Minulle Turku on tuttu kaupunki samasta syystä kuin Eredille (aika yllättävää kun meillä on samat vanhemmat) ja pidän siitä. Asuin Turussa pari vuotta sitten pari kuukautta, ja viihdyin, tosin asumistilanteeni ja muutenkin elämäni siellä olivat kaukana ihanteellisesta. En ole varma haluaisinko palata Turkuun pysyvästi, mutta se johtuu lähinnä siitä että Turku on liian etelässä minulle. Minulla on kyllä hieman negatiivisia kokemuksia turkulaisia, luulen että se johtuu murteesta, turkulaiset kuulostavat melkein aina töykeiltä, ainakin keski-suomalais-savolaisessa murreperinteessä kasvaneelle. En kuitenkaan usko että he ovat olleet oikeasti epäystävällisiä, ehkä vain vähän töksähteleviä. Muuten Turku on upea kaupunki, käyn siellä ainakin viisi kertaa vuodessa ja ainoa puoli on tuskallisen pitkä junamatka Ouluun.
Asuinpaikkani on tähän mennessä määräytynyt ensin vanhempien mukaan, sitten opiskelujen, en ole erityisesti päättänyt asua jossain tietyssä kaupungissa. Kaupunki on tuossa se määräävä termi, aivan pienille paikkakunnille en enää halua, lähinnä johtuen autottomuudestani mutta myös muusta. Sinne Yli-Iihin en lähtisi, olen kyllä siellä vieraillut. Ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, valmistumiseni jälkeen mahdollisia asuinpaikkoja olisivat Kuopio, Jyväskylä, Oulu, Turku ja Tampere. Toisaalta, jos saan jostain koulutustani vastaavaa työtä muutan melkein minne vain.
Asun tällä hetkellä Oulussa. Kun muutin tänne melkein kaksi vuotta sitten ei minulla ollut juuri ennakkokäsityksiä, muuta kuin että Oulussa haisee (ei aina mutta haju on aivan kamala, kuin keitettäisiin kaalia) ja että se on mukava paikka asua (sanoivat kaikki entiset oululaiset joiden kanssa puhuin). Jotakin ehkä olin kuullut tervaporvareista, muuten Oulu oli täysin vieras kaupunki. Se kuitenkin tuntuu omalta, pidän täällä asumisesta. Erityisesti pidän siitä että olen aika pohjoisessa, vaikkakin Lapin näkökulmasta etelässä. Pidän myös ihmisten ystävällisyydestä (kuulostaa kliseeltä mutta Etelä-Suomen jälkeen yllätyin siitä miten mukavia ihmiset voivat olla) ja merestä, vaikka se onkin minulle vieras. En tiedä kyllä jäänkö tänne opintojen jälkeen, luonto on vähän turhan karua minulle.
Kirjoitan tätä viestiä vähän nurinkurisessa järjestyksessä, oikeastaan ennen Oulua minun olisi pitänyt puhua kaupungista jota inhoan, ja jonne en palaa ellei ole pakko. Se on Lahti. Luulen että mielipiteeseeni vaikuttaa se millaistani elämäni oli Lahden aikoinani, varsinkin se etten asunut Lahdessa vaan maaseudulla bussien armoilla. Silti Lahdesta on jäänyt aika negatiivinen kuva. Ihmiset olivat töykeitä ja pinnallisia, turhan muotitietoisia ja omahyväisiä. Lahtea pidettiin suunnattoman suurena ja oikeastaan Helsingin naapurina, he tuntuivat olevan ylpeitä siitä etteivät tienneet mitään muusta Suomesta (Jyväskyläkin oli Oulun vieressä erään tytön mielestä). Lahti on myös äärettömän ruma kaupunki, jota ympäröivä luonto pystyy vähän pelastamaan. Lahtelaiset tuntuivat olevan kumman maalaisia kaupunkilaisiksi (ei mikään huono juttu). Lahdessa puhutaan myös varmaan Suomen ruminta murretta. Mielipiteeseeni vaikuttaa luonnollisesti se etten kahden vuoden aikana tutustunut kuin koulukavereihini, mutta siltikin. Lahdesta löytyy kyllä kolme hyvää puolta, upea luonto, hyvä juomavesi ja Lahden kaupunginkirjasto. Muuta en ole sieltä kaivannut. Lahden jälkeen tulin siihen tulokseen etten halua asua Etelä-Suomessa.
Jyväskylä on kotikaupunkini ja sen vioista huolimatta pidän siitä. Jyväskylällä ei oikeastaan mitään suhdetta toisiin kaupunkeihin, ei mitään Turku-Tampere tyylistä. En tiedä johtuuko se siitä että suurin osa jyväskyläläisistä on tullut muualta. Toisaalta Jyväskylä on vähän omahyväinen pikkukaupunki (aika vakuuttunut omasta erinomaisuudestaan) toisaalta suuri opiskelijoiden määrä tekee siitä vilkkaamman tuntuisen kuin Lahti. Pikkukaupunkilaisuutta on kai se että kaupunkilaisuutta korostetaan ja maaseutuun ei tunnu olevan suhdetta, minä en ole vieläkään oikein perillä kaikista Jyväskylän naapurikunnista. Jyväskylä ja jyväskyläläiset ovat sekoitus vähän kaikenlaista, ei ole merkittävää historiaa, ei murretta eikä mitään erityisiä stereotypioita. Yliopiston merkitys ehkä korostuu mielikuvissa. Oulussa olen huomannut että opiskelukavereistani suurin osa on oulalaisia, Lahdessa ihmiset tulivät lähikunnista. Jyväskylässä tuntui luonnolliselta että lähdetään muualle opiskelemaan, aika harva tutuistani jäi Jyväskylään, niin hassulta kuin se tuntuukin, sen verran paljon opiskelumahdollisuuksia siellä olisi. Jos vanhemmat aikoinaan ovat tulleet opiskelemaan Jyväskylään muualta voi olla luontevampaa lähteä itsekin toiseen kaupunkiin, Oulussa, Lahdessa ja Turussa ihmiset tuntuvat jäävän kotikaupunkiinsa helpommin.