Tolkienin maailma tunkeutui (taas) uniini!

Olen nähnyt paljon unia Keski-Maasta. Eräs oli sellainen että ajoin hurjaa vauhtia polkupyörällä ja yhtäkkiä se muuttui Hallavaharjaksi! Hallavaharja laukkasi ja laukkasi enkä saanut sitä pysähtymään. Viimein pääsin alas sen selästä. Hallavaharja nousi takajaloilleen ja korskui villinä. Lähistöllä oli joitain keski-maalaisia miehiä jotka katselivat minua ja ratsuani. Nolotti hirveästi kun en saanut Hallavaharjaa rauhoittumaan mitenkään ja ne miehet koko ajan seurasi siinä huvittuneena!

Eräs uni oli sellainen, että Aragorn oli jonkinlainen pelastaja, jonka piti koko ajan pelastaa kaikkia pulaan joutuneita. Se olikin kiireistä hommaa! Viimein Aragorn sai kaikki pelastettua ja hän nojasi tyytyväisenä miekkaansa ja huokasi helpotuksesta. Mutta ei lepoa kauan kestänyt. Pian Aragornin piti rientää taas pelastushommiin. Lisko oli nimittäin syönyt Arwenin ja Aragornin piti mennä liskon mahaan etsimään rakkaansa. Uni loppui, enkä saanut tietää pelastuiko Arwen.

Eräs uni oli sellainen, että gandalf oli sairaana ja mun piti tuurata sitä Minas Tirithin taistelussa. Mulla oli semmoset hienot valkoset vaatteet ihan niinkuin Gandalfilla! Mustat ratsastajat oli kutistuneet pieniksi mustiksi palloiksi joilla oli irvistävä naama, mutta ne oli silti yhtä vaarallisia kuin isoinakin. Ja nyt saan hieman kehua itseäni! Ainoastaan minä pystyin voittamaan ne kun kaikki muut oli pelosta pyörryksissä! [15] Muuta en unestani muista.


/Haltiamieli yhdisti kolme perättäistä viestiä. Jos heti viestin kirjoittamisen jälkeen mieleen sattuu vielä jotain lisäkommenttia, se on toivottavaa lisätä samaan viestiin. Se onnistuu viestin oikean yläkulman taitettua kirjoitusarkkia muistuttavan Muokkaus-kuvakkeen kautta. :)
 
Minäkin olen nähnyt parisen kappaletta Taru Sormusten Herrasta unia. Kerran olin yksi saattueesta, ja me olimme Morissa. Kävelimme käytävää pitkin, jonka toisella puolella oli ovia suureen saliin. Kuulimme sitten, että örkkejä oli tulossa ja juoksimme saliin. Menimme salin suurta seinää vasten piiloon. Aikas epätoivoista. Sitten ne örkit tulivat sinne saliin ja ne eivät oikeastaan olleet örkkejä, vaan jonkinlaisia isoja miehiä, jotka hieman näyttivät örkeiltä. Ne vain tulivat sitten kauniiseen riviin siihen meidän eteen, ja sitten heräsin...

Oli myös toinen uni, jossa örkit olivat hyökkäämässä meidän taloon ja sitten me lukitsimme kaikki ovet (aivan kuin se olisi auttanutkin) ja valmistauduimme taistelemaan suunnilleen joillain paistinpannuilla. Sitten jossain vaiheessa minä juoksin yläkertaan tekemään jotain ja sitten ne örkit pääsivät sisään. Juuri silloin heräsin.
 
Tulihan taas toissayönä seikkailtua Keski-Maassa. Tietoinen mieli pysyi yllättävän skarppina unessakin mutta fyysinen identiteetti hämärtyi. Huomasin olevani hobitti ja tuntui täysin luontevalta olla sellainen, katselin vaan ympärillä olevia ihmisiä ylöspäin ja näyttivät niin pitkiltä että vähän arvelutti. Ihmekös tuo, hobitin kokoisena ei kannata lähteä soittelemaan suutaan kenellekään ellei halua selkäänsä. :p Siinä paha missä mainitaan, pian olikin taas örkit kintereillä ja täysi rähinä päällä, juostiin pakoon mutta minä en pysynyt vauhdissa mukana. Aragorn sitten tuli ja nappasi käsipuolesta kiinni, lähti raahaamaan minua pitkin käytävää sellaista vauhtia että jalat tuskin maata hipoivat. Siinä tohinassa ei ehtinyt edes pohtia omaa identiteettiä, joten minulta jäi selvittämättä kuka hobiteista olin. Yhtään normaalia plösömpi en ruumiinrakenteeltani ollut, joten Sam voidaan jättää pois laskuista. :wink:

Pitäisi kai ruveta kirjoittamaan näitä unia muistiin, jos ei heti aamulla arvaa sitä tehdä niin haihtuu pian mielestä koko seikkailu. Yleensä vain vahvimmat muistikuvat jäävät pysyvästi mieleen, tässä tapauksessa tuntemus siitä, miltä tuntui olla hobitti.

Tuona samana yönä näin myös kahta unta päällekkäin eli heräsin hobittiunestani, tajusin kaiken olleen vain unta ja petyin. Nousin sängystä pahantuulisena, menin ulos ja eikös siellä kävele vastaan Gimli. Kääpiön tapaaminen ei tuntunut yhtään oudolta, joten tästä tyhmempikin oivaltaa, että katsoja seikkailee edelleen oman mielikuvituksensa sisällä. Tällä kertaa olin kyllä ihan oma itseni, ihminen, mutta kääpiöiden seurassa unimaailmassa. Vasta toinen "herääminen" palautti minut karuun arkitodellisuuteen. :yuck:

Juu, myönnetään, minulla on öisin paljon hauskempaa kuin päivisin valveilla in real life. :D
 
Minä olen nähnyt vain yhden Keskimaa-unen. Siinä olin pimeässä luolassa, ja yllättäen näin Shelobin jahtaavan minua. Onneksi pääsin turvaan Orthancin seinien sisään juuri ennen kuin heräsin. Sainpa silloin nähdä edes unissani ihanan tornini. :D
 
Olen nähnyt jo pariin otteeseen epämiellyttävän todentuntuista jatkotarinapainajaista, jossa kaikki kontulaiset ovat paenneet meidän kouluumme Noitakuningasta pakoon :grin: Se on "kaamea" uni, viime kerrallakin muutama kontulainen, ainakin Samooja oli tuossa porukassa mukana, menivät ulos minun tietämättäni, olin itse mennyt ensin. Potkiskelin jotain Noitakuninkaan rakennusta (potkin!) rikki, ja hätkähdin hirveästi kun kuulin Samoojan juttelevan Noitakuninkaan kanssa parinkymmenen metrin päässä. Hiivin hiljaa sisälle, en jäänyt ottamaan selvää mistä oli puhe, mutta siitä olen varma ettei keskustelun sävy ollut kovinkaan ystävällinen... Taisin sitten mennä sisälle ja rupesin etsimään Haltiamieltä, en tosin enää muista miksi näin :p Sitten siirryttiinkin meidän oman talon keittiöön, ja siellä sitten näimme ikkunasta, kuinka örkit tulivat naapuriimme joillain hevoskuljetusautoilla ja juttelin jonkun kanssa vaan että "luuleeko ne meitä ihan typeriks? Meidän pitää varmaan ruveta valmistautumaan taisteluun, katso noita joukkoja." Sitten heräsin :D Aina heti heräämisen jälkeen olen ihan paniikissa, mutta näin jälkeenpäin ajatellen tuo on aika huvittavaa :p Kontulaisista on sentään vastusta Noitakuninkaalle ;D
 
Minäkin olen nähnyt unta Keski-Maasta, juuri pari päivää sellaista jossa olen hobitti Konnussa. Sitten Gandalf yhtäkkiä ilmestyy eteeni ja varoittaa örkeistä jotka ovat tulossa, ja antaa minulle Hallavaharjan. Hän sanoi "Ratsasta kovaa, ne eivät saa Hallavaharjaa kiinni, se on nopein kaikista hevosista" tjsp :p. Sitten lähden ratsastamaan ja Hallavaharja keikkuu allani kuin mikäkin keinuhevonen ja matelee hitaasti, ja Gandalf ratsastaa takanani virnuillen. Sitten kuuluu örkkien huutoja ja ne saavuttaa kovaa vauhtia. Yhtäkkiä lennänkin johonkin outoon vaunuun. Se on vuoristorata ja huomaan olevani huvipuistossa. Outo uni... :D
 
Mä en oo liiemmin nähnyt nykyään unia TSH:sta mutta joskus tuli niitä unia katseltua harvasen yö..xD Muistan jonkun unen missä olin Legolas ja sitten me matkattiin Moriassa saattueen kanssa. Siinä missä Frodoa normystee isketään sillä keihäällä niin tässä unessa Aragorn joutuikin tulilinjalle. Sitten sitä haavoittunutta äijää kuskattiin läpi Morian. Ihan mielenkiintoinen uni ja kyl se mieleen jäi vaikka sen näkemisestä on vuosia ja nakki. :D
 
Näin itse unta kerran että oli nykyaika. Haltioista, enteistä tai muustakaan keski-maa aineksesta ei ollut mitään jäljellä. Paitsi minä (yllätys yllätys!) Olin ainut elävä haltia ja matkustin kerran jonnekkin Etelä-Amerikan vuoristoille. Siellä nimittäin yksi vuori hehkui mystistä "tiedättekyllämitähaltiavoimaa". Olin tutkinut sitä vuorta jo pitkään ja sitten saavuin eräälle muurinseinämälle ja sanoi "narn î chin Húrin" (Húrinin lasten tarina - ellen väärin ymmärrä) ja suuret ovet aukenivat. Astuin sisään ja näin khazad-dûmin sillan ja kävelin sen yli. Moriassa asui haltioita (se siis oli Moria) ja siellä kasvoi mallorneja. Kaikki Galadrielit ja Fëanorit oli siellä ja kuului koko ajan surullista musiikkia. Sitten Galadriel tuli luokseni ja sanoi: "haltioiden aika on ohi" ja silloin heräsin katkerana kun kaikki hyvä haihtui.

Piru vie. Nyt en saa rauhaa. PAKKO mennä sinne Etelä-Amerikkaan. Saattaa ne asukkaat ihmetellä kun minä juksen ympäri vuoria ja huutelen "Narn î chin Húrin" :D
 
Vuosia sitten eräänä yönä (siis unessani) kuljin Noitakuninkaan kanssa metsässä - ja kohtasimme Sarumanin. Vaikka en muista unen jatkoa, emme olleet järin iloisia tuosta tapaamisesta...
Toisella kerralla katselin Sumuvuorten pohjoisosan laakeita maita lintuperspektiivistä. Ehkä minulla oli siivet selässäni :roll: . Siinäkin unessa vain tiesi missä oli.
Luulen, että tämänkaltaiset unet, jotka ovat näkijälleen tärkeitä ja merkityksellisiä, jäävät elämänikäisiksi muistoiksi. :grin:
 
Yksi Keski-Maa uni on meikäläisenkin kohdalle sattunut,

Olin Barad-durissa Legolaksen ja Aragornin kanssa (itse olin Faramir tai joku muu ihminen) siellä oli joukko örkkejä joita vastaan taistelimme kunnes voitimme ne ja juuri kune olimme lähdössä pois tuli joku oikein pitkä mies (muistutti kummasti salibandy pelaajaa Tero Karppasta :| ) ja heitti minut tyrmään. Tyrmästä löysin portaat jotka johtivat suoraan
Barad-durin huipulle olin pitkän matkan jälkeen tullut ylös ja näin itse Sauronin :roll: ja säikähdin niin että tipahdin alas tornista ja pudotus oli niin pitkä että heräsin ennen maahan osumista.

Toivon kovasti että Keski-Maa unia tulisi lisää :)
 
Näin toissayönä unta joka puoliksi sijoittui Keski-Maahan. Olin isäni kanssa laivassa, seisoimme jonkun uloskäyntioven kohdalla ja olimme ilmeisesti saapumassa maihin. Juttelimme joatin siitä että kyllä näiden aikataulut yleensä pitävät jne. Sitten välillä katselin sellaista vehreää vuoristoista maisemaa jossa Gandalf seisoi sauvansa kanssa loitsimassa usean muun henkilön kanssa. Tai olin siinä ehkä itsekin, sillä en ajatellut unessa kuvittelevani sitä. Joka tapauksessa olin välillä taas laivassa juttelemassa isäni kanssa.
 
Näin viime yötä unta että minä ja kolme muuta meidän luokkalaista kutsuttiin "hätäiseen tehtävään". Minä ja yksi niistä kolmesta ei löydetty paikkaa minne piti mennä mutta kaksi muuta löysi. Pian he tulivat innoissaan meitä vastaan ja sanoivat "Miksette tulleet? Galadriel sai lapsen!". Tämä uni johtunee siitä että näin edellisiltana teksti-tv:ltä että Cate Blanchett on saanut poikavauvan. (JOS nyt ihan oikein näin :roll:)

Ja niin, onnea hänelle :D
 
Näin unta, että liikuskelin tuolla lähimetsässä. Edessä oli joki, jota en ollut aikaisemmin siellä nähnyt. Musta tuli haltia. Näin harmaan haltiaveneen rannalla. Legolas (Orlando) ilmestyi puitten takaa, ja mehän siitä lähdettiin soutelemaan. Sitten musta tuli hobitti ja laiva tuli, ja ajoi meidät murskaksi. Kuulin vain Legolaksen huudon ja siihen uni sitten loppui.
 
Näin kerran unta, että olin Frodo ja olin Samin kanssa juuri palaamassa Kontuun (ilman niitä muita hobitteja).
Mutta siellä, missä Konnun piti olla, oli sorakuoppa. :(
Sitten olin yhtäkkiä Meren hiekkarannoilla ja Aragorn antoi minulle Gondorin kruunun. :D
Sitten (mänty)metsästä tuli paljon hobitteja :o
Mutta sen jälkeen uni loppui.
 
Minä sattumalta nyt vähän aika sitten näin sellasta unta et olin ensiksi Sam ja olin Frodon kanssa jossain paikassa (näytti Osgiliathilta) ja Mustat Ratsastajat jahtas meitä (tai oikeestaan Sormusta).
Mut sitten yhtäkkiä olinkin Frodo ja yksin meillä kotona. Yritin päästä karkuun Mustia Ratsastajia ja hiiviskelin jossain meidän pihalla niitä pakoon, mut uni loppu sit siihen. Se oli kyl ihan kauhee uni ja pelottava. :(
 
Näin unta, että meidän pihalla oli kauhea sota haltijoitten ja örkkien välillä. Hain autotallista nuolia ja jousen.
Harjoittelin ampumista ensin puussa istuviin örkkeihin ja sitten joku sanoi mulle, että hyvin se menee.
Huusin Jiihaa ja juoksin päin puuta. Uni loppui siihen.
 
Minun uneni keski-maasta ovat usein todella sekavia. Näin unta siitä että seisoin Barad-Durin huipulla sauronin vieressä, ja yht äkkiä sauron tuuppasi minut alas ja uni loppui. (johtuen kait siitä että putosin sängystä :p )
 
Tästä on jo monta vuotta, ja asuin silloin vielä vanhempieni luona. Kävelin sitten kerran unissani huoneeni ulkopuolelle ja luulin olevani Rivendellissä koska aurinko paistoi niin ihanasti. Olin menossa katsomaan että keitäs on paikalla, mutta uni loppui siihen kun näin puolialastoman perheenjäseneni. Ei se tainnut olla sittenkään Rivendell.
 
voi ei miksen minä nää tälläisia unia, epäreilua. Ihan liian hauskoja. Vanhemmat taitaa pitää nyt ihan hulluna kun itsekseni täällä koneella räkätän, no ei voi mitään.
Taisin tänä yönä nähdä unta siitä kuinka suomen hallitus keskusteli miten suuri uhka Gondor tai rohan voisi maallemme olla sotilaallisessa mielässä.(niin se uhka että Suomi joutuisi sotaan Gondorin tai Rohanin kanssa onkin niin suuri :roll: ) En muista tarkalleen mutta jotenkin noin se meni ja minua ärsytti koko ajan kun ne poliitikot ei osannu lausua niitä nimiä oikein. Että näin meillä.
 
Ylös