö kiivetä sen yli?

KIERRÄN:
Olet Frodo Reppuli (Esikko Rankkibukin poika).
KIIPEÄN:
Olet Meriadoc Rankkibuk (alias Merri).

...22B. Eldar-testi: Mieti, mikä näistä kouluaineyhdistelmistä on eniten mieleesi ja katso vastaus kysymyksestä 38:
1. Liikunta ja ympäristöoppi
2. Käsityöt ja äidinkieli
3. Uskonto

...23B. Samoojatesti: valitse itsellesi sopivin motto ja katso, kuka olet.

1. "Uskollisuus, kunnia, kuolema" ->
Olet Halbarad, urhoollinen soturi ja sankarivainaja
2. "Tässä seison enkä muuta voi, hieman harmittaa, mutta minkäs teet." ->
Olet Gilraen, Aragornin äiti
3. "Silmien välliin, silmien välliin, silmien välliin örkkiä juu" ->
Olet Arathorn, Aragornin isä
4. "Piippukessua ja tuopillinen olutta, kiitos! Ja sitten mentiin taas." ->
Olet Aragorn Arathornin poika aka Elessar Telcontar, Gondorin ja Arnorin kuningas etc. etc.
5. "Kummalliset tilanteet vaativat kummallisia toimenpiteitä, olkoot miten kummallisia tahansa" ->
Olet Ivorwen, Arathornin Aragornin isän anoppi, viisas ja ennakkoluuloton näkijänainen
6. "Näin on tehty ennenkin, näin tehdään vastakin" ->
Olet Dírhael, Arathornin Aragornin isän appiukko. Hanki itsellesi viisas puoliso, yksin et pärjää. Sori vain.
7. "Minä en susia pelk-" ->
Olet Aragorn I, dúnedainin päämies, jonka sudet popsivat. Pidä varasi!

...24B. Maiar-testi: huomaa, että tässä testissä ei ole vaaraa joutua Sarumaniksi, Sauroniksi, balrogiksi tai muuksi langenneeksi maiaksi. Valitse parhaiten itsellesi sopiva lause:
1. Tähdet ovat kauniita. ->
Olet Ilmarë, Vardan palvelijatar.
2. On hauska soittaa torvea. ->
Olet Eönwë, Manwën airut.
3. Kuutamolla on kivaa. ->
Olet Tilion, Kuun laivan ohjaaja.
4. Myrskysää viihdyttää. ->
Olet Ossë, aaltojen tekijä ja Uinenin puoliso
5. Laineiden liplatus rauhoittaa. ->
Olet Uinen, meren maia ja Ossën puoliso
6. Lintujen liverrys on suloista musiikkia. ->
Olet velho Radagast Ruskea, ammoisessa lännessä Aiwendil
7. Viihdyn auringonpaisteessa. ->
Olet Arien, Auringon maia
8. Rohkaisen mielelläni horjuvia. ->
Olet Olórin, Keski-Maan pohjoisosissa nimellä Gandalf tunnettu
9. Pidän syvistä metsistä ja salaperäisistä muukalaisista. ->
Olet Melian, Doriathin valtiatar
10. Teen osani yhteisen asian hyväksi, silläkin uhalla, että kaikki minut unohtaisivat. ->
Olet Alatar tai Pallando, jompikumpi sinisistä velhoista, jotka itään menivät ja sinne jäivät

...25B. Jos satut saamaan kynsiisi pienen ja laihan vohobitin (mikä se sitten lieneekään), mitä teet?
1. Päästän raukan menemään.
Olet vuorenpeikko Viljami.
2. Kärvennän sitä hieman, että saan tietää mitä se oikein aikoo.
Olet vuorenpeikko Bertti.
3. Syön sen.
Olet vuorenpeikko Tom.

...26B. Khazâd-testi, jonka aluksi: Oletko sattumalta aivan varma siitä, että olet elänyt ennenkin?

KYLLÄ:
Olet Durin kuolematon, yksi pitkäpartojen seitsemästä isästä, kenties hänen viimeinen tulemisensa, Durin VII.
EI:
Siirry kysymykseen 41

...28B. Oletko suorastaan sairaalloisen ihastunut kultaan ja jalokiviin?
KYLLÄ: Siirry kysymykseen 28B 1.
NO EN:
Olet balrog, kenties Gothmog itse?

...28B 1. Mikä on mielivärisi?
1. Kulta --->
Olet Smaug Kultainen, omahyväinen höpsö, joka vahingokseen kulkee takki auki.
2. Musta --->
Olet Ancalagon Musta, siivekkäistä lohikäärmeistä suurin, mutta lyhytikäinen tuolla menolla. Muuta elämäsi!
3. Veri, anteeksi, siis: punainen (miksei kultakin) --->
Olet Glaurung, Lohikäärmeiden Isä, Matojen Mato, jne. jne.
4. Luunvalkoinen --->
Olet Scatha, tuo mystinen louhikärmes, joka tunnetaan parhaiten komeista ja halutuista hampaistaan.

...30B. Sinun käsketään lähteä tarpomaan auringonpaisteessa Saharan erämaahan. Mitä teet? Valitse vaihtoehtosi:
1. Who cares? Homma mikä homma.
Olet iso ja ilkeä uruk, varsinainen valioörkki
2. Jos kerran käsketään, pakko kai mennä.
Taidat olla Mordorin örkkejä, Sauronin pahoin pelottelema.
3. Sorry, kuolema siellä korjaa, taidan lähteä lipettiin.
Hmm, kuulut Sumuvuorten pikkurotuun, snaga!

...31B. Tarut on taruja vain, minä elän sentään jalat maassa. KYLLÄ: Siirry kysymykseen 31C. EI: Siirry kysymykseen 31D.

...31C. Jos nyt kävisi niin, että tarujen sankari saapastelee elävänä eteeni, uskon lopulta, että taruissa voi olla hiven tottakin.
KYLLÄ:
Olet Boromir Denethorin poika.
EI:
Olet Denethor Ecthelionin poika.

...31D. Jos näet tien vieressä mahtisormuksen, otat sen itsellesi.
KYLLÄ:
Olet Isildur Elendilin poika.
EI:
Olet Faramir Denethorin poika.

...34B. Rohirrimin väkeä tunnetaan melko runsaasti, mutta tässä muutama vaihtoehto valittavaksi. Jos natsaa, pidä omanasi, mutta voithan olla joku muukin, jota testiin ei ole saatu mahdutettua. Pidä suitsista kiinni ja vastaa, kun torvi soi! Oink! Siis kysymys kuuluu: Mitä näistä inhoat eniten?
1. Petturit ja raukat --->
Olet Helm Vasarakoura
2. Määräily ja alistaminen --->
Olet Éowyn Éomundin tytär
3. Voimattomuus --->
Olet Théoden Thengelin poika
4. Örkit ja muut sen kaltaiset --->
Olet Éomer Éomundin poika
5. Minua paremmat ihmiset --->
Valitan, olet Gríma alias Kärmekieli
6. Sisätilat ja toimettomuus --->
Olet itse Eorl Nuori
7. Ne, jotka pitävät minua pelkurina --->
Olet Baldor Bregon poika (k. TA 2569), se onneton, jonka luurangon Aragorn &co. löysivät Kuolleiden kulkutieltä
8. Työnantajani vastustajat --->
Olet Háma, Théodenin vartioston päällikkö (tai ehkä joku Markin marsalkoista, Erkenbrand esimerkiksi

...35B. Onko matkustaminen rasittavaa?

KYLLÄ: ---> Siirry kysymykseen 35C.
EI: ---> Siirry kysymykseen 35D.

...35C. Valitse eniten itsellesi sopiva väittämä.

1. Alempiarvoiset ovat rasittavia. --->
Olet nandorilainen Saeros, Thingolin neuvonantaja, joka ei pitänyt Túrinista.
2. Lähden sotaan, jos pappa käskee. --->
Olet Denethor, laiquendin kuninkaan Lenwën poika.
3. Kaikkea minä kestän, mutta en sentään balrogeja! --- >
Olet Lórienin Nimrodel.
4. Tyttöystävääni en jätä.
Olet Lórienin Amroth.
5. Valtakuntaani vartioin, jos vain voin (mutta vieraita kieliä en ossoo). --- >
Olet Rúmil tai Orophin, lórienilaisen Haldirin veljistä jompikumpi.
6. Valtakuntaani vartioin, jos vain voin (ja kielipäätäkin löytyy, ainakin hieman). --- >
Olet lórienilainen Haldir, rajavartija.
7. Aloitetut suunnitelmat tulee loppuun myös viedä. --->
Olet Lenwë, nandorin kuningas.

...35D. Valitse itsellesi sopivin väittämä.

1. Jousiammunta on kiva urheilulaji. --- >
Olet Beleg Cúthalion, Doriathin rajavartijoiden päämies.
2. Olen ylpeä puolisostani. --- >
Olet Celeborn Viisas, Lothlórienin herra.
3. Viihdyn laivojen parissa. --- >
Olet Círdan Laivanrakentaja.
4. Aurinko se on yksi Inhostava Keltainen Kassvo. --->
Olet Eöl Pimentohaltia.
5. Tunnustan, minulla on raskaat kourat. --- >
Olet Mablung Raskaskourainen, Doriathin herran Thingolin ylin päämies.
6. Polveni pettävät, jos joku kutsuu minua satakieleksi. --- >
Olet Lúthien Tinúviel, kaunein Ilúvatarin lapsista.
7. Pidän kaunokirjoituksesta. --->
Olet Daeron Soittoniekka, cirth-riimujen keksijä.
8. En pelkää astua isäni isoihin saappaisiin. --->
Olet Dior Eluchíl, Thingolin perijä.
9. Rakkaintani en jätä, vaikka lennän luokseen jos on pakko. --->
Olet Elwing, Diorin tytär ja Eärendilin puoliso.
10. En kerta kaikkiaan pidä kääpiöistä. --->
Olet Thranduil, Synkmetsän haltioiden kuningas.
11. Tosi ystävyys on rotuennakkoluuloja suurempi asia. --->
Olet Legolas Viherlehti, Sormuksen ritari.


...36B. Reppulitesti: nyt käsi sydämen päälle, kerro suhtautumisestasi raha-asioihin.
1. Suurista rikkauksista en välitä, mutta jonkinlainen jemmarahasto voisi olla tarpeen. Mutta olen silti valmis jättämään kaiken ja lähtemään pois... jonnekin kauas, sillä jos oikein tutkiskelen itseäni, veri vetää vaeltamaan. --->
Olet Bilbo Reppuli, kertakaikkisen kunnollinen hobitti, jossa on kuitenkin aimo ripaus seikkailumieltä ja luovaa hulluutta
2. Täytyy tunnustaa, että pennit eivät kerry pennien päälle kovin vilkkaasti, mutta jos sattuu niin mukavasti, että pääsen rikkaisiin naimisiin, mikäs tässä ollessa? --->
Olet Bungo Reppuli, Bilbon isä ja Repunpään rakentaja (vaimosi rahoilla tosin, mutta mitä siitä?)
3. Rahan tienaaminen on ehdottoman tärkeää, sillä vain siten saan kunnioitusta osakseni. Köyhät kyykkyyn! Ja vielä uudestaan kyykkyyn, niiatkaa syvemmälle!!! --->
Olet Lotho "Näppy" Säkinheimo-Reppuli, pomo itse.
4. Onhan minulla tarpeeksi rahaa, en nyt oikein tarkasti tiedä kuinka paljon, tai vähän, mutta en oikeastaan välitäkään tietää. Elämän pienet ilot ovat huomattavasti tärkeämpiä kuin kukkaronsuuhun tuijottaminen. Tai raataminen ja sen semmoinen. Kun vain saisin elää rauhassa... --->
Hii haa, olet Frodo Reppuli, kaikkien aikojen hobitti!
5. Teen töitä, joo, ankarasti ja mielelläni, ja kasvatan lapsia ja vihanneksia. Molempia riittää, uskokaa pois. --->
Repunpään väkeä olet tosiaan, nimittäin Samvais "Tarhuri" Gamgi, josta tuli Repunpään isäntä Frodon jälkeen.
6. Niin se on, että perheen ja talon hoitaminen vie kaiken ajan. Minä noista raha-asioista niin välitä... --->
Olet Belladonna Reppuli, os. Tuk, Bungo Reppulin tomera vaimo ja Bilbo-vesselin äiti.
7. En siedä minkäänlaista vääryyttä itseäni ja perhettäni kohtaan. Esimerkiksi minulle kuuluvan perinnön riistäminen minulta saisi minut raivon valtaan. Voisin vaikkapa lyödä jotakuta sateenvarjoni nupilla. Kops, siitä saitte. --->
Olet Lobelia Säkinheimo-Reppuli, sitkeistä ja peräänantamattomista rouvashobiteista sitkein ja peräänantamattomin.
8. Lapset ja mukava häärääminen kodin töissä on elämäni sisältö. Puoliso tekee töitä ja hankkii perunoita pataan. Siinä kaikki, olen onnellinen. --->
Olet Ruusa Gamgi, os. Tölli, Samin vaimo ja kolmentoista lapsen äiti. Onneksi olkoon, kerta kaikkiaan.

...37B. Valar-persoonallisuustesti: kerro, mistä kappaleesta pidät tai voisit pitää eniten?
1. Kulkuri ja joutsen. --->
Olet Irmo alias Lórien
2. Ain laulain työtäs tee. --->
Olet Aulë
3. Twinkle twinkle little star. --->
Olet Varda
4. Beautiful Dreamer. --->
Olet Estë
5. Mikkihiiri merihädässä. --->
Olet Ulmo
6. Lullaby of Birdland --->
Olet Vána
7. Genesis: Hairless Heart. --->
Olet Nienna
8. Vielä niitä honkia humisee. --->
Olet Yavanna
9. El condor pasa. --->
Olet Manwë
10. Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi... --->
Olet Vairë
11. Dancing in the dark. --->
Olet Nessa
12. Metsän poika tahdon olla, sankar' jylhän kuusikon... --->
Olet Oromë
13. Porilaisten marssi. --->
Olet Tulkas
14. Chopinin surumarssi. --->
Olet Námo alias Mandos
15. Pidän kaikista maailman lauluista, aivan kaikista. --->
Ohhoh, olet Eru Ilúvatar, Yksi ja Ainoa.

...38. Eldar-testi jatkuu:
Jos vastasit (1), kuulut teleriin. Jatka kysymyksellä 38A.
Jos vastasit (2), kuulut noldoriin. jatka kysymyksellä 38B.
Jos vastasit (3), kuulut vanyariin. Jatka kysymyksellä 38C.

...38A. Oletko joskus ihastunut vierasmaalaiseen?
KYLLÄ: siirry kysymykseen 38A 1.
EI:
Mahdat olla itse Olwë, Alqualonden ruhtinas.

...38A 1. Oletko rakkauden tähden valmis eroamaan iäksi omaisistasi?
KYLLÄ:
Olet Elwë Singollo alias Thingol, Doriathin kuningas.
EI:
Olet Eärwen, Finarfinin puoliso.

...38B. Noldor-testi (koeversio). Koska noldoria tunnemme melko runsaasti, on tässä testissä huomioitu vain rajallinen määrä henkilöitä. Tämän vuoksi testituloksien pitävyyttä voi syystä pitää hieman kyseenalaisena ja saadun vastauksen tilalle voi vapaasti valita henkilön, joka ei testissä esiinny, mutta ominaisuuksiltaan vastauksessa mainittua muistuttaa. Koska kuulut kuitenkin noldoriin, uskon että valitset viisaasti, ellei Mandosin kirous sumenna silmiäsi (minkä se kuitenkin luultavasti tekee juuri siksi, että kuulut tähän onnettomaan sukukuntaan). Lätinät sikseen ja testaamaan:

...38B 1. Veri on vettä sakeampaa.
KYLLÄ: Siirry kysymykseen 38 B 2.
EI:
Olet Finarfin, Finwën poika.

...38B 2. Omieni puolesta voisin ryhtyä vaikka rikoksiin.
KYLLÄ: Siirry kysymykseen 38B 3.
EI: Siirry kysymykseen 38B 4.

...38B 3. Olen sangen taitava käsistäni.
KYLLÄ (siitä ei ole epäilystäkään, olen paras):
Olet Fëanor, Finwën poika.
JOO-O (melkein yhtä hyvä kuin iskä, jota muutenkin muistutan kovasti):
Olet Curufin, Fëanorin poika
KAI TÄSSÄ NYT JOTAKIN OSATAAN, HIMPUTTI SOIKOON: Siirry kysymykseen 38B 3a.
EN ERITYISEMMIN (onko sillä nyt väliä?):
Siirry kysymykseen 38B 4.

...38B 3a. Mikä näistä sinua parhaiten luonnehtii?
1. Musikaalinen. --->
Olet Maglor, Fëanorin poika.
2. Pohtiva. --->
Olet Maedhros, Fëanorin poika
3. Äkkipikainen. --->
Olet Celegorm, Fëanorin poika.
4. Tämmöinen vaan. --->
Olet Amrod tai Amras, Fëanorin poika.
5. Ylpeä. --->
Olet Caranthir, Fëanorin poika.

...38B 4. Mikä näistä luonnehdinnoista sinua parhaiten kuvaa? Mieti tarkasti ennen kuin vastaat ja katso kaikki vaihtoehdot.
1. Utelias ja rohkea. --->
Olet Galadriel, Finarfinin tytär.
2. Mukautuvainen. --->
Olet Orodreth, Finarfinin poika.
3. Uhkarohkea ja hieman vastuuton. --->
Olet Aredhel, Fingolfinin tytär.
4. Päättäväinen mutta uskollinen. --->
Olet Fingolfin, Finwën poika.
5. Viisas ja ylen varovainen. --->
Olet Turgon, Fingolfinin poika.
6. Harkitseva mutta ennakkoluuloton. --->
Olet Finrod Felagund, Finarfinin poika.
7. Piilevästi kuumaverinen. --->
Olet Fingon, Fingolfinin poika.
8. Tämmöinen vaan. --->
Olet Finarfinin poika, Angrod tai Aegnor.
9. Rauhallinen ja luotettava. --->
Olet Gil-galad, Fingonin poika.
10. Viimeiseen saakka toiveikas. --->
Olet Idril Celebrindal, Turgonin tytär.
11. Synkkämielinen ja pitkävihainen. --->
Olet Maeglin, Eölin poika.
12. Taipuvainen valitsemaan vääränlaisen kumppanin. --->
Olet Finduilas, Orodrethin tytär.
13. Kaipaan merelle, lopettakaa nämä tylsät testit!!!! --->
Olet Eärendil, Tuorin poika.
14. Haluan elää vanhaksi, itse asiassa en halua kuolla ollenkaan. --->
Olet Elrond Puolhaltia, Eärendilin poika.
15. Viihdyn mainiosti käden taitoja harjoittaessani --->
Olet Celebrimbor, Curufinin poika.

...38C. Mikä väittämistä sopii sinuun parhaiten?

1. Voisin muuttaa rakkauden tähden vieraaseen maahan ja vieraan kulttuurin pariin. --->
Olet Indis, Finwën puoliso.
2. Päämäärä on tärkeämpi kuin liike. --->
Olet itse Ingwë, eldarin Korkea Kuningas.
3. En voisi jättää kotimaatani, jos rakkaimpani päättää muuttaa ulkomaille. --->
Olet Amarië, Finrod Felagundin rakastettu, vanyarin neito.
4. Surulliset soinnut soivat toisinaan mielessäni. ---
Olet Elemmírë, vanyar-haltia, joka sepitti Aldudéniën, valituslaulun kahden puun muistoksi.
5. Kun velvollisuus kutsuu, minä lähden. --->
Olet Ingwion, kuningas Ingwën poika.

...39. Jaa jaa, että täällä sitä ollaan. Hmm, eipäs hätäillä, ei-päs hä-täil-lä. Nyt täytyy miettiä. Hmm, jaa, tuota, mitenköhän olisi tämän kysymyksen laita? Jospa vaikka siitä tanssivasta pyökistä vielä, niin, että olisiko sittenkin mukavampi... ei, ei sittenkään, katsotaanpa, metsä, siitähän minun piti... niin, metsäpä hyvinkin, mitäs tuumaisit siitä, että sinun pitäisi valita asuinpaikaksesi joko mökki keskellä metsää, hömmm, oikein isoa metsää, jonka reunaan et ehtisi kävellä koko elämäsi aikana, tai sitten joutuisit asumaan meren rannassa, oman pienen laiturin ääressä, tuulisella rannalla, niin.

1. Metsän poika/tyttö tahdon olla: --->
Jatka kysymykseen 39A.
2. Rannassa ja rannan kivillä: --->
Siirry kysymykseen 14, sinussa on selvästi enttiainesta, mutta ehkä kuitenkin olet liian hätäinen entiksi. Oli testin lopputulos mikä tahansa, hyvän salohaltian sinusta olisi joka tapauksessa saanut, Legolasin ehkä. Varteenotettava vaihtoehto.

...39A. Hmm, hömm, tuota noin, jaa-a, bum, bum, rumbum, buurar, bum bum, daarar bum bum, daarar bum, olet tietysti entti. Nimesi (hätäisellä kielellä) saat selville vastaamalla (viimeistään ensi viikolla) seuraavaan kysymykseen 39A:

...39A. Mitä tulee mieleesi sanoista "kullankeltainen, tuulessa lainehtiva viljapelto".

1. "sadonkorjuu, vuoden palkka". --->
Olet entvaimo. Vaan missä sinä olet, Fimbrethil?
2. "hiukset, mennyt kesä". --->
Siirry kysymykseen 39B.
3. "ei niin mitään, mrrr". --->
Olet huorn, villi ja vapaa, liikkuva puu, syvien metsien hiljainen kostaja, kaksijalkaisten vannoutunut vihollinen.


...39B. Jaa-a, hm, haa, hei, jouduit sitten tähän kysymykseen. Vastaa vielä, mutta mieti tarkkaan, viikon kaksi, puoli Aikaa, miltä sitten tuntuukin (kiinteä Internet-yhteys tietysti olisi poikaa liikojen laskujen välttämiseksi):

1. Pitkästyn pitkistä puheista. --->
Olet Bregalad alias Äkkipää, varsinainen sähikäinen entiksi.
2. Pidän pitkistä puheista. --->
Olet Fangorn alias Puuparta. itse Isoo Entti.
3. Krooh piih, krooh piih. Nukuttaa niin vietävästi, en oikein jaksa vastailla, taidan jatkaa uniani. --->
Olet Finglas eli Lehvähapsi
4. Puhukaa te, jos huvittaa. Minä viihdyn paremmin omissa oloissani, kaukana pahasta maailmasta. --->
Olet Fladrif eli Karppunahka.

...40. Kenenköhän nahkoihin sinut pukisin? Ensi hätään tulee mieleen tämä melkein menestyksekäs örkkipäällikkö Mauhúr, joka kohtasi kohtalonsa Fangornin laitamilla. Kova soturi ja kaatui tovereitaan auttaessaan - näin positiivisesti ajatellen.

…41.Khazâd-testi jatkuu: oletko katkera kaikille itseäsi pidemmille?

KYLLÄ:
Olet vähäkääpiö Mîm, Amon Rûdhin isäntä
EI: Siirry kysymykseen 41B.

…41B.Mikä näistä sopii sinulle parhaiten? (Huom. Vaikka monia kääpiöitä tunnetaan nimeltä, vain harvoja tunnetaan niin hyvin, että heidät voidaan ottaa testiin mukaan. Siksi annettakoon jokaiselle kääpiölle oikeus valita itselleen parhaaksi katsomansa nimi, jos testitulos ei miellytä.)

1. Himoan rikkauksia seurauksista välittämättä.
Olet Thráin II, Thorin Tammikilven isä.
2. Haluaisin olla hyvä äiti pojilleni.
Olet Dís, Fílin ja Kílin äiti, ainoa nimeltä tunnettu kääpiönainen.
3. Voisin lähteä sotimaan ylivoimaista vihollista vastaan oman asiani vuoksi.
Olet Balin, Morian (lyhytaikainen) ruhtinas.
4. Söisin ja söisin ja söisin, jos vain voisin.
Olet Bombur, yksi Thorin Tammikilven seuralaisista Yksinäisen vuoren retkellä.
5. Lähtisin pitkälle ja vaaralliselle matkalle hyvästä syystä, vaikka matkaseura arveluttaisi.
Olet Gimli Haltiamieli, Glóinin poika, yksi sormuksen ritareista.
6. En unohtaisi kotiani, vaikka rosvot sen veisivät. Joskus palaisin kostamaan niille.
Olet Thorin Tammikilpi, Vuorenalainen kuningas Ereborilla.
7. Jos sukulaiseni pyytävät minua apuun, olen heti valmis auttamaan.
Olet Dáin II Rautajalka, Rautavuorten kuningas.

...Lopuksi sananen Samvais Viisaalta: "Kuulkaa, Klonkkukin voisi olla tarinassa hyvä, parempi ainakin kuin täällä todellisuudessa, ihan nenän alla. Ja se piti itsekin ennen tarinoista, omien sanojensa mukaan. Pitääköhän se itseään sankarina vai roistona? Klonkku! Tahtoisitko olla sankari - no mihin se nyt taas on joutunut?"
 
23. Olet ihminen, tarkemmin sanoen samooja.

:) Tätä toivoinkin... Ihana testi muuten, näitä on mukava tehdä kun ei tarvitse laskea pisteitä.
 
Täällä tallaa yksi gondorilainen.
Hauska testi, mukavaa jos tulee jatkoa :)

muok: Pävitetyssä versiossa vieläpä Faramir.
Selvitin myös, mikä kaikkein vähiten olen, eli vastasin kaikkiin kysmyksiin niin kuin en oikeasti vastaisi; kuulun Sumuvuorten pikkurotuun.
 
21. Olet hobitti, Rankkibukeja tai muuten vain bukinmaalaisia.

Tarkka testi. Mie olen ehdottomasti bukinmaalainen. ;)
 
Olet nahanvaihtaja, beorninki.

Nasta testi, voi kyllä! I
käväkseni omaksi luokittelukseni osui tuo ylläoleva, ja se on vaihtoehdoista ainoa josta en tiedä mikä sen on. Joku evilmörkö? Kertokaahan! :)
 
Ceinwen sanoi:
Olet nahanvaihtaja, beorninki.
...mikä sen on. Joku evilmörkö? Kertokaahan! :)

Beorningit ovat Anduinin laakson ihmisiä, jotka valmistivat hunajakakkuja, olivat ystävällisissä suhteissa eläimiin eivätkä syöneet lihaa. Örkkejä he vihasivat katkerasti, koska nämä olivat ajaneet heidät Sumuvuorilta.

Ainoa beorninki, josta kerrotaan enemmän, on Beorn. Hän esiintyy Hobitissa. Hän on iso ihmismies, joka voi halutessaan muuttua karhuksi. Hän asuu Synkmetsän laidassa isossa kartanossa ja tarhaa mehiläisiä. Hänen palvelijoinaan on kaikenlaisia eläimiä. Gandalf, Bilbo ja kääpiöt asettuvat Beornin vieraiksi paettuaan Sumuvuorten örkeiltä. Viiden armeijan taistelussa Yksinäisen vuoren luona Beorn oli myös mukana (karhun hahmossa) ja surmasi hiisien päällikön Bolgin. - Ei kylläkään ole mitään tietoa siitä, olivatko muutkin beorningit nahanvaihtajia.
 
Minä olin gondorilainen. Hyväksyin tämän. mutta se tarkensi vielä että Faramir. Mitäs pirua, miten faramir ja minä muistutamme toisiamme? hrmph. ^^
 
Haltiasielu sanoi:
Minä olin gondorilainen. Hyväksyin tämän. mutta se tarkensi vielä että Faramir. Mitäs pirua, miten faramir ja minä muistutamme toisiamme? hrmph. ^^

Juu, yksi tämän testin suuria aukkoja on se, että siinä eivät ole mukana Beleriandin Haltiamielet eivätkä númenorilaiset. Tämän vuoksi ryhmä "Gondorilaiset" on jokseenkin karkeatekoinen.

Niin, ja miten sinä ja Faramir muistutatte toisianne? Koska testi on kuitenkin aina aukottomasti oikea, täytyy vastauksen löytyä syvältä alitajuntasi poimuista. Rohkea soturi ja taruntietäjä samassa paketissa - siinä se?
 
Olet hobitti, luultavasti Repunpään väkeä

Heh, enpä olisi koskaan arvannut. :) En kyllä ymmärrä miten tuosta testistä voi edes saada muuta. Kovasti yritin venyttää mielipiteitteni rajoja mutten kuitenkaan muuta saanut kuin hobbitteja. Nojaa, ehkä sitten ajatusmaailmani vain on niin hobbittimainen.. :p
 
Minä olen hobitti, Rankkibukeja tai muuten vain bukinmaalaisia. Ja tarkemmin vielä Merri

Loistava testi! Olet nähnyt vaivaa. :D Ja se on todella ehdottomasti oikeassa, koska kaverini kutsuvat minua hobitiksi ja mikäs sen parempi kuin Rankkibuk. Merri oli sen sijaan täysi yllätys.
 
Darksheer kirjoitti: En kyllä ymmärrä miten tuosta testistä voi edes saada muuta. Kovasti yritin venyttää mielipiteitteni rajoja mutten kuitenkaan muuta saanut kuin hobbitteja. Nojaa, ehkä sitten ajatusmaailmani vain on niin hobbittimainen..

Siinä sen näkee, kerran hobitti, aina hobitti. Ja mikäs sen parempi?

Ja: nöyrimmät kiitokset kaikille, jotka ovat tästä vaatimattomasta testistä pitäneet. Palaute rohkaisee minua jatkamaan valitsemallani tiellä ja siksi olen lisännyt alkuperäisiin kysymyksiin eldar-testin. Löytyykö sieltä sielun syvyyksissä piilevä valohaltia? Ja vielä oikea sellainen.
 
Valohaltia, Vanyar . Hyvä, vanyar ovat suosikkejani haltioista, ja haltiat ovat minusta parhaita kaikista kansoista...
 
On muuten hauska testi. :)
Olen hobitti, Rankkibukeja tai muuten vain bukinmaalaisia. Tarkemmin sanottuna olen Meriadoc Rankkibuk. :D
Testissä olisi muuten todella vaikea huijata sillä tavalla, että pääsisi siihen mihin haluaisi, sillä pitäisi osata vastata "oikein" todella moneen kohtaan. :wink:
Mukavaa, että joku keksii ja viitsii tällaisia tehdä. :)
 
Narya sanoi:
Testissä olisi muuten todella vaikea huijata sillä tavalla, että pääsisi siihen mihin haluaisi, sillä pitäisi osata vastata "oikein" todella moneen kohtaan.

Joo, tästä pitikin lisäämäni testin ohjeisiin, että ne, jotka huijaavat testissä, putoavat siitä välittömästi pois ja heidän persoonallisuutensa tuomitaan olemaan Ungoliant, hämärän renki ja pimeyden piika.

Lisäsin juuri testiin kyselyn, johon voi vastata ennen testiä tai sen jälkeen, kuinka vain. Joka tapauksessa on hyvä tuumia ennen testiä, mihin joukkoon luulee kuuluvansa. Jos vastaus sitä mielipidettä vahvistaa, hyvä niin, ja jos ei, lienee paikallaan pohtia, kumpi on väärässä, testi (kuten luultavaa) vai omat mielikuvat (onhan sekin mahdollista, alitajunta kun on niin kummallinen, kuin meri kuutamolla).
 
hmm... mielenkiintoinen testi... Minä arvelin olevani hobitti, mutta olenkin valohaltia, eldarin väkeä
Indis, Finwën puoliso...

On se kiva, kun joku jaksaa tälläisiakin juttuja tehdä...
 
Ylös