TSH #06: I/1.3. Kolme kumppanusta

Steelsheen

teräskiiltovotjake
Kolmas luku siis, Kolme kumppanusta. Tuo on toiminut itselläni loistavana muistisääntönä (siis jos saa päähänsä että lukujen nimet pitää osata järjestyksessä ulkoa :D).

Tässä luvussa päästään, minun mielestäni, itse TSH:n alkuun. Mitenkään väheksymättä edellisiä kahta lukua, ne ovat mielestäni enemmän pohjustavia, ja kertovat Hobittia tuntemattomallekin että mistä on kyse. Ja tietysti kertovat lisää. Mutta olen päätynyt pitämään matkantekoa yhtenä suurena teemana Sormusten herrassa, ja tässä luvussa matkaan päästään. Muutenkin luku esittelee meille tulevia tärkeitä hahmoja, Frodon matkaseuran lisäksi Mustat Ratsastajat sekä haltiat.

(Jo tässä vaiheessa kerron, ettei minulla ole käytössä suomennosta, joten joudutte nyt tyytymään englanninkielisiin lainauksiin.)

Luvun alussa Frodon päätettyä suunnata Rivendelliin, päästään seuraamaan hobittien ihmettelyä Repunpään myynnistä. Minäkin ihmettelen, en myymistä vaan sitä, miksi ihmeessä Säkinheimo-Reppuleille? Eikö sieltä nyt olisi löytynyt joku mieleisempikin ostajaehdokas, onko ihana kolo pakko sukulaisille myydä? Toinen S-R:iin liittyvä huomioni löytyy luvun neljännestä kappaleesta: ”She [Lobelia] had been obliged to wait about seventy-seven years longer for Bag End than she had once hoped, and she was now a hundred years old." Tämä taitaa olla puhdas laskuvirhe (33+77=100), jollaisen saattaisi epähuomiossa tulla tehneeksi. Vai olisiko Lobelialla ollut joku hyvä syy saada Repunpää hyppysiinsä 23-vuotiaana?

Sitten Gandalfiin. Lähtö Hobittilasta oli aika hätäinen ja velho sanoi kuulleensa jotain huolestuttavaa. Mitähän tämä mahtoi olla? Myöhemmin hän kuitenkin kertoi kuulleensa esim. hyökkäyksestä Osgiliathiin vasta Konnun rajoilla (mutta tästä ei sen enempää, sillä muuten kävisin ehkä liikaakin erästä vielä aika kaukana häämöttävää lukua).

Sivuilta 35 ja 69 löytyy mukava toisto (luvut 1 ja 3) matkaanlähdöstä; Bilbon lähtö juhlailtana ja Frodon 17 vuotta myöhemmin on kuvattu lähes samoilla sanoilla: ”He/They jumped over a low place in the hedge at the bottom, and took to the meadows/fields, passing into the night/darkness like a rustle (of wind) in the grass(es).”

“We all like walking in the dark”, sanoi Frodo. Miksi pimeällä kävely on niin kivaa? Minä kuvittelin että hobitit olisivat silloin mieluusti kolosissaan nukkumassa.

Saamme myös kuulla, ettei Frodo pidä vettä taskuissaan. Samana päivänä tapahtuvat ensimmäiset ”kohtaamiset” Mustien Ratsastajien (vai oliko niitä vain se yksi?) kanssa. Samoin tavataan haltiat. Sivulla 77 Frodo kertoo: ”One can meet them [Elves] sometimes in the Woody End. They don´t live in the Shire, but they wander into it in Spring and Autumn, out of their own lands away beyond the Tower Hills.” Puhutaanko näistä haltiain vaelluksista muualla?

Ja näin lopuksi vielä pieni huomautus tähdistä, luvussa kun mainitaan muutaman tähdistön nousevan taivaalle, joiden myötä haltiat aloittavat bileensä. Löytyykö siis Remmirathista tai Borgilista mitään muualta? Menelvagor mainitaan Silmarillionin hakemistossa Orionina, mutta nimellä Menelmacar.

Kiitän kärsivällisyydestä, siispä keskustelua yllä olevasta ja kaikesta muustakin mieleen juolahtaneesta.

Ensimmäinen alustukseni!
 
Mieleen tuli tälläinen asia: olen saanut käsityksen että Gildor porukoineen on käyskennellyt enemmänkin Konnussa koska tunsi Bilbon. Vai tapasiko Gildor Bilbon jo Rivendellissä? Sanoohan Gildor Frodolle että "Bilbo oli hyvä opettaja" (tai ainakin jotain sen suuntaista)

Sitten Gandalfista. Itse olen ajatellut että kenties Gandalf kuuli Mustista Ratsastajista? Mutta jos velho olisi kuullut nazguleista, hän olisi varmasti lähtenyt Frodon kanssa,eikä jättänyt tätä Kontuun sormuksen kanssa. Vai olisiko syynä ollut tietoja Sauronin liikkeistä?

Pimeässäkävelystä seuraavaksi.Muistan lukeneeni ainakin jossain että pimeällä eivät niin monet uteliaat kasvot seuraa tms. Yöllä kulkemisessa on hyvät puolensa; on rauhallista,tiellä ei ole kulkijoita. Ja varsinkin kesällä on viileää,ei tule niin hiki :)

Muistaakseni/tietääkseni haltioiden vaelluksista ei muualla mainita. Ja tekstistä ymmärtää että haltiat kävivät Tornikukkuloilla ja tulivat takaisin.Vaikka he taisivat kyllä lähteä Kuolemattomille Maille.

Tähdistä ei mitään tietoa,enkä myöskään tapauksesta S-R. Ja tuosta toisto-asiasta ei tule myöskään mitään mieleen.
 
Steelsheen sanoi:
Mutta olen päätynyt pitämään matkantekoa yhtenä suurena teemana Sormusten herrassa, ja tässä luvussa matkaan päästään.
Mie oon samaa mieltä. Aina kun Tarua lukee uudelleen, tuntuu synttärit ja Sormus-sepustukset vain viivyttävän reissuun lähtöä. Hus hus, lähde jo! Ja närkästyn melkein joka kerta Frodolle, ettei hän pidä kiirettä lähtönsä kanssa, kun kyseessä kuitenkin on tärkeät asiat. :)

Steelsheen sanoi:
Minäkin ihmettelen, en myymistä vaan sitä, miksi ihmeessä Säkinheimo-Reppuleille? Eikö sieltä nyt olisi löytynyt joku mieleisempikin ostajaehdokas, onko ihana kolo pakko sukulaisille myydä?
Mie tuumasin, että Frodo on herrasmies. Ehkei Repunpään luovuttaminen Lobelian käsiin ollut mitenkään mieluisin tehtävä, mutta olihan Lobelia tosiaan ansainnut sen ja ei Frodo ole luonteeltaan niin hävytön, että olisi taas sivuuttanut S-R:t, eikös suku ole hobiteille tärkeää vaikkei se sitä mukavinta laatua olisikaan? Olisikohan siitäkin tullut hirmu soppa, jos Repunpää ois myyty muille?

Alph sanoi:
Pimeässäkävelystä seuraavaksi. Muistan lukeneeni ainakin jossain että pimeällä eivät niin monet uteliaat kasvot seuraa tms. Yöllä kulkemisessa on hyvät puolensa; on rauhallista,tiellä ei ole kulkijoita. Ja varsinkin kesällä on viileää,ei tule niin hiki.
Emmiekään ymmärtäisi, miksi joku yöllä kävelisi, itse ainakin nukkuisin mielummin. Mut hyviä pointteja. Kyllä kerran mieki pyöräreissussa poljin yötä myöten, kun päivällä oli niin kuuma.

Steelsheen sanoi:
Löytyykö siis Remmirathista tai Borgilista mitään muualta? Menelvagor mainitaan Silmarillionin hakemistossa Orionina, mutta nimellä Menelmacar.
Kertokaa lisää tähdistä! Mitkä tähdet ovat vastineita meidän omille tähdillemme ja tähtikuvioillemme?
 
Tähdet, tähdet!

Vinyarogwen sanoi:
Kertokaa lisää tähdistä! Mitkä tähdet ovat vastineita meidän omille tähdillemme ja tähtikuvioillemme?

Wikissä on hieman tietoa:

Ensiksi: Menelvagor-Menelmacar-Telumehtarista kerrotaan artikkelissa Menelvagor. Tähtikuvio Orion on siis kyseessä; itse asiassa hän on alun perin Kadonneitten tarujen kirjan vala Telimektar, joka vartioi taivaalla, ettei Melko pääse palaamaan takaisin maan pinnalle (ks. Telimektar).

Toiseksi: Remmirath. Niille, jotka eivät vaivaudu Wikiin asti: "Verkkotähdet" vastannee Seulasia.

Ja kolmanneksi: Borgil, joka on yhdistetty useaankin eri tähteen. Tutkijat kiistelkööt, mutta kiistansa on tuomittu jäämään silkaksi spekulaatioksi, ellei löydy uutta käsikirjoitusta, jossa asia ratkaistaan. Näin kai.
 
Re: Tähdet, tähdet!

Tik sanoi:
Vinyarogwen sanoi:
Kertokaa lisää tähdistä! Mitkä tähdet ovat vastineita meidän omille tähdillemme ja tähtikuvioillemme?

Wikissä on hieman tietoa:

Ensiksi: Menelvagor-Menelmacar-Telumehtarista kerrotaan artikkelissa Menelvagor. Tähtikuvio Orion on siis kyseessä; itse asiassa hän on alun perin Kadonneitten tarujen kirjan vala Telimektar, joka vartioi taivaalla, ettei Melko pääse palaamaan takaisin maan pinnalle (ks. Telimektar).

Toiseksi: Remmirath. Niille, jotka eivät vaivaudu Wikiin asti: "Verkkotähdet" vastannee Seulasia.

Ja kolmanneksi: Borgil, joka on yhdistetty useaankin eri tähteen. Tutkijat kiistelkööt, mutta kiistansa on tuomittu jäämään silkaksi spekulaatioksi, ellei löydy uutta käsikirjoitusta, jossa asia ratkaistaan. Näin kai.
Kiitos. Usein todellakin olen turhan laiska etsimään itse tietoa. Uskon myös, että monet teistä ovat miua tehokkaampia tietojen etsijöitä, jolloin omaa huolimattomuuttani en jää tärkeistä seikoista paitsi. ;)
 
“We all like walking in the dark”, sanoi Frodo. Miksi pimeällä kävely on niin kivaa? Minä kuvittelin että hobitit olisivat silloin mieluusti kolosissaan nukkumassa.

Emmiekään ymmärtäisi, miksi joku yöllä kävelisi, itse ainakin nukkuisin mielummin. Mut hyviä pointteja. Kyllä kerran mieki pyöräreissussa poljin yötä myöten, kun päivällä oli niin kuuma.


:wtf: :wtf: :wtf: :wtf: Ettekö te ihmiset samoile öisin ulkona???! Poloiset, ei ole toista niin kaunista aikaa ja paikkaa maailmassa kuin Pohjolan lempeä kesäyö; hiljainen iltatuuli kahisee koivunlatvuksissa, tähdet kimmeltävät utuiselta taivaalta oksien verkon läpi, kuu hyväilee maata hopeisilla säteillään, kaukaa kantautuu lintujen huhuilua, ilma on lämmin ja pehmeä, kuin linnun maitoa, vesi solisee hiljaa, hiljaa... Silloin ei voi kaivata päivää, ei auringon räikeää julmuutta, ei hyörinää tai karkeita ääniä, ei paahdetta, ei pölyä. Silloin vaipuu viileälle nurmelle puun juurelle uneksimaan muinaisista ajoista, jolloin haltiaruhtinaat yksin vaelsivat tähtivalossa, kristallinkirkkaan laulun helkkyessä Cuiviénen aalloilla... Silloin mieli kantaa yli erottavien merien kaukaisille rannoille, luo haltian valkean sataman ja Kultaisen ja Hopeisen Puun... :heart:

Pahus soikoon, ennen muinoin Annals of Ardassa oli tähtikartta, johon oli merkitty ne tähdet ja tähdistöt, joilla on haltiakielinen nimi. Nyt se on poistettu... :x Joka tapauksessa Menelmacar on siis kuten mainittu Orion, ja se on hyvin helppo löytää taivaalta, kunhan tietää, mitä etsii. Siinä on selkeästi kimmeltävä vyö, hartiat, helmat ja kädet miekkoineen. Sen kun näkee kesäiltana keinumassa metsänrajan yllä niin ah, sydän hypähtää ja kiitää Kontuun Gildorin metsäsaleihin...

Minulle on tullut sellainen kuva, että nuo haltiat käyvät Konnussa aika useinkin. Onhan Kontu nättiä seutua, jonka poikki kelpaa vaeltaa Rivendellistä Satamiin kulkiessaan, tai toisin päin. Frodohan sanoi, että harvoin Konnussa nähdään calaquendia, kun taas hän ja Bilbo olivat useinkin käyneet tapaamassa haltioita Konnussa samotessaan. Eli ''tavishaltioita'' kulki siellä aika useinkin.
Eikö Gildor sanonut tavanneensa Bilbon ''kaukana täältä''? Samoilevan haltian mittapuulla tuskin mikään Konnun sisällä oleva olisi ''kaukana''. Bilbo taas itse myöhemmin kertoi harhailleensa Tien vaiheilla, päätyen lopulta Rivendelliin. Luulisin Gildorin ja Bilbon tavanneen siellä.

''I wish for this night time to last for a lifetime...'' *rupesi laulattamaan*
 
Steelsheen sanoi:
Toinen S-R:iin liittyvä huomioni löytyy luvun neljännestä kappaleesta: ”She [Lobelia] had been obliged to wait about seventy-seven years longer for Bag End than she had once hoped, and she was now a hundred years old." Tämä taitaa olla puhdas laskuvirhe (33+77=100), jollaisen saattaisi epähuomiossa tulla tehneeksi. Vai olisiko Lobelialla ollut joku hyvä syy saada Repunpää hyppysiinsä 23-vuotiaana?

Ei kai kyse ollut laskuvirheestä, vaan siitä, että Lobelia olisi päässyt muuttamaan Bag Endiin 77 vuotta aikaisemmin, ellei kadonneeksi julistettu Bilbo olisi palannut Smaugintapporetkeltä juuri samana päivänä, kun hänen jäämistönsä oli määrä pakkohuutokaupata.
(Mutta koskiko tämä pakkohuutokauppa vain irtaimistoa? Olisivatko Säkinheimo-Reppulit perineet kiinteistön? Jos eivät, niin sittenhän heidän olisi vielä pitänyt kilpailla muiden mahdollisten ostajien kanssa Bilbon "Kolosta". Vai olivatko he jo huutaneet sen? Toisaalta, jos he olivat perillisiä, niin miksi he eivät olleet myös irtaimiston perillisiä?)

Lobelian ikä ei näy TSH:n lopun sukutauluista, mutta Tolkienin muiden tekstiluonnosten pohjalta esimerkiksi Hammond ja Scull ("The Lord of the Rings - A Reader´s Companion", s.93) vahvistavat Lobelian iän. Alun perin Tolkien kaavaili Lobelian iäksi tuossa vaiheessa 92 vuotta, mikä tarkoittaa, että hän olisi ollut 15 vuotta Bilbon palatessa ensimmäiseltä retkeltään.

Mutta se on totta, että Lobelia ei olisi tietenkään 71 vuotta aiemmin ollut saanut Repunpäätä varsinaisesti haltuunsa, jos kerran hobitit alkoivat hallita omaisuuttaan vasta 33-vuotiaana. Itse asiassa myöskään hänen miehensä (pari vuotta ennen TSH:n tapahtumien alkua kuollut Otho Sackville-Baggins, joka oli 20 vuotta Bilboa nuorempi) ei ollut täysi-ikäinen vielä Bilbon ensimmäisen katoamisen aikana. (Hobitit siis saattoivat avioitua ennen täysi-ikäisyyttä.) TSH:n sukutaulujen mukaan Othon isä, Bilbon setä Longo Baggins oli vielä elossa Bilbon ensimmäisen katoamisen aikaan. Longo olisi siis tuolloin saanut Bag Endin jos "Säkinheimo-Reppulit" olisivat ylipäätään saaneet sen.

Mutta ketkä olivat "Säkinheimo-Reppuleita"? Oliko Longo Baggins yhdistänyt vaimonsa sukunimen omaansa, vai käyttikö vasta hänen poikansa Otho tätä yhdyssukunimeä, niinkuin sukutauluista voisi päätellä? Jälkimmäisessä tapauksessa kukaan "Säkinheimo-Reppuli"-niminen ei olisi vielä Bilbon ensimmäisen katoamisen aikaan olisi voinut vaatia hänen perintöään. Myös "Hobitin" ilmaus "Bilbon serkut, Säkinheimo-Reppulit", näyttää oudolta TSH:n lopun sukutaulun perusteella, koska niissä ei näy muita Longon lapsia kuin Otho, joka siis olisi ollut ainoa Säkinheimo-Reppuli-niminen Bilbon serkku. Oletetaan, että Othon sisarukset eivät näy sukutaulussa ("Baggins of Hobbiton"), mutta miksi he tai heidän perillisensä eivät sitten perineet Lobeliaa?

Steelsheen sanoi:
“We all like walking in the dark”, sanoi Frodo. Miksi pimeällä kävely on niin kivaa? Minä kuvittelin että hobitit olisivat silloin mieluusti kolosissaan nukkumassa.

Varmaan normaalihobitit olivatkin, tämähän juuri alleviivasi Frodon ja hänen ystäviensä erilaisuutta, "haltiamielisyyttä".
Allekirjoittaisin mielelläni kaiken sen, mitä Valië Nienna tästä aiheesta kirjoitti, ellei minun pitäisi varjella korkean ikäni vaatimaa asiallisuuden ja arvokkuuden vaikutelmaa :wink:
 
Voidaanhan olettaa Otholla olleen sisaruksia, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa heidän olleen elossa periäkseen Lobelian, tai että heillä olisi lapsia.

Telimektar sanoi:
Steelsheen sanoi:
“We all like walking in the dark”, sanoi Frodo. Miksi pimeällä kävely on niin kivaa? Minä kuvittelin että hobitit olisivat silloin mieluusti kolosissaan nukkumassa.

Varmaan normaalihobitit olivatkin, tämähän juuri alleviivasi Frodon ja hänen ystäviensä erilaisuutta, "haltiamielisyyttä".
Allekirjoittaisin mielelläni kaiken sen, mitä Valië Nienna tästä aiheesta kirjoitti, ellei minun pitäisi varjella korkean ikäni vaatimaa asiallisuuden ja arvokkuuden vaikutelmaa :wink:

''Ymmärrät, mikä taakka kunniallisuus oli, vasta kun olet menettänyt sen.''
-Rhett Butler
 
Telimektar sanoi:
Mutta ketkä olivat "Säkinheimo-Reppuleita"? Oliko Longo Baggins yhdistänyt vaimonsa sukunimen omaansa, vai käyttikö vasta hänen poikansa Otho tätä yhdyssukunimeä, niinkuin sukutauluista voisi päätellä?
Lettersin kirjeessä #214 Tolkien selostaa myös yhdyssukunimien syntyä, ne nimittäin liittyivät sukujen päämiesasemien periytymiseen. Mikäli suvun päämies heitti veivinsä vailla miesperillistä, useimmissa suvuissa päämiehen asema siirtyi päämiesvainaan tyttäret ohittaen näistä vanhimman vanhimmalle pojalle, jolloin poika vastaanottaessaan äidinisänsä suvun päämiehen aseman otti itselleen tuon sukunimen. Monesti kuitenkin henkilö säilytti myös isänsä sukunimen yhdyssukunimen toisena osana. Siispä kun Camelia Säkinheimon isä - Säkinheimojen päämies - kuoli vailla poikaa nousi päämieheksi Otho Reppuli, joka otti uuden sukunimen Säkinheimo-Reppuli. Siis vaikka Otholla olisikin ollut sisaruksia (mikä on aivan mahdollista, liitteiden hobittisukupuuthan olivat Tolkienin mukaan vain valikoima syystä tai toisesta maininnan arvoisia nimiä), nämä olisivat tämän tradition mukaan mitä ilmeisimmin säilyneet Reppuleina.
Mistä taas voitaisiin vetää johtopäätös, että Säkinheimo-Reppuleita ei oikeastaan koskaan ollut kuin kolme: Otho, vaimonsa Lobelia (os. Piukkapaula) ja poikansa Lotho. Hmmh.
 
Valië Nienna sanoi:
“We all like walking in the dark”, sanoi Frodo. Miksi pimeällä kävely on niin kivaa? Minä kuvittelin että hobitit olisivat silloin mieluusti kolosissaan nukkumassa.

Emmiekään ymmärtäisi, miksi joku yöllä kävelisi, itse ainakin nukkuisin mielummin. Mut hyviä pointteja. Kyllä kerran mieki pyöräreissussa poljin yötä myöten, kun päivällä oli niin kuuma.

:wtf: :wtf: :wtf: :wtf: Ettekö te ihmiset samoile öisin ulkona???! Poloiset, ei ole toista niin kaunista aikaa ja paikkaa maailmassa kuin Pohjolan lempeä kesäyö; hiljainen iltatuuli kahisee koivunlatvuksissa, tähdet kimmeltävät utuiselta taivaalta oksien verkon läpi, kuu hyväilee maata hopeisilla säteillään, kaukaa kantautuu lintujen huhuilua, ilma on lämmin ja pehmeä, kuin linnun maitoa, vesi solisee hiljaa, hiljaa... Silloin ei voi kaivata päivää, ei auringon räikeää julmuutta, ei hyörinää tai karkeita ääniä, ei paahdetta, ei pölyä. Silloin vaipuu viileälle nurmelle puun juurelle uneksimaan muinaisista ajoista, jolloin haltiaruhtinaat yksin vaelsivat tähtivalossa, kristallinkirkkaan laulun helkkyessä Cuiviénen aalloilla... Silloin mieli kantaa yli erottavien merien kaukaisille rannoille, luo haltian valkean sataman ja Kultaisen ja Hopeisen Puun... :heart:
Mieki alan jo olla liian vanha. Siis valvoakseni tarpeeksi myöhään kesäyönä, jotta retki olisi hieno. Noin kuvailtuna tosin todella houkutteleva. Voisit myydä elämysmatkoja Keski-Maahan. ;)
 
Kumppani lisää mielenkiintoisen Tolkien-pohjaisen spekulaation, että "väärään suuntaan" vaeltavan haltiat olisivat Rivendellissä tai sen liepeillä asustelevaa joukkoa jotka olivat olleet vierailulla Tornikukkuloilla kurkkimassa palantíriin. Wikiä penkoessa löysin tiedon että sikäläistä näkykiveä vartioivat "Círdan ja Lindonin haltiat" jotka olivat myös nuo tornit rakentaaneet. En ole aiemmin tätä tullut edes ajatelleeksi vaikka tiesinkin että ne olivat haltiatorneja ja että siellä säilytettiin yhtä kivistä: mutta miten kummassa kivi on ylipäätään päätynyt haltioiden haltuun? Ja uskalsivatko nämä todella käyttää sitä Sarumanin ja Sauronin valtaamista kanavalähetyksistä huolimatta?
 
How many roads must a hobbit walk by?

J.R.R. Tolkien (Kaapuhemmo sanoi:
Pian he osuivat kapealle tielle, joka kiemurteli ylös ja alas häviten pimeyteen edessä päin: tie Metsähoviin ja Runkoon ja Bukinpurin lautalle. <b>Se nousi erilleen päätiestä Virran laaksossa</b> ja kiersi Vihervaarojen laitamia kohti Korvenperää, Itäneljännyksen syrjäistä kolkkaa.

Pitäisikö tämä suomennoksen kohta ymmärtää niin, että Tukinturusta Runkoa ja Metsähovia kohti kulkeva tie <b>erosi</b> Idäntiestä Virran laaksossa oikein risteyksen kautta? Jos niin, Konnun kartassa kirjassa on virhe, koska siinä tuo tie kulkee samansuuntaisena Idäntien kanssa sen eteläpuolella, vaan ei käy varsin lähelläkään sitä. Jos ei, minä ymmärrän väärin tai sitten suomennos johtaa harhaan.

Alkuteksti: <i>It climbed away from the main road in the Water-valley...</i> Vaikuttaa samansuuntaiselta, mutta ei välttämättä ehkä tarkoita samaa. Jos karttaan on uskominen, voisiko paremminkin sanoa näin:

"Se kiipesi poispäin Virran laaksossa kulkevan päätien reitistä..." Vai kuinka? Hämmentynyt olen. Voimassa on häiriö.
 
Ylös