Tolkienin taide

Hm, Makarin löytämissä kuvissa tosiaan on niin... Tosin siinä on se "nuolen tuki" -juttu, mitä samoojilla ei näyttänyt olevan, ehkä se sitten vaikuttaa.
Tai sitten Howe tosiaankin tietää jousiammunnasta enemmän kuin me ja kuva on ihan oikein. :D

Itse olen ampunut jousella (sellaisella modernilla) pari, kolme kertaa monta vuotta sitten, ja nyt kun asiaa oikein muistelen tarkemmin, niin itse asiassa nuoli tosiaan meni kaarta pitävän käden päältä! Aivan, nuoli ei ollut aivan symmetrinen ja oli tarkkaa kuinka päin sen pisti siihen, että alapuolelle jäi isompi "kolo" sulkien väliin. Olin siis pahasti pielessä tuolla aikaisemmin, pahoittelen. (Mutta silti se näyttää kuvassa jotenkin omituiselta...)
 
Hmm... täytyy myöntää, että ymmärtämykseni jousiammunnasta on olematonta, mutta minun logiikkani mukaan ammunta-asento on Howen samoojilla ihan normaali. Ainakin sellaisilla itse väsätyillä jousipyssyillä juuri noin on helpointa ampua. Nuoli on jokatapauksessa tuettava jousta pitelevää kämmentä vasten, ja oikealle puolelle kaarta painotus on kyllä varmasti hankalaa?
Mutta leikkipyssyissä on toki aivan eri voimat kuin aidoissa, enkä tehokkaammilla jousilla ole juuri ampunut - jos niitä koskevat vähän eri säännöt?
 
Tässä keskustelussa voinee parhaiten mainita linkistä, jonka takana on uskollisesti uurastavien ystäviemme Wayne G. Hammondin & Christina Scullin kokoama ja päivittämä luettelo J. R. R. Tolkienin julkaistusta taiteesta. Jos ketä sattuu kiinnostamaan:

Published Art by J. R. R. Tolkien from The J. R. R. Tolkien Companion & Guide. Revised July 2018.

Luettelon päivittäminen tuli siis ajankohtaiseksi Wayne & Christinalle sen jälkeen, kun ilmestyivät C. McIlwainen Tolkien: The Maker of Middle-earth ja Tolkien: Treasures, joissa on uutta aineistoa, kuten H & S blogissaan toteavat (11.7.2018).
 
Ylös