Jotta keskustelu ei perustuisi vain toisen käden tietoihin, tässä lähde:
Kyseessä on kirje 210 (Forrest J. Ackermanille kesäkuussa 1958), jossa Tolkien kommentoi suunnitteilla olleen Sormusten herra -elokuvan juonikuvausta. Hän ei ole tyytyväinen Morton Grady Zimmermanin tapaan kuvata maailmaansa ja esittää yli 30-kohtaisen luettelon epäkohdista. Kohta 19 käsittelee örkkejä:
Alkuteksti:
Tämä ei siis käy aivan yksi yhteen Hesarin maininnan kanssa, joka kuuluu näin:
Siitä huolimatta Tolkienin sanoja on vaikeaa jos kenties mahdotonta pitää kovin valistuneina nykypäivän tarkastelukulmasta.
Kyseessä on kirje 210 (Forrest J. Ackermanille kesäkuussa 1958), jossa Tolkien kommentoi suunnitteilla olleen Sormusten herra -elokuvan juonikuvausta. Hän ei ole tyytyväinen Morton Grady Zimmermanin tapaan kuvata maailmaansa ja esittää yli 30-kohtaisen luettelon epäkohdista. Kohta 19 käsittelee örkkejä:
Minkä takia Z. panee örkeille nokat ja sulat? (Orcs-sana ei ole sukua sanalle auks (ruokit).) Örkkien lmoitetaan selvästi olevan turmeltunut versio haltioiden ja ihmisten "inhimillisestä" ulkomuodosta. Ne ovat (tai olivat) kyyristeleviä, leveitä, lättänenäisiä ja kellertäväihoisia hahmoja, joilla oli leveä suu ja vinot silmät: itse asiassa turmeltuneita ja iljettäviä versioita (eurooppalaisten silmissä) vähiten miellyttävistä mongolityypeistä. (Kirjeet, s. 345)
Alkuteksti:
Why does Z. put beaks and feathers on Orcs!? (Orcs is not a form of Auks.) The Orcs are definitely stated to be corruptions of the 'human' form seen in Elves and Men. They are (or were) squat, broad, flat-nosed, sallow-skinned, with wide mouths and slant eyes: in fact degraded and repulsive versions of the (to Europeans) least lovely Mongol-types.
Tämä ei siis käy aivan yksi yhteen Hesarin maininnan kanssa, joka kuuluu näin:
"Hän [Tolkien] itse sanoi yhdessä kirjeessään, että örkit perustuivat mongoleihin, ”noihin eurooppalaisin silmin rumimman rodun edustajiin”.
Siitä huolimatta Tolkienin sanoja on vaikeaa jos kenties mahdotonta pitää kovin valistuneina nykypäivän tarkastelukulmasta.