Tolkien-kokoelmanne

Minun normaalilla suomalaisella nörttimiehelläni on vain Taru ja Silma.(On tavallaan aika söpöä, että meillä on kaksi Kaapuhemmoa ja kaksi Vapaudenpatsas-Silmaa vierekkäin hyllyssä. Ne ovat löytäneet toisensa ;))
 
Kirjamessuilla kokoelmani täydentyi seuraavilla teoksilla:
Juri Nummelin & Vesa Sisättö: Tolkien - elämä ja teokset (Avain 2014)
Upouusi kotimainen tietoteos, jossa käsitellään myös Tolkienin teosten Suomi-yhteyksiä. Käsittelyn alla ovat myös fandom ja Tolkienin vaikutukset muihin taiteisiin.

Harri V. Hietikko: Management by Sauron - Sormusten herran johtamisopas (Atena 2010)
Olihan se pakko ostaa, kun löytyi 2 euron -kaupasta.
 
Kointähti sanoi:
Uteliaisuuteni heräsi: Mitä siis normaalilta suomalaiselta nörttimieheltä kuuluu Tolkienin kirjoista löytyä? :)

No tietenkin Taru sormusten herrasta, Hobitti ja Silmarillion! On miulla tuohon päälle vielä Hurinin lasten tarina ja Satujen valtakunta, mutta noita tuskin ihan jokaisen perusnörtin kirjahyllyssä kuitenkaan on.

EDIT: Hetken asiaa mietittyäni, kaipa Keskeneräisten tarujen kirjakin kuuluisi perusnörtin kirjahyllyyn, mutta sitä minulla itselläni ei kyllä ole.
 
Päivitin taas "kokoelmaani", kun hankin nyt viime kuussa vihdoin ja viimein Odottamattoman matkan pidennetyn version (DVD) ja samaan syssyyn Smaugin autioittama maa - Extended Edition (DVD). :p Odottelin siis ekan leffan suhteen tuota alennusmyyntiä ja pidin niin paljon näkemästäni, että tokan leffan kohdalla en enää alkanut nuukailemaan ja aleja odottamaan. Tuleehan näissä lisäminuuteille hintaa (!!!), mutta onhan se sen arvoista.

Posti on kovalla kyydillä tuomassa minulle jälleen myös paria kirjaa:
~ Hobitti - Viiden armeijan taistelu: Kuvitettu opas
~ The Hobbit - The Battle Of The Five Armies: Official Movie Guide

 
Mua huvittaisi saada kokoelmaan joku toinen Tolkienin maailman (mulla se mustakantinen versio) tyyppinen ensyklopedia mutta laiskuudessani en millään jaksanut ruveta näistä listoista sellaista metsästämään ja asiaa googlailemaan. Väärä topic tämän tyyppiselle huutelulle ehkäpä, mutta olisiko ehdotuksia sellaisesta kirjasta joka olisi vähintäänkin melko helppo saada käsiin, kielenä suomi tai englanti?
 
Tällainen vaikuttaa tarpeeseesi aika sopivalta, ainakin se on David Dayta asiallisempi ja oikeampi.
Robert Foster: Tolkien's World from A to Z, The Complete Guide to Middle-earth.
Pokkari, New York (painos lienee) First Trade Paperback Edition 2001, (alkuteos 1971, 1978). (Ballantine Books, Del-Rey)
Hienoja kuvia siinä ei ole, mutta aakkostettuna hakusanoja Tarusta, Hobitista ja Silmarillionista, selitykset ja viittaukset kirjoihin. Keskeneräisistä taruista ei näköjään. Tiedä sitten kuinka hankala se on saada käsiinsä? Omani löysin divarista.
 
CGME on laajahko ja suurella vaivalla valmistettu. Täytyy kuitenkin esittää varoituksen sana: Fosterilla on (ihan pikkuisen) samaa vikaa kuin David "Kraken" Daylla, eli hän esittää toisinaan omia spekulaatioitaan eikä niitä aina erota lähteisiin pohjautuvasta tiedosta. Tolkien Gatewayssakin on Fosteriin tuskastuttu perin pohjin eikä sitä tietenkään hyväksytä lähdeteokseksi. Uusimpien julkaisujen (KTK ja Húrinin lasten tarina, The History of Middle-earth, ainakin uudemmat osat) puuttuminen on myös haitaksi.
 
On taas tullut hankittua uutta ja ihanaa.. :heart:

Tänään ostin Hobitti - Viiden armeijan taistelu leffan DVD:nä.
Pelikokoelmaani puolestaan on tullut koristamaan Lego the Hobbit ja Lego LOTR PC-pelit.
Kirjat ovat lisääntyneet myös kahdella teoksella; Hobbit: the Battle of the Five Armies - Chronicles: Art & Design ja sitten "Ilonaihe-topikin" innoittamana hankin The Atlas of Middle-Earth kirjasen. :p

muoks.// Voikohan kokoelmaani mukaan lukea kustomoimani My Little Ponyn? Poni sai nimen The Pale Pony, joten lienee selvää kuka on ponin esikuva!? ;)
 
Hah, itselläni on aivan alussa nämä kirjakeräilyt. Tällä hetkellä on vain TSH-elokuvat ja kirjat (pokkarina). On siis tarkoitus ehkä ostaa sellainen painos Tarusta, jossa olisi kaikki kirjat samassa. (kauan olen sitä jo kirjakaupoissa haaveillut) Sitten omistan vielä Hobitin pokkarina, se on vielä tarkoitus hommata kirjana, mahdollisesti Toven kuvituksilla, hitsi, rakastan sitä! :heart: Tässä lähiaikoina varmaan tilaan jostain tuon Keskeneräisten tarujen kirjan, niin voin sitä tutkiskella sitten rauhassa. Ja kiinnostaisi myös Puu ja lehti hankkii omaks. :) Itse olen kyllä joutunut tyytymään kirjastoon, joka on kyllä tosi kätevää, koska no, ilmaista. Mutta onhan se nyt aivan erilaista lukea, jos se kirja on omana! Ehkä sitten vanhana mummelina omistan kunnon kirjakokoelman, ja haaveena olisi saada myös jotain Keski-Maan karttoja hommailtua.
 
Jos muuten löydät Keskeneräisten tarujen kirjoja jostakin läjäpäin, niin ilmoita siitä täällä. Minulla puuttuu juurikin se kokoelmistani. :)
 
Oi oi siitä tuntuu olevan ikuisuus kun viimeksi silmäilin tätä ketjua :). Nykyään kirjahyllyni on käynyt pieneksi ja taidankin itsekkyyspuuskassani listata tähän omistamani kirjat, leffat ynnä muun.
Hobitti suomeksi ja englanniksi.
Lotr suomeksi ja englanniksi. (Jostain kumman syystä minulla on Rotk:ista kaksi eri painosta, joista toinen onkin kuvitettu)
Lotr-elokuvat (minua harmittaa etten ole onnistunut löytämään extended-editioneja)
Hobitti-elokuvat + Extendedit kahdesta ekasta.
Hobitti-elokuvien kuvitetut oppaat.
Tolkienin maailma
Konnun kootut viisaudet (lasken sen nyt tähän samaan)
Silmarillion
Bilbon viimeinen laulu
Satujen valtakunta (tuo uusin painos, joka sisältää myöskin Tom Bombadilin seikkailut)
Herra Bliss (onnistuin sen joskus löytämään jonkun antikvariaatin perukoilta)
Ensimmäisen Hobitin levy.
Legenda nimeltä J.R.R Tolkien
Keskeneräisten tarujen kirja
The children of Hurin (en onnistunut suomeksi löytämään, onneksi ei enää ole englannin kieli mikään ongelma, päinvastoin, yleensä luen englanniksi jos vain suinkin mahdollista)
Ja toki Mirkwood spiders-legopaketti löytyy! :D
Ja Piikki (leluversio) :D
Minulla OLI Thorinin avain kaulakoruna kunnes hukkasin sen kun meillä oli koulussa maastojuoksua (sai minut vihaamaan niitä Melkorin liikuntatunteja vielä kaksinverroin enemmän!)
Aivan ja sitten on vielä Dos:in nuottikirja (my precious!) ja käytännössä uj:n myös koska minä örkinsikiö olen kopioinut melkein koko kirjan kun kerran lainasin sen kirjastosta:D)
Siinäpäs jotain. Saan kai olla edes hieman ylpeä? En tunne montaa 14-vuotiasta joka voisi sanoa samaa :D.
 
Jaahast, aika päivittää "kokoelmaa".. :p
Shadow of Mordor PC-peli liittyi joukkoon mukaan jo jokin aika sitten.
Divarista mukaan tarttui siistissä kunnossa oleva "käyttämätön" LotR Diary 2007. :heart:

Btw, alunperin menin divariin ostamaan Tolkienin kirjallisuutta askartelutarpeiksi ja löysinkin halvalla Sormuksen Ritarit pokkarit suomeksi ja englanniksi. Toisesta revin jo kartat irti ja tein pari taulua.. Tämä nyt on järkyttävää tekstiä keräily-topikissa, mutta milloinkas minä en onnistuisi ihmisiä järkyttämään. :grin: Pokkarit eivät siis tule liittymään "kokoelmaani", mutta innostuin ryhtymään myös lukemaan tuota englanninkielistä versiota.. ennen kuin se päätyy jatkojalostukseen. ;) Mutta tavallaan kokoelmaani siis kuuluu nyt myös kaksi Keski-Maan kartta-aiheista taulua.
 
Ostin Roverandomin englanninkielisenä mustakantisena versiona.
Ja päivittelimpä tämän ansiosta ajan tasalle tuon oman kokoelmani. Se löytyypi tuolta sivulta kaks ja ehkä TÄSTÄ.

update: Sain vielä lisäystä kokoelmiin kun ostin toveriltamme Micco:lta The Lord of the Rings -kirjan (vihreäkantinen Gandalfin kuvalla varustettu vuonna 2001 painettuna).
 
Last edited:
Kävipäs tänään tuuri. Täti poisti hyllystään kirjoja ja sielt löysin itselleni kovakantiset vihreän hobitin ja kaapuhemmon. Erityisen ilahduttavaa tästä tekee se, että olen tähän asti omistanut vain pokkarit ja TSH on kaiken lisäksi ollut leffapainos. :)
 
Jokin aikaa sitten käsiini päätyi ilmaiseksi kansilaminoitu espanjankielinen käännös (2001-painos) Sormuksen Ritareista, joka sisältää mm. varianttiversion Namáriesta (muodoilla 'vánier', 'ómayo' & 'hiruwa' !). Takana ei ole nimihakemistoja, mutta sentään A6-pienennös koko kartasta sekä "palakartat" sen lisäksi. Tervetullut lisäys kokoelmiin (vastaavanlaisia asioita vielä pitkän henkisen Suomi-käsittelynkin jälkeen jossain määrin arvostamaan pystyvälle); myöskin kielitaidon ylläpidon sekä sen toisen, inspiraatioriippuvaisehkomman aktiviteetin kannalta.
 
Last edited:
Smial Brandagamban antikvariaattikierrokset tänä kesänä kasvattivat Tolkien-kokoelmaani kahdella teoksella.

Ensimmäisellä kierroksella löytyi Tom Shippeyn J.R.R. Tolkien - Author of the Century (Harper Collins 2000, pokkari).
Ja tämänpäiväisellä kierroksella Otakin löytämä Gollum, dvd ja kirjanen Jackson-leffa Klonkun luomisesta vuodelta 2003. Kirjanen etenkin on kiehtova.

Näköjään on jäänyt kirjaamatta tänne aiemmin ihan uusina hankkimani Tolkienin jälkeenjääneistä papereista toimitetut seuraavat kirjat:
J.R.R. Tolkien: Beowulf - A Translation and Commentary together with Sellic Spell. Edited by Christopher Tolkien. (Harper Collins 2014)
J.R.R. Tolkien: The Story of Kullervo. Edited by Verlyn Flieger. (Harper Collins 2015).
Tuosta jälkimmäisestä odottelen jo kieli pitkällä suomennosta, jonka pitäisi ilmestyä nyt syyskuussa.
 
Oxonmoot on erinomainen paikka kerryttää kokoelmaansa.
Kirjoja ostin seuraavat:
J.R.R. Tolkien: The Children of Hurin. Pokkarina, kun suomenkielinen on kumminkin hyllyssä kovakantisena. (HarperCollins 2008)
J.R.R. Tolkien: Finn and Hengest - The Fragment and the Episode. edited by Alan Bliss. pokkari (HarperCollins 2006). Tolkienin keskiaikaisista lähteistä kääntämää ja tulkitsemaa materiaalia. Ensimmäisen kerran julkaistu 1982.
Humphrey Carpenter: The Inklings. Pokkari (HarperCollins 2006). Ensimmäisen kerran julkaistu 1978. Täytyyhän Tolkienin kavereihinkin tutustua.
Wayne G. Hammond & Christina Scull: J.R.R. Tolkien - Artist & Illustrator. Pehmeäkantinen versio. (HarperCollins 1995).
Fotonovel. J.R.R. Tolkien's The Lord of the Rings. Pokkari (A Fotonovel Publications 1979). Ralph Bakshin animaatiosta tehty sarjakuvamainen kirja.

BBC Radio Collectionin The Hobbit. Nelituntinen kuunnelma neljällä c-kasetilla. (1988, 1994)

ja lopuksi kaikista obskuurein löytö:
The Lord of the Rings - Tarot Deck & Card Game (U.S. Games System, Inc. 1997).

Tässä siis vasta ensimmäisen päivän ostokset, jotain saattaa tarttua vielä mukaan.

Lisäys:
Ensimmäisen päivän jälkeen löytyi vielä seuraavat:
J.R.R. Tolkien: The Monsters and the Critics and Other Essays. Pokkari (HarperCollins 1997) Ensimmäisen kerran julkaistu 1983.
J.R.R. Tolkien: Leaf by Niggle. (Paperback edition HarperCollins 2016) Ihan tuore painos, jossa mukana Tom Shippeyn jälkisanat, jotka ovat ilmestyneet vuoden 2008 Tales from the Perilous Realms -painoksessa. Näitä myytiin Leaf by Niggle -teatteriesityksen jälkeen, joten pyysin näyttelijä Richard Medringtonin nimmarin tähän.
Pictures by J.R.R. Tolkien. Text by Christopher Tolkien. Kovakantinen HarperCollins 1992. Ensimmäisen kerran julkaistu 1979.
Realms of Tolkien - Images of Middle-earth. Kovakantinen HarperCollins 1996. Eri tekijöiden Tolkien-inspiroitunutta taidetta.
lisäksi vielä kirjanen Return of the Ringissä 2012 esillä ollutta taidetta.
 
Last edited:
Oma kokoelmani on viime aikoina laajentunut pitkästä aikaa: olen alkanut keräillä oleellisimpia opuksia englanniksi. HarperCollins julkaisee silmääni miellyttäviä, tummakuosisia pokkaripainoksia, jotka eivät ole pahan hintaisiakaan - tähän mennessä hyllyyni on ilmestynyt TSH, Hobitti, Silmarillion ja Húrinin lasten tarina. Näin KTK:n tänään Akateemisen hyllyssä, mutta ehkä maltan vielä hetken odottaa...
 
Ylös