Tolkien-kokoelmanne

UntenMuovaaja sanoi:
minkälaisia aarteita välillä myynnissä :)
Jooh, no rekisteröidyinpä sitten, ja johon sieltä tilasin jos monenmoista lisää kokoelmaani, toivottavasti kaikki tulevat perille! Eräs vanha peli siellä erityisesti himottaisi hankkia, mutta joku muukin näyttää sitä huutavan.. Kun tietäisi onko se joku teistä, teille mieluummin luovuttaisin moisen aarteen, mikäli kamalan kalliiksi menee kilpailu :D
 
Hahhaaa, ei kiesus, pakko myöntää etten yhtään huomannut! Pelästyin vain että joku on mennyt huutamaan ja pistin paremmaksi! En katsonut tarkkaan nimimerkkiä... Joo, Anewielh, se toinen huutaja olen minä :D
 
Ai, eikä! Tätäpä tämä saattaa tulla olemaan, sitä me mietittiin, sitä me mietittiin :D
Kokoelman kartuttamisesta taitaa tulla hiljalleen kallista :wink:
 
No taitaa monella, joka aloittaa halvalla keräilyllä, se keräilyn hintavuus nousta mitä täydellisemmäksi kokoelma kasvaa. Alkaa himoita harvinaisempia ja harvemmin nähtyjä kohteita, erikoispainoksia, nimikirjoituksia tms. Tietty onhan aiheita, joiden keräily on alusta asti kallista (mm. Tolkienin alkuperäisten kirjeiden keräily on homma, johon haluaisi ryhtyä, vaan ei taida rahat riittää. Vaikka yhden kirjeen vielä saisinkin, pitäisi järjestää sille täydelliset olot, missä se säilyy mahdollisimman pitkään parhaassa kunnossa, ja sekin maksaa)

On se keräily kallista...


Yksi uusi kirja kokoelmaani:

Tales from the Perilous Realm - Deluxe slipcased edition (sid. 1. painos, 2008)

(Ja pakko todeta, on tuo kyllä upea :))
 
Niinhän se on että nälkä kasvaa syödessä... Aluksi ne keräilykohteet ovat aiheiltaan pieniä, mutta kokoelman karttuessa sitä alkaa keräämään sellaisiakin juttuja mistä ei aiemmin niin välittänyt.

Itse olen nyt vakavissani alkanut harkitsemaan noiden ensimmäisten laitosten 1. painosten hankkimista, englanniksi siis, alkuperäisinä UK-versioina. Nyt kun kokoelmista löytyy jo Unfinished Talesin ja Legend of Sigurd & Gudrúnin 1. painokset niin pakkohan se on muitakin niiden kavereiksi hommata. LotR ja Hobbit ovat totta kai poisluettuja, niiden hinnat ovat ihan tähtitieteellisiä, mutta esim. Silman, Mr Blissin ja Smith of Wootton Majorin ensipainokset sopivat meikäläisenkin kukkarolle.

Sinilakki sanoi:
Yksi uusi kirja kokoelmaani:

Tales from the Perilous Realm - Deluxe slipcased edition (sid. 1. painos, 2008)

(Ja pakko todeta, on tuo kyllä upea :))
Uuuhh, nam! Itsekin tuota kyseistä editionia aiemmin katselin nettikaupoista ja melkein jopa tilasin, mutta se sitten vähän jäi... Mistä itse muuten ostit ja paljonko maksoi?
 
UntenMuovaaja sanoi:
Olen jo ehtinyt miettimään jopa kenellä jätän tämän perinnöksi :D
Toivottavasti joskus omalle kohdalle lapsia siunaantuu ja joku heistä innostuu Tolkienista niin kovasti että on oikeutettu tähän aarteeseeni.
It shall be an heirloom of my kingdom! :grin:

Tulipa mieleeni muuan seikka. Kysymykseni on suunnattu UM:n lisäksi muille jotka ovat pohtineet moisia perintöjuttuja: Mikäli mahdollinen tuleva puolisosi sattuisi olemaan myös kova Tolkienisti, kuinka suojaat kokoelmasi mahdollisen eron varalta? Teetätkö avioehdon tms. jossa molempien kokoelmat luetellaan ennen yhteiseloa ja merkitään jakamattomiksi, vai? :wtf:
Kaikkea sitä kyllä tuleekin pohdittua, mutta odotan mielenkiinnolla vastauksia :D

Posti toi tänään pari lisäystä kokoelmaani;

Original London production; Lord of the Rings-cd, jossa siis musiikkia Lord of the Rings-musikaalista (tekemässä oli mm. Värttinä)
Wizards and Demons; Music inspired by thr writings of J.R.R. Tolkien-cd

(Mukaan voisi kenties laskea myös Värttinästä kertovan kirjan, mutten kuitenkaan tee näin. Sivuhuomautus :))

Loin tänään myös ensi katsaukseni eBayhin, ja voihan se olla, että sinne tieni löydän lopullisesti piankin :D

//Ja tänään vielä lisää, en kuitenkaan kehtaa uutta viestiä kirjoittaa;

Tarokit
Keski-Maa roolipelikirja, toinen laitos
Taru Sormusten Herrasta-lautapeli
1000 palan palapeli
National Geographic: Beyond the Movie – The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring DVD (englanninkieliset kannet)
National Geographic: Beyond the Movie – Kuninkaan paluu DVD
Ringers; Sormuksen fanit (erikoisversio kannen mukaan)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring PC:lle
The Lord of the Rings: The Return of the King PC:lle

Joku peliasiantuntija, huomio! Mitä eroa tuolla The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring-pelillä on peliin, jossa lukee em. tekstin lisäksi Medallion? (kai kenties jotain?)
 
Anewielh sanoi:
Mikäli mahdollinen tuleva puolisosi sattuisi olemaan myös kova Tolkienisti, kuinka suojaat kokoelmasi mahdollisen eron varalta? Teetätkö avioehdon tms. jossa molempien kokoelmat luetellaan ennen yhteiseloa ja merkitään jakamattomiksi, vai? :wtf:
*nielaus* :shock:

Enpä ole tullut ajatelleeksi, siinäpä onkin tuumailemista kerrakseen... Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ajankohtainen huolenaihe, valitettavasti :p

Ja jos en tätä omille lapsille jätä niin ehkä sitten kummipojalle tai serkkutytölle. Ajattelin aloittaa jo tässä vaiheessa Tolkien-aivopesun ostamalla molemmille Herra Bliss-kirjat synttärilahjoiksi :D


Anewielh sanoi:
Joku peliasiantuntija, huomio! Mitä eroa tuolla The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring-pelillä on peliin, jossa lukee em. tekstin lisäksi Medallion? (kai kenties jotain?)
Taitaapi olla uudelleenjulkaisu Medallion-sarjassa (vertaa PlayStationin Platinum-sarja). Eli pelillisesti ei mitään eroa alkuperäiseen, ainoastaan kannet ovat erilaiset (Medallion-kehykset ympärillä).
 
Näiden tosikeräilijöiden rinnalla oma Tolkien-kokoelmani on aika vaatimaton. Tarkoitukseni on kuitenkin saada täydennettyä kokoelmani. En kuitenkaan katso tarvitsevani useita tai erityisiä painoksia kirjoista, kunhan nuo alkuperäiskieliset saisi haalittua edes pokkareina. Ehkä korjatun laitoksen voisi harkita Tarusta, on tuo omani sen verran vanha jo (ja kansipaperi pahoin repeytynyt merkkinä ahkerasta käytöstä). Hiljalleen varojen antaessa myötä kokoelmani varmastikin täydentyy, kun muitakin kiinnostuksen kohteita olisi.

Kirjat:
TSH (ns. Kaapuhemmopainos, toinen painos, oli ensimmäinen omaan hyllyyn hankittu Tolkien, aiemmin lainasin kirjastosta)
Hobitti
Silmarillion
Keskeneräisten tarujen kirja
Hurinin lasten tarina
Bilbon viimeinen laulu
Seppä ja satumaa
Maamies ja lohikäärme
Roverandom
Herra Bliss
Puu ja lehti
Kirjeitä joulupukilta (kaikki kovakantisina).

Alkukielisinä olen hankkinut tähän mennessä seuraavat:
The Hobbit
The Silmarillion (näistä ainoa kovakantinen)
Unfinished Tales
Tales from The Perilous Realm (jossa siis Tom Bombadilin seikkailut, Niukun lehti, Seppä ja satumaa sekä Maamies ja lohikäärme)
LotR:in olen kyllä hankkinut, mutta se meni taannoin äidilleni joululahjaksi, kun hän on jaksanut aina muistella vuonna 1969 pois lainaamaansa trilogiaa, joka jäi sille tielleen.

Lisäksi hyllystäni löytyy
Humphrey Carpenter: JRR Tolkien - A Biography
The Tolkien Societyn julkaisema Guide to Oxford (jossa esitellään Tolkieniin liittyviä paikkoja Oxfordissa)
Meditations on Middle-earth (ed. Karen Haber), jossa useat tunnetut kirjailijat kertovat omasta suhteestaan Tolkienin teoksiin,
Taru äänikirjana kaikki kuusi osaa (enkä ole edes saanut vielä kuunneltua kertaakaan, vaikka se onkin ollut hyllyssä jo useamman vuoden)
Peter Jacksonin elokuvat, Extended-versioina
Brian Sibleyn kirja Taru sormusten herrasta -elokuva ja sen synty (ostettu halvalla Tolkien-seuran hyllyjen tyhjennys -huutokaupasta, jostain syystä kirjan loppu sivulta 97 lähtien on italiaksi :o )
ai niin, onhan siellä hyllyssä myös paljon parjattu David Dayn Characters from Tolkien
plus muutamia Tolkien-seuran lehtiä, sinfonia-käsiohjelma ym. sälää.
 
UntenMuovaaja sanoi:
Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ajankohtainen huolenaihe, valitettavasti :p
Harvoin harmitellaan huolenaiheen puuttumista :p

UntenMuovaaja sanoi:
Taitaapi olla uudelleenjulkaisu Medallion-sarjassa (vertaa PlayStationin Platinum-sarja). Eli pelillisesti ei mitään eroa alkuperäiseen, ainoastaan kannet ovat erilaiset (Medallion-kehykset ympärillä).
Plääh. Noh, nyt minäkin siirryn sitten uudelle tasolle peli-keräilyssä, kun mulla on yhdestä ja samasta pelistä myös moinen Medallion-painos :D

Kävin tilaamassa kirjakaupasta neljä englanninkielistä kirjaa, saapuvat kai joskus ensi kuun alkupuolella. Jej :)
 
Anewielh sanoi:
Harvoin harmitellaan huolenaiheen puuttumista :p
Niin harmittelin siis sitä puolison puuttumista, en avioero-ongelmaa :grin: Valitsin sanani vähän väärin.

Anewielh sanoi:
Ringers; Sormuksen fanit (erikoisversio kannen mukaan)
Ei tuosta dokumentista käsittääkseni ole normaaliversiota olemassakaan, ainoastaan tuo ”erikoisversio”. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en ainakaan ole missään nähnyt muuta kuin tuota erikoisversiota...


Anewielh sanoi:
Plääh. Noh, nyt minäkin siirryn sitten uudelle tasolle peli-keräilyssä, kun mulla on yhdestä ja samasta pelistä myös moinen Medallion-painos :D
FotR on julkaistu uudelleen myöskin Best Seller-sarjassa. Siinä onkin tekemistä kun alkaa keräämään peleistä myös uudelleenjulkaisuversioita :D
 
UntenMuovaaja sanoi:
Niin harmittelin siis sitä puolison puuttumista, en avioero-ongelmaa :grin: Valitsin sanani vähän väärin.
......

Ei tuosta dokumentista käsittääkseni ole normaaliversiota olemassakaan, ainoastaan tuo ”erikoisversio”. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en ainakaan ole missään nähnyt muuta kuin tuota erikoisversiota...
......

FotR on julkaistu uudelleen myöskin Best Seller-sarjassa. Siinä onkin tekemistä kun alkaa keräämään peleistä myös uudelleenjulkaisuversioita :D

Hoksasin kyllä sen, en vain itse tainnut osata ilmaista huvittunutta kantaani oikein asian muotoilulle :p

Mutta mitä huijausta! Kuinka sitä myydään erikoisversiona, jossei tavallista ole tehtykään :wtf:

Nouuu, älä sano moisista! Minulla on paha tapa innostua keräämään asioita jos olen jotenkin päässyt jo pieneen alkuun... *peittää korvat*
 
Anewielh sanoi:
Mutta mitä huijausta! Kuinka sitä myydään erikoisversiona, jossei tavallista ole tehtykään :wtf:
Niinpä, aika törkeää. Ringersiä on näemmä muuten tarjolla myös UMD:llä: http://www.amazon.co.uk/Ringers-Lord-Fans-UMD-Mini/dp/B000AYSLES

Anewielh sanoi:
Nouuu, älä sano moisista! Minulla on paha tapa innostua keräämään asioita jos olen jotenkin päässyt jo pieneen alkuun... *peittää korvat*
Niin ja sitten sä voisit alkaa keräilemään myös eri maiden käännösversioita noista peleistä ja totta kaikki porttaukset eri konsoleille ja vähintäänkin kaksi kappaletta jokaista, ensimmäinen pelikäyttöön ja toinen keräilykäyttöön ja sitten vielä... Okei mä lopetan :grin:
 
Ostin pari päivää sitten divarista PC-pelin The Lord of the Rings - The Battle for Middle-Earth ja sitä on nyt tullut pelattua vähän liikaakin! Todella kiva peli! Ja pelaan toki 'hyviksien' puolella. ;)

Eli 'käyttö-kokoelmani':hups: karttui taas. :p
 
UntenMuovaaja sanoi:
Niin ja sitten sä voisit alkaa keräilemään myös eri maiden käännösversioita noista peleistä ja totta kaikki porttaukset eri konsoleille ja vähintäänkin kaksi kappaletta jokaista, ensimmäinen pelikäyttöön ja toinen keräilykäyttöön ja sitten vielä... Okei mä lopetan :grin:
Niin ja niin ja niin :p Ehkä minä jätän sitten tuohon Medallioniin muovit päälle toistaiseksi, onpahan sitten ainakin se yksi keräilyversio!

Tänään sainkin muutaman lisän kokoelmani jatkoksi, nimittäin viralliset soundtrackit Kahteen torniin sekä Kuninkaan paluuseen. Näiden lisäksi posti toi mukanaan vironkielisen Kaksi tornia sekä muutaman elokuvatarran.
Selailin tuota vironkielistä teosta, ja ehkäpä koetan sen joskus lukeakin kunnolla. Näyttää ainakin sen verran hauskalta :)
 
Kaikenmoista sitä on tullut kerättyä vuosien aikana. Listailen tässä ne jotka muistan ja ovat käden ulottuvilla:

- Taru sormusten herrasta, 21. painos, sidottu
- Silmarillion, 14. painos, pokkari
- Hobitti, 20. painos, nidottu
- The Atlas Of Tolkien's Middle-Earth
- The Maps Of Tolkien's Middle-Earth
- Tolkien: The Illustrated Encyclopedia
- Kaikkien kolmen LOTR-leffan Special Extended DVD Editionit
- The Battle For Middle-Earth, PC-peli

Kartat ovat aina olleet lähellä sydäntä. Pidänkin aina esimerkiksi Silmarillionia lukiessani karttaa vierelläni. Loistava opus tuo Atlas. :)

Tuo Keskeneräisten tarujen kirja kyllä himottaisi, sekä joidenkin DVD-boksien mukana tullet patsaat. Mitä niitä olikaan? Argonath, Klonkku ja ...?

EDIT: Ja ainiin, jotain soundtrackejä löytyy myös.
 
haisku sanoi:
Tuo Keskeneräisten tarujen kirja kyllä himottaisi, sekä joidenkin DVD-boksien mukana tullet patsaat. Mitä niitä olikaan? Argonath, Klonkku ja ...?
Minas Tirith tuli Kuninkaan paluun mukana :)

Huuto.net shoppailu on kyllä ehdottomasti tuottanut toivottua tulosta, sillä tänään postilaatikkoon kolahti J.R.R. Tolkien - Master of the Rings DVD.
 
Lisää herkkuja kokoelman jatkoksi:



The Silmarillion - Collector's Box Edition (5. painos, 2001)
Jude Fisher: Taru Sormusten Herrasta: Kuninkaan paluu - Kuvitettu opas (sid. 1. painos 2003)
The Lord of the Rings: Game One (ZX Spectrum) *ei FotR-pokkaria*
J.R.R. Tolkien's The Lord of the Rings, Vol. 1 (PC)
The Lord of the Rings: Conquest (PS3)*promo*


Nyt sain viimeisenkin suomennetun TSH-elokuvaoppaan hyllyyni, se osuus kokoelmasta on nyt täydellinen :)

Silman keräilijäboksi on erittäin siisti, mukana tuli kaikenlaista kivaa sälää 8-)

Kiitokset vielä kerran Anewielhille kun luovutti tämän Vol. 1-pelin minulle huudettavaksi, olen iloinen :D
 
Tänään postilaatikkoon oli kolahtanut paketti Amazonilta, aika paljon arvioitua toimistusaikaa ennen, niin pitäähän se lisätä kokoelmaan.

Uutta kokoelmassani:

Wayne G. Hammond and Christina Scull: J.R.R. Tolkien - Artist & Illustrator (sid. 2. painos, 2004)


Ja on kyllä mukavaa katsella Tolkienin hyviäkin kuvituksia.
 
UntenMuovaaja, eipä kestä :)

Minunkin kokoelmani kasvoi hiukan tänään. Ensinnäkin sain pari Tolkien-aiheista pinssiä, ja sitten mielestäni varsinainen timantti;

An Introduction to Elvish (and to other tongues and proper names and writing systems of the third age of the western lands of Middle Earth as set forth in the published writings of professor Jonh Ronald Reuel Tolkien) Edited and compiled by Jim Allan

Ah, hykerrystä. Ensimmäinen painos on vuodelta 1978, tämä on käsittääkseni uusintapainos vuodelta 2002. Käytetty, mutta vallan hyvin pidetty. Ah :)
 
Eipä ole suurta tuo minun Tolkien-kokoelma...

Tolkienin teokset
Taru Sormusten herrasta (29.painos 2002, pokkari)
Taru Sormusten herrasta (uudistettu oikeinkirjoitus.painos, 2007, kovakantinen)
Silmarillion (16.painos, 2005, pokkari)
Hobitti eli Sinne ja Takaisin (3.painos, 2006, pokkari)

Muut kirjat
Taru Sormusten Herrasta: Aseet ja Armeijat (2.painos, 2003)
Taru Sormusten Herrasta: Sormuksen ritarit: Kuvitettu opas (1.painos, 2001)
Loru sorbusten herrasta (4.painos, 2002)

Pelit
The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth (PC)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (PC)
Taru Sormusten Herrasta-lautapeli
The Lord of the Rings-The Return of the King (PC)

Musiikki
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring – Original Motion Picture Soundtrack CD
The Lord of the Rings: The Two Towers - Original Motion Picture Soundtrack CD
The Lord of the Rings: The Return of the King - Original Motion Picture Soundtrack CD

Muut härpäkkeet
Figuuri(?) Elrondista

Niin kuin kirjoitin, ei Tolkien-kokoelmani kummoinen ole, mutta pitäisi kyllä kasvaa ajan kanssa. Nyt metsästän EE-versioita elokuvista, Silmarillionin kovakantista versiota, Keskeneräisten tarujen kirjaa, BFME 2:sta ja englannin kielistä TSH:ota. Hiljaa hyvä tulee, ostan näitä kun tielleni näitä tulee :)

muokkasin vain päivitelläkseni listojani...
 
Ylös