TSH #05: I/1.2. Menneisyyden varjo

Myöhässä, myöhässä, mutta sainpahan jotain aikaiseksi kuitenkin.
Päästään siis käsiksi yhteen kirjan ehkäpä tärkeimmistä luvuista, Tolkienin itsensä mukaan ainakin. Tämä on myös tarinan vanhimpia osia (esipuhe). Sormuksen historiaa ja päästään kiinni itse juoneen ja siihen, mitä seikkailussa tullaan tavoittelemaan. Enää ei edes Kontu tunnu turvalliselta vaan Frodon on pakko lähteä matkaan kuultuaan miten asiat ovat.

Ensin kerrotaan juhlien jälkeisistä tunnelmista ja vuosista niiden jälkeen. Noiden vuosien aikana Frodo käy muistuttamaan enemmän ja enemmän vanhaa Bilboa. Häntä pidetään hieman kummallisena, hän vaeltelee ympäriinsä ja tapaa muukalaisia ja on kiinnostunut muusta maailmasta, mikä ei ole laisinkaan tavallista hobitin käytöstä. Osa samankaltaisuudesta johtuu sormuksen vaikutuksesta ja Bilbon kaipuusta, mutta onkohan se seikkailunhalu todella perinnöllistä hobittien keskuudessa? ;) Ei tarvitse vastata tuohon.

Gandalf siis laitettiin Bilbon katoamisen syntipukiksi, vaikka hänen katoamisensa ei monia niin kovin suretakkaan. Mutta ainahan kunnon hobiteille kelpaa mukava jutun aihe, mitä puida seuraava vuosi, ja pidempäänkin. Frodo seurasi Bilbon jälkiä ja häntä pidettiin yhtä kummallisena ellei kummempanakin ja kuten Bilbon seikkailuista puhuttaisiin myöhemmin myös Frodon puuhista ja niistä kerrottaisiin tarinoita, vielä ihmeellisempiä kuin Bilbo herran.

Eräästä asiasta olen hyvin kiitollinen PJ:lle. Hän ei tehnyt Frodosta 50-vuotiasta ukkoa. Vaikka se kirjassa selvin sanoin ilmaistaan niin en ole koskaan pitänyt Frodoa tai muita hobitteja niin vanhoina. He ovat nuoria ja jo heidän käytöksensä ja suhtautumisensa asioihin saa heidät tuntumaan nuorilta. Ilmeisimmin hobitit pysyvät hyvin nuorekkaina pitkään. :p

Tuota mietinpä vain, millä Frodo eli? Siis tietääkseni hän ei töitä tehnyt ja rikkauksiakaan Bilbolta ei jälkeen jäänyt. Millä hän hankki ruuat ja muut? No sitähän (kaupankäyntiä) on toisaallakin muistaakseni mietitty, että ehkä sitä ei tähän keskusteluun sekoiteta.

Sam puhuu puumiehistä, olikohan hänen serkkunsa Hal nähnyt Entvaimon? Mukava yksityiskohta, joka tässä ei tunnu mitenkään merkitykselliseltä, mutta myöhemmin eräälle puu-ukkelille tästäkin huhusta olisi ollut paljon iloa.

Frodon ja Gandalfin keskustelusta minulla ei ole paljoa sanottavaa, vaikka se onkin koko kappaleen pääpointti. Saamme kuulla kuinka sormus on päätynyt Frodolle ja Klonkun elämänpyörteistä siinä sivussa. Gandalfin kertoman pohjalta Frodo päätyy lähtemään pois ennen niin turvallisesta kodista. Pienelle hobitille paljon uutta ja pelottavaa tietoa kerralla, Gandalfia lainatakseni "Bilbo ei erehtynyt perijää valitessaan."
Kuinka Gandalf ei huolestunut enemmän ja käynyt tutkimaan jo aikaisemmin Bilbon sormuksta, koska sanoo tienneensä jo tuolloin, että se oli suursormus? Niitä kun ei maailmassa kovin montaa kuitenkaan ollut. Hän toki on tarkkaillut tilannetta koko ajan, mutta voisi kuvitella niinkin tärkeän asian vaivanneen vielä enemmän häntä jo heti Bilbon löydettyä sormuksen.

Minusta ei tämän enempää irtoa tällä kertaa. :)


"Sitten hän (Gandalf) hyppäsi salamana ikkunalaudalle..." Voiko joku lukea tuon lauseen hymyn nousematta huulille? Vaikka tuolla tuskin tarkoitetaan hänen hypänneen itse laudalle, mutta... :grin:
 
Osa samankaltaisuudesta johtuu sormuksen vaikutuksesta ja Bilbon kaipuusta, mutta onkohan se seikkailunhalu todella perinnöllistä hobittien keskuudessa? Iskee silmää Ei tarvitse vastata tuohon.

Vastaan kuitenkin. Eivät sentään rintaperillisiä keskenään olleet Bilbo ja Frodo ja esimerkiksi molempain reppuleiden isät taas olivat ilmeisen hobittimaisia.

Tuota mietinpä vain, millä Frodo eli? Siis tietääkseni hän ei töitä tehnyt ja rikkauksiakaan Bilbolta ei jälkeen jäänyt.

Itse asiassa edellisen luvun puolella sanotaan vain että "lasihelmeäkään ei annettu pois" tarkoittaen, että vain Bilbon merkitsemät lahjat jaettiin; ilmeisesti Frodolle kuitenkin jäi tarpeellinen määrä lohikäärmeenkultaa ja muuta omaisuutta, että ei tarvinnut elinkeinoja harjoittaa.

----

Olen myös itse miettinyt, että miksi Gandalf ei ollut aktiivisempi aiemmin sormuksen (ja Frodon) suhteen. Pako huhtikuussa Konnusta Rivendelliin tietojenkeruun ohessa olisi pelastanut paljon, vai olisiko lopulta. Kuitenkin huoli siitä, että Nazgûl olisivat jo liikkeellä, painosti Gandalfin mieltä.

Mitä viisikymppiseen hobittiin tulee, onhan meillä virkeitä viisikymppisiä jopa isoina ihmisinä ja hobitit tuntuvat elävän tovin pidempään muutoinkin. Myös sormus varmaan vaikutti.

Mitä ikkunalautaan tulee, älkäämme ottako kaikkea ihan kirjaimellisesti. Menemmehän me usein ikkunaan katsomana, mitä ulkona on tapahtunut.
 
Ye Olde Hobbite

MHW sanoi:
Eräästä asiasta olen hyvin kiitollinen PJ:lle. Hän ei tehnyt Frodosta 50-vuotiasta ukkoa. Vaikka se kirjassa selvin sanoin ilmaistaan niin en ole koskaan pitänyt Frodoa tai muita hobitteja niin vanhoina. He ovat nuoria ja jo heidän käytöksensä ja suhtautumisensa asioihin saa heidät tuntumaan nuorilta. Ilmeisimmin hobitit pysyvät hyvin nuorekkaina pitkään.


vesto sanoi:
Mitä viisikymppiseen hobittiin tulee, onhan meillä virkeitä viisikymppisiä jopa isoina ihmisinä ja hobitit tuntuvat elävän tovin pidempään muutoinkin. Myös sormus varmaan vaikutti.

Mutta eihän Frodo - ja nimenomaan sormuksen takia - ulkoisesti vanhentunut sen enempää kuin Bilbo, joka pysähtyi viisikymppiseksi. Frodo puolestaan oli juuri täyttänyt 33 (eli tuli täysi-ikäiseksi) saadessaan sormuksen, ja kuten luvussa 2 sanotaan (Kaapuhemmo s. 50):

"Ajan mittaan hobitit huomasivat että myös Frodo alkoi osoittaa "säilymisen" merkkejä - ulkonaisesti hän näytti aina yhtä rotevalta ja tarmokkaalta vasta-aikuistuneelta hobitilta."

33-vuotiaalta vaikuttava (mutta sisäisesti sormuksen vanhentama) Frodo oli siis ensi katsomalta vuonna 3019 /1419 varsin samaa kaliiperia kuin Pippin (29 v.), Merri (37 v.) ja porukan nestori Sam (39 v.). Nuoria sankareita kaikki kuitenkin, khihihii.

Sormuksen tuhoamisen jälkeen hän kuitenkin lienee ottanut oman ikänsä melko nopeasti kiinni kuten Bilbo, vaikka hänellä oli tosin vain vajaat 18 vuotta kurottavana.
 
Jepjep. Tiedän etteivät Frodo ja Bilbo aivan rintaperillisiä olleet, mutta sukulaisia kuitenkin. Ja sitä lähinnä ihmettelin, että Bilbo onnistunut löytämään suuresta suvustaan juuri sen, jolta tuota samaa seikkailunhalua löytyy.

Minä olen tulkinnut tuon "lasihelmeäkään ei annettu pois" kohdan ja sitä edeltäneen lauseen "rahasta ja jalokivistä ei kuitenkaan näkynyt vilaustakaan" -lauseen niin ettei Frodokaan nähnyt arteista jälkeäkään. Mutta nyt kun tuon pätkän ihan ajatuksella lukee niin kyllä, Frodolle taisikin jäädä riittämiin varallisuutta elämäseen.

Mitä ikään tulee niin minulle hobitit ovat olleet siinä 20-30 vuoden kieppeillä. Mutta tosiaan kun hobitit kerran muutenkin elivät pidempään kuin ihmiset ja täysi-ikäisiäkin oltiin vasta 33 vuotiaina niin kyllähän tuon käsityksen ymmärtääkin.
 
Maltahwesta sanoi:
Jepjep. Tiedän etteivät Frodo ja Bilbo aivan rintaperillisiä olleet, mutta sukulaisia kuitenkin. Ja sitä lähinnä ihmettelin, että Bilbo onnistunut löytämään suuresta suvustaan juuri sen, jolta tuota samaa seikkailunhalua löytyy.

No mutta. Bilbo oli tarkoitettu löytämään Sormus, ja niin Frodonkin oli tarkoitus saada Sormus. Hobitteja ja Gandalfiakin suuremmat voimat työssään...
 
Tosiaan tuntui kummalta ajatella hobitteja viisikymppisiksi, kun mielikuva sanoi heidän olevan juuri vajaata kolmeakymmentä, minkä vaikutelman saa keskusteluja seuratessaan.

Muistan kuinka raakoja kaloja syövä hobitinkuvatus Klonkku ällötti miua ensimmäisellä lukukerralla! Hymyilyttää vaan aina lukiessaan kohtausta, kun mielikuva on reilusti muuttunut ensimmäisen kerran jälkeen.

Tuntuu, ettei TSH:sta oikein saa kunnon keskustelua, liian tuttu kirja kaikille. :grin:
Ei kannata oikein kysyä mitään, kun varmasti saa melko tarkan vastauksen ja pohtimiselle jää aikas vähän tilaa.
 
Entvaimo vai jättiläinen Pohjannummilla?

Maltahwesta sanoi:
Sam puhuu puumiehistä, olikohan hänen serkkunsa Hal nähnyt Entvaimon? Mukava yksityiskohta, joka tässä ei tunnu mitenkään merkitykselliseltä, mutta myöhemmin eräälle puu-ukkelille tästäkin huhusta olisi ollut paljon iloa

Samvais: "Mutta entä sitten puumiehet, jättiläiset tai miksi niitä sanoisi? Sanovat että Pohjannummilla on nähty yksi joka oli isompi kuin puu - eikä siitä ole kauan."
---
Samvais: "Mutta tämä oli jalavan kokoinen ja käveli - seitsemän sylen askelin niin kuin ei mitään."
---

Tätä kysymystä pohtii mm. Anders Stenström artikkelissaan "Some notes on giants in Tolkien's Writings", teoksessa Scholarship & Fantasy : Proceedings of The Tolkien Phenomenon May 1992 Turku, Finland, ed. K.J. Battarbee, Turku 1993 (Anglicana Turkuensia 12), 61-62, 66-70. - Ja lähinnä tämän perusteella esitän joitakin hajanaisia mietteitä siitä, mitä Hal saattoi nähdä.

Stenström on kovasti sitä mieltä, että Hal-serkun näkemä olento oli todennäköisimmin jättiläinen; sen seitsemän sylen askeleet ovat paljon pidempiä kuin entinaskeleet (2,5 syltä) ja Samkin täsmentää sanomansa: "puumiehet, jättiläiset..." - eli hänen käsitteensä tree-men viittaisi puun kokoisiin olentoihin, ei puun näköisiin. Lisäksi jättiläiset esiintyvät usein viittauksissa hobittien kansantaruihin. Stenström huomauttaa myös, että Merrillä ja Pippinillä ei ole mitään sanottavaa Puuparran kysymykseen, ovatko he mahdollisesti nähneet enttejä. Puumiehet eivät tule heidän mieleensä lainkaan, joten hekään eivät ilmiselvästi pidä niitä enttien kaltaisina.

Lisäksi, kun Tolkien kirjoitti tätä lukua, hänellä ei ollut vielä minkäänlaista kuvaa enteistä, jotka putkahtivat hänen eteensä vasta tarinan edettyä pitemmälle. Tämän kappaleen ensimmäisessä vedoksessa Sam ei puhu vielä mitään puumiehistä. Hän sanoo "But what about these what do you call 'em - giants? They do say as one nigh as big as a tower or leastways a tree was seen..." (HoME VI, 254). Tosin Tolkien muutti ensimmäisen lauseen kirjoittamisen kuluessa tällaiseksi: "But what about these Tree-Men, these here – giants?" Tässä kohdin Christopher Tolkien pohtii: "Was this passage (preserved in FR...) the first premonition of the Ents? But long before my father had referred to 'Tree-men' in connection with the voyages of Eärendel..." – Sittenkin enttejä? Mutta mitä ovat 1910-luvulla Kadonneitten tarujen kirjassa esiintyeet Tree-men?

No, tämä CJRT:n viittaus Eärendelin matkoihin koskee The Book of Lost Tales -kirjan sivuja II 254, 261. Ensimmäinen kohta on juonihahmotelma kirjoittamatta jääneeseen kuvaukseen Eärendlin matkoista: "Voronwë and Eärendel set sail in Wingilot. Driven south. Dark regions. Fire mountains. Tree-men. Pygmies. Sarquindi or cannibal-ogres..." Jälkimmäinen on samankaltaisesta yhteenvedosta Eärendelin matkasuunnitelmaksi: "...wind blows him southward. Tree-men, Sun-dwellers, spices, fire-mountains, red sea: Mediterranean (loses his boat (travels afoot through wilds of Europe?)) or Atlantic..."

Joten Tolkienin mielessä oli jo varhaisilla ajoilla käsite Tree-men, jota hän ei kuitenkaan missään vaiheessa selitä sen tarkemmin – paitsi vuosikymmeniä myöhemmin, kun hän antaa Samin sanoa: "these Tree-Men, these here – giants?" Koska hän ei vielä tuolloin ollut kehitellyt Puuparran hahmoa, ja koska Merri ja Pippin eivät osanneet yhdistää puumiehiä entteihin, on valitettavan todennäköistä, että Pohjannummilla saapasteli jokin suurikokoinen Sauronin otus.
 
Tästä lukukerrasta ja luvusta tarttui tällä kertaa mukaan seuraava ajatus: onko sillä seikalla jotain merkitystä, että Klonkun aikoihin hobitit (tai heidän esi-isänsä) vielä "normaaliin" tapaan saivat lahjoja syntymäpäivänään? Missään ei kai mainita missä ja miksi tapa vaihtui lahjojen antamiseksi omana merkkipäivänä? Entä onko tästä tavasta johdettavissa jokin moraalinen opetus?
 
Nerwen sanoi:
Tästä lukukerrasta ja luvusta tarttui tällä kertaa mukaan seuraava ajatus: onko sillä seikalla jotain merkitystä, että Klonkun aikoihin hobitit (tai heidän esi-isänsä) vielä "normaaliin" tapaan saivat lahjoja syntymäpäivänään? Missään ei kai mainita missä ja miksi tapa vaihtui lahjojen antamiseksi omana merkkipäivänä? Entä onko tästä tavasta johdettavissa jokin moraalinen opetus?
TSH:n julkaisun jälkeen Tolkien selitti hobittien syntymäpäiväjuhlinnoista hyvinkin pitkästi kirjeessä eräälle lukijalle (Letters #214, s. 289-293), paljastaen - monen muun seikan ohella - että myös Konnun hobitit vastaanottivat lahjoja syntymäpäivinään. Juttu vain on vähän pitkä referoitavaksi.
 
Haltiamieli sanoi:
Tolkien selitti hobittien syntymäpäiväjuhlinnoista hyvinkin pitkästi kirjeessä eräälle lukijalle (Letters #214, s. 289-293), paljastaen - monen muun seikan ohella - että myös Konnun hobitit vastaanottivat lahjoja syntymäpäivinään. .

Tolkien kirjoittaa tässä kirjeessä mm. että lahjojen antaminen syntymäpäiväsankarille oli vanhempi tapa kuin se, että syntymäpäiväsankari jakoi niitä muille. Molemmat tavat olivat kuitenkin samaan aikaan käytössä, (jo Smeagolin ja Deagolin aikana Anduinin laaksossa), mutta ne täydensivät toisiaan, antajan ja saajan iästä ym. sosiaalisesta statuksesta riippuen...

Näiden tapojen kehityksen antama mahdollinen opetus näyttäisi olevan enemmän "sosiologinen" kuin "moraalinen". (Tolkien ei siis vertaile näitä tapoja toisiinsa arvottavassa mielessä.)
Karkeasti ottaen lahjan antaminen syntymäpäiväsankarille palautui yksilön tunnustamiseen sukuyhteisön jäseneksi. Kun syntymäpäiväsankari jakoi lahjoja muille, tämä oli kevyempää ja vapaamuotoisempaa sosiaalisuutta kehittyneemmissä ja monimutkaisemmissa sosiaalisissa yhteisöissä.
 
Jaha, no Nerwenpä marssii tästä sitten hyllylle lukemaan kirjettä, kiitokset vinkistä ja referoinnista. :)

Kaksi pientä muuta seikkaa jäi tästä luvusta myös mieleen: ensinnäkin matriarkka Keski-Maassa, ja vieläpä hobittien keskuudessa! Ja sitten se toinen, pienempi: Klonkun mainitaan pyydystäneen kaloja näkymättömin sormin. Onkohan tämä vain runokieltä, vai eikö Tolkien oikeasti tiennyt kalojen kylkiviiva-aistista? Näkö on useimmille fissusshille täysin toisarvoinen aisti.
 
Nerwen sanoi:
Kaksi pientä muuta seikkaa jäi tästä luvusta myös mieleen: ensinnäkin matriarkka Keski-Maassa, ja vieläpä hobittien keskuudessa!

Sméagolin isoäiti ei ollut vallan ainoa hobittimatriarkka. Muistakaamme myös Lalia Suurta, Tukien suvun hirmuhallitsijatarta, joka tunnetaan vain Tolkienin eräästä kirjeestä. Mutta selvästikin voimakkaat naiset saattoivat nousta merkittävään asemaan hobittiyhteiskunnassa. Eikä Lobelia the Sateenvarjonainen ollut myöskään mikään merkityksetön persoona, vaikka hän ei missään vaiheessa saavuttanut varsin hallitsevaa asemaa.
 
Kumppania selaillessa osui nyt silmiin huomio, että brittilässä pitäisi olla lukuisia The Green Dragon-pubeja. Merkittävämpää on kuitenkin se, että myös Oxfordissa sijaitsi yksi vuodesta 1587 vuoteen 1926! Pikaselauksella vain yksi ensimmäisistä googletustuloksista on ymmärtänyt yhdistää sivuilleen hitusen Tolkienia (ja senkin leffasta, mutta toisaalta bonuksena extended-versiosta!).

Gandalf mainitsee että Suursormuksen haltia ei koskaan anna sitä pois vapaasta tahdostaan (poikkeuksena Bilbo), ainoastaan korkeintaan leikittelee moisella ajatuksella (tätähän Frodo harrastaa varsinkin alkuvaiheessa). Tästä herää kaksi mielenkiintoista ajatusta: perusolettamushan tuon väitteen perusteella on se, että Sormuksen Viejä (olkoon kuka tahansa muu kuin Frodo taikka juurikin Frodo) on automaattisesti tuomittu epäonnistumaan tuhoamistehtävässä. Voidaan spekuloida, olisiko Bilbo (nuorempana, aiemmin) kyennyt tuhoamaan Sormuksen ilman Klonkun väliintuloa (ainakin jos Gandalf olisi seissyt vieressä vakuuttamassa että niin täytyy tehdä). Entäpä Sam? "Would you destroy it?"
Toinen (Kumppanissakin huomioitu) seikka on, että ainakaan haltiasormuksilla ei näytä olevan moista nippusidettä omistajiinsa, niitähän lahjoiteltiin ympäriinsä. Ihmisten sormusten kohdalla näin ei tietääksemme käynyt, mutta johtuiko se ihmisten lyhyemmästä toiminta-ajasta (elin-iästä) vaiko sormusten laadusta? Kääpiöhistoriaa muistan niin huonosti, etten uskalla sanoa varmaksi, mutta eikö siellä joku sormus vaihtanut omistajaa? Liittyen Dol Guldurin tapahtumiin jotenkin? Onko muiden kuin Yhden omistajasuhteiden pysyvyydessä tai pysymättömyydessä lopultakaan kyse sormusten ominaisuudesta, vaiko niitä kantavien rotujen sielunlaadusta?

//Lisäys. Onkohan se vain tehokeino että Klonkun mainitaan pyydystäneen kaloja näkymättömin sormin? Eihän kaloille ole suurta merkitystä sillä näkyykö pyydystäjä vai ei! :wink:
 
Ylös