Tolkienin maailman ristiriitaisuuksia

Telimektar

Fundamentalisti
Ehkä Ardan historiaan ja maantietoon liittyvistä epäjohdonmukaisuuksista saisi oman keskustelun, nythän niihin on viitattu satunnaisesti siellä tai täällä. Tämä keskustelu voisi valottaa Tolkienin taustaoletuksia yleisemminkin.
Ajattelin esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä:

1. Miksi dunedain olivat tummatukkaisia, jos he pääasiassa polveutuivat vaaleatukkaisesta Hadorin kansasta?

(Tähän liittyen: onko missään itseasiassa eksplisiittisesti kuvattu numenorilaisten hiusten väriä? Ainakin pystyin löytämään TSH:sta kohdat, joissa Aragornia, Boromiria ja Faramiria sekä Faramirin Ithilienissä komentamaa sotilasosastoa sanotaan tummatukkaiseksi, samoin kuin kohdan jossa Eriadorin samoojia kuvataan tummemmiksi kuin ruskeatukkaiset briiläiset.
Toinen tähän liittyvä kysymys: mistä on peräisin mustat hiukset-harmaat silmät-ideaali, joka Tolkienin lisäksi löytyy esim. Edgar Rice Burroughsilta)

2. Miksi Eriadorissa ei Kolmannen ajan lopulla ollut metsiä eikä laajempaa ihmisasutusta? Oli ehkä tarinan kannalta helpompaa, että kyse oli etupäässä autiosta nummesta, mutta ajatteliko Tolkien voivansa jotenkin selittää tämän?

3. Missä ovat haltioiden puuttuvat sukupolvet? Esimerkiksi Elrond perusti perheen vasta "viidentuhannen villityksessä".

4. Mitä Angbandissa syötiin parisatavuotisen piirityksen aikana? Entä miten elivät kääpiöt ja örkit vuorillaan?

5. Miksi örkeistä ei kuultu mitään tuhansiin vuosiin Toisen ja Kolmannen ajan alkupuolten rauhankausina, jos ne kerran pystyivät myös itsenäiseen toimintaan ja lisääntyivät "niinkuin Iluvatarin lapset" (vieläpä nopeammin kuin mikään muu puhuva kansa ihmisiä lukuunottamatta)?

6. Miksi Klonkku ei kuollut tai vanhentunut Sormuksen menetettyään?
 
Piti oikein käydä asioikseen etsimässä Rapidin Vihreästä Lohikäärmeestä (josta voisi muuten kopioida aiheita ja alustuksia enemmässäkin määrin tänne) Ithan aloittama ketju Tolkienin ajatusvirheistä, kun tämä aihe pinnalle pulpahti. Sieltä löysin seuraavanlaisia omituisuuksia, jotka tosin ovat ehkä hieman vähemmän epäloogisia, lähinnä yksityiskohtia vain.

Ereinion 5.2.2003 (härreeru sanoi:
-TSH, Viidennen kirjan luku "Harmaa komppania": Aragornin ja kumpp. saapuessa Kuolleiden Kulkutien ovelle Tolkien kirjoittaa Komppania pysähtyi eikä ollut sitä sydäntä joka ei olisi horjunut, ellei ehkä Legolasin sydän, sillä hän oli haltia, eivätkä haltiat kammoa ihmisten haamuja. Mukana komppaniassa ovat kuitenkin myös Elladan ja Elrohir, haltioita hekin. Onko Tolkien unohtanut tämän seikan, ovatko Elrondin pojat pelkureita vai vaikuttaako heidän puolhaltiataustansa?

-Tämän olen löytänyt joltain Tolkien sarcasm -sivulta: Aragorn sanoo "Boromirin lähdössä", että Sauron " ei käytä oikeaa nimeään eikä salli kenenkään lausuvan sitä ääneen", mutta niin vaan Barad-dûrin komentaja ilmoittaa (V 9, "Musta portti aukeaa") olevansa "Sauronin suu". Melkoista kapinointia, eikö?

Tuosta jälkimmäisestä tuli mieleen samalta sivulta löytmäni huomautus siitä, miksi Frodon pitäessä Sormusta ketjussa ketju ei muuttunut näkymättömäksi. Ilmeisestikin siksi, että se oli elotonta materiaali, mutta jos Sormus muutti näkymättömäksi vain hengenlahjoiltaan heikommat ihmiset, ei esim. maioja, niin eikö sen olisi pitänyt tällä logiikalla sitä paremmin toimia metalliketjuun? Ja miksi Frodon sormi ilmestyi näkyviin, Klonkun purtua sen irti, elävää matskuahan se kuitenkin oli.
Sormuksen näkymättömäksi tekevästä vaikutuksesta voisi pohdiskella enemmänkin, miten olisi esimerkiksi mahtanut tapahtua, jos sen olisi laittanut jonkin eläimen tassuun. (Miettii vaihtoehtohistoriaa, jossa kuningatar Beruthiel karkoitetaankin etelän sijasta pohjoiseen ylös Anduinia, löytää Sormuksen ja päättää kostaa maailmalle pujottaen sen lemmikkikissansa käpälään :D ) Tai pitikö Sormus välttämättä laittaa sormeen, olisiko isompikokoinen peikko voinut tyrkätä sen vaikkapa hampaaseensa (tosin Sormus taisi voida vaihdella kokoaan). Ja mitä tapahtuu niille vaatteille, jotka Sormuksen kantajalla on päällään, jos hän riisuu ne? Missä vaiheessa ne muuttuvat näkyviksi? Jos kantaja taas alkaa pukea päälleen uusia vaatteita, niin katoavatko ne? Missä vaiheessa? Entä mikäli hahmo hyppää kunnon levyhaarniskan (vaikka niitä tuskin olikaan niihin aikoihin) sisään? Katoaako haarniska? Tai entä jos kantaja sieppaa pöydältä miekan, niin se ilmeisesti katoaa. Samoin tapahtunee siinä tapauksessa, että hän katkaisee puusta oksankarahkan. Mutta entäpä jos kantaja tarrautuu oksaan, ja alkaa vetää siinä leukaa? :grin: Koko puu tuskin katoaa, mutta mitä tapahtuu oksan katketessa? Katoaako oksa - ja jos ei, niin miksi se sitten katoaisi kun sen katkaisee lyömäaseeksi? Tällaisia me kovasti mietitään. :urg:

Káin Sandmouth 19.9.2003 sanoi:
Seuraava kohta on ihmetyttäny minua Húrinin vangitsemisessa Angbandiin.

"Ja hän [Morgoth] vei Húrinin takaisin Angbandiin ja pani hänet istumaan kiviselle tuolille korkealle Thangorodrimille josta hän näki kaukaa Hithlumin maan lännessä ja Beleriandin maat etelässä. Sinne hänet sitoi Morgothin voima ja Morgoth seisoi hänen vierellään ja kirosi hänet vielä ja pani voimansa hänen päälleen niin että hän ei voinut liikkua siitä paikasta eikä kuolla ennen kuin Morgoth hänet päästäisi." (KTK, Narn i Hîn Húrin, s.94)

Ristiriitaista on "kuolemattomuuden antaminen". Eihän siellä istuminen ollut oikeata elämää, mutta silti tekstinpätkä antaa käsittää, että Morgoth teki Húrinista kuolemattoman siihen asti kun Morgoth hänet päästää. Mielestäni Silmassa sanottiin, että vain Eru itse voi ottaa kuolemattomuuden [pitäisi varmaankin olla kuoleman, latojan huomautus] lahjan pois ihmisiltä.
Tällaista pohdittavaksi. Kunnon spekulointia onkin täällä ollut turhan vähän, pitää ottaa nuo Makarin kysymykset syyniin keskivvikon tentin jälkeen. :)
 
Pariin kohtaan aprikointeja

Ereinion sanoi:
silti tekstinpätkä antaa käsittää, että Morgoth teki Húrinista kuolemattoman siihen asti kun Morgoth hänet päästää. Mielestäni Silmassa sanottiin, että vain Eru itse voi ottaa kuolemattomuuden [pitäisi varmaankin olla kuoleman, latojan huomautus] lahjan pois ihmisiltä.

Vaan pystyihän M:n oppipoika Sauronkin pidentämään vähäisempien olentojen elämää sormustensa avulla. Epäilemättä Melkorille se oli helpompaa hänen suurempien voimiensa ansiosta.

Makar sanoi:
4. Mitä Angbandissa syötiin parisatavuotisen piirityksen aikana?

Tuota, tähän kysymyksen vastausta en oikeastaan haluaisi koskaan kuulla. Voisi mennä ruokahalu ikipäiviksi.


Vielä uusi kysymys: millaisia olympiamelojia Sam ja Frodo oikein olivat? Minulla on sellainen kuva, että he soutivat vaarallisen läheltä Raurosin putousta eikä virta silti vienyt.
 
Sauronin nimen käyttämisestä: kyllähän myös Glóin Rivendellin neuvonpidossa kertoi että Ereboriin tullut Mordorin lähettiläs oli käyttänyt Sauronin nimeä.

Glóin kertoi lähettilään sanoneen muun muassa näin:
Hänen korkeutensa Sauron Suuri, näin hän sanoi, toivoi meidän ystävyyttämme..."Vain pienenä merkkinä ystävyydestänne Sauron pyytää", hän sanoi, "etsikää tämä varas", tätä sanaa hän käytti, "ja ottakaa häneltä hyvällä tai pahalla pikku sormus..."

Aragorn oli viisas mies, mutta ei tiennyt kaikkea. Täytyy muistaa, että Aragornin lausumista on vastuussa Aragorn, ei Tolkien. Monet TSH:n henkilöt esittävät jossain kohdassa virheellisiä väitteitä. Vain TSH:n Esipuhe ja Prologi ovat tarinan sisäisen logiikan mukaan Tolkienin allekirjoittamia. Muu on kopioitu Minas Tirithin "Thainin kirjasta", jonka lähteenä oli Länsikairan "Punainen kirja" jne.

"Boromirin lähtö"-kohdassa Legolas sanoi myös, että "Sauron ei käytä haltiariimuja". Tämä on kiinnostavaa, koska haltioiden kaunokirjoituskirjaimet (tengwar) Sauronille kuitenkin kelpasivat, ja riimuihin itse asiassa kääpiöt olivat mieltyneempiä kuin haltiat. Sitä paitsi TSH:n liitteessä E II sanotaan, että jopa örkit "oppivat tuntemaan" riimujen (cirth) vanhemman ja yksinkertaisemman muodon, kun riimujen käyttö levisi Toisella ajalla itään.
 
Makarin kysymyksiin pohdintoja:

1. Teoria: Númenorin loppuaikoina haltiat eivät tunnetusti olleet kovin runsaassa suosiossa. Heillä tunnetusti oli tummat hiukset. Voisiko siis olla niin, että tummatukkaisen puolison valitseminen ei ollut kovin chic pääkaupunkiseudun piireissä, kun taas Uskolliset huolivat kiusallaankin sukuunsa lähinnä sellaisia ihmisiä, joissa haltiaveri virtasi vahvana ja jotka tämän takia omasivat tumman tukan (haltioilta saadut perintötekijät saattaisivat aiheuttaa kaikenlaista hauskaa toimintaa geeneissä, esim. niin, että "haltiageeni" hiustenvärissä on aina se, joka periytyy - samoin voisi olla parran kanssa [offtopic]miten sen dúnedainin parran kanssa nyt olikaan - oliko sitä vai ei?[/offtopic] [offtopic] tälle [offtopic] - komennolle pitäisi kyllä saada jonkunlainen oma toimintonsa kirjoituksiin - vähän samaan tapaan kuin spoiler - näkisi heti mikä viestissä on offtopicia ja mikä ei ;) [/offtopic]
Whatever, kaikkien númenorilaistenhan ei tarvinnut olla tummatukkaisia, ainoastaan niiden, jotka pakoon pääsivät, ja heitähän oli loppujen lopuksi "vain" yhdeksän laivallista, joten on mahdollista, vaikkei todennäköistä, että heistä valtaosa oli tummatukkia (pari vaaleatukkaista joukossa ei haittaisi mitään, sillä pienellä tuurilla geenit katoaisivat sotkemasta asiaa parin sukupolven sisällä)

Toinen tähän liittyvä kysymys: mistä on peräisin mustat hiukset-harmaat silmät-ideaali, joka Tolkienin lisäksi löytyy esim. Edgar Rice Burroughsilta
Olisiko vaikkapa niin, että mustat hiukset vaikkapa ruskeilla silmillä viittaisi liikaa etelämaihin ja vaalea tukka niihin pahoihin raakalaisgermaanihunneihin jotka tappelivat vastaan Suuressa Sodassa? Mitä ylvään näköistä jää kunnon anglosaksille jäljelle?

2. Totta, tuhannessa vuodessa pitäisi minkä tahansa muinaisuudessa autioksi hakatun nummen alkaa taas metsittymään. Ehkä kyse oli Noitakuninkaan haltiolle tekemästä jäynästä? En minä tiedä.

3. Jos porukka ylemmissä luokissa vain oli niin nirsoa ettei aiemmin kukaan napannut - eikös muuten Lúthienkin ollut aika iäkäs Berenin kohdatessaan?

4. Tik antoikin tähän aika tyhjentävän vastauksen.

5. Toisella Ajalla niillä on saattanut olla tekemistä jossakin muualla kuin Lännen suunnassa, ehkä vasta Sauron kutsui ne alueelle (nämä örkithän saattavat olla vallan eri sukua kuin Ensiajalla Beleriandissa riehuneet, vaikkapa jonkin Morgothin itään lähettämän vartio-osaston mieh- ei kun siis örkkejä. Kolmatta Aikaa en osaa selittää.

6. Ilmeisestikin Sormuksella oli jonkinlaista "takaapäin ulottuvaa voimaa", joka piti Klonkkua voimissaan. Veikkaan, ettei nazgûleitakaan olisi saanut listittyä vaikka niiltä olisi Sormukset vietykin (vai olivatko ne edes niillä, vaiko sittenkin Sauronilla - tätäkin on joskus taidettu pohtia)
Edelliseen viitaten - miksi Sauron halusi saada kääpiöiden Sormukset takaisin jos hän kerran oli ne heille lahjoittanut. Huomasiko vasta jälkikäteen että käppänät eivät hänen tahtoonsa alistuneet. Jos näin, niin mahtaa muutama Sormuksen tuhonnut lohikäärme kokenut varsin raivoisaa vihaa S:n taholta kun tämä on saanut tietää mitä niille on tapahtunut...

Vain TSH:n Esipuhe ja Prologi ovat tarinan sisäisen logiikan mukaan Tolkienin allekirjoittamia. Muu on kopioitu Minas Tirithin "Thainin kirjasta", jonka lähteenä oli Länsikairan "Punainen kirja" jne.
Tosi on, mutta koko hommastahan menee hupi, mikäli alamme kyseenalaistamaan TSH:n ja Silman "ikuisia totuuksia" :D. Kyllä nyt näin tärkeässä asiassa on otettava asiat niin kuin ne on kirjoitettu kunnon fundamentalistityyliin ja keksittävä niille selityksiä - vaikka Punainen Kirja onkin Bilbon ja Frodon käsialaa, niin kyllä heillä täytyy olla inspiraatio jostain korkeammalta - joko Erulta tai sitten Tolkienilta ;)
 
Kysymys 1

"Enimmäkseen oli heillä keltaiset hiukset ja siniset silmät; mutta ei Túrinilla jonka äiti oli Morwen Bëorin huoneesta. Sen huoneen ihmisillä oli tumma tai ruskea tukka ja harmaat silmät" (Silm. 184).

Ainakin Elrosin esivanhemmissa oli runsaasti Bëorin kansan jäseniä puhumattakaan noldorista ja maiarista (mahtoiko Melian olla tummatukkainen?), joten hallitsijasuku ainakin oli ymmärrettävästi tummatukkaista ja harmaasilmäistä sakkia. Niin ollen myös Andúinën ruhtinaat. Ja olihan Númenorissa Hadorin kansan jälkeläisten lisäksi myös jonkin verran Bëorin kansaa (kuten esim. Erendisin isä). Vaikka tosiaan, kuten Makarin viestistä käy ilmi, hadorilaisia oli enemmän.

(korj.)
 
Re: Kysymys 1

Tik sanoi:
Ja olihan Númenorissa Hadorin kansan jälkeläisten lisäksi paljon Bëorin kansaa (kuten esim. Erendisin isä). Kumpiako lie ollut loppujen lopuksi enemmän?

Viitteessä "Athrabeth Finrod ah Andreth" -keskusteluun Tolkien toteaa että numenorilaiset polveutuivat pääasiassa Marachin kansasta [joka siis useammin tunnetaan Hadorin kansana]:
" the Númenóreans were mainly derived from the People of Marach".
(HoME X, HarperCollins 2002, sivu 360.)

Tätä tukee essee "Of Dwarves and Men", missä Tolkien toteaa että Númenoren kieli, adûnaic, kehittyi etupäässä "Hadorin kansan" kielestä.
"their native language remained the Adûnaic, the Mannish tongue of the Folk of Hador (except in some districts of the west of the Isle were the rustic folk used a Bëorian dialect).
(HoME XII, HarperCollins 2002, sivut 329-330.)

Samassa esseessä Tolkien esittää arviot edainin Kolmen kansan suuruudesta näiden saapuessa Beleriandiin. Bëorin kansa "ei enempää kuin 2000 täysikasvuista miestä", "Hadorin kansa" n. 6000 täysikasvuista miestä (kolme joukkoa joista jokainen yhtä suuri kuin koko Bëorin kansa) ja "kolmas kansa" [haladin] todennäköisesti enemmän kuin 2000, mutta näistä suuri osa palasi itään, ja Númenoreen asti selvisi ilmeisesti haladinia vain kourallinen.
(HoME XII, s.307.)

Samassa kappaleessa Tolkien toteaa, että Hadorin kansan keskuudessa oli myös jonkin verran [ "not a few" ] tummatukkaisia, ja Bëorin kansan keskuudessa vastaavasti vaaleahiuksisia ihmisiä. (HoME XII, s. 307-308.)

(Kiinnostavaa muuten on, että tässä myöhäisessä esseessä Bëorin kansa muistuttaa Christopher Tolkienin "Silmarillionissa" annetusta kuvauksesta poiketen fyysiseltä olemukseltaan vähemmän haltioita ja enemmän vaikkapa Kolmannen ajan beorninkeja. "Of Dwarves and Men" esseessä Hadorin kansa on olemukseltaan haltiamaisin Kolmesta kansasta (HoME XII, 326).

Ereinionin ideassa jonka mukaan tumma tukka olisi voinut olla muita númenorilaisia yleisempi Toisen ajan Uskollisilla (jotka sitten asettuivat Gondoriin ja Arnoriin), saattaisi olla perää. Viitteessä 43 edellämainittuun kappaleeseen todetaan, että Ensimmäisellä ajalla tumma tukka esiintyi Hadorin kansan keskuudessa useammin "in families that had more skill and interest in crafts and lore". (HoME XII, s.326). Suvut joilla oli tällaisia taipumuksia saattoivat myöhemmin kallistua "haltiamielisyyteen".
En kuitenkaan usko, että kyse olisi pienenpienen haltiaveren pisaran homeopaattisesta vaikutuksesta. Tuskin edes Elrosin jälkeläiset olisivat säilyneet kovin montaa sukupolvea tummatukkaisina tällaisen tekijän vaikutuksesta. Serkusavioliittoja ei Númenoressa ilmeisesti suosittu, ja nimenomaan Hadorin kansan päällikkösuvut näyttäisivät olleen edainin todellinen aristokratia, josta Elrosin jälkeläiset olisivat ensimmäisten sukupolvien aikana valinneet puolisonsa?

Väittäisin siis, että olisi johdonmukaista ajatella Toisen ajan númenorilaisten enemmistö vaaleatukkaisiksi, ja että Maanpaon valtakuntien dunedainin mahdollinen tummahiuksisuus saattaisi vaatia selityksekseen Númenoressa tapahtuneen "uskollisselektion" ohella myös aimo annoksen Keski-Maassa mukaan lorahtanutta mustainmaalais- tai haradilaisverta. (No, tämän tunnustamista "suurihmisten" rasistiset normit eivät tietenkään salli.) :wink:
Maanpaon valtakuntien asukkaista tietysti suurin osa oli muita kuin Yhdeksällä laivalla tulleita. Pelargir ja Tharbad olivat jo ennen Númenoren uppoamista perustettuja kaupunkeja.
 
Re: Kysymys 1

Tik sanoi:
[...] joten hallitsijasuku ainakin oli ymmärrettävästi tummatukkaista ja harmaasilmäistä sakkia. Niin ollen myös Andúinën ruhtinaat. Ja olihan Númenorissa Hadorin kansan jälkeläisten lisäksi paljon Bëorin kansaa (kuten esim. Erendisin isä). Kumpiako lie ollut loppujen lopuksi enemmän?
Kuten Makar jo totesi monine hyvine lainauksineen, enemmistö númenorilaisista oli melko epäilemättä syntyperältään "hadorilaisia".

Toisaalta ei Erenionin ajatus Uskollisuuden vaikutuksesta hiustenväriin välttämättä aivan perätön ole. Toteaahan Christopher KTK:ssa Aldarionin ja Erendisin alaviitteessä 19, että "Elsewhere, in a note on the languages of Númenor, it is said that the general use of Sindarin in the north-west of the Isle was due to the fact that those parts were largely settled by people of "Bëorian" descent"

Länsi-Númenorissa uskollisia oli eniten, ja maanpakolaisia johti Andúnien ruhtinaan poika. Melko luultavasti maanpakolaisten laivoissa oli suhteessa melkoisen suuri osuus väestä juuri noilta Númenorin haltiamielisimmiltä seuduilta, joilla myös Bëor-perimä oli yleisin.

Ja tietysti, kuten Makar sanoi jo, Keski-Maassa maanpakolaiset sekoittuivat mantereen alkuperäisasukkaisiin, jolloin tummatukkaisten määrä hyvin mahdollisesti lisääntyi entisestään.
 
Tom vs. Fangorn, Keski-Maan metusalemit

Tom Bombadil: "Vanhin, minä olen vanhin. Ystäväni, huomatkaa: Tom oli täällä ennen jokea ja ennen puita..." (Kaapuhemmo 125)

Gandalf: "Sillä Puuparta on Fangorn, vanhin enteistä ja heidän johtajansa, ja kun puhutte hänen kanssaan, saatte kuulla vanhimman kaikista elävistä olennoista puhuvan." (Kaapuhemmo 490)

1. Onko Gandalf väärässä?
2. Kertooko näennäinen ristiriita vain Tomin ja Puuparran olemuksen erilaisuudesta? Oletus: Tom kuuluu ainuriin joka oli olemassa ennen Puupartaa, joka luotiin vasta Soitossa?
3. Toisaalta onhan Gandalfkin tietyssä mielessä vanhempi kuin kukaan Keski-Maan asukkaista, sillä hän oli mukana laulamassa Suurta Soittoa (ristiriita siinäkin). Vai jättääkö hän tämän asian huomiotta - eihän hänen lihallinen olemuksensa toisaalta ole niin hirmu iäkäs.
4. Mutta eikö erään teorian mukaan myös enttikansa (siis alkuentit, joista jäljellä oli kolme F:ää) ole puihin kaukaa kutsuttuja henkiä? Oletus: Puuparran ikä lasketaan tässä siitä hetkestä kun hänen henkensä asettui Fangorn-puuhun (jos se nyt niin meni). Mutta entä Tomin tomumaja?
 
Re: Tom vs. Fangorn, Keski-Maan metusalemit

Tik sanoi:
Tom Bombadil: "Vanhin, minä olen vanhin. Ystäväni, huomatkaa: Tom oli täällä ennen jokea ja ennen puita..." (Kaapuhemmo 125)

.....

1. Onko Gandalf väärässä?

.....

4. Mutta eikö erään teorian mukaan myös enttikansa (siis alkuentit, joista jäljellä oli kolme F:ää) ole puihin kaukaa kutsuttuja henkiä? Oletus: Puuparran ikä lasketaan tässä siitä hetkestä kun hänen henkensä asettui Fangorn-puuhun (jos se nyt niin meni). Mutta entä Tomin tomumaja?

5. Gandalf ei ollut niin turhan tarkka puheissaan.
 
Nähdäkseni Puuparta on näistä kolmesta henkenä nuorin, sillä hänet loi Yavanna vasta Valinorin aikoihin, kun taas Gandalf oli mukana jo ennen Ardan luomista ja Tomkin oli Ardassa jo ennen 'vesitippaa' ja 'tammenterhoa', eli toisin sanoen ennen Ardan luomistyön valmistumista. Tämän näkemyksen mukaan hän voisi hyvinkin olla yhtä vanha kuin Gandalf. Saattaa olla, että Gandalf siis viittaa 'elollisilla olennoilla' nimen omaan Ardan elollisiin olentoihin; hän ei laske mukaan ainuria eli ennen Ardaa olemassaolleita olentoja. Öh, vaikeaselkoista? Tarkoitan, että Puuparta olisi vanhin Ardassa luotu olento.
 
Re: Tom vs. Fangorn, Keski-Maan metusalemit

Tik sanoi:
Tom Bombadil: "Vanhin, minä olen vanhin. Ystäväni, huomatkaa: Tom oli täällä ennen jokea ja ennen puita..." (Kaapuhemmo 125)

Gandalf: "Sillä Puuparta on Fangorn, vanhin enteistä ja heidän johtajansa, ja kun puhutte hänen kanssaan, saatte kuulla vanhimman kaikista elävistä olennoista puhuvan." (Kaapuhemmo 490)

1. Onko Gandalf väärässä?
2. Kertooko näennäinen ristiriita vain Tomin ja Puuparran olemuksen erilaisuudesta? Oletus: Tom kuuluu ainuriin joka oli olemassa ennen Puupartaa, joka luotiin vasta Soitossa?
3. Toisaalta onhan Gandalfkin tietyssä mielessä vanhempi kuin kukaan Keski-Maan asukkaista, sillä hän oli mukana laulamassa Suurta Soittoa (ristiriita siinäkin). Vai jättääkö hän tämän asian huomiotta - eihän hänen lihallinen olemuksensa toisaalta ole niin hirmu iäkäs.
4. Mutta eikö erään teorian mukaan myös enttikansa (siis alkuentit, joista jäljellä oli kolme F:ää) ole puihin kaukaa kutsuttuja henkiä? Oletus: Puuparran ikä lasketaan tässä siitä hetkestä kun hänen henkensä asettui Fangorn-puuhun (jos se nyt niin meni). Mutta entä Tomin tomumaja?

Eikös Gandalf sanonu ton Theodenille? Jos se olis sanonu että "saatte kuulla toiseksi vanhimman elävistä olennoista puhuvan" niin siitä olisi syntynyt kauhea kysely että kuka on vanhin, voiko joku olla vanhempi jne... Ehkäpä Gandalf jätti tarkoituksella mainitsematta Bombadilin, koska Theoden ei ollut koskaan kuullutkaan tästä.
 
Muuten kyllä olisin samaa mieltä (G. ei varmasti halunnut juuttua Théodenin kanssa oppineeseen keskusteluun aiheesta "kuka on vanhin elävä olento" juuri tuolla hetkellä, kun heillä oli muutakin tähdellistä tekemistä ja vain rajallisesti aikaa) mutta silti kuvittelisin, että Gandalf varoi tarkasti puhumasta muunneltua totuutta missään tilanteessa - vaikka olisi kyseessä triviaali seikka ja kiinnijäämisen mahdollisuus häviävän pieni - sillä hänen asemansa totuuden puolustajana Valheiden Herrojen (ison ja pienen) vastaisessa sodassa oli sellainen, että vastustajat olisivat saattaneet käyttää sitä aseena häntä vastaan. Kuvitelkaapa Kärmekieltä puhumassa vakaumuksen syvällä rintaäänellä:

"Herrani Théoden, miksi uskoisitte tätä temppujentekijää, mehän tiedämme miten hän tekee puheissaan tiet suoriksi siellä, missä niiden mutkaisuus häiritsee häntä, mutta voiko mutkaisen tien suoristaa tarttumalla siihen risteyksessä ja kiskomalla lujasti? Ehkä hän suoristaa nytkin tietä edessänne, vaikka teidän olisi varustauduttava pidemmälle matkalle. Ehkä hän on - valehtelija!"

Gandalf: "Äh tuota, se oli vain pieni lipsahdus silloin, Bombadil ja Fangorn, niin no, ehkä minä muistin kiireissäni väärin, vaikka kyllähän minä tiesin sen tavallaan, tai siis... No hyvä on, tehkää mitä lystäätte, minä palaan takaisin Länteen. Ei tästä näytä tulevan muuta kuin harmia ja hankaluuksia..."

Siis: Onko Gandalfín koskaan kuultu laskevan luikuria, edes vähän?
 
Tik sanoi:
Siis: Onko Gandalfín koskaan kuultu laskevan luikuria, edes vähän?

Ehkä on, mutta siitä ei vaan ole kerrottu meille mitään. :wink: Ehkä Gandalf mainitsi huomaamattaan Puuparan vanhimmaksi olennoksi eikä viitsinyt/voinut ruveta sitä enää myöhemmin korjaamaan. Inhimillinen olento se Gandalfkin on. Sattuu niitä virheitä sillekkin.
 
Makar sanoi:
5. Miksi örkeistä ei kuultu mitään tuhansiin vuosiin Toisen ja Kolmannen ajan alkupuolten rauhankausina, jos ne kerran pystyivät myös itsenäiseen toimintaan ja lisääntyivät "niinkuin Iluvatarin lapset" (vieläpä nopeammin kuin mikään muu puhuva kansa ihmisiä lukuunottamatta)?
Kaipa ne keräilivät voimiaan. Ristiriitaa lisää se, että jos ihmiset lisääntyivät örkkejäkin nopeammin, niin miten ihmeessä örkit sitten aina vaikuttivat niin pirun ylivoimaisilta, varsinkin Lännen ihmisiin nähden? Tähän voivat toki vaikuttaa Lännen väen korkeammat siveyskäsitykset örkkeihin ja Idän ihmisten rosvosakkiin verrattuna. Ja olivatko örkit sitten pitkäikäisempiä tai jopa kuolemattomia, olivathan ne alunperin haltioita?

6. Miksi Klonkku ei kuollut tai vanhentunut Sormuksen menetettyään?
Jospa Sormuksen pahaa energiaa oli latautunut siihen kuin kondensaattoriin? Joka tapauksessa Klonkku oli ollut Sormuksen orjana niin kauan, että niiden kohtalot olivat kietoutuneet yhteen; niiden välille oli kehittynyt niin vahva side, että kaukaakin Sormus pystyi vaikuttamaan Klonkkuun.
 
Ereinion sanoi:
Ja mitä tapahtuu niille vaatteille, jotka Sormuksen kantajalla on päällään, jos hän riisuu ne? Missä vaiheessa ne muuttuvat näkyviksi? Jos kantaja taas alkaa pukea päälleen uusia vaatteita, niin katoavatko ne? Missä vaiheessa? Entä mikäli hahmo hyppää kunnon levyhaarniskan (vaikka niitä tuskin olikaan niihin aikoihin) sisään? Katoaako haarniska? Tai entä jos kantaja sieppaa pöydältä miekan, niin se ilmeisesti katoaa. Samoin tapahtunee siinä tapauksessa, että hän katkaisee puusta oksankarahkan. Mutta entäpä jos kantaja tarrautuu oksaan, ja alkaa vetää siinä leukaa? :grin: Koko puu tuskin katoaa, mutta mitä tapahtuu oksan katketessa? Katoaako oksa - ja jos ei, niin miksi se sitten katoaisi kun sen katkaisee lyömäaseeksi?

Näitä on tullut joskus pohdittua. Tuosta miekkajutusta jäi vaivaamaan yksi muistikuva ja piti se sitten kirjasta etsiä. Kahden tornin viimeisessä luvussa sanotaan tai siis Sam ajattelee seuraavaa: "...TheyŽll (siis örkit) see the flame of the sword, as soon as I draw it..." Ja tässä kohtaa Samvaisilla oli Sormus sormessa, ja luulisin ettei hänellä ollut aikomusta sitä pois ottaa jos olisi örkkien kimppuun hyökännyt.
Joten kuvittelisin että tavarat joihin Sormuksen kantaja tarttuu jäisivät vain lähinnä ilmaan "leijumaan". Vaatteet taas ovat vähän monimutkaisempi juttu, miksi ne sitten yleensä katoavat? Jotenkin minun logiikkani sanoo että vain henkilö häviäisi ja vaatteet jäisivät sillä lailla typerästi ilmaan roikkumaan näennäisen tyhjinä... Mutta ehkä Tolkien on vain halunnut näkymättömäksi tekevän Sormuksen eikä pohtinut sitä sen enempää, tai jos on, päätynyt siihen että liian monimutkaista, anti olla. Kuka tietää. Mutta olisihan se huvittavaa kun kävelet Sormus sormessa ja koko maa katoaa..
 
Aika nuori isä...

Trilogian liitteissä osui silmiini kyseinen pätkä Rohanin kuninkaista:
"Kun Léod rohkeni nousta sen selkään,kantoi se hänet kauas ja heitti lopulta maahan ja Léodin pää sattui kiveen ja hän sai surmansa.Hän oli silloin vasta kahdenviidettä ikäinen ja hänen poikansa oli kuusitoistavuotias nuorukainen."
Tehdäänpä sitten pieni laskutoimitus: 25-16=9
Eli Léodin olisi pitänyt olla 9 vuotias kun Eorl syntyi.Vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin? Aika nuori isukki vaan ollu... :)
 
Ei sentään ollut lapsi-isä tämä Léod. "Kahdenviidettä ikäinen" tarkoittaa samaa kuin 42-vuotias; hieman vanhahtava tapa ilmoittaa ikä johtunee siitä, että alkutekstissä, Appendix A, Léodin ikävuodet kerrotaan näin: He was then only two and forty years old).
 
Minulla herää kysymys,miksei sitten kyseistä kohtaa olla suomennettu niin ,että "hän oli silloin vasta neljänkahden(yms) ikänen" . Mutta mitäs sille voi jos se on vanhahtava tapa. Pitää varmaan kirjoittaa johonkin sivun reunaan kyseiselle kohdalle "42" :)
 
Alph sanoi:
Minulla herää kysymys,miksei sitten kyseistä kohtaa olla suomennettu niin ,että "hän oli silloin vasta neljänkahden(yms) ikänen" . Mutta mitäs sille voi jos se on vanhahtava tapa. Pitää varmaan kirjoittaa johonkin sivun reunaan kyseiselle kohdalle "42" :)

Kyseessä on vanhoillinen ilmaus, joka sopii suomennoksen kielelliseen tyyliin ja asioiden ilmaisuun. Tästähän tuo seikka lähinnä johtunee...
 
Ylös