Tolkienin maailma tunkeutui (taas) uniini!

Uneni

Ainoa keski-maa uneni oli kun olin katsonut The two towersin, siitä innostukseni alkoikin.

Eli, olin jossain ruotsin vanhassa kaupungissa pikkusiskoni ja äitini kanssa. Yht`äkkiä minä ja pikkusiskoni olimme jossain tiellä ja etsimme Merriä, Pippiniä ja Frodoa. Kolusimme koko kaupungin läpimutta emme löytäneet mitään. Pysähdyimme pubin eteen ja pikkusiskoni meni sisään. Pian hän tuli ulos ja sanoi
-Tuolla istuu jotain hobitteja, kysytäänkö niiltä jos ne tietää?
Me menimme sisään ja sanoin
-Hullu! Noi on Merri, Pippin ja Frodo!

Ja niin uni loppui. Kivoja unia olette nähneet.^_^
 
Jeh... Onhan niitä unia nähty. Useimmat ovat enemmän tai vähemmän sairaita, ja jotkut tosiaan Keski-maahan liittyviä. Eräs varmaankin paras sinnepäin liittyvä uni ei tapahtunut Keski-maassa vaan tossa kotikulmilla. Unessa minä ajoin autoa ja Frodo, Merri, Pippin ja Sam oli kyydissä. Sellainen kesäinen road-trip Vantaalla. :D Sitten me katotan että kuka tuolla bussipysäkillä on? Eihän se kukaan muu kuin Glorfindel liftaamassa. 8) Se otettiin sitten kyytiin ja matka jatkui ja uni loppui. Se oli aika letkeä uni. Ihan paras. :)
 
Mä olin kuolla naurusta kun luin noita juttuja. Että unet sittenosaa olla hauskoja. :lol:
Harmi vaan en itse ole nähnyt (muistaakseni) mitään unia Keski-maasta
 
Olen nähnyt vai yhden unen,vaikka toivoisin näkeväni niitä enemmän.
Mä kävelin jollain vuoren rinteen reunassa olevalla polulla.Outoa, kaikki oli kellertävää.Heti polun jälkeen oli suora pudotus maahan.Vuoren jälkeen oli iso aukeama jossa kasvo heinää. Sitä jatkui taivaanrantaan asti.Yhtäkkiä näin valon ,nuotionvalon siellä niityllä.Ja pam,oli yhtäkkiä nuotion vieressä.ihan ku olisin lentäny siihen salamanopeudella.
Siinä nuotion äärellä istui Aragorn, ja se vain tuijotti nuotion valoa, ei ees huomannu mua. Ja pam, olin taas vuorella.Yritin katsoa mihin se nuotio ja Aragorn meni, mutta en nähnyt sitä enää vaikka kävelin eteenpäin.

Ihan outo uni, muttei niitä oudoimpia mitä mulla on ollu.
 
Nähtyäni Kuninkaan paluun ja aloitettuani lukemaan TSH:ta uudestaan, on melkeinpä joka yö unissani ollut jotain TSH vivahteita. :p

Esim. muutama yö sitten Viggo tuli lopettamaan minun ja jonkun hobittimummon riidan! :lol: Sitten me kolme menimme sulassa sovussa kahville ja juttelimme niitä näitä.

Ja eräänä toisena yönä näin unta, että olin eksynyt johonkin TSH-museoon ja harhailin siellä etsien ulos pääsyä. Lopulta Klonkku tuli jostain nurkan takaa ja sanoi että tietää tien ulos. No, minä tietenkin luotin siihen, kun sillä oli sellanen söpö ilme kasvoilla. Kävi kuitenkin (yllätys, ylätys!) ilmi, että eihän siihen lurjukseen olisi kannattanut luottaa :evil: . Se nimittäin johdatti minut johonkin suureen luolastoon ja eksytti minut (taas kerran) sinne. Yhtäkkiä se Sauronin silmä alkoi jahdata minua ja olikin juuri saamassa kiinni, kun heräsin. Onneksi!
 
Olen nähnyt joitakin unia Keski-Maasta, joista suurin osa on painajaisia. Hyvistä unista en muista juuri mitään, kuin joitain ihan pieniä juttuja.
Oikeastaan unissani on kumpaakin, oikeata maailmaa sekä sitten Keski-Maata.


Olen alkanut näkemään ihan vakituisesti painajaista, jossa talomme ympärillä käydään Sormuksen Sotaa. Piha on täynnä örkkejä ja Uruk-Haita ja minä istun yksin sisällä, kun muut ystäväni ja perheeni ovat menneet ulos sotimaan. Yritän epätoivoisesti tehdä nuolia enkä oikein millään onnistuu siinä. Sitten joku kauhea Urukki katsoo ikkunasta sisään ja näkee minut ja minä hoen "Olen teidän puolellanne, yritän tehdä teille lisää nuolia". Aivan sekopäistä. Urukki sitten lähtee pois sanoen "Ei Urukit käytä nuolia sodassa!".

Tuo uni on aivan kauhea, kuten voitte varmaan kuvitella. :shock: Näen sen varmaan kerran kuukaudessa.. Miksi en voi nähdä kunnollisia unia Keski-Maasta? :(
 
Muistan hämärästi yhden keski-maa aiheisen unen.

Unessa olin sauron ja ratsastin pillastuneella glaurungilla keskellä pelennorin kentän taistelua. Yritín hyökätä Minas tirithiin. Mutta glaurung säntäili sinne tänne mielensä mukaan. Sitten se huomasi nakkikojun portin vieressä ja päätti mennä syömään. Sitten minä tipuin satulan selästä. Mutta tipuinkin veteen ja heräsin.
 
Culgrodiel sanoi:
Olen alkanut näkemään ihan vakituisesti painajaista, jossa talomme ympärillä käydään Sormuksen Sotaa. Piha on täynnä örkkejä ja Uruk-Haita ja minä istun yksin sisällä, kun muut ystäväni ja perheeni ovat menneet ulos sotimaan. Yritän epätoivoisesti tehdä nuolia enkä oikein millään onnistuu siinä.

Ihmeellistä, Culgrodiel, ihmeellistä tosiaan... :o
Itsekin olen alkanut näkemään lähes samanlaista unta vakituisesti, ja se tuntuu kauhealta. Se vain tulee jostain vaikka en haluaisi katsella mitään sota-painajaista... Viimeksi viime yönä taloni ympärillä käytiin sotaa joka oli melkein Pelennorin kenttien veroista jumalatonta ja veristä mättöä. Kaikki läheiseni olivat taistelussa, kaatuneina tai vielä elävinä. En tiedä miten sinulla Culgrodiel on, mutta minun unessani olen aluksi itsekin hyvisjoukkojen eturivissä vastapäätä kammottavaa pahisarmeijaa, mutta juuri kun örkit aloittavat juoksun kohti, niin sekoan täysin pelosta ja alan paeta h*elvettiä kyytiä takaisinpäin, kyyneleet silmistä valuen ja päämääränä ainoastaan päästä piiloon örkeiltä ja kuolemalta.

Se on niin kauheaa ja epätoivoista, se pakeneminen. Kertaakaan en vielä ole pystynyt antamaan itselleni anteeksi sitä, että jätän läheiseni sinne kuolemaan ja itse pakenen. Ryömin pitkin sammalia ja kanervikkoja, pelkään vain kuolemaa ja kompuroin epätoivon hirveällä vimmalla eteenpäin enkä pysty katsomaan taakseni.
Loppu-uni on sitten sitä kyhjöttämistä jossain mättäässä, olen eksyksissä. Kiroan omaa pelkuruuttani ja katkerana muistelen joukkoja jotka sinne jätin taistelemaan. Itken hillittömästi ja pelkään silti vieläkin että jostain ilmestyy örkki ja tappaa minut. :(

Tämä uni on siis kauheimpia painajaisia mitä olen koskaan nähnyt, enkä ymmärrä miksi näen sitä niin usein. Onkohan meillä Culgrodiel jokin telepaattinen yhteys, kun tälläistä olemme alkaneet nähdä? :)

Olen sisäisen rauhan vuoksi luvannut itselleni, että vielä joskus jään taistelutantereelle. Tulkoot vaikka miljoona örkkiä, minä en halua enää paeta kieli vyön alla. Haluan olla urhea kuin entisajan soturit, argh. Vaikeaa se tulee olemaan, se pelon syrjään sysääminen, mutta sen olen päättänyt vielä joskus tehdä. Sillä sen unen tulen varmasti näkemään vielä monta kertaa, eikä siitä tähän mennessä ole jäänyt muutakun paha olo. Siinäpä minulla uusi missio. :roll:
 
Vine Trellis sanoi:
Kaikki läheiseni olivat taistelussa, kaatuneina tai vielä elävinä. En tiedä miten sinulla Culgrodiel on, mutta minun unessani olen aluksi itsekin hyvisjoukkojen eturivissä vastapäätä kammottavaa pahisarmeijaa, mutta juuri kun örkit aloittavat juoksun kohti, niin sekoan täysin pelosta ja alan paeta h*elvettiä kyytiä takaisinpäin, kyyneleet silmistä valuen ja päämääränä ainoastaan päästä piiloon örkeiltä ja kuolemalta.

Minun unessani on paljon samanlaisia piirteitä kuin sinun unessasi. Menen sisälle, koska haluan olla mahdollisimman turvassa ja jäten muut pihalle sotimaan. Minulla on koko ajan hirvittävä pakokauhun tunne ja ahdistava olo. Yritän tehdä jotain, että voisin sisältä käsin auttaa rakkaitani, mutta niistä nuolista, joita yritän tehdä, tulee pelkkiä ohuita puutikkuja. Siinä vaiheessa minusta tulee täysin epätoivoinen.. Yhden kerran muistan käyneeni salaa ulkona katsomassa mitä siellä näkyy, mutta palasin heti takaisin sisälle kauhuissani.. Todella kummallista, voinen sanoa..

Vine Trellis sanoi:
Onkohan meillä Culgrodiel jokin telepaattinen yhteys, kun tälläistä olemme alkaneet nähdä? :

Hyvin mahdollista, tai sitten olemme hyvin samankaltaisia ihmisiä. Ehkä kumpikin pelkäämme kivuliasta kuolemaa? Minä nimittäin tunnen tuossa unessa kipua. Voiko hirveämpää painajaista olla? Tuskin.

Jälkeenpäin sitten ihmettelen, miksi yritän hädissäni todistella pahiksille, että olen heidän puolellaan? Ehkä olen heikko ihminen, joka hylkäisi rakkaansa oman itseni takia, tai sitten minulla on semmoinen pelko, että tekisin niin.. :?
 
...

Näin unta että olin Keski-Maassa Gimlin ja Legolaksen kanssa arolla, kun Gimlillä ja Legolaksella tuli riitaa siitä kumpi johtaisi meidät Rivendelliin. Gimli sanoi että Rivendell on muuttanut kääpiöiden maanalaisiin kaivoksiin.
Legolas otti itseensä ja alkoi uhota tappamiensa tyyppien määrällä. Minä katselin sivusta kuinka Gimli veti herneen nenäänsä ja tarttui kirveeseensä.
Legolas juoksi erittäin nopeasti karkuun mutta Gimli pysyi tämän menossa mukana kirves korkealla ilmassa heiluen. Heräsin kohtaan jossa Gimli huusi; "Legolas senkin kinkkumies! :shock: Äidin on aika leikata sun fledas!"

Mitä lie tarkoittikaan :D
 
Hehee. Näinpä uuden unen tässä pari yötä takaperin.
Olin juuri katsonut Kahden Tornin pidennetyn version edellisenä iltana ensimmäistä kertaa ja yksi uusi kohtaus oli nähtävästi jäänyt pyörimään alitajuntaani.

Minä avasin unessa pienen kaiverretun puulaatikon.
Laatikossa oli harmaata suolaa, sitä mitä Sam oli leffassa tuonut mukanaan Konnusta.
No sitä minä aloin sitten innoissani syömään tuosta vaan ja maistuipa vielä oikein hyvin!

:mrgreen:

CULGRODIEL ja VINE TRELLIS!
Toistuvat unet ovat merkki jostain ahdistavasta asiasta, josta mieli yrittää päästä eroon unen kautta, mutta ei löydä ratkaisua siinäkään.
Näistä unista (mm. takaa-ajo) saattaa päästä eroon, jos vakaasti päättä unessa ollessaan, että kohtaa takaa-ajajan.
Toistuvia unia kannattaa yrittää käsitellä myös hereillä ollessa ja miettiä niiden merkitystä ja sitä mitä asioita se saattaisi itselle kuvastaa.

Anteeksi kun kuulostan ihan psykologilta, mutta kun minä olen tykännyt lueskella kaikkea uniin liittyvää jo kauan. :)
 
Viime yönä näin unta Sormusten Herra -elokuvien erikois-erikoisversiosta tai sen teosta. Se oli erikoista se. (En tiedä, saako tänne laittaa unta, joka sisältää elokuvajuttua...)

Seurueessamme oli minä, Frodo, Pippin, Merri, Peter Jackson ja muutama kuvaaja. Frodo oli gorilla, eikä oikein tajunnut, missä mennään. Sillä oli valkoinen paita ja mustat housut. Seikkailimme metsässä, joka on lähellä kotiani. Sitten olimme jossain paikassa tyyliin area 51, jossa Frodo-gorillalle tehtiin jotain. Sitten pääsimme taas metsään. Jossain metsässä oli joitain rohanilaisen näköisiä ihmisiä. Koko unen ajan PJ teki elokuvaa, josta tuli siis vähintään mielenkiintoinen. :D

Näin samana yönä toisenkin erikoisversion LotRista, mutta sitä en harmikseni muista.
 
Minulla on myös muutama näitä.

Ensimmäinen minkä muistan, siinä olin Gimlin kanssa jollain pulkkamäkiretkellä tai seikkailulla. Ensin nousimme ylös jyrkän mäen jossa oli varmaan metri lunta siinä päällä. Mäen päälle päästyämme näkyi metsämaisema, ja siitä lähti myös mäki alas, yritin sanoa Gimlille että nyt suunnitellaan minne mennään, mutta eiköhän Gimli jo laskenut pulkalla sitä mäkeä alas.

Sitten oli eräs uni, jossa oli kolme örkkiä ja he olivat kaikki saaneet Galadrielilta lahjat. Yksi sai polkupyörän, yksi siivet ja yksi jonkun pompputaidon. Sitten ne matkasivat jollain savannilla junarataa pitkin.

Yhdessä unessa olin sormuksen saattueen kanssa eräällä lammella, joka on tässä lähellä. Lampi oli puoliksi jäässä ja jäällä keskellä lampea oli arkkikivi, se oli sellainen kiekon muotoinen ja halkaisijaltaan ehkä puoli senttiä. :p Istuin Samin kanssa rantakivellä ja vähän matkan päässä Aragorn ja Legolas puhuivat kai Legolaksen kruunajaisista. Legolas sanoi Aralle "sinust se haltiakuningas pitäis tulla".
 
Näyttää siltä, että suurin osa näkee humoristisia unia Keski-Maasta. :lol: Näkisinpä minäkin.

Pikku Hobitti, minä olen myös lukenut tuosta unien merkityksestä. En kuitenkaan muista nähneeni ennen Sormusten Herraa mitään tuon kaltaisia ahdistavia unia. Ehkä elokuvat tai kirja ovat aiheuttaneet minulla jotain traumoja, vaikken kyllä yleensä näe painajaisia. esim. kauhuelokuvien katsomisen jälkeen. Miten sitten kohtaan vastustajani , kun en pysty hallitsemaan itseäni unessa? Herämään kyllä useimmiten pystyn. Tuo uneni on kyllä hirvittävän pelottava ja se tekee minut kohta hulluksi.. :cry:
 
...

Näitä unijuttuja on mukavaa lukea :lol: .

Hmmh, Culgrodiel, kokeileppa joko kolmen päivän valvomis operaatiota tai camomilla teetä niin nukut yön kuin tukki, unia näkemättä :) .
 
Culgrodiel sanoi:
Miten sitten kohtaan vastustajani , kun en pysty hallitsemaan itseäni unessa? Herämään kyllä useimmiten pystyn. Tuo uneni on kyllä hirvittävän pelottava ja se tekee minut kohta hulluksi.. :cry:

Kannattaa päättää ennen nukkumaanmenoa ottaa tiukka asenne: "Nyt minä kyllä näytän sille örkille missä kaappi seisoo!".
Kyllä unia pystyy jossain määrin hallitsemaan, mutta se tarvitsee jonkin verran harjoitusta.
:)
 
Pikku Hobitti, olet aivan oikeassa.
Itselläni oli joskus muinoin aivan samoja ongelmia kuin Culgrodielillä. Monissa unissa kaikki jahtasivat ja pieksivät minua.

Joskus sitten keksin tuon asenteen, että minäpä annan niille takaisin. Hetken aikaa siinä meni opetellessa, mutta kun siihen kerran pystyi, eipä ole minulle kukaan enää unissani ryppyillyt. :)
 
Näin joskus viimeviikolla aika huvittavan unen: Unessa istuin hobittina moottoripyörän selässä, jota merri tai Pippin ohjasi. Muistaisin tuon Merriksi. Hänen hiukset olivat kuin jollakin punkkarilla, ja väri oli vihreä. Koko hobittijengillä oli mustat nahkarotsit, ja kauheat moottoripyörät, jotka liikkuivat sivuttain. Ajelimme pitkin kylää, ja maisema oli aina punasävyinen. Lopulta tulimme rakennuksen luo, jossa toimii (oikeasti) kangaskauppa. Unessa kauppa oli hiusväri-puoti, ja kauppiaana oli Gandalf, lyhmpi parta ja kalju kylläkin. merri nappasi hyllylta muutaman hiusvärin, ja pyysi alennusta. Kun ei sitä saanut, hän nappasi peruukkeja hyllyltä, ja lähdimme pois. Uni jatkui vielä jotenkin, mutta en muista sitä.
Nauroin aamulla kymmenisen minuuttia unelle.
 
No niin.. Nyt se on sitten VIIMEIN tapahtunut, tämä tyttö nimittäin näki huvittavaa unta Keski-Maasta. :D
Unessa oli kyllä osaksi taas sitä hirvittävää painajaistakin, mutta ennen kuin heräsin niin tunnelma oli hieman kevyempi..

Eli vietin iltaa Sormuksen Saattueen (Frodoa ei kuitenkaan näkynyt missään) kanssa jossakin ihmeen mökillä. Siellä oli myös Arwen ja Legolas ja he kuhertelivat koko ajan. Sitten siellä oli joitain ihan tavallisia ihmisiä, jotka sanoivat Legolakselle ettei tämä saa nukkua Arwenin kanssa samassa sängyssä. :lol: Legolas sitten tuumasi ettei ole tarkoituskaan. Minä kuuntelin aikani ja aloin sitten muutaman miehen kanssa vääntämään vitsejä Aragornista. Nauroin unessa aivan kauheasti (herätessäni minulla oli naurun kyyneleitä poskilla). Aragorn, joka nukkui jollakin penkillä siinä meidän lähettyvillä, heräsi ja sanoi "Ette kai te naura minulle?". Hänellä oli silmälasit päässä ja hän näytti muutenkin vähän pöllähtäneeltä. Me sitten, että "Ei missään nimessä". :D Siihen se sitten loppuikin. Varsin hupaisaa.. :mrgreen:
 
Ylös