Tolkien Reading Day 2011 (25.3.-11)

Suosittelen tulevaisuudessa kysymään kirjastoista riittävän etukäteen. Minä olin liikkeellä neljä viikkoa aikaisemmin. Suhtautuminen on ollut molempina vuosina positiivista. Viime vuonna Kallion kirjasto ei sopinut, sillä heillä oli buukattuna muuta ohjelmaa ko. päivälle, mutta onneksi löysimme mainion vaihtoehdon Käpylästä.

Tänä vuonna Kallio sitten sopiikin. Toivomme luonnollisesti innokkaita kuulijoita paikalle, jotta saisimme aikaan ehkä keskusteluakin. Lukijoitakin voisimme kaivata lisää, sillä tällä hetkellä Brandagambasta on varmistunut vain kolme. Kontulaiset ovat myös tervetulleet luokseni (Kallion kirjasto on lähikirjastoni) tilaisuuden jälkeen pelaamaan lautapelejä.
 
Vuosittainen Tolkien-lukemispäivä on huomenna 25.3. ja aiheena ovat tällä kertaa Tolkienin puut.

Smial Brandagamba järjestää tilaisuuden Helsingin Kallion kirjastossa perjantaina kello 16 alkaen.

Tampereella Verkkoyhteisö Kontu ry pitää tilaisuuden Suomalaisessa kirjakaupassa osoitteessa Hämeenkatu 18, jossa ohjelmistossa lukunäytteitä sekä tietovisa. Tämäkin tapahtuma perjantaina kello 16 eteenpäin.


[Huom. tämä viesti oli alun perin Järin Möyremässä, ks. Merrin seuraava viesti. - Siirretty tänne helmikuussa 2015 Tikin toimesta]
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
Laitoin Möyremään nyt ehkä aavistuksen myöhänpuoleisesti jotakin, viestiä ja sen sanamuotoja saa muokata vapaasti edemmäs. Töissä kun on niin ei ehdi kunnolla pohtia.
 
Meillä projekti viivästyy koska olen sairaslomalla tämän viikon. Varmasti pidetään pois kun tulee sopiva väli, mutta valitettavasti tässä kävi nyt näin.
 
Aion nyt juhlistaa TRD:ta itsekseni kotona laittamalla höyryhengitystä ja kuuntelemalla äänikirjaa. Ihmeisiin en yksin kotona pysty ja silmiä väsyttää liikaa lukemiselle (ei saisi tuijottaa telkkaria ja näyttöä melkein koko päivää), mutta onneksi on nuo äänikirjat.

Onko kukaan muu viettänyt päivää lähinnä itsekseen lukien tms. ? Miten Tampereen ja Helsingin tapahtumat menivät?
 
Minä kerroin pojalle aamulla, että tänään on Tolkien Reading Day ja teemana puut. Sen kunniaksi sitten luettiin piiitkään illalla, tosin me luetaan melkein joka ilta muutenkin. Sopivasti mitenkään täsmäämättä sattui vuorossa olemaan Helmin Syvänteen taistelu ja siinä sitten myös metsän ilmaantuminen, että teemaa hipaistiin :) Rautapihaan asti ei vielä päästy kuitenkaan.
 
Helsingin tapahtuma meni ihan hyvin. Yleisön määrä vähän vaihteli, mutta yhteensä varmaan kymmenen henkilöä kävi kuuntelemassa, joista muutama jopa jaksoi kuunnella loppuun asti. Lukemista riitti kahdeksi tunniksi, mikä oli aika hyvin kun viime vuonna kesti ehkä 40 minuuttia. Tosin muutamasta pätkästä olisi voinut enemmän leikata pois kohtia, jotka eivät suoraan liittyneet puihin. Keksittiin joitain muitakin asioita mitä ensi vuodeksi voisi yrittää parantaa. Päästiin myös Helsingin Sanomien menovinkkien tärppilistalle. :wtf:
 
Miccoh: Mitä nämä parannettavat asiat olisivat? Kirjoittaa tänne ylös, niin voi vakoilla asiat etukäteen ensi vuonna :)

Havaintoja maailmasta: kaikkea ei voi muistaa.
 
Lukemisen lisäksi voisi tietysti olla jotain muutakin pientä teemaan liittyvää ohjelmaa, joka houkuttelisi ihmisiä paikalle ja saisi ne pysymään siellä pitempään. Ehkä jotain työpajatyyppistä? En ole vielä kauheasti miettinyt erilaisia mahdollisuuksia. Hankaloittavana asiana on tietysti se, että lukupäivän teema saadaan yleensä tietää aika myöhään, joten suunnittelu ja toteutus pitäisi tehdä tosi nopeasti.

Toinen asia oli, että ei pidä tarkistaa luettavia pätkiä vasta edellisenä yönä. :D

Mediassa muuten käytetään TRD:n suomennoksena Tolkien-lukupäivää, ainakin Helsingin Sanomissa. Kannattaisiko jatkossa siirtyä käyttämään tapahtumasta suomenkielistä nimeä?
 
Minä mietin sitä, että ulkomaisissa TRD-tapahtumia elävöittävät ilmeisesti usein pienet musiikkiesitykset lukupätkien välissä. Olisko meistä Brandagamboista sellaiseen puuhaan vaikka ensi vuonna? Ainakin minä ja Steel harrastamme laulua, minulta onnistuu tarvittaessa myös nokkahuilun tai poikkihuilun soitto, enkä jaksa uskoa, etteikö teiltä muiltakin löytyisi musiikillisia kykyjä. Tolkienin innoittamia biisejä puolestaan on vaikka muille jakaa (tänä vuonna olisi sopinut mm. Galadrielin laulu "Minä lehdistä lauloin, kultaisista, puut kultalehtiin puhkesivat..."), ja moniin saa tarvittaessa myös nuotit kirjastosta. Tietysti on sitten taas toinen asia, mitä teijnoikeuslait sanovat niiden julkisesta esittämisestä...

Samoin ehdottaisin sitä kauan sitten Tolkien-seuran toimesta jossain kirjastotapahtumassa kokeiltua ja suosituksi havaittua palvelua, jossa ihmiset voivat käydä kirjoituttamassa oman nimensä tengwarilla tai riimuilla pienelle pahvikortille. Silloin tapahtumasta jää käteen jotain konkreettista, joka ehkä innostaa myöhemmin tutustumaan Keski-Maahan ja/tai suomalaiseen Tolkien-fandomiin tarkemminkin. Jos kuulostaa kokeilemisen arvoiselta ja jos vain ensi vuonna pääsen paikalle, voi hyvin ottaa Helsingin päässä tämän asian huolehtiakseni.

Tolkien-lukupäivä on imo ihan hyvä termi käytetttäväksi, mutta tottahan sen yhteydessä sopii mainita myös tapahtuman enklanninkielinen nimi, että asia tulee varmasti kaikille selväksi.
 
Tolkien-lukupäivä kuulostaa ihann hyvältä. Hienoa että Barndagamba on saanut julkisuutta x)
Isilmiren ideat ovat hyviä.
 
Tampereen tapahtuma, sehän sujui suhtkoht hienolla rutiinilla surreaalisin höystein! Paikalla nähtiin vähemmän pukuja, mutta enemmän sosiaalisia satuolentoja.

Kukaties lukijuus saattaa kiinnostaa ensi vuonna itseänikin — varmasti ainakin mikäli teemana on vankeus tai siitä vapautuminen. Tai Ardan historian käännekohtien ratkaisut.
 
Parempi myöhään kuni ei milloinkaan. Viimeviikolla sairastumiseni takia väliin jäänyt tuokio pidettiin tänään pois. Ryhmässä oli 2005-2006 syntyneitä ja kaikki istuivat ihan hiljaa ja kuuntelivat ja seurasivat todella tarkasti kaikkea mitä kerroin ja tein.
Kerroin Hobitin. Jotain pätkiä luin kirjasta ja jotain viimeviikolla kirjoittamastani tiivistelmästä (hobitti kahdella käsinkirjoitetulla A4 arkilla). Lisäksi pomo piirsi maiseman suurelle rullapaperille joka ripustettiin ilmoitustaululle. Minulla oli pieniä laminoituja hahmoja joita liikutin maisemassa tarinan edetessä. Kun päästiin Smaugille asti niin lapsista näki jännityksen. Joko Tolkien on tosi hyvä tai sitten minä vaan osaan työni super hyvin ;) Tämä projekti onnistui paremmin kuin vuodentakainen. Olen tyytyväinen.
 
Tampereen tapahtumasta jotakin.

Ohjelma alkoi hieman myöhässä, mutta kesti kuitenkin hieman yli
puolitoista tuntia kokonaisuudessaan. Ensin esittelin molempia seuroja
ja mainitsin myös hieman TRD:sta, miksi tällaista järjestetään ja noin
päin pois. Lukunäytteitä oli paljon ja taisin jopa karsia jotakin pois
koska kello viiletti kovaa vauhtia eteenpäin, materiaalia olisi siis
ollut. Aina kun etsin seuraavaa pätkää lukea, höpisin myös jotain
yleistä Tolkienista ja suhteestaan metsiin ja puihin, en tiedä miten
pahasti metsään itse eksyin aiheessa.

Aluksi paikalla oli toistakymmentä ihmistä, mutta sitten ihmiset
alkoivat hoitaa asioitaan ja menivät ja tulivat miten sattui. Välillä
tilannetta seuratessani huomasin kuitenkin ilokseni että jotkut jäivät
aina hetkeksi kuuntelemaan lukemistani ja höpinöitäni. Tasaisin
väliajoin mainostin myös triviaamme, joka oli viikonlopun ajan
käynnissä, Nerwende lupasi hakea laput tällä viikolla ja oikein
vastanneiden kesken arvotaan paitapalkinnot. Kovin montaa osallistujaa
ei näkynyt lukemiseni aikana, mutta ehkä eivät vain uskaltaneet tulla
hakemaan vierestäni trivialappusia.

Palaute Suomalaisen taholta oli hyvää ja he ehdottivatkin että
lähtisimme järjestämään heidän kanssaan syksyllä fantasiatapahtumaa.
Lupasin myös, että ensi vuonna olemme aiemmin liikkeellä, nyt
tapahtuma sovittiin viikon sisällä.


(Pakko vähän fiilistellä: sain Tolkienin Kirjeet -kirjan lukijapalkaksi Suomalaiselta.)
 
Ilokseni huomasin tänään kirkonkylän kirjaston laittaneen tietoa päivästä ja Tolkienin kirjoja esille. Tolkien Reading Day oli käännetty "Tolkienin kirjallisuuden päiväksi", mutta sen tarkemmin en ehtinyt hyllykköä tarkastella. Joko yhteydenottoni kirjastoon toimi tai he itse olivat jo tietoisia, mutta jeij! :D

Lisäys: Olivat laittaneet minun pyynnöstä esille ja tänään vielä tiedustelivat pidetäänkö kirjat vielä esillä.
 
Tampereen kirjakaupassa viikonlopun yli tarjolla ollut Tolkien-trivia päättyi ... *laskee sormia* eilen tiistaina ja voittajille ilmoitetaan lähiaikoina. Kyseessähän oli siis kevyt puuaiheinen tietokilpailu aanelosarkilla jonka palautteneet kisasivat seuramme hienoista t-paidoista.
 
Ylös