Tolkienin kirjojen kannet

Varda

Hobitti
Mulla nyt sattuu olemaan KTK pokkarina, ja onhan mulla Silmakin. Silman kansi on ymmärrettävissä: Morgoth. Mutta entä toi KTK:n kansi? Kolme oudolta näyttävää tyyppiä istuu joillain ihme-tuoleilla? Onko joku ymmärtäny mitä se niinku meinaa? :?:
 
Minä olen aina ymmärtänyt nämä olennon eniten Drúendainiksi kun tuolla on tuo kivikin. Örkkejä niistä ei saa eivätkä edainkaan näytä varmasti aivan tuolta (paitsi ehkä nuo miekat). Matti Louhen kansikuvat ovat aina hieman epämääräisiä mutta ovathan ne kuitenkin nättejä.
 
:D
Joo..tota noin..mäkin aijoin perustaa tälle jutulle oman topiikin,
koska mua on aina kiinnostanu, et mitä ihmeen järkee tässä
KTK:n kannessa oikein on.
Onkohan Louhen Matti pahemmin edes perehtynyt Tolkieniin.
Voisi olla paljon helpompaa tehdä kanteen kuva, jos lukisi
vähän näitä Tolkin teoksia.
Mä oon aina miettiny, et mitä nää pingviinejen näköset kasat
on tuolla taustalla. Mitäköhän ne oikein on?
Ja toi kivi millä on kasvot?
Mä oon aina kuvitellu nää tyypit tässä kannessa joksikin ihmisiksi
, jotka asuvat jossaan Fornostista pohjoiseen.
Ja ne kertoo tossa kannessa toisilleen jotaan tarinoita Morgothista ja Lohikäärmeistä ja sankareista..ainakin mä oon saanu sellasen kuvan, kun toi yks noista kattoo niin kysyvästi
tota toista, joka kertoo tolle jotaan tarinaa, ja toi hiukan kauempana oleva henkilö kuuntelee taustalla. :wink:
Jotaan sellasta toi kuva varmasti yrittää sanoa. :)
 
Epäilen että kyseessä on Matti Louhen salajuoni, etteivät suomalaiset koskisi KTK:hon kun sillä on niin ruma ja asiaankuulumaton kansikuva, olikohan se nyt tauluseinässä, oli aihe jossa kontulaiset näyttivät omia versioitaan KTK:n kansiksi, ja niistä suurin osa oli mielestäni noita hienompia
 
Minäkin luulisin niitä Drúedaniksi, vaikka kyllä on vaikea sanoa koska kansi on minusta aika ruma. Ei se sovi KTK:hon ollenkaan! Todellakin olivat ne Tauluseinän piirrokset parempia kuin tuo Matti Louhen versio. Silmarillionin kansikaan ei oikein miellytä. Yhdyn edelliseen kirjoittajaan, tämä on Matti Louhen personal juoni. Se on jotenkin KTK:ta vastaan :D :( .
 
En voi muuta sanoa, kuin että ruma kansi on. Silma on sentään ihan hieno. KTKn kansi on jotenkin synkkä ja epämääräinen.
 
Itsekään en pidä KTK kannesta. Mutta ei se minua haittaa, kun en paljon kirjan kansia katsele(sisältöhän se tärkein on). Mutta minua ihmetyttää mikä ihme se irvistävä kivi on :?? Silman kansi on minusta hieno.
 
:o
Kyllähän se KTK:n etukansi pistää aina silmään, kun sitä katsoo.(Jonka takia pidän KTK:ta aina pöydällä takakansi ylöspäin.)
Kuitenkin siinä on jotain mystistä, joka on mielestäni hyvä..
 
Hmm.. Empäs ole koskaan katsonutkaan KTK:n tai Silmarillionin kansia. Vaikka tuossahan ne kovakantisena on siististi pöydällä. Pitääpä siis vilkaista. :p

No juu, eihän nuo kumpikaan mielestäni ole mitenkään erikoiset. Mutta sen sanon kyllä että eipä TSH:ssakaan mitenkään hääppöiset kannet ole. Meinaan en pidä tuosta kuvasta missä on tuo ihme pitkä punainen viitta ja sormus. Ruma mielestäni, eikö tohonkin olisi voinut piirtää jotain hieman kauniimpaa kuin tuollainen täherrys.
 
Tämä on nyt kyllä vähän offia, mutta itse pidän paljon TSH:n kannesta. Se on värikäs ja kuvaa hyvin teosta. :)
 
Tuosta TSH-n kannesta. Siinähän on se kaapuhemmo ja sormus sen yläpuolella. Monta vuotta sitten kun minulla olisi ollut mahdollisuus lukea TSH ekaa kertaa jätin sen väliin juuri tuon kansikuvan takia, se kun muistutti niin kovasti vapudenpatsasta :) Siis yleensähän en valitse kirjaa kansikuvan perusteella mutta silloin olin vielä pieni enkä edes älynnyt lukea takakansi tekstiä :D
Mutta kansikuva voisi tietty olla parempikin. Englanninkielisessä on hyvä kansi, se missä Gandalfilla on kiire jonnekkin :p
 
Itselläni tuli myös mieleen vapauden patsas TSHn kannesta silloin joskus kun ekan kerran näin sen. Ajattelin, että se on sellainen joku *aikuisten*kirja, jota en ymmärtäisi kun olen näin nuori. (olin silloin jotain kolmannella tai jotain)
Nykyään pidän jollain tavalla tuosta vapauden patsaasta.

Silmassa luulin sitä tyyppiä siinä hobitiksi kun en ollut lukenut hobittia tai TSHta. Nauratti kyllä aika paljon kun luin sitten silman. *Eiks se ollutkaan hopitti. No höh*.

Kai täällä saa keskustella myös silman ja TSH kansista vai töytyykö pysyä tuossa KTKn kannessa?
 
Luulisi, että kaiken järjen mukaan täällä saa keskustella muistakin kansista. Olisihan se todella hassua tehdä jokaiselle kannelle oma topikki :D .

KTK:n kansi on minustakin outo. Vaalea (valkoinen/ruskea/harmaa) väritys on kyllä aika kaunis, mutta nuo hahmot sitten ovatkin harvinaisen rumia. Ja minustakin se on ihan käsittämätön se irvistävä kivi.

Silmarillion ei paljon jää jälkeen, nimittäin siinä pätee sama asia: Taustan väritys on ihan hyvä, mutta hahmo ei ole kovinkaan mahtipontinen Morgothiksi. Jos sitä on luultu jopa hobitiksi :mrgreen: . Silman enkunkielisen pokkariversion kansi on ihana, sellainen pelkistetty, missä on vain kaunis kuvio keskellä.

Oman TSH:ni kannesta pidän, vaikka kuva onkin leffasta. Se on siis se sinimusta jossa on natskuli. Tuo kaapuhemmokansikuva onkin sitten vähän oudompi. Miksi Sauronilla on punainen viitta? En itse ainakaan osaa mieltää Sauronille punaista vaatetta, mustaa sen olla pitää. Kuva sopisi paremmin niin, että viitta olisi musta ja se esittäisi sormusaavetta, Sauronin ruumiillisuudesta kun ollaan vähän montaa mieltä.
 
:)
Mun mielestä sen viitta on kyllä sellanen punasen ja violetin välimuoto..Mä pidän kyllŽä TSH:n kannesta tosi paljon, kun
se vaan on tommonen..Pidän hyvin paljon tollasista yksinkertasista kansista, joissa on kuitenkin tota lievää
mahtipontisuutta..sitä tossa kuvassa on paljonkin, mutten osaa
oikein sanoa mikä siinä sen tekee..?
 
No ei se violetti paljon muuta asiaa, yhtä vähän se sopii Sauronille kuin punainenkaan. Siis minun mielestäni :) .
Mutta enpä tuota kantta ihan pohjamutiin haukkuisi, onhan siinä kuitenkin jotain ideaa.
 
Kun tässä aiheessa keskustellaan muistakin Tolkienin kirjojen kansista niin vaihtanpa tälle aiheelle otsikkoa.
 
Olen itse samaa mieltä Ruusa Gamgin kanssa. Se punainen viitta ei todellakaan sovellu Sauronille. Mielestäni olisi ollut paljon mukavempaa saada kanteen kuva esim. Konnusta ja vaikkapa meidän 4:stä ihanasta hobitista jotka matkaan lähtevät.

Ja kuten Ruusa, pidän myös siitä pokkari mallista missä on natskuli kannessa vaikka se elokuvasta onkin. Se on ihan nätti. Musta on kaunista. :)
 
Uh. TSh:n kansi on muuten ihan hiano, mutta se miten se tosiaan tuo mieleen vapaudenpatsaan pilaa koko kannen.

KTK taas on hauska :lol: . Mäkään en oo tosiaan älynny mitä yhteyttä sillä on ite tarinaan mutta mä pidän sen kannen tunnelmasta. Se kivikin :p .
 
Tuo KTK on kyllä törkeää Tolkienin häpäisyä. Hyi. Lainatessani KTK:n viimeksi kirjastosta Päätaloa lukeva isäni meni jopa teippaamaan otsikon päälle tekstin "Iijoki jäätyy". :lol:
Sen sijaan englanninkielisessä pokkari-Silmassani on ehkä ainoa hyvä kansikuva, mitä olen Tolkienin kirjoissa nähnyt. Ted Nasmith on kuvittanut teoksen, ja kannessa Maglor heittää silmarilin mereen.
Sen sijaan jopa violetti Sauron on mielestäni parempi kuin (Louhen?) kolmiosaiseen painokseen piirtämät omituiset käppänät ja Kuninkaan Paluussa pinkki lepakko. Ei herrankyrkeli. :x
 
Ylös