Tolkien-hankintoja maailmalta

Eowyn

Hobitti
Tietääkö kukaan onko Lontoossa jonkinlaista putiikkia, joka olisi erikoistunut Tolkien tms. fantasiakirjallisuuteen tai oheistuotteisiin? Jos sellainen on jollakin tiedossa, arvostaisin kovasti osoitetta :)
 
Lontoon kävijöille mahdollisesti tiedoksi

Ilmeisesti kukaan täällä ei osannut auttaa minua kysymyksessäni, mutta koska nyt kävin paikan päällä itse, voinen kertoa muutamasta paikasta LOTR-ystäville.

Hieman Oxford Streetiltä syrjemmässä oli The Cinema Store, jossa myytiin kaikenlaisia erikoisia juttuja koskien enimmäkseen LOTRia, Star Warsia ja Buffya. Oli nukkeja, julisteita ja kortteja, pelejä sekä erikoistavaraa, kuten lasisia pienoismalleja, aidon kokoinen Andúril sekä paljon muuta. Seinillä oli LOTR tauluja päähenkilöistä nimikirjoituksilla varustettuna. Esimerkiksi Legolas-taulu Orlandon nimmarilla olisi maksanut 180 puntaa. Ja isompi taulu, jossa oli muistaakseni 5 henkilöä, olisi maksanut 700 puntaa. Pitkään punnitsin kädessäni Klonkku-nukkea, joka toimi paristoilla ja suhisi mm. ”nice hobbits” tai ”good Smeagol”. Kaikista hahmoista eniten huudossa olivat Aragorn ja Legolas, muita ei juuri näkynyt. Lisäksi vain Orlandosta oli erikseen myynnissä kalentereita. Julisteita ja kortteja oli koko leffasta, mutta ei yksittäisistä hahmoista erikseen, paitsi Legolasista ja Aragornista.

Emme poikenneet reissulla Forbidden Planetissa, käsittääkseni siellä olisi ollut enemmän kirjallisuutta. Plazan kauppakeskuksessa oli mielenkiintoinen pieni liike, joka oli erikoistunut pienoismalleihin tunnetuista leffoista, siellä oli vain LOTRista, Star Warsista, sekä kahdesta muusta leffasta, (en enää muista nimiä) miniatyyrinukkeja ja muuta taistelukamaa. Esillä olivat pienoismallit mm. Helmin Syvänteen taistelusta. Kaupasta sai ostaa valmiiksi maalattuja pienoismalleja tai sitten maalaamattomia, sekä maaleja itse maalaamista varten. Kuten kaikki muukin LOTR-kama, myös nämä maksoivat paljon. Harrodsilla ja Cinema Storessa oli myynnissä isompia (noin Barbien kokoisia) nukkeja, hinnat vaihtelivat 15 punnasta 50 puntaan. Kaiken lisäksi nämä nuket eivät olleet kovinkaan kauniita vaan jotenkin rujon näköisiä, yksi syy siihen, miksi en ostanut sitä Klonkkuakaan… Monessa paikassa myytiin kylläkin LOTR – keräilykortteja ja Cinema Storessa oikein fiksun näköisiä keräilykansioitakin. Lisäksi Harrodsilla ja Cinema Storessa oli myynnissä LOTR – pelejä ja HMV – musiikkiliikkeissä myös. Halvimman pelin olisi saanut omakseen vähän alle 30 punnalla.

Kaikenlaista mielenkiintoista siis löytyi, jos joku on menossa Lontooseen, voin todellakin suositella ainakin em. paikkoja ja jos joku vielä tietää jotain muutakin, otan edelleen infoa mielelläni vastaan, sillä aionpa hyvinkin palata vielä Lontooseen tässä elämässäni!
 
Eowyn, kiitoksia tiedoista jos vaikka joskus tulee lähdettyä Lontooseen. Ilmeisesti siis kukaan ei tiedä, taikka sitten kaikki tietävät ihmiset eivät ole käyneet hetkeen paikan päällä.

Mutta thanks for the info! :)
 
En tiedä noista kaupoista tarkemmin muuta kuin että kun yhtenä iltana olin Lontoossa liikkeellä, niin näin kaupan, jonka nimi oli The Hobbit. En tiedä yhtään, myytiinkö siellä jotain Tolkien-kamaa vai oliko nimi vain sattumalta sellainen. Wardour Streetillä se oli (lähelle pääsee, kun menee metrolla Piccadilly Circukselle, muistaakseni), vastapäätä pubia nimeltä Intrepid Fox.
 
Forbidden Planetissa on kyllä tosiaan aika mukiinmenevä Tolkien-osasto, sieltä löytyy niin leffa-aiheisia kirjoja kuin Tolkien omaa tuotantoakin suorastaan kasapäin.

Tässä vielä pari muuta kauppaa, joissa LOTR-fanin kannattaa Lontoossa vierailla. Infot peräisin eräältä toiselta keskustelupalstalta.

Forbidden Planet, 179 Shaftsbury Avenue (kirjoja, keräilytavaroita, postereita yms.)
Cinema Store, Unit 4b/4c, Orion House, Upper St. Martins Lane, London WC2 9NY (kaikkea mahdollista paitsi itse Tolkienin kirjoja, joita niitäkin löytyy muutamia viereisestä kirjakaupasta)
Vintage Magazine eli VinMag Co., 55 Charing Cross Road ja 39-43 Brewer Street (postereita, ständejä yms. roipetta)
Comics Showcase, 68 Charing Cross Road (kuulemma sarjakuvia ja lehtiä)
Heartlines, 71-73 Charing Cross Road (kuulemma Tolkienin kirjoja)

(Kuulemma = en ole itse käynyt paikan päällä)
 
Joo, mä kävin kanssa Lontoossa Forbidden Planetissa. Mä olisin voinut viettää siellä vaikka kuinka kauan. Koska Lontoo oli matkamme viimeinen etappi ja rahat vähän huvenneet :D, ei tullut ostettua muuta kuin seitsemän punnan TSH-palapelikirja, jossa oli kuvia Sormusten ritareista. Niitä palapelejä on tullutkin sitten väännettyä useampaakin kertaan. :p Jos vaan olisi ollut enemmän rahaa.. No joka tapauksessa forbidden planet on vierailun arvoinen, mieluiten setelinipun kanssa :wink: . Ja eikös Lontoo ole luvattu kaupuniki, siis sieltähän löytyy melkein mitä tahansa jos vaan etsii ahkerasti.
 
Varas, varass!

Tässä on topiikki jonka hiljattain varastin, anteeksi vaan, Majatalosta. Ajattelin että sen aihepiiri liittyy kuitenkin etupäässä Tolkienin kirjoihin ja että se on paremmin näkyvillä ja väkeä hyödyttämässä täällä kuin Majatalon syövereissä (sivulla 12 tjsp viimeksi).

Keskustelun alkuperäinen nimi oli "Tolkien-shoppia Lontoossa?" mutta mikä estää maailmanmatkaaja-kärmesläisiä esittelemästä erinomaisia Tolkien-hankintoihin soveltuvia kirjakauppoja muualtakin kuin Yksinäiseltä Saarelta, jos sellaisiin on sattumalta sattunut - tai kysymään neuvoa jos on aikeissa lähteä johonkin muuhun metropoliin.

Kukin voi myös esitellä erikoisia Tolkien-kirjahankintojaan maailman Tukinturuilta. Leffakamaa haalineet, anteeksi vaan vielä kerran, älkööt turhaan vaivautuko tähän topiikkiin.
 
Ylös