Tom Bombadilistä

TAAS me täällä pähkäilemme sitä mikä Tom oikeastaan oli, vaikka topikin aloittaja sitä tuskin halusi. :)

Hmm...Vihreässä Lohikäärmeessä oli myös tätä samaa keskustelua Bombadilista (myös siellä olin ainoa, joka uskoi Tomin todellakin olevan Eru) ja siellä silmääni pisti yksi Ereinionin viesti, jossa sanottiin:

Koko Bombadil-jutun ongelmahan on se, että Tolkien ei itsekään alunperin tiennyt, kuka Tomppa oli. Hänhän oli Tolkienin lapsilleen kehittämä satuhahmo, joka hyppäsi mukaan TSH:n silloin, kun tarina oli vielä alkuvaiheessa. (Tolkienin sanoin "minulla ei ollut aavistustakaan siitä kuka Konkari oli ja mitä Gandalfille oli tapahtunut" (Puun ja lehden esipuheesta, muistinvarainen lainaus)). Tällöin TSH:n maailma ei vielä ollut monelta osaltaan Silman kaltainen. Tomppa oli kuitenkin sellainen osa tarinaa, jota ei poiskaan sopinut jättää, joten Tolkien joutui jättämään hänet kirjaan, vaikkei välttämättä tiennytkään, mikä hän oli.

Itse käsitin tästä viestistä ainakin sen, että Tomin olemus jää suurelta osin Tarun lukijan oman mielikuvituksen varaan.
Itse en paljonkaan jaksa kohkaamista tämänlaisista Tarun yksityiskohdista, sillä Taru on todellakin vain FANTASIAA!

Minusta itsestäni tuntuu kaikkein luontevimmalta omassa päässäni syntynyt mielikuva, että Tom olisi todellakin hänen kunnioitettu korkeutensa Eru.
Vanhassa Metsässä, pienessä mökissään, hän seuraa Keski-Maan tapahtumia, kuitenkaan puuttumatta niihin sillä hänhän antoi Keski-Maan valarin käsiin.

Ja kun kerta joku kumminkin alkaa höpöttää siitä Kultamarjasta ja siitä ettei hänen olemassaolonsa Erun rinnalla ei ole järkevää, niin minä vähät välitän siitä, sillä minulla on omat käsitykseni myös hänestä.

Miksi me otamme Tarun aina niin vakavasti?
Tom on mielestäni Eru. Sillä siisti. :lol:
 
Ainoa vaan, että Melkor kuuluu itse Valariin ja oli itse asiassa heistä mahtavin.

Ainoa vaan, että Melkoria ei enää luettu Valariin, kun hänestä tuli paha. Mahtavuudesta voi olla montaa mieltä, hän omasi osan kaikkien muitten Valarin kyvyistä, mutta aikaa myöten hän oli kyllä menettänyt paljon mahdistaan.
jep, offtopikkia...

Itsekään en viitsi lähteä miettimään liian tarkkaan Tolkienin maailman asioita, pelkkää fantasiaahan se on vain. Jokainen ottakoon omat johtopäätöksensä.
 
Minä itse ajattelin Tompan Valarin, Maiojen, Istarin ja Enttien välimuodoksi. En usko hänen olevan Eru, miksi hän siellä mökissä piileksisi? Ja jos minä itse olisin Eru, totta hän häätäisi sauroninn ja kaiken pahan pois. Paitsi siinä tapauksessa, ettei tahdo sekaantua ollenkaan muihin juttuihin kun metsänsä tapahtumiin. Ja jos Gandalf sanoi, ettäTompan voimat loppuvat maittensa ulkopuolella, ei hän Eru voi olla. Totta silloin hänellä olisi voimia aitansa tuolla puolen?
Maiar olisi aika hyvä. Yvannan apulainen. Jep.
Istar, häntä ei ainakaan siinä Istarin listassa mainittu, mutta mikä ettei. Olihan hänellä tavallaan samankaltaisia voimia kuten Istarilla, paitsi paljon mahtavampia.
Entti. Tuli kyllä ensimmaisenä mieleen. Ehkä hän on jokin epämuodostunut Entti. Tai, epämuodostunut ja epämuodostunut. Saanut ihmisen muodon.
Luulen häne syntyneen siinä Suuressa Laulussa. Tai sitten hän todellakin oli Eru.
Ja sitten mikä ihme Kultamarja sitten oli? Joen tytär, mutta siis? Oliko hän Maia vai jokin muu? Ihminen? Ei, en usko. Jälleen tälläinen Maia, Valar, Istar, ja Entti sekoitus, tai vastaavaa, vai?
 
Tom voisi tavallaan olla Eru. Eru ei halunnut suoraan vaikuttaa Keski-Maan tapahtumiin, vaikka kaikki lopulta kääntyikin hänen tahtonsa mukaiseksi. Tom ei voinut tai halunnut vaikuttaa Metsän ulkouolisiin tapahtumiin, ja tämä hänellä on yhteistä Erun kanssa. Minä itse en usko Tomin olleen Eru, sillä se olisi hänelle liian suurta.

Maiaksi Tom on mielestäni liian erilainen, mutta millä tavalla, sitä en tiedä. Hänellä on joitain kykyjä, jotka ylittävät maiarin kyvyt, mutta tavallaan hän taas on maanläheisempi.

Istarin kaikki velhot on luullakseni mainittu, ja Istarin jäseneksi sanominen leimaisi Tomin myös maiaksi. Sitäpaitsi Istar tulivat Keski-Maahan vasta Kolmannella Ajalla, ja olivat tietääkseni kuolleita/voimiensa menettäneitä/lähtivät pois sieltä Kolmannen Ajan loputtua. Tom puolestaan oli ollut Keski-Maassa lukemattomia vuosia tuota Aikaa ennen. Omasta puolestani uskon Tomin myös jääneen Keski-Maahan vielä Kolmannen Ajankin jälkeen.

Enttejä ja Tomia vertailin tavallaan jo viime viestissäni.

Minä en tiedä, kuka Tom oli. Ajattelen, että hän syntyi Suuren Soiton "sivutuotteena", sillä jos Melkor loi sen aikana maailmaan pahaa ja ristiriitaisuutta, saattoi joku muu Ainurista luoda Bombadillon. Jos nyt ruvetaan oikein syvällisiksi, sanoisin, että Tom oli yhtä kuin Keski-Maa, hengen ja ruumiin muodossa. Hänen luomisensa oli sattumaa, mutta ei kuitenkaan sattumaa. Mutta miten Tomin kävi Aikojen saatossa? Mikä tarkoitus hänellä oli? Mikäli pysytään "Tom on Eru" -linjalla, sanoisin hänen Keski-Maan käydessä ahtaaksi menneen Halavaukon sisään :D Se voisi olla hänen tapaistaan.

Eikö Kultamarja ollut jonkinlainen maia, kenties Yavannan tai Ulmon palvelija?
 
Pikku Hobitti sanoi:
TAAS me täällä pähkäilemme sitä mikä Tom oikeastaan oli, vaikka topikin aloittaja sitä tuskin halusi. :)

Päinvastoin. On hienoa, että Bombadillo aiheuttaa keskustelua näinkin paljon. :)

Mutta sanompa oman mielipiteeni jälleen kerran. Mielestäni Tom ei ole Eru, vaan hän todellakin voisi olla Suuren Laulun sattuma tai muodostuma. Tom oli erittäin viisas, voimallinen, mutta kuitenkin niin mielettömän huoleton. Olisiko Tom kenties tiennyt ajasta Kolmannen ajan jälkeen.

Ja Kultamarja oli todella maia. En nyt muista kenenkä apulainen se oli, mutta Yavanna kuulostaisi aika hyvältä.
 
Minun muistaakseni(Huom!tiedoitus minun muistiini
ei ole luottamista! :oops:)TSH:ssa Tom itse sanoi,
että hän oli tullut Keski-Maahan ennen ihmisiä ja puita
ja muita.
Muistakaa tuo oli vain minun muistikuvani.
 
Muistini muistaa saman. Valar ja Maiar tulivat Ardaan, mutta se oli vain karu pläntti, ja heidän täytyi muovata sitä ja istuttaa sinne kaikki kasvit ja luoda eläimet...
 
Minulla on Tomista hieman erilainen mielipide/teoria, kuin täällä vielä kukaan on tarkalleen sanellut. Kaiken lisäksi se pälkähti päähäni vasta nyt tätä topiccia lukiessa.

Elieli. Se on siis käsittääkseni todistettu, että tämä kummajainen tuli Keskimaahan ennen kuin Melkorista tuli paha. Ja siitähän voi melkein vetää jo sen johtopäätöksen, että Tom tuli jo laulun mukana. Kuitenkaan tällä ei ole mitään varsinaista tehtävää, eikä hän käsittääkseni liity mitenkään merkittävästi Keskimaan historiaankaan. Hän vain on. Tästä kaikesta kehittyy yksinkertainen ja mahdollisesti typeräkin teoriani: Tom Bombadill oli vahinko. :wink:
 
okei...vahinko. Mulle tuli mieleen vaan, että Melkorhan aikoinaan himoitsi Valoa, ennen kuin kääntyi pimeyteen, koska ei valoa saanut. Varda oli taas Valon kuningatar, ja hän "oli tuntenut Melkorin ennen Ardaa, ja hylännyt hänet" Melkor alkoi vihaamaan häntä. Melkor sai siis rukkaset Vardalta, ja Varda meni vielä Ardassa Melkorin veljen Manwen kanssa naimisiin...Mahtoi Melkoria kismittää, ja lopputulos nähtiin...
...asiaakuulumatonta pohdiskelua... :wink:
 
Ei se Tomppa mikään maiari ollut.
Ja muuten eikös se sanottu ollut David Day:n Tolkien-
opuksessa joten se tieto ei ole 100% varma.
 
Mä kyllä yhdyn tuohon Eriolinkin viimeisimpään viestiin. Vahinko. Se todellakin voisi olla vahinko kun nyt olemme todenneet, että se tuli ennen muita joten se on Suuren Laulun aikaan saannos.
 
off-topiccia

Menikö Varda naimisiin Manwen kanssa? Silmassa sanottiin ainoastaan, että Varda meni Manwen luoksi asumaan. tietenkään en voi muistaa, onko KTKssa sanottu jotain asiasta, kun olen lukenut sen vuosia sitten...
Ja kun jossain muualla Silmassa mainittiin jotain noista pareista, sanottiin että Nienna ja Tulkas ja Aule ja Yavanna. Ja perässä oli vaan että Varda eli Manwen luona. Tai että ne asuivat samassa paikassa, mutta olivatko ne naimisissa?

Aiheeseen...
En oikein jaksa uskoa, että tom Eru olisi, koska hänhän sanoi, että hänen voimansa loppuu Vanhan metsän ulkopuolella... Miksi Erun voimat eivät vaikuttaisi muualla kuin Metsässä?
tuo vahinko-teoria on aika mielenkiintoinen...
Missä tomppa asui enne Keski-Maan muodonmuutosta? Asuiko se kenties doriathissa vai jossain muussa metikössä? Koska Vanhaa metsää ei ainakaan ole Uudessa kartassa... Vai onko se ollut kartan *tuolla* puolen, jos ymmärrätte.
 
En tiedä missä Tom oli ennen kuin hän saapui Vanhaan Metsään, mutta eikös hän itse sanonut, että aikoinaan hänen alueensa ulottui paljon laajemmalle alueelle? Ja milloinkohan tämä oli?
 
Ja mikäköhän alue oli kyseessä? Tomia ei mainita Silmassa kertaakaan. Että oliko sen *valtakunta* jossain Keski-Maan kartan ulkopuolella?
 
Ei. Vaan siis Vanhaa Metsää ympäröiviä alueita kai kuului siihen ennen. Näin olen käsittänyt. Joku viisaampi saanee kertoa lisää.
 
Voisiko syy olla se, että Vanha Metsä olisi ollut ennen isompi, ja sitä oltaisiin ihan konkreettisesti pienennetty, vaikkapa kirveellä? Joten silloin hänen alueehensa olisi kuulunut myös alueita "nykyisen" Vanhan Metsän ympäriltä. Tämä ainakin vaikuttaisi käyvältä ratkaisulta, valitettavasti ei ole kirjallista tukea tähän.
 
Gandar, toki tuo voisi olla hyvinkin mahdollista. Tai sitten Vanhan Metsän ja jonkun muun läheisen metsän välillä on ennen ollut yhteys mikä on sitten liittänyt Tompalle isomman alueen ja kun tämä yhteys on katkaistu, Tom jäi Vanhaan Metsään.
 
Tai sitten metsä pieneni kun Keski-Maa muuttui. Tai sitten nuo teidän teorianne. Ne vaikuttavat aika hyviltä...
 
Niin. Eikö Puupartakin sanonut jotain sellaista, että ennen hänen metsänsä oli Vanhassa Metsässä kiinni / sinne asti, ja jos TomppaPomppa on kerran Keskimaan vanhin elävä olento, hänhän sanoi tulleensa ennen puitakin, niin uskoisin hänen valtapiiriinsä kuuluneen siis koko tämän metsän. Ja jos ei kovin näkyvästi, niin ainakin hänen valtansa olisi ollut "hiljaista".

Pienenä pidin Tomia vain viihdykkeenä, piristyksenä tuossa kirjan välissä, mutta kuitenkin hyvin voimakkaana hahmona. Siis eräänlainen Fiznak/Zifnak (tms.) -hahmo. Jostain olin lukevinani, että Tom olisi ollut maia, mutta koska tuo teos on ollut David Dayn "asiantunteva" opas, en menisi vannomaan. Eruksi häntä en uskoisi, mutta ehkä joksikin valareista.
 
Ylös