TSH 4K Ultra HD -julkaisuna joulukuussa 2020

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Tarkemmin sanottuna 7. joulukuuta julkaistaan tällainen boksi, joka sisältää (CDONin mainoksen mukaan): "Erinomaisen kuvanlaadun lisäksi elokuvien ääniraita herää henkiin Dolby Atmos -äänellä. Boksi sisältää sekä elokuvateatteriversiot että pidennetyt versiot kaikista elokuvista".

Olisi tietysti hauska tietää, millainen juttu tämä "4K Ultra HD" oikein on; mitä se vaatii kodin laitteilta (Blu-ray?) ja onko se oikeasti niin hyvää ja hienoa, että kannattaisi hankkia hintaan 128 euroa ja risat (CDON) tämä yhdeksän levyn paketti.

4k ultra.png
 
Minulla taitaisi television tehot riittää tarkkuuteen, mutta pitäisiköhän bluray-soitin uusia? Minulla on TSH-extendedit tällä hetkellä vain DVD:llä...
 
Sean Astinin mukaan nämä 4K versiot olisi tehty Peter Jacksonin valvovan silmän alla, minkä kait on tarkoitus korostaa että laatua tulee.

En kyllä yhtään tiedä omista Blu-ray -soittimista, että kykenevätkö ne 4K Ultra HD:tä pyörittelemään, pitäisi kai tutustua aiheeseen. Mutta sama on tässä minulla kuin Kointähdelläkin, että ennestään on vain ne vanhat DVD:t ja vaikka olivatkin DVD:ksi huippulaatua, niin ovat silti DVD-laatuisia.


Muoks! Pikatarkistuksen jälkeen tarvitsee uuden vempeleen, koska tuo 4K Ultra HD tukee terävämmän kuvan lisäksi myös tukea HDR:lle eli isommalle väriskaalalle, eli tarvitsee olla sekä tuoretta näyttöteknologiaa kuin myös soitin, joka tukee uutta kuvanpakkausta. Tämmöisiä tukevia soittimia ovat mm. uusi PlayStation 5 ja XBox Series X.

Levylle kuitenkin pitäisi olla lisättynä myös vanhempia laitteita tukeva versio, eli saisi myös olemassa olevilla vanhoilla laitteilla pyörimään, mutta tietysti vanhemmalla kuvanpakkausteknologialla ja ilman HDR-tukea.
 
Kurkkasin nyt myös Amazonia ja sieltä sama sisältö mutta ilmeisesti ilman pohjoismaisia tekstityksiä maksaa 75 puntaa, eli vajaa 83 euroa. Tekstityslisä CDONin kautta on siis noin 45 euroa. Jos se summa menisi oikeasti kääntäjien palkkoihin niin olisihan se hienoa, mutta tuskin menee :(
 
Bluraysoittimeni on tainnut hajota. Jos uusi täytyy tosiaankin hommata, niin voisihan se olla saman tien television tarkkuuteen yltävä. Ja sitten voisinkin ostaa juuri tämän TSH-megaboksin, etteivät hienot ominaisuudet mene hukkaan.

Hyvästi, rahat!
 
Ylös