Tolkien Reading Day 2011 (25.3.-11)

Jaamar

Hyykäärme
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Se lähestyy jälleen!
Tässä on vielä hyvin aikaa, mutta parempi nostaa Tolkien pöydälle ajoissa kuin viimetipassa. Jos joku ihmettelee mistä on kyse niin täältä voi lukea lisäinfoa.

Muistelisin että tapahtumalle ei edelleenkään ole keksitty suomenkielistä nimeä? Eli jos on mainioita ja mahtavia ehdotuksia (lähinnä hyviä ja toimivia, mutta tietysti mitä vain voi ehdottaa eikä siitä sakoteta ;) ) niin jakakaa ne toki kanssamme.

Toinen asia on ohjelma. Yksi vuosi oli jotain tapahtumaa Tampereella kirjakaupassa ja se oli ilmeisesti positiivinen kokemus. Olisiko yhdistyksillä aktiivista porukkaa vetämään jotakin? Entä smialeilla? Myös ihan yksityishenkilöt voivat olla omissa nimissään järkkäämässä jotakin omalla paikkakunnallaan tai sitten vain osallistumassa lukemalla itse Tolkienia.
Monet pienemmät kirjastot ovat varmasti innolla mukana jos joku haluaa järjestää lukupiiriä (isoista ei kokemusta). Luumäellä vuosi sitten kirjasto nosti erikseen Tolkienin kirjoja esille kun sai kuulla kyseisestä päivästä. Levitetään sanaa ja ollaan aktiivisia. Itse aion järjestää työpaikallani (päiväkodissa) jonkinlaisen projektin asian tiimoilta ja kaikki yleinen Tolkienhärpäke on sinä päivänä enemmän kuin suositeltavaa.
Pohdintoja siitä mitä kukakin voisi itse tehdä? Ajatuksia siitä olisiko joku Smial tai muu porukka innokas lähtemään isommassa kaupungissa yhteistyöhön jonkun kirjakaupan kanssa (lukupätkiä, visailua, arvontaa)? En voi luvata mitään, mutta yhdistyksiltä on varmasti mahdollista yrittää ruinata tukea (palkintoja ajatellen) jos vaan saadaan joku porukka tekemään.
 
Minun kielitaidoilla Tolkien Reading Day ei käänny suoraan hyvälle suomelle, mutta kävisikö esimerkiksi jokin Tolkien-päivän tapainen? Tolkienin lukupäiväkin olisi ehkä jotain, mutta minulle siitä tulee mieleen että herra Tolkien lukee jotain ;)

Itse voisin vihjata omalle kirjastolleni tästä jotain, pieni kirjasto sekin, mutta varmasti innostuvat ainakin laittamaan kirjoja näytteille.
 
Aivan liian kauan tukahtunutta oraattoriani ja muitakin torejani kieltämättä kutkuttaisi ajatus eritoten "spontaanista" astelemisesta jonnekin julkiselle paikalle (eli toisin sanoen siis torille) saarnaamaan hieman Suuren Näkijän sanaa kuplakansalle 8-) — reippaalla äänellä, ja luonnollisestikin niitä kaikkein mehukkaimpia paloja eikä mitään juhlakenttien kuvauksia tms. lässymatskua.

Rautatientorin nuoret evankelistat ovat antaneet meille moraalisen esimerkin!
 
Kuulostaa kieltämättä kiehtovalta ajatukselta, Constantine. Ja nuorten evankelistojen esimerkkiä seuraten olisi tietysti hyvä, jos mukana olisi soitto- ja laulutaitoisia ihmisiä (no okei, ne virsiä jollottavat nuoret evankelistat eivät läheskään aina osaa oikeasti laulaa, mutta tolkienistit voisivat siinä kohtaa pistää paremmaksi) esittämässä keskimaalaisia lauluja. Se vetäisi varmasti enemmän kuulijoita, joille voisi sitten tarjoilla Sanaa Tolkienin teoksista. Ja tietty hienointa olisi, jos esiintyvän poppoon vaatetuskin olisi jotenkin keskimaalainen.

Vitsi, nyt alkoi oikeasti innostaa. Sääli vain ettei minulla ole aikaa minkään ryhmäesityksen harjoitteluun, ja minun tuurillani olen kuitenkin töissä tuon Tolkien-lukupäivänkin.
 
Tuossapa vaikka Brandagamballe (kai kirjoitin nimen oikein?) hieno haaste xD Tai eikös Tampereella ollu joku lauluryhmä?
 
Mietin että kannattaisiko tehdä jonkinlainen tulostettava läpyskä jossa olisi infoa päivästä ja jonka jokainen halukas voisi tulostaa ja kiikuttaa paikalliselle kirjastolle tai divarille? Joko niin että kirjasto voisi halutessaan laittaa esille tai sitten niin että kirjasto saisi asiasta infoa. Tai vaikka kaksi erillistä lappua noihin kahteen tarkoitukseen. Onko sellaisia jotka tuntisivat olevansa halukkaita kuljettamaan sanomaa päivästä eteen päin tällaisen lippuslappusen muodossa? Entä onko vapaaehtoisia väsäämään sellaista vai väsäisinkö minä?

Ideoita siitä miten päivää voisi toteuttaa joko porukalla tai yksinään on tullut niukasti. Tiedän että olette luovaa ja kekseliästä porukkaa ja ideoita voisi heitellä lisää. Olisi mukava saada päivälle enemmän mainosta.
Varmasti jos on ajoissa liikkeellä niin kirjastot ottaisivat ilolla lukijoitakin vastaan. Siis lukemaan pätkiä kirjoista.
Onkohan kouluissa tarpeeksi joustavia opettajia että uskaltaisi kysyä josko jonkun aineen yhteydessä voisi käsitellä lyhyesti aihetta? Tiedän erään ala-asteen jossa oli vuosi sitten nimenomaan Tolkien reading dayn tapahtumana yhdellä luokalla luku+piirustus projekti.

Puhuin aiemmin omasta projektistani ja nyt näyttää siltä että se toteutuu päivän verran etuajassa, mutta aion silti toteuttaa sen. Menee päällekkäin erään retken kanssa. Ajattelin myös kiikuttaa juoka tapauksessa jotain infoa asiasta Hikiän pikkukirjastolle ja kirjastoautolle. Pitäisi varmaan myös ottaa selvää onko tässä kotipaikan lähellä kirjastoa (vasta aika äsken muuttanut).
 
Kiitos Merri kun kerroit sen kaikille. No ehkä koko kontu muutenkin tietää että asun Turengissa joten ei sen ehkä niin väliä...

Innostuin väsäämään joten tein jonkinlaisen läystäkkeen. Kommentoikaa jos on jotain virheitä yms. Ja sitä saa tosiaan vapaasti käyttää mainostusmielessä.
Ja sehän löytyy täältä.
 
Jaamarin "läystäke" vaikutti hyvältä pikaisella silmäyksellä.

Smial Brandagamba on pohdiskelemassa omalta osaltaan Tolkien Reading Dayn ohjelmaa. Tämän hetkisellä aktiivikokoonpanolla päädyimme jälleen lähestymään kirjastolaitosta, käytännössä siis jotakin Helsingin kaupunginkirjastoa. Rohkeampiin vetoihin meistä ei tällä hetkellä ole.

Brittien Tolkien Societyn sivuilla ei näytä vieläkään olevan mitään aihe-ehdotusta tälle vuodelle. Sen sijaan etsiskelin, olisiko tänä vuonna myös jotain kansainvälistä vuotta (kuten viime vuonna oli merenkävijöiden vuosi). Tänä vuonna on ainakin vapaaehtoistoimijoiden vuosi, mutta siitä ehkei ole ihan helppoa repiä ideaa, ellei eräiden hobittien seikkailut ole sitä mitä suurimmassa määrin. Sen sijaan bongasin, että YK on julistanut vuoden 2011 kemian ja metsien vuodeksi. Metsät ainakin esiintyvät monessa muodossa Tolkienilla.
 
Jaamar sanoi:
Kiitos Merri kun kerroit sen kaikille. No ehkä koko kontu muutenkin tietää että asun Turengissa joten ei sen ehkä niin väliä...

OFF/: Asun saman katon alla, mutta en todellakaan koe
asuvani Turengissa vaikka se onkin postitoimipaikka. /OFF

Menkää ja julistakaa Tolkien-sanomaa ympäri maan äären.
Itse jätän tällä kertaa väliin, mutta olen hengessä
mukana.
 
Tällaista tietoa tapahtuman facebook-sivulta sekä uusimmasta Amon Henistä.

~25th March is Tolkien Reading Day!

Tolkien Reading Day was set up to encourage people to get together and explore some of Tolkien’s stories at school, university, in reading groups, or as a family; the theme for 2011 is “Tolkien’s Trees”.

...This year's theme, "Tolkien's Trees", is allied with the "International Year of Forests" and encourages families and library reading groups to enjoy exploring the dark confines of Tolkien's many forests as well as focussing on individual trees.


Readers might venture into Mirkwood in The Hobbit and The Lord of the Rings; into the Old Forest on the borders of the Shire, and the Golden Wood of Lothlorien, or meet the Ents of Fangorn. Or why not read about and discuss the importance of trees and their meanings in “Leaf By Niggle”, or the 'Two Trees' beloved of the Elves in The Silmarillion, where there are more great forests and woods to discover.

If reading time is short, then the malice of Old Man Willow, or the symbolism of White Tree of Gondor offer plenty to think about and discuss.

Ideas for exploring Tolkien’s books together are available online
www.tolkiensociety.org/ed/tolkienreadingday.html

J.R.R. Tolkien’s books appeal to all ages and readers worldwide find pleasure, entertainment and deep significance in his work.
Reading together is fun, for both children and adults, and reading on a theme stimulates good conversation and vocabulary development. There is much more to Tolkien than “The Lord of the Rings” though as the list above shows. Families or library reading groups can enjoy these stories and poems or for the younger readers there are the travels and travails of the dog “Roverandom” which include a journey under the sea.

Schools & libraries can contact the Tolkien Society for education packs, bookmarks and posters. Members of the public, libraries, or reading groups wishing to hold an event near to rather than on the 25th can contact the Society for free posters to help with publicising their event.
e-mail publicity AT tolkiensociety DOT org

Launched in 2003 the reading day event has sparked interest in reading and reading groups across several nations and ages, from primary schoolchildren to university students and library users of all ages. This release is thus being circulated to the media, educational press and county library services. 25th March has significance to Tolkien’s readers, as it is the day of the Downfall of Sauron at the conclusion of the ‘War of the Ring’ in “The Lord of the Rings.”

Ainakin aikaisempina vuosina TS:lta on saanut pyytämällä materiaalia postissa, kirjanmerkkejä yms jaettavaksi. Uskoakseni Publicity officer, taitaa olla tällä hetkellä Becky nimeltään, jakaa näitä. (publicity AT tolkiensociety DOT org)

Smial-pisteitä on mahdollista saada kunhan raportoi tekemisistään/osallistumisistaan kunnolla.
 
Samooja sanoi:
Tällaista tietoa tapahtuman facebook-sivulta sekä uusimmasta Amon Henistä.

...This year's theme, "Tolkien's Trees", is allied with the "International Year of Forests" and encourages families and library reading groups to enjoy exploring the dark confines of Tolkien's many forests as well as focussing on individual trees.

Olin kuin olinkin siis oikeilla jäljillä veikatessani metsiä. Tästä on hyvä lähteä. Tosin lukumateriaalia onkin sitten hurjasti tarjolla.
 
Hallituksen kokouksessa päätettiin että järjestetään Tampereella jotain härpäkettä. Perjantaina mahdollisesti kirjakaupassa ja lauantaina kirjastossa. Ajoista minulla ei ole mitään hajua (tai jos ne mainittiin niin olen unojtanut), mutta joku viisaampi varmaan voi valaista tässä asiassa.
Käsittääkseni olen menossa lauantaina kirjastolle lukemaan. Inca on luvannut paikata perjantaitani koska hän olisi muutenkin Tampereella ja jonkun on pakko olla koirien kanssa. Kaikki ovat tietysti tervetulleita paikalle enkä usko että vapaaehtoisia lukijoitakaan on liikaa. Tarkempaa paikkaakaan en vain muista kun Tampereentuntemus on aika rajallista.

Vinkkejä mitä voisi lukea/kertoa viisivuotiaille kun aikaa on yksi tuokio n. 45 min ja siihen sisältyisi vähän muutakin puuhaa?
 
Smial Brandagamba pitää lukutilaisuuden Helsingissä Kallion kirjastossa perjantaina kello 16 alkaen. Tervetuloa!
(Julistekin on tehty: toivottavasti Miccoh tai Ringlad laittavat sen tuotapikaa näytille tännekin.)

Lisäys 21.3.
Tässäpä linkki kirjaston sivuille
Olemme näköjään sijoitettuja monitoimihuoneeseen, emmekä parven alle. Ihan hyvä, ei tarvi äänen toistoa.
Julistetta olemme levittäneet myös Pasilan, Vallilan, Arabian ja Itäkeskuksen kirjastoihin.
 
Laitan tähän viestin siltä varalta, että itse unohdan tämän kirjoitella: Möyremään olisi hyvä kerätä koosteuutinen Reading Dayn tapahtumista Suomessa (ja miksei myös tärkeimmät ulkomaiset tapahtumat).
 
Joo, jos osaan käyttää tätä uutta Käärmettä, niin tässä pitäisi olla se Helsingin tapahtuman juliste liitteenä. Alkuperäistä versiota Käärme ei hyväksynyt kokorajoitusten vuoksi, joten tallensin sen uudestaan hieman huonompilaatuisena.
 

Liitetiedostot

  • TRD-11.jpg
    TRD-11.jpg
    137,5 KB · Katseluja: 37
Soitin Pispalan kirjastotalolle, mutta heillä oli lauantaina 26.3. jo täyttä, kun Suomen tieteiskirjailijat pitävät jonkun yleisötilaisuuden + kevätkokouksen siellä. Elikkäs sinne ei sovi.

Voin koittaa vielä ottaa yhteyttä kaupungin kirjastoon, mutta en tiedä miten suhtautuvat näin lyhyellä varoitusajalla. Onneksi kuitenkin tuo hieno kirjakauppahomma on nyt varmistunut!

Sama suomeksi: Hei auttakaa, yritänkö mä nyt soittaa kaupunginkirjastolle jollekin, että päästäänkö sinne lukemaan Tolkien Reading Daynä vai luovutanko ja kelle mun pitäis soittaa? Sain just kerättyä itteni että soitin sinne pispalan kirjastotalolle mihin piti mennä, mut niille ei sopinu, ja nyt en tiiä riittääkö voimat enää uuteen puheluun. Jaamar, Nerwen, Haltiamieli? Itehän en ees pääse lukemaan, mutta ajattelin että Metsosta tai Sampolasta voisi kysyä.

terveisin lievästi (muista asioista) uupunut Minya

ps. Jos ei muutoksia tule niin lähden huomenna levittämään a4 kokoista "julistetta" perjantaista! Mainostetaan nyt edes yhtä tapahtumaa että saataisiin sinne ihmisiä.
 
Paha sanoa kun ei tunne Tamperetta ja sen kirjastoja. Toki muitakin kirjastoja voi yrittää jos on toivoa että jollekin sopisi, mutta kun en tiedä yhtään. Tärkeintä kuitenkin että viesti tulee tänne ajoissa että ollaanko menossa vai ei ja jos mennään niin minne. Onneksi se perjantai tosiaan on selvä.

Minä vein perjantaina Hasusjärven kirjastoautolle läystäkkeen ja tänään suunniteltiin töissä hobittiin liittyvää härpäkettä.

Tässä vaiheessa kysyisin myös että onko innokkaita ihmisiä kokoamaan jälkikäteen jonkinlaisen yksinkertaisen koosteen siitä mitä on tehty missäkin kysiesen päivän hyväksi (täältä topikista siis). Minulla olisi toimintasuunnitelma omalta osaltani vielä aivan vaiheessa ja eräpäivä lähestyy joten kooste voisi toimia tapahtumaraporttina. Ei vaadi ihmeitä. Kunhan tulisi selväksi mitä tänä vuonna on Tolkien reading dayna tapahtunut Konnun/kontulaisten toimesta. Ketään?
 
Kaupunginkirjasto oli vähän nihkeänä tilojen suhteen, enkä nyt näin viime tipassa enää lähtenyt kehittelemään mitään luovaa sumplimista heidän kanssaan. Joten perjantai olkoon Tampereen edustus tapahtumaan.

Kaikki kynnelle kykenevät siis perjantaina 25.3. Tampereen Hämeenkadun Suomalaiseen Kirjakauppaan, siihen Keskustorin puoleiseen, tunnelmoimaan Tolkienin tarinoita ja tietovisailemaan, klo 16 alkaen!
 
Ylös