Tolkien-kirjat

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Tässä haluaisin tiedustella, mitä eri Tolkienin ja Tolkieniin liittyviä kirjoja teiltä hyvät ihmiset löytyy. Olisi kiva tietää. :p
Oma Tolkien-kirjastoni on tässä:
- TSH (kaikki kolme kirjaa yhdessä, vaaleanpunainen Sauron kannessa)
- Hobitti (pokkari)
- Silmarillion (pokkari ja kovakantinen)
- KTK (pokkari ja kovakantinen)
- Tolkienin maailma (David Day)
- Tolkien - The Illustrated Encyclopedia (David Day)
- A Guide to Tolkien (David Day)
- The Atlas of Middle-earth (Karen Wynn Fonstad)
- Tolkien - elämäkerta (Humphrey Carpenter)
- Puu ja lehti
- BilboŽs Last Song

Sitten vielä löytyy näitä elokuvakirjoja, eli kuvitetut oppaat kaikista kolmesta ja "Aseet ja armeijat".

Ja löytyy tuolta hyllystä myös yksi harvinaisuus. Nimittäin 70-luvulta peräisin olevat Taru Sormusten Herrasta -sarjakuva-albumit.
Siinä oli meikäläisen kirjasto. Entä teillä? :wink: 8)
 
Herttinen, oletpa sinä konkari! Olen kateellinen niistä sarjakuvista...

Minulla on kaikki Tolkienin suomennetut kirjat kovakantisina, siis Keski-Maasta kertovat. Englanniksi minulla on yhtä paljon kuin suomeksi; on sanakirjoja, Tolkienin Maailma- tyyppisiä teoksia, sekä HoME-sarjan osat 10-11, eli Morgoth's Ring ja The War Of The Jewels. Viimeksimainitut on mahtavia opuksia, aivan mahtavia... On ihan syvältä, kun niitä ei ole suomennettu.
Elokuvista kertovat kirjat aion myös hankkia, koska niitä on niin ikävä selailla pelkästään kirjakaupoissa. Sitäpaitsi ne ovat niin upeita ja mielenkiintoisia.

Tällä topicilla ei varmaan ole tulevaisuutta tällaisena listaus-tyypisenä juttuna, joten pitäisiköhän vähän laajentaa jotenkin... No, haluaisin kysyä paljonko te suurinpiirtein olette laittaneet rahaa Tolkienin tai Tolkienista kertoviin kirjoihin? Tämä on kyllä kallis harrastus, itselläni on mennyt päälle 100 euroa, plus sitten vielä ne jotka on vielä ostamatta. :p Ikävää, että kovakantiset maksavat niin paljon enemmän kuin pokkarit. Onneksi englanninkieliset ovat vähän halvempia.
 
Tällä topicilla on kyllä selvät listaustopicin piirreet. Katsotaan ja huonosti käy niin lukkoon tämä menee.
 
Vine Trellis sanoi:
Tämä on kyllä kallis harrastus, itselläni on mennyt päälle 100 euroa, plus sitten vielä ne jotka on vielä ostamatta. :p
Noh, minä tuossa poltin yksistään yhteen Tolkien-kirjaan joulukuussa likemmäs sata euroa kun Lohikäärmevuoren ostin. :p (enkä kadu, todellakaan)
Noh, eipä tämä kyllä harrastuksena siltikään minusta järin kallis ole - katson kuluttavani rahojani huomattavasti fiksummin kuin esimerkiksi monet alkkomahoolia litkivät ikätoverini. Eikä kyllä noilla parilla sadalla eurolla montaa kertaa itseään känniin saisi juotuakaan. Saati ostaisi urheiluvarusteita tai... kyllä me tolkienistit lopulta taidamme selvitä melkolailla halvalla tältä osin. Ja olemme fiksumpiakin. Hyvä me! [15]

Ja selitetään nyt oma kokoelmanikin: Suomeksi kokoelmani on jo kohtalaisen kattava (tosin TSH:sta olen harkinnut ennen pitkää ostavani uuden painoksen.. tuo uusi kolmeosainen painos vain on nykyisellään aivan sikahinnoissa), Maamies ja lohikäärme vielä puuttuu ja Carpenterin Tolkien-elämäkerta. Englanniksi taas en ole saanut aikaiseksi hommata juuri mitään (en edes LotRia), osaltaan siksi, ettei Kotkan kirjakaupoista löydy englanniksi kuin surkeita leffakansipokkareita (ja minähän en pokkareita tue). HoME:n osat 9-12 minulla on (okei okei, ne ovat pokkareita) ja kunhan on aikaa joskus tilaan loputkin HoME:t. Lisäksi vielä Tales from Perilous Realm -kokoelma, lähinnä sen sisältämän Adventures of Tom Bombadilin vuoksi. Oheisteoksista sitten omistuksessani on "Kraken" Dayn Tolkienin maailma (ei, en maksanut itse siitä penniäkään) ja Karen Wynn Fonstadin The Atlas of Middle-Earth.
Ensisijaisella hankintalistalla tällä hetkellä kuitenkin olisi varmastikin Letters of J.R.R. Tolkien ja Tolkien - Artist and Illustrator -kirjat.
 
Itse olen Tolkieniin kuluttanut noin 230-250 euroa, luulisin. Laskeskelin tässä sen ihan tuosta ulkomuistista kun muistelin noiden kirjojen hintoja. Kallein kirjani oli kovakantinen Silmarillion (taisi olla jotain 28 egee!), ja halvin taisi olla "A Guide to Tolkien", joka maksoi tasan 6 egee. 8)
 
Hui, kun teillä on noita paljon. :shock:
Sinänsä olisi aivan mahtaa hankkia ihan ihan kaikki Tolkienin teokset, mutta siihen ainakin minulta menisi koko ikäni, kun ne tuppaa maksamaan aikas paljon. Lahjaksi niitä tietysti otan avo sylin vastaan. Hobitti kyllä on seuraava kohteeni. Se on hyllyyn saatava. Bilbo, Bilbo, Bilbo.. :D Kaikki olen saanut lahjaksi. Tai olen oikeastaan pyytänyt, elikkä itseltäni ei ole vielä mennyt kuin 0 euroa.

[[Miulta löytyy vain TSH (vaaleanpunainen Sauron), KTK (pokkari), SIlmarillion (pokkari) ja Tolkienin maailma (David Day) kaksin kappalein.]]
 
Joo...onhan tota materiaalia hiukan kerääntynyt ja nyt olo tuntuu jo täydeltä ja aika "turvalliselta", kun on jo aikalailla kaikki tarvittava, mitä omasta mielestä tarvitsee. Rahaahan siihen toki on uponnut, mutta kyllä se on kannattanut. Ainut ostos, johon olin hiukan pettynyt oli "Puu ja lehti". En millään ole jaksanut lukea sitä "Esseetä saduista" ja uskon, etten tule sitä koskaan kokonaan lukemaankaan. Aika moista jaarittelua ja höpöttelyä Tolkienilta ja meikäläiseltä ainakin koko homma menee yli ymmärryksen. Tosin "Niukun lehti" on ihan hauskan-hassu tarina, jonka pystyi lukemaan!! :D
Kaikin puolin, kyllä tuo Puu ja lehtikin kuluu tosi-tolkienistin kirjastoon. Kaiken näiden lisäksi, meikäläiseltä löytyy netistä tulostettua tietoa...enimmäkseen "The Encyclopedia of Arda" -sivuilta. Matskua siis löytyy! 8)
 
On se kokoelma karttunut niistä päivistä kun kävin TSH:n ja Hobitin ostamassa.. silloinpa en tiennyt koko Konnustakaan yhtään mitään, enkä paljon muustakaan. Yhden hyllyllisen nuo vievät nyt, rahaa lienee palanut suunnilleen

Varsinaisista Tolkien-teoksista löytyy:
Keskeneräisten tarujen kirja. Tämän ostaisin mieluummin sievemmillä kansilla, tämä ainoa kansivaihtoehto, yrmeät hyypät ja irvistävä kivi, ei minuun oikein iske.
Silmarillion. Divarista löydetty bestsellerpainos, jossa on, luojan kiitos, kartta mukana. Jos on ennenkin osattu pokkariversioon taitella kartta mukaan, miksei niin tehdä nykyäänkin? Kovakantinen Silma on melko kallis ja siinä on vielä Louhen "sievät" kannet.
The Hobbit & The Lord of the Rings. Nuo kaksi edellistä ovat yhteispaketissa, jonka hankintaan olen erittäin tyytyväinen. Kovakantisina, perheraamatun kokoisina, Alan Leen upeilla kuvituksilla ja komeassa pahviboksissa, upea löytö. Ainoa huono puoli on se ettei sinne päin uskalla edes hengittää, ettei vahingottaisi kirjoja. :p Luulen että jossain vaiheessa ostan ihan tavallisina, kevyinä kirjoina jo senkin vuoksi että tulisi joskus luettua.
The Silmarillion. Edellisiin sopivana kovakantisena ja Ted Nasmithin kuvittamana laitoksena. Se mies osaa kyllä piirtää maisemia, mutta ihmishahmoissa olisi kosolti parantamisen varaa..
Taru Sormusten Herrasta. Se ihka ensimmäinen, kulunut kaapuhemmopainos, joka tottakai on kaikkein tärkein. :) On tahriutunut erinäisistä välipaloista, roiskeista, likaisista näpeistä ja kyynelistä, joten näyttää jo melko vanhalta vaikkei ole ollut minulla kuin kolme vuotta.

Löytyy myös Hobitti, Seppä ja satumaa, Maamies ja lohikäärme, Roverandom, Puu ja lehti(joka IMHO oli kuivinta luettavaa aikoihin), Tales from perilous realm sekä koko History of Middle-Earth -sarja, eli osat 1-12 ja hakemisto. Kyllä HoME:t näyttävät sievältä hyllyssä, vaikka ihan pokkareita ovatkin. Kolmentoista kirjan yhtenäinen selkämysrintama kielii minun tapauksessani melko valheellisesta sivistyksestä. :p


Oheisteoksia on nykyään kaupassa usein enemmän kuin varsinaisia Tolkien-kirjoja, ja niitä on kyllä kertynyt runsaasti minunkin hyllyyni. En nyt tiedä saisiko tässä mainita leffakirjoja, mutta jos joku toinen on sen jo tehnyt niin minä teen perässä. Enpähän minä niitä olisi ilman muuta Tolkien-innostusta koskaan ostanut.
Tolkien -artist and illustrator on ainakin minulla aivan uusi löytö, äskettäin sen ostin. Todella hieno kirja. Isältäni sain äskettäin lahjaksi hänen Kosovostaan ostaman The Lord of the Rings and Philosophy, jossa Tolkienin teoksia, TSH:ta lähinnä, on käsitelty filosofisesta näkökulmasta. Kiinnostavaa sinällään, mutta kirjassa on silmiinpistäviä virheitä, ja muiden Tolkienin kirjojen poissaolo häiritsee.
Karen Wynn Fonstad: The Atlas of Tolkien's Middle-Earth. Soisin tuon löytyvän jokaisen tolkienistin hyllystä. Joitain pikkuvirheitä löytynee, mutta todellakin aivan eri tasolla kuin vaikkapa kaikkien tuntema David "Kraken" Dayn Tolkienin maailma, joka minulta löytyy myös. Olihan siitäkin jotain apua aivan alkuaikoina, mutta sittemmin lukijan ymmärrys on onneksi ohittanut tuon kirjan laadun. Tolkienin maailman ostin joskus myös englanninkielisenä nimellä Characters from Tolkien. Se on hämäävä opus sikäli, että kaupassa sitä on varmaan kolmella eri kannella ja nimellä.
Humphrey Carpenter: Tolkien - elämäkerta, tuli ostettua ihan tavallisena Loisto-pokkarina, koska kovakantista en ole nähnyt muualla kuin toisten ihmisten kokoelmissa. David Lolbert: The Magical words of the Lord of the Rings, aika hassu "selityskirja", joka on erittäin viihteelliseen tyyliin tehty. Otsikkona on aina kysymys, esimerkiksi "Why did Frodo become invisible?", tai jotain sinne päin, ja kirjoittaja sitten selvittää taustoja vertailemalla tapahtumia vanhoihin myytteihin ja satuihin.
Barbara Strachey: Journeys of Frodo, oikeastaan Atlaksen omistajalle täysin tarpeeton. Hieno kirja sinällään, mutta esimerkiksi koko ja muoto on peruskirjahyllylle vähän vaikea, kirja kun on pitkä ja kapea läpyskä. Poems from the Lord of the Rings, yksinkertaisesti TSH:n runot ja laulut kauniina kirjana, jossa Alan Leen kuvitukset. Suurimmaksi osaksi kuvitukset ovat samat kuin TSH:ssa, mutta aivan uusiakin löytyy. Meditations on Middle-Earth, kuivakka kirja jossa kuuluisat fantasiakirjailijat(Robin Hobb, Orson Scott Card, Ursula Le Guin) kertovat suhteestaan Tolkieniin. Kirja on John Howen hienolla kuvituksella varustettu.

Brian Sibley: Taru Sormusten Herrasta - elokuva ja sen synty, vähän tyhjänpäiväinen leffakirja. The Lord of the Rings - The Making of the Movie Trilogy, Gary Russel: The Art of the Fellowship of the Ring, The Art of the Two Towers, The Art of the Return of the King, Jude Fisher: The Fellowship of the Ring - visual companion, The Two Towers - visual companion. Leffakirjoja löytyy.
43 Tolkieniin liittyvää kirjaa laiskasti laskettuna. Nyt ensi kertaa laskin kuinka paljon kokoelmaan on suunnilleen palanut rahaa; noin 950 euroa. Voi jessus! Se on melkein kuusituhatta markoissa, enkä ole kaikkea mielimääni vielä edes ostanut. Kirjat olen hankkinut kyllä useamman vuoden kuluessa, mutta tuo on jo vähän pelottavaa. Todennäköisesti laaja kokoelma selittyy sillä, että Tolkien-aiheinen ohittaa aina muut kirjat ostoslistassani, ja niitä tulee sitten ostettua enemmän, muiden kirjojen kummitellessa listalla jopa vuosia.
Kaksi kirjaa olen hiljattain tilannut Suomalaisesta, Father Christmas Lettersin ja Letters of J.R.R Tolkien -kirjan. Erityisesti tuo jälkimmäinen on melkoisen must, mutta kaupoissa en ole koskaan edes nähnyt.
 
En ole ostanut yhtäkään Tolkien-kirjaa itse.

TSH-trilogian sain jouluna 2001 lahjaksi, kun toivoin sen, jotta voisin lukea ennen elokuvaa.
2002 sain ystävänpäivänä LOTR-tädiltäni Hobitin ja perään Silmarillionin.
KTK:n sain 2002 synttärilahjaksi, jonka tosin luin vasta 2003 kesällä O_o* Kannet ovat kovakantiset ja se kartta on aarre ^^

Omistan myös sellasen FOTR-leffaan pohjautuvat kirjan, joka on todella ohut. Leffaoppaisiin tms en tuhlaa rahojani. Enkä omista yhtäkään enkunkielistä mitä ei ole suomennettu, samoin niitä lastenkirjoja.
Tolkienin elämän kertaa en ole vieläkään hankkinut >_<
 
Mitkäs kaikki minulla on. Ei noita tällaisessa tilanteessa ikinä muista.

Ensimmäinen "Tolkien-kirjani" on Hobitti, saatu joskus 10 vuotta sitten lahjaksi. Pahoin nuhraantunut ja tuhraantunut se on, ja loppupuolella pahoin käpristynyt kyyneleistä. Enkuksi myös on kyseinen opus.
Taru on, tietenkin, kaapuhemmopainos, monta kertaa ommeltu, sidottu ja teipattu kokoon. Ja silti se repsottaa aina. Täynnä merkintöjä joiltain menneiltä vuosilta ala-asteelta. Pitäisi varmaan ostaa se hieno uusi kolmeosainen Taru, kunhan hinnat vähän halpenevat.
Silmarillion, enkuksi ja suomeksi. Suomeksi sain jouluna 2001 ja enkuksi jouluna 2003. Kovakantisia molemmat. Enkunkielisen sain vanhemmiltani toivomatta sitä, se tuli sellaisessa hopeisessa laatikossa, jossa on kaiken maailman tilpehööriä, kuten Berenin ja Lúthienin taru Christopher Tolkienin lukemana cd:llä. Silman perinteinen kartta on, ja myös sellainen värillinen ei-niin-kivannäköinen kartta.
KTK, kova- ja rumakantinen. Tosin se ruma osa on vain sellainen paperiliuska siinä päällä, alempana on kaunis vihreä kansi Tolkienin T-kirjaimella varustettuna. Mutta eihän sitä paperia raaski ottaa pois :p
Puu ja lehti löytyy, juu. Alkuosa oli vähän kuivakkaa, mutta Niukun lehti ainakin oli kiva, ja toisella lukemiskerralla myös Saduista-essee selkeni hieman.
Sitten kaksi ensimmäistä HoMEa, eli Kadotettujen tarujen kirjat 1 ja 2. Muitakin pitäisi alkaa ostaa, kunhan saan tarpeeksi rahaa jostain. Kesällä varmaan siis.
Humphrey Carpenterin Tolkien - elämänkerta, jota voi lämpimästi suositella varmaan melkein kenelle tahansa Tolkienista kinnostuneelle. Loisto-pokkarina minulla siis.
Pieni enkunkielinen Tales from the perilous realm - kokoelma, lähinnä Haltin jo mainitseman Adventures of Tom Bombadilin vuoksi.
Tietysti myös Loru Sorbusten Herrasta on hyllyssä, tosin en ole siihen toista kertaa koskenut enkä taida koskea :p
Viimeisenä (ja myös vähäisimpänä) David Dayn Tolkienin Maailma. Olihan se joskus muutama vuosi takaperin ihan mukava, auttoi käsittämään asioita ennen kuin elokuvat tulivat ja niiden kautta kiinnostus Keski-Maahan syveni ja tietoni vähän laajenivat.

Leffakirjoja on ihan kauhistuttava määrä. FotRin, TTT:n ja RotKin kuvitetut oppaat löytyy. Lisäksi Brian Sibleyn Näin tehtiin elokuvasarja TSH ja samaisen Sibleyn TSH: elokuva ja sen synty. Myös Chris Smithin Aseet ja Armeijat löytyy (ystävän joululahja minulle). Ihan mukavia kirjojahan nuo, tosin en ole kovin monta kertaa niitä lukenut. Onneksi en omaa rahaa juuri ole näihin tuhlannut, mutta ihan kiinnostava etenkin tuo Aseet ja Armeijat on.

Pitää tosiaan saada vielä monta Tolkien-kirjaa. Taru enkuksi ehdottomasti kesällä, ja uusi painos Tarusta suomeksi myös, kuten jo mainitsin. HoMEt ja Salman mainitsema The Atlas of Tolkien's Middle-Earth ovat aika ensisijaisia hankintoja myös. Myös Poems from the Lord of the Rings pitäisi jostain saada. Sääli ettei raha kasva puussa.
 
Mä taidan olla siinä mielessä harvinainen tolkienisti, etten lue Tolkienin pääteoksia alkukielellä. Ensinnäkään mua ei sellainen urakka kiinnosta ja toiseksi (kuten olen joskus jossain topikissa selittänyt) minun Ardassani westron on suomen kieli enkä halua sotkea siihen englantia. Tämä on vain minun mielipiteeni ja pidän siitä kiinni. Tosin, joudunhan minä enkuksi lukemaan Atlasta ja muuta Tolkieniin liittyvää tilpehööriä, mutta se onkin aivan eri juttu, hei! :)
 
Kyllä teillä sitten Tolkieniin liittyvää kirjallisuutta löytyy! Minun hyllystäni löytyy vaivaiset TSH ("pokkari", jossa musta ratsastaja-kansi), Hobitti (ihan uusi!), Silma, KTK ja Loru, josta en kyllä tiedä, miksi ostin sen ennen Hobittia...

Kirjastoa käytän ahkerasti, sen takia omistan kirjoja muutenkin vähän. Mutta seuraavaksi olisi tarkoitus ostaa Roverandom. Ja kiroan sen päivän, jolloin en ostanut Tolkienin elämäkertaa, vaikka se oli helposti saatavilla...
 
Olen monta kertaa harkinnut ostavani Lorun, mutta en ole sitä tehnyt ja olen siihen tyytyväinenkin, etten ole sitä tehnyt ja tuhlannut eurojani turhuuteen. Kerran olin lainaamassa Lorua kirjastosta, mutta jostain syystä en sitä kuitenkaan lainannutkaan. Ei oikein innosta tuollainen parodia, vaikka hauskaa luettavaa se paikoin saattaa ollakin. Mä kuitenkin haluan pysyä varsinaisissa ja aidoissa aiheissa. 8)
 
Itse olen ostanut omat Tolkien-kirjani jo markka-aikoina, enkä muista alkuunkaan paljonko niihin on mennyt rahaa. Omistan TSH:sta sekä kolme Louhi-kantista osaa että "Kaapuhemmoversion". Hobitista, Silmasta ja KTK:sta minulla on kovakantiset ensipainokset - Hobittia oikein kaksin kappalein. Toinen kappale on ollut avaamattomana kirjahyllyssä vuodesta 1987...

David Dayn Tolkienin maailmakin löytyy ensimmäisenä painoksena.

Englanniksi omistan pokkareina The Unfinished Talesin, The Hobbitin (molemmat hankittu ennen suomennoksen ilmestymistä) sekä kolme osaa History of the Middle-earthia. Complete Guide to the Middle-earth -niminen Keski-Maa-ensyklopedia, jonka tekijää en muista, löytyy myös. Löytyypä vielä ruotsiksi Bilbo ja Sagan om Ringen vanhoina pokkariversioina. Älkää kysykö miksi jälkimmäiset on tullut hankittua...

Loru löytyy sekin, 1980-luvun painoksena. Liekö mokomalla jo jotain keräilyarvoakin? Olen ollut monta kertaa heittämässä kirjankuvatusta roskiin...

Muuta Tolkien-kirjallisuutta en omista, jollei vanhaa MERP-krääsää lasketa. Carpenterin elämänkerta tulee varmasti joskus ostettua, ja ehkä muitakin Tolkien-tutkimuksia voisi hankkia nyt kun kiinnostus ukkoa kohtaan on taas vuosien jälkeen virinnyt. Leffakirjat ja atlakset jätän suosiolla väliin.

Niin joo, ja onhan minullakin ne TSH-sarjakuva-albumit, jotka ilmestyivät aivan 1980-luvun alussa. Kuriositeetteina voi mainita 1980-luvun lopun Taru sormusten herrasta -teatteriproduktion (Ryhmäteatteri) ohjelmavihkot ja T-paidat. Paitaa, jossa Kari Väänänen on Klonkku, taisin käyttää viimeksi kaksi kesää sitten.
 
Tietaako muuten kukaan vastausta tahan minun ihmetykseeni. Olin nimittain tuossa yks paiva kirjakaupassa (siis olen talla hetkella Yhdysvalloissa eli en tajua nyt mitaan) ja siella oli kokonainen Tolkien-hylly.

Kysymys kuuluukin, mita eroa on The Book of Lost Talesilla ja Keskeneraisten tarujen kirjalla? Niilla nimittain on eri nimet jopa englanniksi.

Kuka tietaa? The Book of Lost Talesista nayttaa olevan viela monta osaa.
 
Book of Lost tales 1&2 ovat HoME-sarjaan kuuluvia kirjoja, eikä niitä ole koskaan käännetty Suomeksi.

http://kontu.merri.net/repunpaa/kirjat/home1-2.shtml

..ja kai sitä voi luetella tähän huvikseen omatkin kirjat.
TSH löytyy kaapuhemmoversiona, joka tosin on ratkeamassa liitoksistaan, sekä englanninkielisenä pokkariversiona jossa on John Howen piirtämä kävelevä Gandalf
Pokkareina löytyy sitten KTK, Silmarillion ja Hobitti.
Näitten lisäksi löytyy pokkarina Carpenterin Tolkien Elämäkerta, ja kolme HoME-kirjaa, 4,11 ja 12. Tosin tuo 4 on sellainen painos josta puuttuu ne kartat.
Ja sitten löytyy vielä Atlas of Middle-Earth. Siinäpä ne taitavat ollakin.
 
Onhan noita kertynyt tuonne hyllyyn vuosien varrella useampiakin...

- TSH (Tietenkin ;}) Tämä ajan repimä, kahvin tahrima ja kaikkien kavereiden riepottelema reppana on myös se kolmen kopla; kaikki kolme kirjaa samoissa kansissa ja aina yhtä iloisen pinkki Sauron koreilee kannessa. Ehdotonta suosikkitavaraa, kiertänyt vuosien varrella vaikka kenellä muullakin.

- Hobitti x2. Tämä löytyy sekä suomenkielisenä pokkarina, että Alan Leen kuvittamana upeana englanninkielisenä kovakansiversiona ( josta maksoin kurjan arseni kipeäksi ). Englanninkielinen versio on lähinnä alkuperäiskielen kokemista varten, sekä virtaviivaisena näyttelytavarana hyllyssäni. Enemmän kuitenkin tykkään sitä halpaa suomenkielistä pokkaria tutkiskella. :lol:

- Silmarillion x2 - Löytyy myöskin sekä suomenkielisenä pokkarina, että kuvitettuna kovakantisena versiona englanniksi. Siinä kovakantisessa on taas yksi kappale sellaista maalista tavaraa, josta en hevillä luopuisi. Sanonpahan vain, että Silmarillion on kuitenkin yksi vaikeaselkoisimmista ja oikeasti hankalimmista kirjoista, joita olen koskaan lukenut. Englanniksi kun sitä koittaa lukea, niin vielä vähemmän pysyy kärryillä. :lol:

- Keskeneräisten tarujen kirja - Pehmeänä pokkariversiona tämä löytyy. En ole vielä kerennyt sitä kunnolla lukemaan, mitä nyt hieman silmäilemään sieltä täältä ja lukemaan jotain velhoista. So many books, so little time.
 
Tämä topic on kyllä ihan kirjojen luettelointia eli listausta.
Täällä olisi tarkoitus keskustella, vaihtaa ajatuksia ja kommentoida. Tässä topicissa sitä ei tapahdu, joten lukkoon menee.
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös