Tolkienin maailma tunkeutui (taas) uniini!

Itselläni ei niinkään ole ollut unia Keski-maasta tai mistään Ardan kolkasta, ainakaan, että muistaisin. Kuitenkin, mieleeni nousee yksi uni, joka ei niinkään tapahtunut Ardassa vaan täällä meidän ikiomassa maailmassamme.

Muistan unen hyvin hämärästi, mutta selailin unessa jotakin Tolkienin kirjaa ja ohoh, kirjasta löytyivät Keski-maan kaikkien kolkkien kartat tarkkoina ja varsin mukavan näköisinä. Jos oikein vielä muistan, taisi unessa piipahtaa itse herra Tolkien (ei, en ole hullu).

Totta, totta. Tolkien suhtautua pahiksiinsa suunnattoman paljon kypsemmin kuin ne lukemattomat pahiksien hyvistäjät, jotka yrittävät tehdä milloin lohareista, milloin demoneista tai muista perinteisistä konnista puhtoisia raukkaparkoja ja julmien tekopyhien "hyvisten" uhreja. Mikään ei muutu, eikä vastenmielisiin persooniin suhtauduta yhtään aikuisemmin tai ymmärtävämmin, roolit vain käännetään ylösalaisin.
Tolkien uhrasi hyvin paljon aikaa pahistensa mielenliikkeiden kartoittamiseksi. Sauron lienee tästä paras esimerkki. Mutta ihmiset leimaavat hänet mustavalkoiseksi hahmoksi, koska eivät itse pysty hahmottamaan, että joku voi olla sekä tuomittavan paha että ymmärrettävän inhimillinen samaan aikaan. Pahojen henkilöiden ymmärtäminen ei tarkoita samaa kuin heidän pahuutensa kieltäminen tai hyväksyminen. Kjah. Minulle Tolkien on edelleen nero, mitä tulee pahiksiin ja antisankareihin.

Varsin hyvä pointti. Tolkienilla todella oli varsin erikoinen ja erittäin toimiva tapa käsitellä pahiksia. Nykyisin vaan kaikki pahikset ajatellaan liian helposti stereotyyppisiksi "mä oon paha, eikä mussa oon mitään muuta kun pahaa" -tyypeiksi. Eihän siinä sinänsä mitään, mutta noita tyyppejä löytää nykyään liian monista kirjoista, elokuvista, näytelmistä jne. Pitäisikö ihmisille opettaa mitä tarkoittaa uniikki pahis?
 
Viime yönä näin unta Arwenin & Aragornin siitä kohtauksesta, kun ne on FotR:ssa siellä sillalla. O_o
 
Mä näin viime yönä unta, että olin jossain missälie kaupungissa, jonne hyökkäili (valloitusmielessä) kokoelma eri kirjojen/ leffojen pahiksia.
Me (kaupunkilaiset) yritettiin vastustaa niitä erilaisilla tempuilla, mikä jossain määrin onnistuikin, kunnes itse Sauron tuli sinne (näyttäen jotakuinkin yhdistelmältä TSH 1 leffan alun Sauronista ja siitä balrogista). Sitten kukaan ei enää uskaltanu tehä mitään. Sitten taisin herätä.
 
Itse aisiassa tässä unessa on hiukan Harry Potteria sekä Keski-Maa-juttua... Näin unta, että olin kotona ja katselin telkkaria. Sitten Harry koputti ikkunaan ja mä avasin ikkunan ja se rupes selittään jotain, että mun täytyy heti lähteä ja mennä piiloon metsään (en muista miksi Harry sitä metsää sanoi...). No pihalla oli myös Draco <3 ja mä menin sen luudan kyytiin ja me sitten lenneltiin ja tultiin metsän keskelle sellaselle pienelle aukealle. Härry ja Draco vei mut sellaseen pieneen mökkiin ja sellä oli Merri, Pippin ja ne Wesleyn kaksoset :D. Me vaan riehuttiin ja tehtiin omat luudat ja lennettiin ympäriinsä Keski-Maassa. Uni päätty siihen kun musta ruhtinas tuli ja tappo Samin :( (Sam vaan siis ilmesty sinne ja kuoli :,(

PS. Kirjoitusvirheitä on, tiedän sen itsekin, joten ei please siitä mitään sen enempää.... ;P
 
Itse olen nähnyt kaksi LOTR-sävytteistä unta.

Ensimmäisessä olin Frodo ja tehtäväni oli viedä Mahtisormus Tuomiovuorelle tuhottavaksi, kuten kirjassa. Jostain syystä tiesin, mitä tulisi tapahtumaan (olin ilmeisesti lukenut kirjan xD) ja olin erittäin tyytyväinen itseeni. Noh, minä ja Saattue saavuimme metsään, joka sattuu olemaan n. parinsadan metrin päässä kodistamme :3. Mietiskelin siinä itsekseni, että "Jaahas, nyt tulevat örkit ja hukat...". Pian puiden takaa ryntäsikin monia örkkejä ja hukkia, jotka hyökkäsivät kimppuume. Aragorn huusi meille hobiteille, että juoskaa piiloon. Me tietysti livistimme ja jätimme muut taistelemaan. Hetken kuluttua Aragorn, Gimli, Legolas ja Boromir löysivätkin meidät jostain piilosta, mutta Gandalfia ei näkynyt. Kaikki olivat ihan hädissään paitsi minä, joka hykertelin itsekseni "Haahaa, tiedän että Gandalf on kuollut! Olenko vähän nero?" Samassa näimmekin jossakin ojanpohjalla Gandalfin ruumiin, joka muistutti niitä elokuvien Kalmansoiden ruumiita. Kaikki alkoivat itkeä ja Merri, Pippin ja Sam tuijottivat minua epäillen, kun minäkin istuuduin maahan itkemään. Yhtäkkiä Gandalf hyppäsi täysin elossa erään mäen takaa ja huusi: "Olen palannut!" ja kaikki olivat ihan että jippii!
Kummallista.

Toisessa unessa olin Legolas ja käyskentelin Gimlin kanssa ilmeisesti Gondorissa, jonka kaikki rakennukset olivat hiekkakivikasaan kaivettuja koloja. Sitten joku sotilas huusi meille, että tuolla palaa ja minun pitää käydä pelastamassa joku pikkutyttö sieltä. Loppu meni erittäin sekavaksi, mutta se ei nyt liity yhtään TSH:n :p.

Edittt, koska en halua ruveta tuplapostaamaan :3:
Näin pari viikkoa sitten unen, joka sijoittui takapihallemme. Unessa oli joku ihmeellinen kilpailu, jossa piti juosta lenkkipolku ja ottaa reitin varrelta jokin eläin mukaan ja tuoda se sitten takapihallemme. Juoksin reitin onnellisesti läpi ja sain napattua matkan varrelta kellanoranssin pörheän kissan, joka painoi hirveästi. Saapuessani takapihallemme koko paikka muuttui kiviseksi ja kolkoksi maisemaksi, ja yhtäkkiä Gandalf lennähti jostakin paikalle ja kertoi, että meidän on suojeltava harvinaisia puita Sarumanin pahuudelta. Ne puut olivat ihan normaalin näköisiä, paitsi että niillä oli punaiset lehdet ja ne olivat hieman tavallista suurempia. Minä ja Gandalf keskityimme sitten loppuajan suojelemaan näitä puuraukkoja, koska Saruman halusi tuhota ne kaatamalla niiden sisälle jotain hunajankaltaista ainetta :D
 
Näin tässä unta, jossa olin Bilbo. Minä ja pari kääpiötä olimme juuri löytäneet salaoven Yksinäisen Vuoren kyljestä, jonka oviaukosta tuprusi savua ja kuului korinaa. Kun pohdimme, mistä edellä mainitut asiat saattoivat johtua, käytävästä asteli ulos Saruman, joka sanoi: "Shh! Sauron nukkuu!" :D
 
Keskimaahan liittyvät unet

Näin tässä viime yönä unta että olin helmisyvänteen taistelussa. Se oli ihan kuin suoraa elokuvasta, mutta minä olin siellä kans. Ihan Legolaksen ja kmlin takana =) Niin ja minä olin DarkElf. Olin kääntynyt hyviksien puolelle kun mä tiesin että ne voittaa (= Ja osa niistä mitä vastaan tapeltiin oli myös pahoja haltioita.... Mä muistan sen verran omasta ulkonäöstä, että mun iho oli sininen ja mulla oli mustat hiuket ja jouska =) Se oli aika sekava uni, mä en muista muuta kuin nuolien räiskeen XD
 
Minä nään nykyään aika usein Keski-Maahan liittyviä unia, ja olen lähes poikkeuksetta aina Frodo.

No, tässä ensimmäinen joka tuli mieleeni.
Olin siis Frodo ja olin nykyajassa, jossain melko hiljaisella tiellä, jonka varrella oli rivitaloja pienten kukkuloitten päällä. Satoi. Istuskelimme Samin kanssa jonkun talon portailla. Ensin olin varsin masentunut ja tunsin oloni voimattomaksi, mutta sitten aivan yhtäkkiä sade loppui ja olinkin taas täysissä voimissani. Lähdin hyppelemään sateen kostuttamaa tietä pitkin, mutta Sam jäi vielä istuskelemaan paikoilleen. Palasin takaisin ja kysyin miksei tämä tullut mukaani. Sam vain mutisi jotain, josta en saanut selvää. Aloin siinä sitten inttää kuin mikäkin pikkuvauva, että jos Sam ei tule niin sitten minä menen Tuomiovuorelle yksin (olin siis enossa tuhoamaan sormusta). Silloin Sam viimein nousi ja virkkoi: "Ei, ei, ette te yksin lähden. Minä tulen mukaan." Siinä sitten kuljimme jonkinlaiseen tienristeykseen, josta käännyimme vasemmalle. Tulimme satamaan, jossa ei ollut ketään muita, kuin me ja sellainen samanlainen vene, jollaisia on ensimmäisessä elokuvassakin, ja joilla saattue lähtee Loth Lórienista. Kapusimme sitten Samin kanssa sellaiseen. Emme kuitenkaan kovin pitkälle pötkineet, kun vene jostain syystä keikahti ja me molemmat lensimme yli laidan. Heräsin sitten siihen, kun hukuin.
 
Noh, mä oon nähny kymmenissä unissa vilauksia Faramirista tai Boromiristä, aina jossain siellä kauempana tapahtumapaikalta. Olen myös nähnyt unta siitä, että olen Konnun hobitti, mä hoidin siinä unessa pikku puutarhaani ja kirosin kun naapurin kakrut tallo mun kaalinpäät. :) Mä asustelin hobittikolossa Samia muistuttavan tyypin kanssa, joka oli tosi hiljainen. Ja kertaakaan mä en nähnyt kasvojani, niitten kohalla oli aina joku varjo.. Mut musta tuntuu että se oli mie. Ja oon nähnyt sellasen unen kanssa, että mä katselin sivusta, kun Aragorn ja Arwen angstas kahestaa, kun Elrond pakotti Arwenin menemään avioon Leggyn kanssa vaikka kumpikaan ei tykänny toisistaan. Hääpäivänä Arwen karkasi Aragornin kanssa ja Legolas anto Elrondille kuonoo. Outoja unia :yay:
 
On itse asiassa ihme ja kumma etten ole nähnyt paljon unia Keskimaasta (tai oli se yksi uni missä oli Aragorn, mutta se ei oikein liittynyt Keskimaahan, vaan jalkapalloon). Mutta viime yönä näin unta jossa olin minä, Aragorn, Legolas ja Boromir. Lähdimme laivalla, jossa oli erittäin herkkä ohjaus, mutaiselle ja erittäin matalalle joelle jonka kapteeni oli kunniallinen kauppias. Laivalla oli joku vaaleahiuksinen nainen, joka lähenteli Boromiria. Noh, sitten näimme, että joelle oli juuttunut samanlainen laiva ja kapteeni arveli jokirosvoja ja kääntyi vielä matalammalle, mutta kirkasvetiselle joelle/purolle ja päädyimme vanhan mummon mökille ja siellä selvisi miksi olimme lähteneet matkalle. Meidän piti antaa yksi esine vanhalle naiselle hänen pojaltaan, joka oli lähtenyt sotaan. Esine oli jonkinlainen metallinen laatikko, jossa luki AIMA. Siellä vanhan naisen luona sitten oleiltiin ja heräsin ennen kuin mitään oleellista ehti tapahtua.

Voin varmasti sanoa että uneeni sekoittuivat LotR-huumori, jolle naureskelin ennen nukkumaanmenoa ja elokuinen Fantasy Battle, jossa oli aarteenetsintä ja siinä vanha mies, jonka poika oli kadonnut sodassa.
 
Olen nähnyt usein unia Rautapihasta ja Konnusta en olisi halunnut herätä.

Hei, kertoisitko vähän lisää unistasi? Nyt viestisi ei oikein kerro, millaisia unia näit. -Vehka
 
Jossain aivan muita asioita koskeneessa unimylläkässä vilahti katkelma (olin unessa vain katsojana), jossa Denethor selitti että kun hänen ainoa todellinen poikansa Boromir on murhattu niin hän menee uudestaan naimisiin ja tekee tilalle uuden pojan. Ilmeisesti nuortuakseen käskynhaltija oli myös ajanut partansa, mitä paikalla ollut Denethorin palvelija paheksui, ' Valtias, ei ole sopivaa että ajatte partanne'. Katkelma päättyi luultavasti tähän.
 
Näin unta viime yönä Legolaksesta(siis tummatukkaisena, ei elokuvaversio), joka tuli selittämään minulle onnessaan, kuinka hän oli menossa naimisiin jonkun haltianeitosen kanssa ja minut oli kutsuttu häihin. Harmi vain, että kello piippasi ennenkuin ehdin häihin. Olisin niin halunnut nähdä millaiset haltiahäät ovat...
 
Näin yöllä unta, joka kääntyi keskimaalaiseksi siinä kohtaa, kun mäntymetsäisellä mäellä jonkin taajaman keskellä törmäsin äkkiä syvään, noin puoli hehtaaria pinta-alaltaan olevaan kaivantoon, jonka pohjalle oli lavastettu Kontu. Unessa tajusin välittömästi, että tässä on nyt sen Tarun suomalaisen filmatisoinnin tuleva kuvauspaikka. Seuraavaksi olinkin keskellä lavasteita, jotka olivatkin samalla ihan oikea Kontu, ja keskustelin Gandalfin ja Bilbon kanssa. Keskustelun aihe on valitettavasti unohtunut, mutta joku hilpeä naispuolinen hobitti ehti sentään ylpeänä hehkuttaa, että kyseessä on maailman ensimmäinen Tarusta tehtävä TV-sarja.
 
Viime yönä näin unta, jossa katselin Kuninkaan paluuta telkkarista. Siihen oli kuitenkin tehty vähän vaihtoehtoinen lopetus, tapahtui jotain hämärää, ja mä ymmärsin sen niin, että Arwen ja Faramir meni kihloihin ja olin ihan nöyyyyy mites nyt Éowynille ja Aragornille käy! No, unessa elokuva loppui ja sen jälkeen menin netistä tutkimaan asiaa ja selvisikin, että tapahtuma tarkoittikin sitä, että Galadriel ja Arwen oli tehnyt jonkun loitsun Sauronin hävittämisen auttamiseksi, mutta sen seurauksena kävikin niin, että kun Sauron kuoli, hänen henkensä siirtyi Arweniin ja kun Aragorn palasi Minas Tirithiin, siellä odottikin vähän demoninen vaimo, ja sitten alkoi suuri sota, ja Arwen oli kamalan paha. Olin kamalan loukkaanutunut Peter Jacksonille tällaisten vapauksien ottamisesta :grin:
 
Näin hiljan unen, jossa oli muka tipahtanut Tuomionvuorelle ja Saattue oli yhdessä eikä hajonnut!Gondorin Boromir sanoi, että heitä Sormus pois. En muka ymmärtänyt mitä hän tarkoitti. Kun lopulta olin heittävinäni Sormuksen pois, se olikin muuttunut kengäksi!:o Siinä vaiheessa heräsin, ja ihmettelin mistä moinen hullutus oli putkahtanut päähäni. Sormus muuttuu kengäksi, mahdotonta totisesti.:grin:
 
Ja nyt näin viimeyönä taas saman unen, olin heittävinäni kengän pois, kun tunsi Legolasin käden olallani. Hän sanoi, että Sormus oli taskussani, ja että se oli heti paikalla heitettävä pois. Olin heittävinäni Sormuksen pois, sitten Klonkku pöllähti siihen jostain ja puri minua kipeästi sormeen. Boromir ampui sen. Paluu todellisuuteen. Manailin äkäisiä ajatuksia sen jälkeen, joka jättää tavaroita niin, että ne raapivat sängyssäkin nukkuvien sormia.:ouch:
 
Noh, mie näin jouluaattona (vähän kuumehoureisena) aika, hmm, mielenkiintoisen unen. Olin yhtäkkiä jossain metsässä. Tunsin ihan havujen tuoksun o.o Mutta se ei ollut havumetsä vaan samantapainen kuin FotR Lorien mallorneineen.. mutta vain vähän valoisempi. Ruskea-sävyinen. Makasin poskellani pistelevän sammaleen seassa. Tunsin sen sammaleen, varmaan jotain kuume-oikkuja. Yhtäkkiä jostain jumbopuiden seasta nousi varjo. Siitä muodostui kaksi mustaa hevosta, saman näköistä kuin Saiturin joulussa ne kaksi mustaa pelottavaa hepoa. Ja ne alkoi laukata minua päin. Minä itse olin.. Kuin valkoinen musteläikkä vaatteenani sotkuinen, tai epäselvä valkoinen kangastunika. Mutta minulla oli haltiakorvat, ne erottui selvästi. Olin siis haltia, jota päin laukkasi kaksi pelottavaa hevosta. Ne hevoset olivat kuin tuuli.
Nousin pystyyn ja juoksin karkuun. Liikuin tuskallisen hitaasti, kun taas hevoset liikkuivat kuin tuuli. Ne saavuttivat minua, ja minä pelkäsin oikeasti. Ne olivat jo kohdallani - ja menivät ohitseni kuin raikas henkäys (jonka vain kuvittelin, en tuntenut). Huh! Mutta juoksin edelleen. Mallornit vaihtuivat kuumaan kivimassaan ympärilläni. Ja sitten putosin. Olin juossut Tuomiovuoren sisään. Ja oikeasti minulla oli tukahduttavan kuuma (kuume taisi laskea) kun tipuin kuin höyhen o.o päin laavaa. Mutta en herännyt - itse Gwaihir lensi sisään vuoreen ja kaappasi minut siivillensä. Pitkän lentomatkan jälkeen (näin vain vaalean taivaan ja minua ympäröivät pilvihöyryt) otteeni lipesi. Gwaihir ei huomannut sitä. Tipuin, tipuin, tipuin, tipuin.. ja alleni hahmottui Minas Tirithin valkoiset seinät. Ei-niin-pehmeä laskeutumisalusta. Tipuin päin jotain Minas Tirithin taloa, suoraan vaaleaan kiveen. Mutta en tuntenut kipua. Oli aika ilmava olo. Heräsin kauhean kuumissani ja päätä jomotti ja jokaikistä lihasta särki ja silmät vuoti jajaja.. Sormeni kynsineen oli porautunut valkoiseen lakanaan kuin olisin liiskaantunut siihen. Huh.
 
Minä en saanut toissayönä (enkä viime yönäkään, muuten,) unta. Kun toissayönä sitten klo 02.00 nukahdin vihdoin, aloin elää seuraavia tapahtumia. Olin muka eräässä kahvilassa juomassa limua ja syömässä pullaa kun äkkiä myyjä karjaisi: TIETÄ RUHTINAALLE! Olin puulla päähän lyöty kun sisään marssi itse ruhtinas DenethorII. Sitten olin muka jonkun 9-vuotiaan tytön äiti, joka neuvoi lastaan olemaan hiljaa. Hetkessä olinkin ratsastavinani ketun selässä. Pitelin vain niskavilloista kiinni ja toivoin repolaisen olevan kiltti ratsu. Kahvilanpitäjä oli muuttunut muka ruhtinaaksi, ja jostain oli vielä ilmestynyt Roope-setä pauhaamaan rahoistaan. Ja ihan kuin juttu ei olisi ollut jo muutenkin täysi sekametelisoppa, oli kahvilanpitäjänä nyt toinen kettu, joka jakoi kaikille limua tai kahvia ilmaiseksi. Heräsin lopulta ja ajattelin, että olipas melkoisen sekainen seikkailu!
 
Näin tässä vähän aikaa sitten kaksi tosi pöhköä unta keski-maahan liittyen.
Ekassa unessa olin Harry Potter, naispuolinen sellainen, enkä näyttänyt lainkaan Harrylä, mutta tiesin että olin Harry Potter, no Gandalf käski minua viemään valtasormuksen tuomio vuoreen ja minä Suostuin, kuitenkaan en unessa koskaan lähtenyt, vaan leikin leikkikentällä :D

Toisessa unessa minun piti lukea Taru Sormusten Herrasta leikkaamaton versio! O_o
 
Ylös