Tule keskustelemaan Tolkienin maailmat -teoksesta etälukupiiriin ti 15.6. klo 19.00

Ilma

Somehaltia
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Tolkien-tutkija John Garthin teos ”Tolkienin maailmat” ilmestyi suomeksi alkuvuodesta. Kirjaa kuvataan siten, että se on ”kattava katsaus todellisiin ja kuvitteellisiin paikkoihin, joiden innoittamina Tolkienin tarumaailma muotoutui”. Tule mukaan keskustelemaan teoksesta Konnun etätapahtumaan, joka järjestetään Zoomissa tiistaina 15.6.2021 klo 19.00.
Keskustelua helpottaisi, jos osallistujat tutustuisivat kirjaan etukäteen, joten kirjastoa suosivien on nyt hyvä alkaa varailla teosta. Mukaan voi toki tulla myös valmistautumatta.
Ilmoittautumiset 13.6.2021 mennessä: tiedotusvastaava@suomentolkienseura.fi. Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille.
 
Last edited:
Joskus muinaisina aikoina, kun foorumilla oli paljon ihmisiä ja elämää, tästä oltaisiin saatu projekti Lukutupaan. Mutta aika aikaa kutakin.

"All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die."
 
Lukutuvan projektit eivät suinkaan ole kuolleet tahi kuopatut, niitähän on ollut joka vuosi (ja yksi projekti saattaa kestää jopa yli vuoden!); tämä on uusi ja toisenlainen kanava jonka korona toi mukanaan ja hyvä niin.

Mutta kun otit aiheen esiin, voisimme vallan mainiosti keskustella Lukutuvassa uudesta projektista. Kirjoja on ilmestynyt ja syksyllä on tulossa lisää. Ehkäpä hyvinkin saisimme aikaan kevääksi/kesäksi vaikkapa Maamiehen ja lohikäärmeen ja/tai Tom Bombadilin ja loppuvuodesta Keskeneräisten tarujen kirjan ja/tai Joulupukin kirjeet.


"I just do eyes"
 
Tarkoitus ei tosiaan ollut perustaa mitään kilpailevaa Lukutupaa, vaan silläkin on varmasti jatkossakin paikkansa ja tarpeensa. Jos Lukutupa aktivoituu jälleen, niin voimme tarkemmin koordinoida sitä, ettei samaa kirjaa käsitellä ainakaan samaan aikaan. Toisaalta minusta kirjan käsittely etätapahtumassa ei kuitenkaan täysin sulje pois sitä, etteikö sitä voisi joskus käsitellä myös Lukutuvassa. Käytännössähän tämmöinen etälukupiiri tai -keskustelu, jossa käsitellään kokonainen kirja puolessatoista, parissa tunnissa ei kovin syvälliseen analyysiin välttämättä pääse. Eikä sen ole tarpeenkaan.

Meitä on myös moneen lähtöön. Toisille sopii paremmin ilmaista ajatuksensa kirjoittamalla, vaikka keskustelu sujuisikin hitaammin. Itse taas arvostan mahdollisuutta ihan normaaliin, nopeaan ja vuorovaikutteiseen suulliseen keskusteluun vaikkakin sitten ruudun välityksellä. Näitä Zoom-tapahtumiahan ei tallenneta, niin keskustelu voi ehkä pulppuilla vähän vapaamminkin.

Viimeisimmässä Konnun hallituksen kokouksessa keskusteltiin siitä, että jonkinlaisia etätapahtumia voisi ihan hyvin jatkaa korona-ajan jälkeenkin, koska ne ovat helppoja sekä järjestäjille että osallistujille. Tolkien-seura kun on valtakunnallinen järjestö, joten minusta meille sopivat hyvin myös tämäntyyppiset tapahtumat, joihin voi osallistua olinpaikasta riippumatta.

Tosin @Olórinin tekemän kyselyn mukaan lukupiireistä ei olla kovin kiinnostuneita. Joten nähtäväksi jää, kuinka paljon tämä vetää osallistujia. Itse olen kuitenkin valmis näitä järjestämään, vaikka mukaan tulisi vain muutama keskustelija. Minulla on nyt ainakin tällä hetkellä ajatus, että seuraava vastaava etätapahtuma voisi olla joskus syksyllä, jolloin käsittelyn kohteena olisi Kersti Juvan elokuussa ilmestyvä kirja ”Tolkienin tulkkina”.
 
Last edited:
Hei! Muistakaahan ilmoittautua Tolkienin maailmat -etälukupiiriin 15.6. (tiedotusvastaava@suomentolkienseura.fi), jos on yhtään osallistumisaikeita. Ja jos joku haluaa alustaa kirjasta jonkun luvun, niin se käy mainiosti. Toki siitäkin kannattaa ilmoittaa etukäteen, jotteivät kaikki ota samaa lukua. Kirjassa on hurjan paljon asiaa, joten kaikkea ei ehditä käymään perusteellisesti läpi, eli voidaan keskittyä enemmän niihin lukuihin, joita osallistujat pitävät kiinnostavina.
Rohkeasti mukaan vaan, keskustelu on vapaamuotoista, eikä kirjasta järjestetä tenttiä 😊
 
Edelleen saa ilmoittautua mukaan. Jos vaikka parikin osallistujaa ilmoittautuisi vielä, niin voisin kysäistä kirjailijalta eli itseltään Garthilta, ehtisikö hän piipahtaa Zoom-kokouksessa moikkaamassa meitä. Mulla olisi ainakin pari kysymystä kirjasta. (Jos meitä on alle viisi, niin en ehkä viitsi vaivata, kun näyttäisi siltä, ettei hänen kirjansa juuri kiinnosta 😊.)
 
Ilmoittauduin nyt, vaikka kirja onkin vielä lukematta. Ilmoviestissäni puhutaan hämäävästi ensi tiistaista, koska näin aamutuimaan pääni ei ilmeisesti ihan kykene hahmottamaan kalenteria, mutta onhan tässä onneksi vielä melkein kaksi viikkoa lukuaikaa.
 
Hei! Muistutuksena, että Tolkienin maailmoista keskustellaan siis tiistai-iltana Zoomissa klo 19.00. Mukaan voi tulla myös kuulolle, jos kirjaan ei ole ehtinyt tutustua. Muistakaahan ilmoittautua, niin saatte Zoom-linkin: tiedotusvastaava@suomentolkienseura.fi
 
Kiitos kaikille mukana olleille! Oli hauska päästä pohtimaan yhdessä Tolkenin maailmoja. Keskustelu venyi hieman suunnitellusta, mutta niin vain saatiin kirja kahlattua läpi. Oli mukava kuulla muidenkin näkemyksiä eri yksityiskohtiin.
Tuossa keskustelun päätteeksi pohdittiin, kuinka paljon kirjailija Garth on itse mahtanut käydä Tolkienin paikoissa. No, minä nyt tietysti en malttanut olla selvittämättä asiaa ja Garth ystävällisesti vastaili Twitterissä: ”I suppose I've visited most of the English locations; and of course I've been to the Somme battlefield. But I've never been to the Rhine or the parts of Switzerland where Tolkien walked in 1911.”
Jos teillä on palautetta tai muuta kehitysehdotuksia, niin niitä saa mielellään laittaa tänne taikka vaikka suoraan minulle. Etenkin hallitus haluaisi kuulla, jos vastaavantyyppisiä kirjaetätapahtumia toivotaan myös jatkossa, koska tämä nyt kuitenkin on vähän uudentyyppistä toimintaa. Samalla voi toki ehdottaa seuraavaksi käsiteltävää kirjaa, jos sellainen on mielessä.
 
Kiitos mielenkiintoisesta lukupiiristä. Nyt kun olen kerran uskaltautunut mukaan, kynnys tehdä se toistekin on huomattavasti matalampi. Olkoonkin, että oli yllättävän vaikea löytää kotoa sellaista nurkkaa, jossa saisin olla rauhassa piirin ajan ja johon ei kuuluisi ainakaan kovin paljon muun perheen aiheuttamaa kolinaa, töminää ja pulinaa.
 
Minäkin pidin kovasti, kiitos! :) Yllätyin vähän siitä, että kirjasta löytyi näin paljon keskusteltavaa, vaikka se kertoo jo "valmiiksi" sellaisista yhteyksistä, joista lukupiireissä usein puhutaan.
 
Kiitos mielenkiintoisesta lukupiiristä. Nyt kun olen kerran uskaltautunut mukaan, kynnys tehdä se toistekin on huomattavasti matalampi. Olkoonkin, että oli yllättävän vaikea löytää kotoa sellaista nurkkaa, jossa saisin olla rauhassa piirin ajan ja johon ei kuuluisi ainakaan kovin paljon muun perheen aiheuttamaa kolinaa, töminää ja pulinaa.
Tämä on tämä etätyöläisenkin ongelma varsinkin nyt kesälomalla! Oli kiva, että olit mukana ja kiitos vielä sulle ja muillekin aktiivisesta keskustelusta.
 
Ylös