Tunnetko Tolkienisi? kirjoittanut Andrew Murray

Mormegil

Hobitti
Eli, sain tuossa joululahjaksi sellaisen kirjan kuin; Tunnetko Tolkienisi? Ja yllätyin todella positiivisesti, kirjanen sisältää yli 1300 kysymystä keskimaasta ja sen luojasta + muista Tolkienin kirjoista. Vastaukset kyllä löytyvät kirjan takaa joten pieneen fuskaukseen on mahdollisuus.
Mielestäni kirja on kuitenki omiaan kaveri porukan illan vietossa jos porukasta löytyy Tolkien faneja 8)

Oletteko itse törmännyt tähän kirjaan ja mitä mieltä siitä olitte :?:
 
Ostin englanninkielisenä versiona pikkusiskolle joululahjaksi pari vuotta sitten. Suomenkielinen taitaa olla aika tuore juttu, tänä syksynä ehkä ilmestynyt? Kyllä sillä on saatu muutamat automatkat viihtyisiksi, ja opittu Tolkienin maailmasta yhtä sun toista. Hieman englannin kieli tietenkin vaikeutti mm. vieraammalla nimistöllä. Sinänsä monipuolinen opus, että aihepiirit ja kysymyksien vaikeusaste vaihtelee laidasta laitaan. Hyvä että helpompiakin on, ettei pääse täysin turhautumaan.
 
Juu, no minä sain kans tuon nyt joululahjaksi. Että silleen.

Olen toki aikaisemminkin tuollaiseen opukseen törmännyt, kuten esim juuri fanyen ostamaan painokseen. :p

Hyvä kirjahan tuo on ja siitä on mukava kysellä aina kaikkea ja oppia samalla kun kuulee oikeat vastaukset asioihin mitä ei muuten muistaisi. :)
 
Itse ostin tämän jo elokuussa heräteostoksena. Ihan mukava teoshan tämä on, mutta joissakin kysymyksissä saisi olla tarkentamisen varaa. Yleisesti ottaen kirjan kysymykset ovat vähän liiankin helppoja. Se olisi pitänyt jakaa kahteen osaan: toisessa osassa on "helpohkot peruskysymykset" ja toisessa "hiukan vaikeammat tai tosi vaikeat yksityiskohtaiset kysymykset." :roll:
 
Itselläni kirja oli viikon lainassa, ja nautin itseni tenttaamisesta, mutta kuten Curunìr sanoi, osa kysymyksistä oli aivan liian helppoja. Tokihan kirja on ihan mukava, mutta itselleni en sitä kyllä jaksa ostaa. :)
 
Olen samaa mieltä että osa kysymyksistä oli todellakin liian helppoja ja osa vastauksista oli sitä jokamies luokkaa, tosin oli siellä välissä vaikeitakin kysymyksiä esim; maantieteeseen, runoihin ja vuosilukuihin liittyen...
 
Helpot kysymykset menevätkin kompakysymyksinä: sitä ei koskaan tiedä, koska hyvinkin asioita tietävä menee halpaan tai alkaa epäröimään, onko hänen tietonsa varmasti varmoja. Ja tällä tavoin avautuu myös vähemmän tietävälle mahdollisuus arvata.
 
Minäkin sain kirjan joululahjaksi.
Sain sen nyt luettua läpi. Lukiessani minulla oli koko ajan lyijykynä vieressä, ja jos tiesin varmasti vastauksen, kirjoitin sen pienellä kysymyksen alle.

Niin, myönnetään, lunttiminen lopusta on helppoa ja siksi siihen on helppo sortua... Niin kävi minullekin. Olen Tolkienin tuotannosta lukenut TSH:n, Hobitin ja Silmarillionin. Silti en tiennyt tuon taivaallista kysymyksistä jotka liittyivät Silmarillioniin... (Hyvä on, muutamaan tietysti tiesin vastauksen, mutta vain muutamaan.)

Oliko teillä muilla joku tietty aihepiiri, jonka kaikkiin kysymyksiin osasitte heti vastata?

Itse vastasin heti kaikki oikein Merristä, Pippinistä ja Legolasista esitettyihin kysymyksiin. Kai se on niin, että kun lempihahmojensa tekemisiin kiinnittää enemmän huomiota, niin ne myös muistaa sitten myöhemminkin.
Esim. Silmarillionia lukiessani keskityin lähinnä lukemaan sivuja eteenpäin enkä muista tekstistä mitään kun en keskittynyt siihen...

Yllätyin myös seassa olevia muita Tolkienin kirjoja; Lehti ja Puuko se yksi nyt oli, ja joku maamies..? :roll: Nekin pitäisi kyllä lukea! ^-^*
 
Merri sanoi:
Helpot kysymykset menevätkin kompakysymyksinä: sitä ei koskaan tiedä, koska hyvinkin asioita tietävä menee halpaan tai alkaa epäröimään, onko hänen tietonsa varmasti varmoja. Ja tällä tavoin avautuu myös vähemmän tietävälle mahdollisuus arvata.

Näinhän se on... Helpoin kysymys, joka siinä on ollut siihen mennessä, mitä minä oon lukenut, on että moneenko neljännykseen Kontu on jaettu. Kaipa tuon osaisi päätellä semmonenkin joka ei ole koskaan yhtään Tolkienin kirjaa nähnykkään. :D
 
Samaa mieltä, tosin minua jäi vaivaamaan se että kirjassa oli kysymyksiä myös itse Tolkienista. Itse en ole Tolkienin sielun elämään paljoakaan tutustunut, enkä sen takia tiennyt kysymyksiin lainkaan vastauksia, toinen juttu oli se että kirjaan oli laitettu kysymyksiä kirjoista joita en tiennyt olevankaan mm. Joulupukin kirjeet tai jokin vastaava.
Tosin omapahan on vikani kun en ole muihin Tolkienin kirjoihin ole paneutunut :roll:
 
Myös minä sain tuon kirjan joululahjaksi. En ollut edes tiennyt sellaisen kirjasen olemassaolosta, mutta se olikin todella positiivinen yllätys. Kysymykset on jaettu fiksusti ja siististi loogisiin kategorioihin, kysymysten taso vaihtelee sopivan paljon. Ja tosiaan ne kysymykset, jotka ovat helppoja, saattavat olla samalla myös kompia tai laajempia kysymyksiä kuin ensilukemalta tajuaakaan. Siellä oli mm. kysymys joka meni jotenkin että "miksi Sormus vaikutti niin vähän Bilboon?" Kysymys joka ei ole aivan niin helppo kuin voisi kuvitella. Vastaushan voi olla todella laaja. Juuri tuon tyyppiset kysymykset ovat tuossa kirjassa todella hyviä. Erityisen hyviä olivat mielestäni myös "Kuka sanoi?"-osuudet. Hyvä kirja, hyödyllinen ja hauska. Suosittelen:)
 
Näinpäs tuon tänään suomalaisessa, meinasin ostaa mutta en silti ostanut. On ne elokuvat aika suosittuja kun kaikki leffakirjat suomeksi oli loppunut suomalaisesta :(
 
ŽSain sen nimppari lahjaksi ja kovin tyytyväinen olenkin ollut. Kysymykset ovat hauskoja ja niistä joistakin saa ainakin minulle ennen kuulumatonta tietoa. Suosittelen lämpimästi kaikille tolkien faneille! :D
 
Minäkin sain kyseisen teoksen joululahjaksi. On oikein kiva, ja olen yrittänyt "säästellä" kysymyksiä, että voisin jonkun kanssa vähän pelata. ;) Vielä en ole saanut kavereita innostumaan :( Mutta hauska kirja kuitenkin, toivottavasti saan sen kunnolla käyttöön tässä lähiaikoina. :D
 
Sain myös tuon kirjan joululahjaksi. Itsekään en ole Tolkienin elämään pahemmin perehtynyt, joten tiesin vai lämmittelykysymyksen ja senkin arvasin oikein. Muuten siellä on kyllä naurettavan helppoja kysymyksiä pari. Jotkut olivat kyllä niin vaikeita, että edes minä en tiennyt. :D
 
Sain tuon kirjan lahjaksi ennen joulua ja kaksi kertaa olen sitä päässyt testaamaan, kerran kotona ja kerran Kontu-miitissä. Osallistujat eivät ole olleet suunnattoman innostuneita, olivat sitä mieltä että kysymykset olivat liian vaikeita. Merri oli aika ylivoimainen miitin tietokilpailussa.

Sinänsä minusta tuo on mainio kirja ja sopivan monipuolinen, kirjoja lukematonkin pärjää elokuvatietämyksellä, toisaalta myös oikeat Tolkien-tietäjät pärjäävät.
Se hieman ärsytti kun Klonkku esitettiin hobittina monessa kysymyksessä, ei kai se ihan hobitti kuitenkaan ollut, joku sukulainen vain.
 
Sama juttu. Kun kysyttiin: "Kuinka monta hobittia kiipesi tuomiovuorelle?" Vastasin: kaksi. Väärin. :x
 
Ereine sanoi:
Se hieman ärsytti kun Klonkku esitettiin hobittina monessa kysymyksessä, ei kai se ihan hobitti kuitenkaan ollut, joku sukulainen vain.

Nimenomaan! Kirjasta sai sellaisen kuvan, että "Klonkku oli hobitti ja piste", vaikkei asiasta ole (minun tietääkseni) mitään täyttä selkeyttä. Hobitinsukua olisi kenties parempi ilmaus?
 
Juu, sukuahan se. Eikös Gandalf jotain sanonut, että hobitin kaltaisia, tai jotain..? Toinen tommonen kysymys on se, että kuka hobitti löysi Sormuksen ensin?
Vastaus oli kuulemma Klonkku
. Mutta minä varmaan laskisin Bilbon oikeaksi.
 
Sméagol Väkevä!

-Nimrodel- sanoi:
Nimenomaan! Kirjasta sai sellaisen kuvan, että "Klonkku oli hobitti ja piste", vaikkei asiasta ole (minun tietääkseni) mitään täyttä selkeyttä. Hobitinsukua olisi kenties parempi ilmaus?

Miksei olisi hobitti? Vuosien kirjan (TSH liite B) mukaan Déagol Väkevä (Déagol the Stoor) löysi Suurimman Sormuksen vuonna 2463 KA. Tolkienin mukaan siis Déagol (ja arvatenkin myös hänen lähisukulaisensa Sméagol) kuuluivat Väkeviin, joka on hobittiheimo.

Puolituiset (karvajalat) olivat tulleet Eriadoriin jo vuonna 1050 KA viimeistäänkin, Väkevät asettuivat Nokkaan ja Mustainmaahan n. 1150 ja osa heistä palasi Erämaahan 1356 tienoilla.
 
Ylös