Tolkien-trivia

Miten triviaa pitäisi uudistaa - vai pitäisikö?

  • Antaa jatkua niin kuin ennenkin

    Votes: 14 37,8%
  • Helpompia kysymyksiä, hyvänen aika!

    Votes: 4 10,8%
  • Vielä vaikeampia kysymyksiä, hähää!

    Votes: 2 5,4%
  • Lupa katsoa kirjoista (ei sentään netistä), kiitos

    Votes: 9 24,3%
  • Vaihtoehtokysymykset ovat poikaa, yksi risti kaksi...

    Votes: 7 18,9%
  • Sallittakoon kaikki apuvälineet, kaverille kilauttamisesta netin selailuun

    Votes: 1 2,7%
  • Mielessäni on jokin muu ehdotus, kerron sen viestissäni

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    37
Voitto, jee! Nyt on kuitenkin sen verran kiireistä, ettei uuden trivian laatimisesta taida tulla mitään.

Eli joku innokas saa minun puolestani napata vuoron itselleen.
 
Joku innokas on nyt sitten tässä :) Vanhojen topikkien kaivelu on kivaa. Niille joille homma on uusi niin kannattaa lukea aloitusviesti. Kuitenkin lyhyesti, vastaukset yksärinä minulle otsikolla Trivia 127.
Minä en ota vastauksia englanniksi, koska sen tarkistaminen vaatisi assistenttia. Vastausaikaa on 20.7 asti (tai jos vastauksia on vain pari niin jatkan aikaa hieman, mutta siitä ilmoitan erikseen. Kysymyksen perässä kerrotaan kuinka monta pistettä on mahdollisuus enimmillään saada kyseisestä kysymyksestä. Tällä trivialla ei ole erityistä aihetta vaan heitän sekalaisen kysymyskoktailin omasta päästäni. Kirjoitusvirheistä en verota pisteitä jos vastaaja selvästi tietää oikean vastauksen ja ellei kyse ole tasapisteistä. Saatan jakaa myös puolikkaita jos siltä tuntuu.

1. Ketkä olivat mukana hobittien salaliitossa? Kuka oli "pääpukari" ja kuka urkkija? (6p.)

2. Minä vuonna Tolkien kuoli ja kuka jatkoi hänen työtään? (2p.)

3. Minkä niminen outo otus seikkailee kirjassa mr Bliss? (1p.)

4. Ketkä kaikki ovat olleet suursormuksen kantajia edes hetkenaikaa? (7p.)

5. Kuinka monta sormusta mainitaan runossa josta pätkä on kirjoitettuna suursormukseen? (1p.)

6. Minkä trilogian osan nimestä Tolkien ei pitänyt ja miksi? (2p.)

7. Missä Frodo joutui vastakkain sormusaaveiden kanssa ja haavoittui? (1p.)

8. Millä Aragorn hoiti Frodoa tuon tapauksen jälkeen (kaksi minitystä)? (2p.)

9. Mistä Bil Imarre sai päähänsä ja kenen toimesta? (2p.)

10. Mikä merkittävä esine leivottiin kakkuun kirjassa Seppä ja satumaa? (1p.)
 
Jos joku vielä tahtoo vastata niin ehtii kyllä. Tarkistan vastaukset jossain vaiheessa tämän päivän tai huomisen aikana ja kaikki jotka ehtivät vastata ennen tarkistuksen suorittamista huomioidaan.
 
Tarkistus on nyt suoritettu ja tässä oikeat vastaukset.

1. Ketkä olivat mukana hobittien salaliitossa? Kuka oli "pääpukari" ja kuka urkkija? (6p.)
Meriadok "Merri" Rankkibuk (pääpukari, joka oli jo aikaisemmin saanut tietää Bilbon sormuksesta ja oli luultavasti Frodon lisäksi ainut kontulainen joka oli päässyt silmäilemään Bilbon kirjaa. Salaa tietenkin ;) ), Samwais "Sam" Gamgi (urkkija, kun asui lähellä ja työskenteli Frodolle niin oli jo fyysisesti varsin oivallisessa asemassa tietojen keruuta ajatellen. Tosin sen jälkeen kun Sam määrättiin Frodon matkakumppaniksi loppui hänen tietovuotonsa täysin), Peregrin Tuk, ja Fredegar "Pulla" Bolger.

2. Minä vuonna Tolkien kuoli ja kuka jatkoi hänen työtään? (2p.)
1973 ja Poikansa Kristopher Tolkien jatkoi isänsä työtä ja kasasi yhteen paljon Tolkienin kirjoituksia ja kokosi niitä julkaistavaan muotoon.

3. Minkä niminen outo otus seikkailee kirjassa mr Bliss? (1p.)
Kirahkani, kirahvin ja kanin risteytys.

4. Ketkä kaikki ovat olleet suursormuksen kantajia edes hetkenaikaa? (7p.)
Sauron (luonnollisesti). Isildur joka leikkasi sormuksen Sauronin kädestä, mutta menetti sormuksen kun kuoli örkinnuoleen Kurjenmiekankenttien taistelussa yrittäessään paeta uimalla. Deagol löysi sormuksen myöhemmin joenpohjasta, mutta Smeagol tappoi hänet ja vei sormuksen. Bilbo löysi Smeagolilta/Klonkulta tipahtaneen sormuksen ja testamenttasi sen myöhemmin Frodolle. Luullessaan Frodoa kuolleeksi Sam otti sormuksen kantaakseen, mutta palautti sen myöhemmin takaisin ja on näin ollen Bilbon lisäksi ainut joka on luopunut sormuksesta vapaaehtoisesti.

Eräässä vastauksessa oli mainittuna myös Gandalf ja Tom Bombadil, mutta vaikka he kyllä käsittelivät sormusta niin he eivät koskaan omistaneet sitä tai kantaneet sen taakka vaan se vai kävi heidän käsiensä kautta. Tosin Myös Deagol piti sitä vain hetken, mutta hän kuitenkin oli sormuksen omistaja tuon hetken ja Sam tuskin koskaan oikeasti tunsi omistavansa sormusta, mutta hän otti hetkeksi vastuun sormuksen tuhoamisesta luullessaan isäntänsä kuolleen.

5. Kuinka monta sormusta mainitaan runossa josta pätkä on kirjoitettuna suursormukseen? (1p.)
Kolme sormusta haltiakuninkaille alla auringon,
seitsemän kääpiöruhtinaille kivisaleissaan,
yhdeksän ihmisille, jotka vie tuoni armoton,
yksi Mustalle Ruhtinaalle valtaistuimellaan
maassa Mordorin, joka varjojen saartama on.
Yksi sormus löytää heidät, se yksi heitä hallitsee,
se yksi heidät yöhön syöksee ja pimeyteen kahlitsee
maassa Mordorin, joka varjojen saartama on.

Oikea vastaus on siis yhteensä 20.

6. Minkä trilogian osan nimestä Tolkien ei pitänyt ja miksi? (2p.)
Kuninkaan paluu nimenä paljasti hänen mielestään mitä kirjan lopussa tulee tapahtumaan. Eräs vastaajista osasi kertoa yksityiskohdan jota en itse olisi muistanut (enkä kyllä tarkistanut tämän seikan oikeellisuutta, sillä muistelisin nyt asiasta kuultuani sen todella olleen näin) että Tolkien itse olisi tahtonut nimeksi Sormuksen sota, mutta kustantaja oli eri mieltä.

7. Missä Frodo joutui vastakkain sormusaaveiden kanssa ja haavoittui? (1p.)
Viimapäällä (sindariksi Amon Sûl)

8. Millä Aragorn hoiti Frodoa tuon tapauksen jälkeen (kaksi minitystä)? (2p.)
Yrtillä nimeltä Athelas eli kuninkaanmiekka. Samaa rohtoa hän käytti myöhemmin Kuninkaan paluun lopussa hoitaessaan Merriä ja Éowyniä.

9. Mistä Bil Imarre sai päähänsä ja kenen toimesta? (2p.)
Omenasta jonka Sam heitti häntä päin.

10. Mikä merkittävä esine leivottiin kakkuun kirjassa Seppä ja satumaa? (1p.)
Pieni hopeatähti joka oli peräisin satumaasta.

Ilokseni voin todeta että trivia oli aika onnistunut. Ei siis liian helppo eikä liian vaikea. Kukaan ei saanut täysiä pisteitä, mutta sievoisen pistesaaliin jokainen silti raapi kokoon.
Vastauksia tuli kaikkiaan neljä. Kerron tässä vain eniten pisteitä saaneen nimen, mutta paljastan kaikki pistemäärät. Omaa sijoitustaan voi halutessaan kysellä yksärillä.

Eniten pisteitä sai Arwen Undomiel Iltatähti 23/25p. Triviavuoro siirtyy siis hänelle.

Muiden pisteet:
2.) 22/25p.
3.) 19,5/25p. (puoli pistettä tuli nimestä joka meni puoliksi oikein)
4.) 19/25p.

Laitanpa lähän vielä näiden neljän vastaajan yhteensä kerryttämät pisteet kutakin kysymystä kohden. Ihan vaan mielenkiinnosta ;)

1. 22,5/24p.
2. 6/8p.
3. 1/4p.
4. 28/28p.
5. 4/4p.
6. 2/8p.
7. 4/4p.
8. 7/8p.
9. 8/8p.
10. 1/4p.
 
Last edited:
Toki olisi myös reilua tarjota vuoro toiseksi tulleelle, mutta arvatkaa onko minulla tallessa enää paperia jolle laskin nuo pisteet aikanaan ja jaksanko laskea uudestaan :p No voin laskea jos osallituneet tahtovat varmuuden sijoituksestaan ja vuorosta tulisi riitaa, mutta eiköhän tämän anneta mennä ensimmäiselle halukkaalle. Vai mitä?
 
Niin tapahtukoon! Tässä siis noin vuoden tauon jälkeen Tolkien-trivia 128 teemalla "typeriä kysymyksiä" (tänään teki vain mieli laatia sellaisia, syystä tai toisesta; onhan tämäkin vaihtelua). Olkaatten hyvätten:

1) Venetsian kanaaleista voi bongata... haltiakaupungin?

2) Toisaalta Beleriandissa harhailemassa saattoi nähdä (ainakin lausuttuna ellei ihan kirjoitettuna) tunnetun suomalaisen kyläkaupan?

3) Saattaako olla niin, että muuan Pieni Ranskan... ei vaan frankkien kuningas seikkaili myös Keski-Maassa?

4) Mitä sitten sanotte ponista joka voisi olla ruotsalainen auto?

5) Ruattis pysyttän. Mil ruattalaistährel (just ni) o nimi ko yhrel Arda tährel?

6) Kuvitelkaapa uutisotsikko "CIA:n entinen johtaja tunnustaa: Kuulennot olivat huijausta (ja kyllä, me nitistimme Kennedyn)". Mikä Tarun Sormusten herrasta luku tulee mieleen tästä otsikosta?

7) Erästä lausuttavaksi tarkoitettua runomuotoista tarinaa voi hakea myös Keski-Italiasta (tai eräistä toisista fantasiakirjoista).

8) Sanokaas sitten, mikä kylä on lausuttuna (ei kirjoitettuna) ranskalainen juusto?

9) Muuan presidentin puoliso voisi nimensä perusteella (no ei oikeasti voisi) olla dúnedainin päämies. (Ainakin enemmän kuin muut presidenttien puolisot).

10) Lopuksi haluan esittää kysymyksen G.R.R. Martinille: Koska se seuraava kirja valmistuu? (Toivottavasti hän lukee tämän ja nitistää taas yhden niistä inhostavista Starkeista. Klunk.) Ai niin, esitän kysymyksen myös Konnun väelle: Mikä hobittien käyttämä miehennimi esiintyy myös Tulen ja jään tarussa? (Sam ei kuitenkaan kelpaa, koska nuoriherra Tarly on oikeasti Samwell ja nuoriherra Gamgi on, kuten tiedämme, Samvais [engl. Samwise]. Tai voisihan sen kelpuuttaa mutta olisi ihan liian helppo vastaus näin viimeiseen kysymykseen. Ei tämänkään pitäisi silti olla liian vaikea. Vai onko?)

Vastaukset yxäreillä osoitteeseen Tik, kiitos. Ja muistakaakin vastata viimeistään ensi viikon lauantaina eli 14.10. Silloin paljastetaan typerien kysymysten vielä typerämmät vastaukset.
 
Höh, unohdin vallan vastaukset visaan. Vaan enpä ole kuin runsaat 10 maan vuorokautta myöhässä. Jonkun mielestä se voi olla vähän, jonkun mielestä paljon. Siten taikka täten, tässä kuitenkin oikeaa tietoa:

1) Venetsian kanaaleista voi bongata... haltiakaupungin?
Verryttelykysymys aluksi: tietenkin Gondolin. Ah ah ah!

2) Toisaalta Beleriandissa harhailemassa saattoi nähdä (ainakin lausuttuna ellei ihan kirjoitettuna) tunnetun suomalaisen kyläkaupan?
Kyläkauppa on tietysti Tuurin, ja jos uu:n korvaa ú:lla siitä tulee Túrin. Eikö niin? Eikö?

3) Saattaako olla niin, että muuan Pieni Ranskan... ei vaan frankkien kuningas seikkaili myös Keski-Maassa?
Frankkeja hallitsi muinoin Pipin Pieni, josta vähäisellä hyvällä tahdolla saadaan Pippin.

4) Mitä sitten sanotte ponista joka voisi olla ruotsalainen auto?
Eihän niitä ruotsalaisia autoja kovin monta ole, Saab ja Volvo lähinnä. Mutta tässä haetaan sanaa 'auto' ruotsiksi eli Bil.

5) Ruattis pysyttän. Mil ruattalaistährel (just ni) o nimi ko yhrel Arda tährel?
Murteellisuus on toinen vihje, toinen on 'ruotsalaisella tähdellä', eli [Björn] Borgil.

6) Kuvitelkaapa uutisotsikko "CIA:n entinen johtaja tunnustaa: Kuulennot olivat huijausta (ja kyllä, me nitistimme Kennedyn)". Mikä Tarun Sormusten herrasta luku tulee mieleen tästä otsikosta?
Ilman mitään venkoiluja: Salaliitto paljastuu, ensimmäisen osan alkupäässä.

7) Erästä lausuttavaksi tarkoitettua runomuotoista tarinaa voi hakea myös Keski-Italiasta (tai eräistä toisista fantasiakirjoista).
Kirjallisuuden laji on narn, ja kun sen laittaa osantoon eli partitiiviin siitä tulee narnia. Keski-Italiassa on kaupunki nimeltään Narni ja Jack Lewisin Narnian tuntevat kaikki naurismaan aitoja myöten, hwaet?

8) Sanokaas sitten, mikä kylä on lausuttuna (ei kirjoitettuna) ranskalainen juusto?
Voilà! Enchanté! Peste bubonique! Juustomme on toki brie, joka lausuttaneen lähinnä [bri:], kylän nimenä Brii.

9) Muuan presidentin puoliso voisi nimensä perusteella (no ei oikeasti voisi) olla dúnedainin päämies. (Ainakin enemmän kuin muut presidenttien puolisot).
Kuten olette ehkä huomanneet, samoojien esimiesten nimet alkavat poikkeuksetta Ar(a)-. Ja presidentti Halosen puolisohan on Pentti Arajärvi.

10) Lopuksi haluan esittää kysymyksen G.R.R. Martinille: Koska se seuraava kirja valmistuu? (Toivottavasti hän lukee tämän ja nitistää taas yhden niistä inhostavista Starkeista. Klunk.) Ai niin, esitän kysymyksen myös Konnun väelle: Mikä hobittien käyttämä miehennimi esiintyy myös Tulen ja jään tarussa? (Sam ei kuitenkaan kelpaa, koska nuoriherra Tarly on oikeasti Samwell ja nuoriherra Gamgi on, kuten tiedämme, Samvais [engl. Samwise]. Tai voisihan sen kelpuuttaa mutta olisi ihan liian helppo vastaus näin viimeiseen kysymykseen. Ei tämänkään pitäisi silti olla liian vaikea. Vai onko?)
Pahuksen Martin ei ole vieläkään vastannut. Alan jo menettää toivoni. Kohta alan varmaan epätoivoni nujertamana katsoa sitä ala-arvoista telkkarisarjaa. Mur! Räyh! Vaan se on minun ongelmani, mitä sillä muita vaivaamaan. Snif. Ja se nimi on tietysti Khal Drogo, sijaispormestari Fr. Reppulin isän kaima
tältä osin.

Vastauksia tuli pikatahtiin kolme, siihen se kuitenkin jäi. Kiitokset Kointähdelle, Cirdan the shipwrightille ja Atheonille osallistumisesta. Voiton vei 6 pojolla Atheon, jota pyydämme nöyrimmästi laatimaan seuraavan trivian, järjestysnumeroltaan 129:nnen.
 
Pahoittelut kestosta, mutta tässä tulee:

Visa 129
(ponivisa)

1) Millä nimillä Tom Bombadil kutsui Hobittien Konnusta mukaan ottamia poneja? (1p/poni)

2) Mikä oli Tomin oman ponin nimi? (1p)

3) Miten menee Tomin näistä kuudesta ponista rallattelema laulu? (3p)

4) Hobittien omat viisi ponia pääsivät karkuun Briissä. Tämän jälkeen niille on mainittu kaksi asuinpaikkaa. Mitkä ne olivat? (1p/paikka)

5) Minkä niminen majatalo Briissä oli? (1p)

6) Mikä oli Imarteelle Bil-ponista maksettu kauppahinta ja kenen nimelliseen omistukseen se kaupassa siirtyi? (1p+1p)

7) Kenen mainitaan ratsastaneen Stybba-nimisellä ponilla? (1p)

8) Minkä nimisellä ponilla Frodo ratsasti Harmaisiin satamiin? (1p)

Voittaja julistetaan jouluaattona ja vastauksia voi lähettää minulle yksityisviestinä siihen asti.
 
Enää muutama päivää aikaa vastata. Koska Joulun alla ei koskaan kenelläkään ole kiirettä, niin kannustan kaikkia käyttämään aikansa ponivisaan!
 
Mä vastasin jo visaan, ja jälkeenpäin oli pakko katsoa kirjasta tuo viimeinen. En olisi muistanut. Mutta ihahahahanan hauska visa!
 
Taistelu on tauonnut ja on aika julistaa ponivisan tulokset:

1) Millä nimillä Tom Bombadil kutsui Hobittien Konnusta mukaan ottamia poneja? (1p/poni)

Hörökorva, Siloturpa, Häntyri, Höykky ja Valkosukka

2) Mikä oli Tomin oman ponin nimi? (1p)

Möykky

3) Miten menee Tomin näistä kuudesta ponista rallattelema laulu? (3p)

Hei! Hoi! Mikä suunta on retkillänne?
Ylös, alas, sinne, tuonne vai tänne?
Hörökorva, Siloturpa, Häntyri, Höykky,
Valkosukka pieni ja lihava Möykky!

4) Hobittien omat viisi ponia pääsivät karkuun Briissä. Tämän jälkeen niille on mainittu kaksi asuinpaikkaa. Mitkä ne olivat? (1p/paikka)

Kun ne oli päässeet/päästetty karkaamaan Briissä, ne menivät Tom Bombadilin luo ja asuivat siellä hetken, kunnes Tom lähetti ne takaisin Briihin Voivalvatin luo asumaan.

5) Minkä niminen majatalo Briissä oli? (1p)

Pomppiva Poni

6) Mikä oli Imarteelle Bil-ponista maksettu kauppahinta ja kenen nimelliseen omistukseen se kaupassa siirtyi? (1p+1p)

12 hopeapenniä, kolminkertainen hinta sen kuntoon nähden. Ehkä hinnassa oli kuitenkin huomioitu Bilin potentiaali, koska myöhemmin se osoittautui ainakin minun mielestäni hintansa väärtiksi. Nimellisesti Bil siirtyi kaupassa Merrin omistukseen, vaikka Sam siitä käytännössä huolehtikin.​

7) Kenen mainitaan ratsastaneen Stybba-nimisellä ponilla? (1p)

Merri.

8) Minkä nimisellä ponilla Frodo ratsasti Harmaisiin satamiin? (1p)

Konkari.

Kiitos kaikille osallistujille. Voittajaksi ratsasti laskujeni mukaan Jaamar 11 pisteellä. Onnittelut!

Vielä huomio pisteytyksestä. Koska ponirunon kaksi viimeistä säettä ovat ponien nimet, joista saa pisteitä jo aiemmista kysymyksistä, sai niistä yhteensä enimmillään yhden pisteen ja kahdesta ensimmäisestä molemmista yhden.
 
:1420: Pyhien aikaan voi ollakin hyvin aikaa vaikka väsäillä pientä visaa teille :) En todellakaan uskonut voittavani kun tuntui että jokainen vastaus oli jotenkin vajaa.
 
En ihan saanut uutta triviaa pystyyn välipäivinä. Yritän saada sen tehtyä viimeistään ensi viikon viikonloppuna. Toivottavasti jo aiemmin.
 
No niin. Nopeammin kuin itse odotinkaan tulee
trivia nro. 130, Kuka olen?

Kysymyksiä on iso liuta, mutta jokaiseen riittää vastaukseksi yksi nimi. Jos et muista nimeä, mutta tiedät hahmon niin selitä, saatan antaa siitä puolikkaita pisteitä ;) Muuten 1p./oikea vastaus.
Vastausaikaa on tammikuun loppuun. Jos unohdan tarkistaa yksärillä lähetetyt vastaukset ajoissa niin hyväksyn myös myöhässä tulleita vastauksia. Eli todellinen vastausaika on kunnes muistan tarkistaa, mutta ainakin tammikuun loppuun ;)

  1. Sisareni, nimeltänsä "nauru" kuoli jo pikkulapsena.
  2. Olen perheen vanhin poika, mutta toinen lapsi. Isäni teki ennen syntymääni pitkän matkan ja sain nimeni hänen matkakumppaninsa mukaan.
  3. Voitteko kuvitella että poikani ystävystyi HALTIAN kanssa!
  4. Minä olen nähnyt läntiset maat sekä keski-Maan. Minulla oli kunnia kantaa yhtä kolmesta.
  5. Kaltaisistani viisaimpana pidetty ei osannut arvostaa minua, mutta hänet syrjäytettiinkin pian tuon tapauksen jälkeen.
  6. Minut kukisti maailman huipulla salaisen tulen palvelija.
  7. En ehkä ole porukan terävimpiä, mutta ilman minua olisi hyvä mies menettänyt turhaan henkensä.
  8. Minä olen valtias omalla maallani, mutta sen rajojen ulkopuolelle en mene.
  9. Luulin jo olevani hyödytön ja voimaton vanhus, mutta sain kuin sainkin elämäni takaisin ja sain kuolla kunnialla.
  10. Lähdin elämäni suurimmalle matkalle ilman hattua ja nenäliinaa.
  11. Isäni istui vuosia vankina ja sai seurata kirotun poikansa töppäilyjä jotka lopulta maksoivat nuoremman sisareni hengen.
  12. Minä valitsin kuolemattoman elämän.
  13. Minä taas olin ensimmäinen joka valitsi kuolevaisen osan.
  14. Minä valitsin saman osan kuin esiäitini aikoinaan.
  15. Minulla oli ehkä keski-Maan mahtavin vyö.
  16. Minut tappoi parhaan ystäväni ahneus ja Sauronin pahat työt.
  17. Sain jo pienenä oppia että velhoja ei kannata purra lahkeesta.
  18. Isäntäni voitti jättiläisen ja kesytti lohikäärmeen.
  19. Kannan enemmän värejä kuin kenellekään voi olla hyväksi.
  20. Minä tuhosin valtasormuksen.
 
Last edited:
Pahoittelen syvästi triviantekijän virhettä ja korjaan sen nyt aloitusviestiinkin. Kysymyksessä nro. 17 ei purtukaan velhoa takamuksesta vaan lahkeesta. Jos jo vastanneet tahtovat korjata vastauksiaan tämän kysymyksen osalta niin hyväksyn korjausviestit. kiitos ja anteeksi.
 
Sellaista sattuu. Asettelin kysymykset niin että jopa omassa tarkistuspaperissa oli itseasiassa virhe, mutta onneksi huomasin sen jo ensimmäisiä tarkastuksia tehdessä :p
 
Ylös