Trailereita

legardored

Hobitti
jos joku tykkää kattoo trailereita yhtä paljon kun minä suosittelen tätä osoitetta http://www.apple.com/trailers/
löytyy nyt pyörivien leffojen trailereita, tulevia ja menneiden leffojen trailereita.
saattaa olla että tää keskustelu pistetään lukituksi, mut ainaskin tää osoite on tääl vähän aikaa... :( :p
 
Trailerit ovat todella hienoja ja houkuttelevia, jos ne osataan tehdä kunnolla. Varsinkin valkokankaalla nähty "The Day After Tomorrow"-elokuvan traileri sai minut jo ensimmäisellä kerralla päättämään että tuon elokuvan menen kyllä katsomaan, maksoi mitä maksoi. Neljä kertaa se pätkä nyt on jo nähtykin, Kuninkaan Paluun yhteydessä nimittäin, mutta itse elokuvahan taitaa tulla vasta keväämmällä, jos nyt oikein muistan... Samoin Viimeisen Samurain traileri oli kyllä mahtava. Parhaimmillaan trailerit saavat ainakin minut kiinnostumaan elokuvasta niin paljon, että menen katsomaankin sen, vaikka itse elokuvan aihe ei alunperin kiinnostanutkaan.

Ja täytyypä vielä mainita kaikkien aikojen paras traileri, jonka olen kuunaan nähnyt. Sormusten Herran Super-Trailer on nimittäin uskomattoman upea! Sitähän nyt ei miksikään houkuttimeksi oltu tarkoitettu, ja nyt jälkeenpäin kun elokuvat on nähty, tuo kyseinen melkein seitsemän minuutin pätkä tuntuu aivan taivaalliselta jälkipyykiltä. Itkuhan sitä katsellessa pääsi, kun se oli niin mahtava. :o :cry: Suhteellisen kurkoa.
(Ja tämä pätkä siis löytyy osoitteesta
http://www.movie-list.com/trailers.php?id=lordoftheringstrilogy , jos joku ei vielä ole nähnyt.)
Juuri tuollaisia pitäisi muidenkin elokuvien trailereiden olla, siis niiden houkutus-trailerien, mutta muut elokuvat eivät olekaan Tarua Sormusten Herrasta.
 
Trailerit ovat oma taidemuotonsa.

Houkutteleva mahtipontisuus on mielestäni hyvien trailereiden keskeisin tavoite. Eniten pidän niistä, jotka saavat joko itkemään tai pelkäämään adrenaliinimyrkytystä.

Fade to black. Sitä näkee paljon, ja hyvä niin. Kaikennäköiset flashit myös, ruutu välähtää valkoiseksi kuvan vaihtuessa jms. Niitä kun käyttää tyylikkäästi, eikä aivan tylsimmällä tavalla, saa aikaan upeaa jälkeä.
Kuvan liikkeet ovat tärkeitä. Trailereissa on hieman sama kuin lyriikassa. Runoissa kaiken täytyy olla täydellisempää ja hiotumpaa kuin romaaneissa. Sama ero on trailerilla ja elokuvalla. Henkilöjen kasvojen ohi alhaalta ylös tai puolelta toiselle tilttaava kuva on vau. Mutta tässä on kyllä loputtomasti mahdollisuuksia, joten omaperäisyys on plussaa.
Musiikki. Trailerin ehdottomasti tärkein tekninen ominaisuus. Maailmankuvaani hieman juuri höykytti tuo LotRin supertrailer, missä oli käytetty elokuvien alkuperäisiä soundtrackeja, eikä mitään erillistä trailer-musaa. Musiikin täytyy olla tiivissä yhteentoimivuudessa kuvan kanssa. Tässä kohtaa jotkut trailerit (lähes poikkeuksetta kaikki suomalaiset) menevät todella pahasti mönkään. Kuvalla ja musiikilla ei ole muuta suhdetta kuin huono tunnelman luomisyritys. Monissa vauhdikkaissa trailereissa konerummut + sinfoniaorkesteri + kuoro on upea yhdistelmä. LotRin trailereissa on ollut sinfoniaorkesterin ja kuoron yhdistelmiä. Kuten monissa muissakin, ja se on toinen toimivin yhdistelmä. Rauhallisemmissa trailereissa voi minimalistisella musiikillakin saada aikaan vaikka mitä. Harvoin pidän trailereista, joissa on jonkun bändin kappale, koska kyseiset elokuvat ovat yleensä komedioita tms. joiden trailerit eivät vaan kykene olemaan itsessään kovin säväyttäviä. Hyviäpä joitain löytyy kuitenkin.
Äänet. Koska trailerin yksi mielestäni tärkeimmistä ominaisuukista on rytmi, on äänillä tärkeä tehtävä. Kuvien vaihtuessa, fadien ja flashien räiskiessä, musiikin soidessa, on äänien korostettava iskuja ja luotava tunnelmaa - rytmissä. Traileri on rytmikäs teos, ja vauhdikkaammissa kuvan vaihtuessa äänillä saa samallalailla potkua aikaan kuin jos antaisi uudella työnnöllä vauhtia keinujalle.

Tähän väliin kommentointia teasereista ja trailereista, niiden eroista. Itse ylistän teasereita, koska niissä kaiken on oltava vieläkin täydellisempää. Ja ennen elokuvaa ei tosiaan haluaisi nähdä elokuvan parhaita paloja, vaan taideteoksen joka tavallaan syntyy elokuvasta, ja siten voi innoittaa katsomaan sen tai herättää huomion. Voihan se toimia itsenäisenäkin, kuten usein tekevätkin. Käy niin, ettei elokuva ollutkaan teaserin luomien odotusten arvoinen.
Trailerit. Ne ovat minulle aivan liian paljastavia ja pitkiä, joten hieman harmittaa, että teasereita enemmän teattereissa näytetään trailereita. Tykkään katsoa trailerit usein vasta leffan nähtyäni. Toki elokuvateatterissa on erilaista nautiskella siitä fiiliksestä.
Ja niin, trailerit ja teaserit ehdottomasti ovat tärkeä osa elokuvateatterikäyntiä. Kuten myös telkkamainokset. :) Eniten harmittaa juuri se Soneran ukkeli, joka ainakin Tennispalatsin leffojen edessä kävelee ruudulle ja sanoo "ei tänne mitään mainoksia ole tultu kattelemaan". Tekisi mieli huutaa, että turpa kiinni, ollaanhan! Minun puolesta se alun fiilistely saisi kestää kauemminkin, nyt on ollut kovin vähän mainoksia..

The Last Samurai. Teaser on aivan mahtava. Koko teaserin ajan musiikissa soi tasan yksi sointu, se on sellainen äänimaailman luonti. Rummut tärkeimmässä osuudessa, pidän siitä. Mahtipontisuus ei silti katoa mihinkään. Algrenin hiljaa kääntyvä katse kohti kameraa - fade to black. Koko ajan nouseva sointu, jouset, torvet. Ja se logon takana oleva valoshow, punaiset säteet. Samaan aikaan jyrisee ne aika massiiviselta kuulostavat rummut. Upea.

The Day After Tomorrow. Tässä on hyvä esimerkki teaserista, joka on rauhallisempi. Musiikki on uskomatonta, pahaenteisyys kaivaa tietään rinnan läpi. Se videokohinan käyttö kiertää kliseet mukavan kaukaa. Välittyy ihanan pelottavia tunteita, sellaista epätietoisuutta siitä, mitä on tulossa. Ja koko trailerin säväyttävin hengenpidätyskohta on se, kun tuhansia lintuja pakenee Manhattanin yllä.. rakastan jo muutenkin tuollaisia lintukuvia, ja sitten ne vielä tollaisen keksii. Uh.

Matrixit. Kuten jo sanoin, konerummut + sinfis + kuoro. Kaikki hidastukset vaan räjäyttää pään adrenaliinilla, ihania repliikin sijoituksia. "They need you" - "I need you". Muutenkin tämä trilogia menee elämän yläpuolelle, niin mmh. Erittäin vauhdikkaita trailereita, jotka mahtipontisuudellaan syöksee itsevarmuutta ja innostumista katsojan mieleen (no hömh, ainakin minun :p). Ja muutenkin, leffat itsessään ovat niin trailerimaisia, kun samantyylistä musiikkia löytyy niistä itsessään. Taideteoksia.

LotR. Näissä on tunnelataus jo valmiiksi niin suuri, että itkemistä tapahtuu enemmän kuin missään muussa. Repliikkejä, joiden puolesta voisi kuolla, löytyy niin loputtomasti, että niiden hillitty ja tyylikäs käyttö oikeissa kohdissa vaan on niin ainutkertaisen hienoa. Musiikit. Gothic Power yhdessä FotRin trailerissa, se menee suoraan parhaimpien joukkoon. Kuten myös Requiem of a Dreamin tunnarista tehty uusintaversio (a la 1000 kertaa enemmän mahtipontisuutta) Kahta Tornia varten on järjettömän määrän kylmiä väreitä kehoon kaatava. Kuninkaan Paluun trailerissa Gondorin teemasta pidennetty versio (jota siis ei ole muualla kuin trailerissa) on sellainen, jonka takia itken ikuisuuksia. Jos jossain musiikkiteoksessa nuita kahta aikaisempaa lukuunottamatta muotoutuu Epätoivo, niin siinä. Se hidastuu loppua kohden, kun samalla näytetään päähenkilöiden epätoivoisimmat huudot, viimeisimpänä Sam. Se on.. kaunis.
Kaikki ne ovat nähneet, turha eritellä. RotKin trailerista pitää vaan vielä sanoa, että juuri tuo epätoivoisuus ("The End has come") on korvaamatonta. Rakastan. Eomerin kasvot kun hän pitelee Theodenia (hitsi, nämä trailerit on muuten kivasti spoilannut extendedeistä). Huoh.

Minuun parhaiten tehoavat tunteet trailereissa ovat ehdottomasti epätoivo, peruuttamattomuus, suru, kaipuu, sankaruus, tiedottomuus, kosto. Ohomh, piti jo lopettaa. Mahtipontisuus on kuitenkin se mikä kokoaa kaikean. Ja mahtipontisuus oman näkemykseni mukaan; se voi olla myös pientä, minimalistista tai iloista. Upeimmat fiilikset nousevat kuitenkin epätoivosta, sen luomasta mahtipontisuudesta.

Kyllä näitä kaikkia riittää.
Viestini tiivistettynä: Rakastan trailereita omana taidemuotonaan. Joitain niin paljon, etten itsekään sitä ymmärrä.

Jooh, tämä siis pintaraapaisu mielipiteestäni trailereihin. Tietääkö joku muuten jotain sivua, mistä saisi _ladattua_ trailereita koneelle? Kun sellaista kokoelmasivua en ole löytänyt. Aina vaan sellaisia, joissa voi katsoa suoraan, muttei ladata koneelle. Hömh.
 
Vine Trellis sanoi:
Trailerit ovat todella hienoja ja houkuttelevia, jos ne osataan tehdä kunnolla. Varsinkin valkokankaalla nähty "The Day After Tomorrow"-elokuvan traileri sai minut jo ensimmäisellä kerralla päättämään että tuon elokuvan menen kyllä...

Odotan jo nyt tuota leffaa. Ja traileri sai minut päättäämään että tuon katson. Eilen kävin katsomassa The Last Samurain, jonka päätin myös trailerin takia. Tosin tuo ei ollut kovin kummallinen pätkä katsottavaksi. Sitä on tullut näköjään kriittiseksi nähtyään maailman parhaat leffat (TSH).

Olen aina innoissani noista katastrofileffoista ja maailmanlopun meiningin leffoista. The Day After Tomorrow, täältä tullaan!
 
Trailerit vaikuttavat paljon siihen, katsonko elokuvan, vai enkö. Vaikka olisinkin lukenut jostain lehdestä, että elokuva on viiden tähden arvoinen, ja olen ajatellut sen katsoa, mutta traileri on kökkö, niin harvoin sitten tuhlaan rahaani.

Minusta on hyvä, että elokuvia ennen on aina muutamia trailereita. Se tavallaan valpastuttaa näköä ja uitakin aisteja niitä seuraavaan elokuvaan.
Toki jälkeenpäinkin niitä olisi mukava katsella, mutta väki ryntää jo ennen lopputekstejä ulos, ja fiilis menee siinä.
Ja trailereita saisi olla aina enemmänkin. Jos opn kuullut jostakin elokuvasta jotain, että se olisi hyvä, mutta ei edes tiedä, mistä kertoo, niin trailereista sitten saa hyvän kuvan.

Yleensä muuten kaikkien komedioiden trailereissa ei ole mitään jännää. Oikeastaan ainoa komedian traileri, joka on saanut minut hymyilemään, on Bruce, taivaanlahja. Siitäkin sitten vain yksi kohta.
Niitä välähdyksiä ei kyllä liikaakaan saa käyttää. Se alkaa jo rasittamaan, paitsi, jos se sopii elokuvan tyyliin.
Kauhu-, sota-, ja scifileffoihin mielestäni kaikki välähdykset sun muut sopivat. Jos ne osataan heittää oikeisiin paikkoihin.


Tähän väliin kommentointia teasereista ja trailereista, niiden eroista. Itse ylistän teasereita, koska niissä kaiken on oltava vieläkin täydellisempää. Ja ennen elokuvaa ei tosiaan haluaisi nähdä elokuvan parhaita paloja, vaan taideteoksen joka tavallaan syntyy elokuvasta, ja siten voi innoittaa katsomaan sen tai herättää huomion.
Hmm, onko teaseri semmoinen, jossa on vain leikattu joitakin kohtia elokuvista, pätkiä. En kyllä ikinä teasereista ole kuullut. :roll:
 
Teaser on periaatteessa lyhyt traileri. En muista niitä virallisia pituuksia, mutta teaserit melki aina alle 30 sekuntia. Eli lyhyitä pätkiä, joissa ei näytetä mahdollisimman suurelta skaalalta kohtauksia leffasta (kuten trailereissa) vaan enemmänkin leikitään sillä elokuvan pääteemalla, ja sytytetään mielenkiinto lyhyesti ja ytimekkäästi. :)
Lyhyt trailer siis.

Innostuin nyt latailemaan ja yksi sykähdyttävä juttu osui kohdalle.
Ehdottomasti shokeeraavin kohtaus trailerissa, mitä olen ikinä nähnyt. Spiderman 2. Jos näette sen, varokaa. Mä säikähdin ja menin aika hysteeriseen mielentilaan (tosin johtunee tästä päivästä) siitä alusta. Vau.

Troijan traileri. "If love is worth fighting for, it has known no greater battle than this." Mä pidän tosi paljon. Kaikista puvuista jms. tulee mieleen vanhemmat elokuvat (negatiivisessa mielessä) mutta näyttää silti aika makealta.
Blueperryn trailer nyt ei ole itsessään niin makea, mutta herätti mielenkiinnon.
Shrek 2:sen shampoomainos-ritari oli hauska, muttei kyllä itsensä trailerin ansiosta. Sitä odotan myös paljon.
 
The Day After Tomorrow traileri vaikutti tosiaan niin houkuttelevalta, että päätime mennä katsomaan sen. Elokuva tosin tulee muistaakseni vasta toukokuussa...
Usein olen saanut trailereista erillaisen kuvan kuin elokuva on sitten ollut. Trailereita on mukava katsoa, niissä on jonkinlaista mukaansa tempaavaa mahtiponttisuutta.
 
Trailerit on kivoja. Niiden perusteella yleensä valkkaan, mitä leffoja menen katsomaan. Toimivassa trailerissa on todellakin jotain sellaista, mitä jää edes hetkeksi miettimään ja mikä herättää jonkinlaisia tunteita. Parhaiten itseäni on varmaan ravistellut Sormuksen ritareiden traileri joskus mooonta vuotta sitten. Se oli ihan mieletön. Katsoin sen miljoona kertaa putkeen ja vapisin kylmistä väreistä ja fiiliksistä.

Leffaan mennessä trailerit on pakko nähdä. Minua ärsyttää suunnattomasti, kun leffateatteriin saapuu ihmisiä, joita trailerit ei kiinnosta ja sitten ne vaan seisoskelee siinä valkokankaan edessä. Se on raivostuttavaa!

The Last Samurain traileri (teaseria en tainnut edes nähdä) oli mahtava ja hieno. Siihen oli niin hienosti liitetty pätkiä koko leffasta, että meni kylmät väreet kun sitä katsoi. Tämä The Day After Tomorrow vaikuttaa trailerin (ja sen, että sitä mainostetaan jo nyt noinkin ahkerasti) perusteella aika hienolta. Toisaalta, joskus trailerit ovat liian hyviä, mikä on harmillista.

Applen trailerisivuilla vierailen aika usein kattomassa mitä uusia siellä on.
 
Curufair sanoi:
Tietääkö joku muuten jotain sivua, mistä saisi _ladattua_ trailereita koneelle? Kun sellaista kokoelmasivua en ole löytänyt. Aina vaan sellaisia, joissa voi katsoa suoraan, muttei ladata koneelle. Hömh.

En tiedä, mutta applen trailerit voi hirmuisella säädöllä kikkailla koneellensa jos osaa. Itse ainakin onnistun lähes aina.
Mutta se on todellakin säädön takana, apple kun ilmeisesti yrittää vartavasten estää trailereitten kaappaamisen.
 
Kubrickin trailerit, jotka hän on itse leikannut, ovat taideteoksia jo itsessään.
Esim. The Shining on parhaimpia esimerkkejä,
joskin siinä on kyseessä pikemminkin teaser.
(TEASER SPOILER: Kuvassa hissi, josta alkaa
pikku hiljaa tulla tonnettain verta ja lopulta kamera on
veren peitossa. That is all).

Eyes Wide Shutin teaseri on myös mainio koska se ei paljasta mitään (no, miten sen nyt ottaa... :)).

Kellopeli appelsiini on oiva sekin ja tiivistää elokuvan meiningin melkoisella tavalla; elokuvan musiikin siivittämänä nopeita välähdyksiä, jotka jäävät alitajuntaan.

2001:n traileria en vähään aikaan ole katsonut, mutta ajoitukset (kuvan/äänen suhteen) eivät vaikuttaneet aivan Kubrickin taitojen/elokuvan tason mukaiselta eli luultavasti jonkun muun leikkaama.
Ja päälllä taisi olla selostuskin.

Sormusten herran trailerit ovat todella kauniita,
tunteita herättäviä ja mahtipohtisia. Kuinkas muuten.
Kaikki ovat loistavia, mutta ehkä eniten olen pitänyt
TTT:n Extended Editionilta löytyvästä previewsta (joka oli alunperin
teattereissa FOTR:in lopussa koukkuna leffan monta kertaa nähneille faneille);
siinä on käytetty sitä loistavaa teemaa Morian kaivoksista.
Ja TTT:n "Requiem for a Dream"-traileri sekin uppoaa
jo musiikin takia täysillä.
Ensimmäinen teaseri on täydellinen sekin.

Tsekkasin "The Day After Tomorrow":n; etenkin loppua kohden vakuuttava.
Visuaalisuus ja musiikki oli hienoa.

Niistä alun telkkarivälähdyksistä en niin välittänyt;
turhan kliseistä ja alleviivaavaa.
Taiteellisemminkin olisi voinut hoitaa (kuten ne loistavat linnut).
Tosin lopussa pisti silmään: "From the director of Independence Day"...
Eli ainakaan tuon perusteella ei lupaa hirveästi (ID4 oli ääliömäisellä jenkkipaatoksella höystetty hölmöily, joskin ajoittain ihan kivaa visuaalisuutta),
vaikka aineksia riittäisikin; toivottavasti ei ole pelkkää viihdyttävää
perus-Hollywood-meininkiä.
 
Curufair sanoi:
Minuun parhaiten tehoavat tunteet trailereissa ovat ehdottomasti epätoivo, peruuttamattomuus, suru, kaipuu, sankaruus, tiedottomuus, kosto. Ohomh, piti jo lopettaa. Mahtipontisuus on kuitenkin se mikä kokoaa kaikean. Ja mahtipontisuus oman näkemykseni mukaan; se voi olla myös pientä, minimalistista tai iloista. Upeimmat fiilikset nousevat kuitenkin epätoivosta, sen luomasta mahtipontisuudesta.

Aamen, Curufair. Juuri tämän takia Lotr- trailerit ovat niin upeita! Ja luettelit niistä kaiken mitä itsekin niistä ajattelen. Ei voi muuta kuin suunnattomasti kunnioittaa niin hyvin tehtyjä trailereita, koska on suuri saavutus saada ihminen, kuten minut, itkemään, ja kylmät väreet ja kuumat aallot ja ties mitkä virtaamaan kehossa, siis pelkän trailerin voimalla! Ihmeellistä. Ja Gondorin teeman takia tosiaan voi itkeä ikuisuuksia.

Fairy tale sanoi:
Olen aina innoissani noista katastrofileffoista ja maailmanlopun meiningin leffoista.

Sama täällä, ne jos mitkä saavat minut lähtemään elokuviin hinnalla millä hyvänsä. Niissä on tunnetta!

Psychic sanoi:
...vaikka aineksia riittäisikin; toivottavasti ei ole pelkkää viihdyttävää perus-Hollywood-meininkiä.

Minä ainakin uskallan toivoa ettei Day After Tomorrow tule olemaan sellaista. Trailerissa nimittäin kiinnitin huomiota siihen, ettei siinä ollut näyttelijöitä! Muistaakseni siinä ei mainittu mitään päänäyttelijöistä... Mikä on outoa sinänsä. Mielestäni olisi hienoa, jos elokuvassa jatkuisi trailerin meininki, siis näytettäisiin vain kaikkea katastrofaalista, eikä kukaan ihminen olisi pääosassa ja pelastaisi koko ihmiskuntaa, niinkuin yleensä tälläisissä leffoissa käy.
 
Tässä myös yksi trailerifani. Curufair tosin sanoi niistä jo kaiken :p, ja etenkin musiikin tehokkuuden suhteen olen enemmän kuin samaa mieltä. (Requiem for a dream & TTT!)

Yksi asia kuitenkin, jota en ainakaan huomannut kommentoidun: Täydellisen trailerin pilaa takuuvarmasti se syvä, lähes muriseva miesääni, joka ilmoittaa päähenkilöiden ja viimeisenä elokuvan nimen.

Katsoin juuri elokuvan nimeltä Possession. Olen nähnyt sen trailerin Tv-Tampereella (sic!) yli vuosi sitten, mutta jäi mieleen niin että vuokraamossa kun satuin näkemään leffan valitsinkin sen. Eli onnistunut traileri siis. Katsoin leffan jälkeen jälleen trailerin. Todella hyvä, kunnes tämä mieshenkilö sitten tuli siihen murisemaan. Pidän ylipäänsä siitä, että käytetään enemmän musiikkia ja kuvia kuin sanoja, edes repliikkejä. Tässä elokuvassa oli keskeisinä kirjeet, ja ainoat repliikit trailerissa oli lyhyitä lainauksia niistä kirjeistä. Tehokasta. Ja musiikki, tosiaan. Tavallaan olisi hienoa käyttää trailerissa elokuvan itsensä soundtrackmusaa, mutta tämä oli malliesimerkki siitä, kuinka traileriin oli valittu täydellisesti sopiva musiikki, joka kuitenkaan ei olisi itse elokuvaan sopinut.
 
Ylös