Tom Bombadilistä

Icegorn

Kontulainen
Tästä on puhuttu paljon, niin Vihreässä kuin muuallakin, mutta tehdään nyt tämä topic tännekin.

Sehän oli muistaakseni selvää, että Tom oli yksi maiareista. Mutta onkos muuten missään ollut tietoa, että kuinka vanha Tom oli?

Gandalfhan sanoi, että hän on vanhin. Eli siis todellakin tosi vanha. Ja missä vaiheessa Tom tuli Keski-Maahan? Vai oliko hän Keski-Maassa alkuajoista lähtien?

Tässäpä muutama asia pohdittavaksi yleisesti. Toki tähän topicciin voi ihmiset laittaa lisää kysymyksiä Tom Bombadilistä ja keskustelua siitä.
 
Re: Tom Bombadilistä.

Icegorn sanoi:
Sehän oli muistaakseni selvää, että Tom oli yksi maiareista. Mutta onkos muuten missään ollut tietoa, että kuinka vanha Tom oli?

Tästä kyllä voidaan olla montaa eri mieltä. Miten Tom pystyi laittamaan sormuksen sormeensa ja Gandalf ei ?
 
Re: Tom Bombadilistä.

Minulla ei ole ainakaan tietoa kuinka vanha Tom oli ja missä vaiheessa hän tuli Keskimaahan.Miten niin Gandalf ei olisi pystynyt laittamaan sormusta sormeensa :? . Kyllä hän olisi voinut laittaa sormuksen sormeensa, mutta hän olisi käyttänyt sitä. Tom oli minun mielestäni yksi maiareista.
 
Nääh, mie en vieläkään pidä Bombadilia maiarina tms. vaan häntä voinee pitää Tolkienin "selittämättömänä lisänä". Jos pitäisi jotain järkeenkäypää historiallisesti pätevää keksiä niin voisi sanoa että Bombadil on Ilúvatarin ajatuksen lisä, osa sitä mitä Suurella Laululla luotiin; osa Keski-Maata.
 
Vai, että olis Tom ihan itse Eru.. Ei ei. Siihen minä en usko. Mutta kuten Merri tuossa sanoi, että se voi toki olla Tolkienin "selittämätön lisä" taikka sittenhän se todellakin voi olla sen suuren laulun tuottama Keski-Maan lisä.
Paha mennä sanomaan mitään kun siitä ei oikein ole missään selvää mainintaa. Vain se on kerrottu, että hän on vanhin eikä altistu millekään pahuudelle.
 
Re: Tom Bombadilistä.

Niin voidaan. Itse olen sitä mieltä, että Tom Bombadil on itse Eru. 8)
J.R.R.Tolkien sanoi että Erua ei ole Ardassa eli tuo väite on kyllä kumottu. :p
 
Re: Tom Bombadilistä.

Juuh, mutta siis eihän Tom ihan Eru/Iluvatar ole. Kyllä se on jotain aivan muuta, sen kun vielä saisi selville, että mikä. :)
 
No sitä valitettavasti tuskin koskaan saadaan varmaksi selville. Tietääköhän itse Christopher Tolkienkaan miten on asian laita?
Täytyy tyytyä arvailuihin. Minun veikkaukseni on, että Tomppa olisi jonkinlainen maiaolento, siis ei ihan muiden maiarin kaltainen, mutta sinnepäin. Tomilla on ehkä enemmän "voimaa" kuin esim. Gandalfilla (juuri sen sormuskohtauksen takia päättelen näin), mutta Tomille ei ollut tarkoitettu mitään suurta osaa Keski-Maan historiassa, kuten monella muulla maialla taas oli.
Enpä usko että siitäkään on tietoa, että milloin Bombadillo saapui Keski-Maahan. Jos Tom on kaikkein vanhin, niin olisi loogista hänen tulleen Keski-Maahan kaikkia muita olentoja ennen, mutta en osaa edes arvata, missä vaiheessa. Puupartakin muuten sanoo olevansa "kaikkein vanhin", mutta uskon Tomin olevan vanhempi. Tai ehkä Tom on oikeastikin vanhempi, mutta Puuparta vain on ollut Keski-Maassa ennen tätä.
 
Ruusa Gamgi sanoi:
Puupartakin muuten sanoo olevansa "kaikkein vanhin", mutta uskon Tomin olevan vanhempi. Tai ehkä Tom on oikeastikin vanhempi, mutta Puuparta vain on ollut Keski-Maassa ennen tätä.

Totta, tuota en muistanutkaan. Mutta hyvä pointti tuo, että Puuparta lienee vanhin Keski-Maassa, mutta Tom Bombadil muuten. Tämä jää kyllä ikuiseksi mysteeriksi, että kuka Tom lopulta oli ja milloin hän saapui Keski-Maahan.
 
Heittäisin että Tom on jonkinlainen Keski-Maan 'mieli', jonkinlainen 'maan sielu'. Eli jatkan tuota teoriaa siitä että hän olisi Laulun tuottama "lisä". En oikein usko että hän sentään olisi yksi maiarista, sen Tolkien olisi kuitenkin varmaan maininnut (Kultamarjahan oli, eikö?).

Toisaalta, saattaisi Tom olla myös näitä 'keskeneräisiä' hahmoja joille Tolkien ei koskaan saanut tarpeeksi taustatietoa valmiiksi mutta kuitenkin sen verran että kirjoissa pystyvät toimimaan (kuten esimerkiksi Legolas).
 
Alunperinhän Tolkien kirjoitti Tom Bombadilin niin, ettei se liittynyt mitenkään Ardaan. Myöhemmin, jostain syystä, mitä en muista, hän liitti tämän hahmon myös Taruun. Sillä ei ole siis oikeastaan mitään realistista alkuperää, jos ajattelee näin.
Mutta kaikista mielenkiintoisin tapahan on ajatella, että KUN Tom OLI OLEMASSA, niin mikä hän oikein oli?
Itse olen päätynyt siihen, että hän ei ole maiar, eikä Eru, kuten joku sanoi (tosin kellä on todisteita, ettei Eru halunnut valepuvussa tarkastella maailmansa menoa? :p), vaan aivan uniikki oma itsensä, minkä alkuperää ei vaan voi saada tietää. Juuri mysteerit ja se, ettei kaikkea voi selittää, pitävät minun kohdalla sen mielenkiinnon Ardassa, luovat siihen realistisuutta..
 
jeps, siis Tolkien otti Tomin jostain en muista mistä keksimäänsä maailmaan ja siinä sitä oltiin. En usko, että Tolkien tarkoitti hänen olevan Erun ruumiillistuma, itse asiassa luulen, ettei hän määritellyt Tomin asemaa kovin tarkkaan. Itse kuitenkin sanoisin Tomia Maiar-hengeksi, koska a) Hän ei ollut vala eikä Eru, mutta kuitenkin mahtava ja kuolematon b)hän oli siellä jo kun haltiat tulivat ja kutsuivat häntä Vanhimmaksi. Sormuksen käytöstä sanotaan vaan, että Sormuksen mahti ei toiminut niihin joilla oli suuri mahti omasta takaa, siis Sauronia suurempi. Vaikka Sauron olikin suuri, epäilemättä sellaiset Maiar kuin Eonwe tai Iarwain olivat samalla tasolla tai suurempia.
 
Eriol sanoi:
jeps, siis Tolkien otti Tomin jostain en muista mistä keksimäänsä maailmaan ja siinä sitä oltiin. En usko, että Tolkien tarkoitti hänen olevan Erun ruumiillistuma, itse asiassa luulen, ettei hän määritellyt Tomin asemaa kovin tarkkaan.

Minun muistaakseni Tom Bombadil oli jonkun hänen lapsensa pehmolelun tms. nimi.

Minä myös luulen, että Tolkien ei joko halunnut tai ei ehtinyt määritellä Bombadilin "asemaa". Ehkäpä herra halusi jättää lukijoille pähkäiltävää...
 
Mielestäni Bombadil voisi olla jonkinlainen ylin luonnonhenki, tavallaan luonnon 'ruumiillistuma', kuitenkin melko inhimillinen sellainen. Voisi kuvitella, että joidenkin varhaisten ihmisten viinin/juhlinnanjumala olisi aikalailla Tomin kaltainen. :)
 
Minusta Tom oli maiarista suurimpien veroinen, mutta ei maia. Tomia ei voi luokitella mihinkään Ardan rotuun kuuluvaksi, tosin itse ajattelen, että hänellä ja enteillä olisi jotain yhteistä, ei ulkoisesti, mutta sisäisesti. Hänhän tavallaan paimensi (vartioi) Vanhaa Metsää, kuten entit huorneja Fangornissa, ja varmasti he Metsän ollessa suurimmillaan tapasivat toisiaan. Muistaakseni Puuparta tunsi jollakin tavalla Bombadillon, eikö niin ollutkin? Lisäksi minulla on sellainen käsitys, että Tom tiesi asioista enemmän kuin useimmat haltiat, ja ehkä jopa tunsi aavistuksen verran tulevaa.
 
Lauremírë sanoi:
Tomia ei voi luokitella mihinkään Ardan rotuun kuuluvaksi, tosin itse ajattelen, että hänellä ja enteillä olisi jotain yhteistä, ei ulkoisesti, mutta sisäisesti. Hänhän tavallaan paimensi (vartioi) Vanhaa Metsää,

Veitpä sanat suustani. Itse olen miettinyt että Tom voisi olla enttien kaltainen kasvien suojelushenki. Silmassa muistaakseni mainitaan että eläimille suotiin herkät aistit ja nopeat jalat kun taas kasveille mahtavat suojelushenget. Siitä en tiedä tarkoitetaanko suojelushengillä pelkkiä enttejä, vaiko joitain maioja, tai sitten jotain muuta vai kaikkea yhdessä.

Tomin iästä tuli mieleen Bombadilin oma lausahdus joka meni jotenkin tähän tapaan:

"Tom on vanha (?). Tom oli täällä jo ennen kuin ensimmäinen Musta Ruhtinas tuli Maailman ulkopuolelta, ennen kuin ensimmäinen Suuri Pimeys tuli"

Uskon että Bombadil oli ollut olemassa jo ennen Lamppuja ja vaelteli Keski-Maassa kun sitä vasta luotiin.
 
Se muuten voi olla. Meinaan, että jos Tom Bombadillo oli ennen mustia ruhtinaita jne. niin silloinhan se tarkoittaisi lähes sitä, että Tom syntyi Suuren Laulun mukana. Joko hoitamaan Enttien tapaan metsiä, taikka sitten ihan jostain muista syistä.

Mutta Lauremirën kommentit ja huomiot avasivat jälleen silmiäni hieman enemmän. Kuka on sanonut, että jokin rotu vaatii enemmän kuin yhden ihmisen? Tai olennon.

Tom voi siis todellakin olla mahdiltaan yhtä ponteva kuin maiar, mutta kuitenkin on oma rotunsa. Rotu Bombadillo. :p Kuulostaapas hauskalta. :D
 
Eriol sanoi:
Melkor tulikin Ardaan vasta Valarin ja Maiarin jälkeen.

Ainoa vaan, että Melkor kuuluu itse Valariin ja oli itse asiassa heistä mahtavin. Lainaus Silmasta: "Melkor Suuren kapinallisen valan, pahan alun, alkuaan ainurista mahtavimman quoenyankielinen nimi; myöhemmin häntä kutsuttiin nimillä Morgoth, Bauglir, Musta Ruhtinas, Vihollinen jne. Melkor merkitsee Mahdissa Nouseva; sindarinkielinen muoto oli Belegûr, mutta sitä ei käytetty koskaan paitsi muutettuna muotoon Belegurth Suuri Kuolema. Silmarilien pilaamisen jälkeen häntä kutsuttiin yleensä nimellä Morgoth."
 
Ylös