Tolkien 2019, Birmingham, 7.-11.8.2019

Enää mutama viikko aikaa lähtöön!

Tutkailin siirtymistä Heathrowlta Birminghamiin. Lento on perillä Lontoossa yhdeksän maissa aamulla. Busseja lähtee klo 9.30 ja 11, 12.15, jne. Tuo klo 11 on todennäköisesti se johon ehdimme. Perillä se on klo 13.55 ja bussilipun hinta on 22.10puntaa.


Suoria busseja takaisinpäin kulkee klo 12.45 ja 14. Aikaisempi bussi olisi edullisempi mutta silloin emme näkisi päätösseremonioita, myöhemmällä bussilla aikaa kentällä jää vain 2h mutta uskoisin sen riittävän kuitenkin.
 
Last edited:
Hei käytännön asioita liittyen maksuvälineisiin. Käykö Englannissa Visa electron, toimiiko julkisissa lähimaksu ymym? Itsellä on myös luottokortti. Täytyykö rahaa vaihtaa? En mielellään vaihda, jos korteilla vaan pystyy pelaamaan..
 
Syvästi epäilen Visa Electorin toimivuutta, suosittelen luottokorttia. Itse olen aina vaihtanut puntia mukaan, etenkin itse tapahtumassa kaikilla myyjillä ei välttämättä ole korttimaksupäätettä joten käteinen on turvallisempi. Lähimaksua en muista nähneeni saarivaltiossa käytössä laisinkaan.

Olen itse aina ulkomailla sen verran vainoharhainen että epäilen aina kortin kopioimista joka paikassa ja suosin käteistä jos se vain on mahdollista.
 
Tämän vuoden helmikuussa Lontoossa kyllä ainakin pärjäsi Electronilla ja lähimaksukin oli käytössä useissa paikoissa! Lontoon julkinen liikenne hoitui myös tosiaan lähimaksulla, mutta muusta Britanniasta en tiedä. En kuitenkaan olisi ihan noin skeptinen kuin Samooja. :D Vaikka pientä määrää käteistä kyllä suosin itsekin varmuudeksi mukana; itse nostin sitä Lontoon päässä lentokentältä automaatista.
 
Päiväohjelma on päivittynyt tapahtuman sivuilla! Nyt siellä on nähtävissä myös paneelikeskustelujen aiheita sekä workshoppeja. Hyvältä näyttää. ?
 
Hei!

Varmistelen vielä kaikilta, että mihin aikaan tulen lentokentälle? En ole nyt varma voinko hoitaa lähtöselvityksen jo ennakkoon vai pitääkö kaikki hoitaa kentällä ennen lentoa? Jokatapauksessa, nähdäänkö sisääntuloaulassa, ja mihin aikaan?
Rahan nostosta vielä; kannattaako puntia ostaa Lontoon päässä kentältä? Mukana miulla on sekä electron että luottokortti. Mietin edelleen sitä summaa jonka nostaisin käteistä, kun en haluaisi että niitä puntia sitten jää hirmuinen kasa käyttämättä. Maksan jokatapuksessa julkiset, ravintolat yms kortilla, mikä se olisi mahdollista.
 
Last edited:
Punnista: yksi mahdollisuus olisi vaihtaa jo Suomen päässä, esim. Forexissa, jossa voi ylijääneet vaihtaa takaisin kuittia vastaan lisäkustannuksitta. Mä oon tehnyt näin aika usein.
Lentokentällä pitäisi olla ilmeisesti ihan viimeistään tuntia ennen. Olisiko 6:30 hyvä tavata?
Lähtöselvityksen voi tehdä ennakkoon netissä, ilmeisesti kannattaakin. Ollaan taidettu jonkun kerran kertoa toisillemme, kun on tehty check-in etukäteen ja minkä paikan on valinnut, niin toiset on voineet valita paikkansa jostain vierestä, muuten saatetaan olla ihan eri puolilla konetta.

Mä oon vähän huolissani siitä paluusta. Heathrowlla suositellaan oltavan kaksi tuntia ennen lähtöä. Ettei menis liian tiukaksi jälkimmäisellä bussilla?
 
Lähtöselvityksestä vielä: Se taitaa aueta verkossa vasta vuorokauden sisällä lennon lähdöstä?
Valuutasta: olikohan lentokentällä forex pistettä, kun tulen suoraan täältä maalta (jossa ei valuutanvaihtopisteitä ole) kyydillä lennolle, joten missään en ennakkoon pääse rahaa vaihtamaan. Ja ehtiikö siinä kentällä vaihtaa valuuttaa ennen lähtöä? Kuinka tiukille menee aikataulun kanssa?
 
Sen verran sain kaivettua netistä, ettei lentoasemalla ole forexia, mutta niiden yhteistyökumppani on Airpro, jonne voi tilata valuuttaa ilmeisesti vaikka forexista tai omasta pankista. Airpro on 24/7 auki. Nyt en saa laitettua tai osaa mitään linkkejä, kun olen puhelimella, läppäri kun päätti taas pottuilla.
 
Hei, törsäsin lentoja varatessa ja varasin istumapaikan jo silloin 41A. Yleensä olen aina tehnyt check in:n etukäteen jotta voin valita rauhassa koneelta istumapaikan, mutta se on myös erittäin yksinkertaista tehdä automaatilla kentällä. Netissä check in aukeaa muistaakseni vuorokautta aiemmin.
6:30 kentällä kuulostaa hyvältä.

Puntien vaihdosta: koska itse suosin ulkomailla käteistä yritän yleensä laskea tietyn oletushinnan päivän ruokiin esim. 30-40 euroa/päivä (riippuu toki miten ja missä syö, meidän tapauksessa myös aamiaiset laskettava mukaan). Siihen päälle sitten shoppailu/huvittelurahaa sen mukaan kuinka paljon on tapana hurvitella. Itse vaihdan aina mieluusti reilummin koska Forex vaihtaa ylijääneet veloituksetta takaisin

Lehtokuusama on oikeassa, bussien aikataulut ovat hieman hankalat, paluubussia tosin ehtii onneksi miettiä vielä paikanpäällä ja voi vaikka kysäistä paikallisilta mitä mieltä he ovat.
 
Helsinki-Vantaalla on ChangeGroupin valuutanvaihtopisteitä. Vaihtavat takaisin ilman palkkiota kuittia vastaan. Voi myös tilata etukäteen verkosta vähän paremmalla kurssilla kait.

 
Ylös