Turku - ja muita mielikuvia kaupungeista

Kyllä Jyväskylässäkin ilman autoa pärjää, tosin tuossa iässä kun on pakko päästä pois varmaan kaikki kotipaikkakunnalla on negatiivista. Autottomuus kyllä vaatii keskustan lähellä asumista, tai kovaa kuntoa. Asuin itse aikoinani kolmn kilometrin päässä keskustassa, sitä pidettiin ilmeisesti niin lähellä olevana paikkana ettei sinne kulkenut busseja lainkaan. Lähimmät bussit tulivat kilometrin päähän, siinä vaiheessa bussilla kulkeminen ei tuntunut järkevältä.
Mutta kaipa se luonto on Jyväskylän paras puoli, tällä hetkellä Rantaraitti ja ihanat lampaat (kun olin äidin luona käymässä kävin joka päivä bongaamassa lampaita).

Suurin syy muuten siihen miksi en halua asua Helsingissä on juuri se ettei pääkaupunkiseutu ole Helsingin keskusta. Keskusta on kaunis ja kiinnostava, laita-alueet eivät kiinnosta minua. En halua käyttää aikaa joukkoliikenteessä istumiseen kun vaikka täällä Oulussa pystyn opiskelijanakin asumaan melkein keskustassa todella edullisesti ja kävelemään ja pyöräilemään joka paikkaan. En kaipaa suurta kulttuuritarjontaa, tosin parempi kirjasto olisi kiva. Minusta tuntuu että täällä olen vapaampi olemaan oma itseni, Helsingissä tuntisin varmaan suurempaa syyllisyyttä siitä etten sovi tiettyyn muottiin (taideopiskelija).
Oikeastaan kyllä suurin syy siihen miksi en halua asua Helsingissä on sää, meren rannalla asuminen on tarpeeksi inhottavaa mutta että pitäisi asua meren rannalla etelässä. Ei kiitos. Oulussa ehkä tuulee mutta ainakin täällä on suhteellisen kunnolliset talvet.
 
Ihmisillä kyllä oikeasti on aika paljon ennakkoluuloja kaupungeista. Itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt tuota Turun pilkkaamista. En ole Turusta, mutta meillä on sen saaristossa mökki, joten siellä on tullut käytyä pienestä pitäen, ja väitän tuntevani Turkua ihan kohtuullisesti. Ja minä oikeastaan pidän Turusta. Liiketarjonta on selkeästi huonompi, mutta pidän Turun vihreydestä ja aurajoesta.
Pidän myös Oulusta ja Jyväskylästä.

Ehkä kaikkein huvittavimmat epäkohdat ihmisten ajattelussa (näin helsinkiläisenä) löydän kuitenkin ulkopaikkakuntalaisten käsityksestä Helsingistä.

-Helsingissä on kaikkea
-Helsinki on betoniviidakko (Juu olen kuullut, että yksi kaverin serkku ei voinut ymmärtää, että Helnsingin laitamat eivät ole keskikaupunkia ja ovat täydellienn vastakohta keskustalle.)
-Helsinkiläiset ovat kylmiä eivätkä pidä ulkopaikkakuntalaisista
-Kaikki Helsingissä ajattelevat, että kehä kolmosen ulkopuolella ei ole elämää
-Kaveriporukat ovat usein klikkejä ja niiden ulkopuolelle jäävät ovat onnettomia.

Prkl... Minä sanon, että kaikki nuo ovat potaskaa.

-Eipäs ole.
-Missäs sitten ovat kaikki omakotitalot?
-Miksi sitten me autamme kadulla apua tarvitsevia?
-Ajatteleeko? Nekin jotka asuvat kehäkolmosen vieressä ja näkevät toiselle puolelle, jossa on elämää?
-En ole törmännyt kuin muutamiin.

En kyllä tajua, miksi murteille nauretaan etenkin Helsingissä. Ihan tiedoksi, että helsinkiläisilläkin on vahva murre, ja se ei ole Suomen virallinen kieli Joten murteille nauraminen tuntuu vähän tyhmältä.

Juu, Helsingissä on todellakin oma murteensa. Se vain taitaa olla monelle iso pala nieltävänä, sillä me miellämme murteet sellaisiksi, kuten oulun- ja turun murre. Moni ei tule ajatelleeksi, että "mä, sä"-kieli on tätä murretta. Se ei ole slangia.

Kuinka moni helsinkiläinen oikeasti puhuu slangia?.

Oikeastaan jokainen puhuu slangia "vähän". Slangi on ulkopaikkakuntalaisille usein täysin mysteeri. Sanat ovat oikeasti tosi omituisia. Jokainen helsinkiläinen käyttää vähintää vähän slangisanoja, mutta harvat puhuvat slangia kokonaisuudessaan, täydellisesti. Hassuksi asian tekee se, että eivät helsinkiläiset itsekkään ymmärrä välttämättä kaikkea slangia. Jopa kaupunginosien välillä on slangi-eroja.

Hmm...Helsingissä ei kylläkään puhuta murretta vaan tuota tunnettua stadin slangia, joka kyllä kuulostaa aika nastalta kun kuulee jonkun perushesalaisen sitä puhuvan. Slangiinkin tulee koko ajan uusia sanoja ja uusia muotoja sanoista niin ettei perässä pysy ja aina ei tahdo ymmärtää tuota kyseistä slangia

Niinpä....


PS. Joku aikasemmin mietti ratikkalinjoja ja niiden väistelyä... Huom. Autot eivät aja aina ratikkalinjojen päällä. Ei hätää.
 
Uutissii Turuust!

Emmää tiärä miks te meitti Turkkuu haukkutte.Tää o iha hyvä paikka elää ku toi Linnakki ja Aurajokiki on tosa viäres.Te helsinkkiläiset ootte vaa katteellissii,ku te saitte viärä sen pääkaupungis.Kyl mää tiärän ni!

No joo.Tottahan tuo taitaa olla,sori vaan stadilaiset!Puolustakaa vaan rohkeesti kaupunkianne,te täält tois pual jokkee ja siält toiselt!
 
Kotikaupungillani Järvenpäällä on arkkivihollisenaan naapurinsa Kerava. Kerava on suttuinen ja mauton paikka, havaitsen minäkin ajattelevani ja kauhistelen ääneen sitä, kuinka tunnen Keravan rautatieaseman paremmin kuin Järvenpään. Yläasteaikoina muuan kaverini luki aina junan pysähtyessä Keravalla ääneen rautatieaseman nimikyltit: "Kerava - Pervo". Vaihtoi siis ruotsinkielisen nimen ensimmäisen kirjaimen. Hohhoijaa.

Muttamutta, ei minulla mitään keravalaisia vastaan ole. Tunnenkin muutaman, siskoni kun siellä lukionsa kävi.
 
Minä vaan räkäisesti naureskelen koko käsitteelle kaupunkien välisistä "sodista".

Olen vahvasti sitä mieltä että heikkoluontoinen tai muuten vaan huono ihminen pyrkii jotenkin korottamaan omaa surkeuttaan haukkumalla naapurikaupunkejaan. "Koska minä asun kaupungissa A, joka on paljon parempi kuin kaupunki B niin se tekee minustakin paremman kuin kukaan B:läinen".

Jos sen taas tekee "vain huumorilla" niin silloinkin voisi olla aika tarkistuttaa että mitähän järkeä tässäkin taas on.

Näkeekö kukaan yhteyttä näitten välillä:

"Olen valkoinen ja siten paremipi kuin violletit ihmiset!"
"Olen Eurooppalainen ja siten parempi kuin Antarktislaiset!"
"Olen Suomalainen ja siten parempi kuin Ruotsalaiset!"
"Olen Helsinkiläinen ja siten parempi kuin Espoolaiset!"
"Olen Länsi-Helsinkiläinen ja siten parempi kuin Itä-Helsinkiläiset!"

Säälittävää.
 
En ole monessakaan paikkaa asunut elämäni aikana. Toisaalta muistelen lämmöllä niitä lyhyitä jaksoja, joiden aikana olen asunut muualla. Vuoden asuin opiskelujen aikana Paimiossa 10 000 asukkaan paikkakunnalla, joka taisi saada kaupunki-nimityksenkin tuona vuonna. Ja sinne tuli samana vuonna (1995) ensimmäiset liikennevalotkin. Liikennevalot kun tuntuvat tuovan kaupungille Žsitä jotainŽ jotta se kaupungilta tuntuu. Tosin, Naantalissa asuu reilut 13000 asukasta, eikä täällä ole liikennevaloja.

Kivoja kokemuksia olivat myös muutaman kuukauden asumisajat Keuruulla ja Kortesjärvellä. Oma auto on pakko olla, mikäli mieli asustella pienillä paikkakunnilla monia vuosia. Joku ei ehkä kaipaa suuria marketteja ja elokuvateattereita. Niihin täytyy vartavasten lähteä oikein ajan kanssa. Kortesjärveltä lähdetään sairaalaankin 70 km päähän Seinäjoelle. Kyllä siellä varmaan kesäajan saisi kulumaan, mutta minä olin siellä muutaman kuukauden keskellä pimeintä talvea.
 
Ereine sanoi:
Minä haluaisin puhua murretta mutta jos Jyväskylässä sellainen on niin se kuulostaa hyvin paljon yleiskieleltä. Tamperelaiset ovat kyllä sanoneet tunnistavansa jyväskyläläisen puheesta (sana nilkka taisi olla se mistä kotipaikan pystyy päättelemään). Olen kuullut että jyväskyläläiset venyttävät vokaaleita (jyväskyläläinen on sitä mieltä että hän sanoo mä, muut ovat vähän eri mieltä), en kyllä tiedä teenkö sitäkään, satuin kerran kuulemaan puhettani nauhalta ja huomasin puhuvani niin kauheaa kyytiä ettei mitään venytyksiä huomannut.

Heh. Jyväskyläläinen kaverini totesi kerran: "Mää en tajuu kun mun kaverit väittää että mää venyytän". Kyllä jyväskyläläisillä on se tietty venytys puheessaan, olen muuten huomannut sen tarttuvan tosi helposti. :)
Murteet ovat mielestäni ilahduttavan kuuloisia, ja on minullakin syntynyt niiden kanssa väärinkäsityksiä. Pienenä en meinannut millään älytä, mitä oululainen serkkuni tarkoitti kysyessään "Alakkonää mua?".
Itse olen saanut kuulla puhuvani hyvin helsinkiläisittäin. Siis nasaalisti ja tietyllä tapaa venytellen. Ja tietenkin slangisanoja tulee viljeltyä, menen sporalla ja dösällä enkä raitiovaunulla ja bussilla. Mikäs siinä, se ei ole mielestäni kaunein mahdollinen tapa käyttää suomen kieltä, mutta olen paljasjalkainen helsinkiläinen joten eiköhän se ole ihan luonnollista, että murrekin tulee siinä mukana.

Helsinki on kaikista tuntemistani kaupungeista suosikkini. Käyn koulua jumalaisen kauniissa Kruunuhaassa, joka on aivan lähellä merta ja keskustaa. Halutessaan voi hyppytunnilla mennä kävelylle Engelin keskustaan tai Tervasaaren puistoon tai Eteläsatamaan katselemaan purjelaivoja. Eilen eksyimme ystäväni kanssa Töölöön, jossa kävelimme niska kenossa ja monttu auki hirvittävän monilukuisten ja toinen toistaan kauniimpien talojen joukossa. Hitto, ei sellaista ole missään muualla. Sitäpaitsi useimpien muiden Suomen kaupunkien keskuistoissa talot ovat häiritsevän matalia. Helsingissä on Suomen ainoa oopperatalo (kyllä, se on minulle hyvin olennaista) ja muutenkin kulttuuritarjonta hakkaa epäilemättä minkä tahansa muun kaupungeistamme.
Lisäksi täällä on meri, jonka tähden Helsinki on minulle parempi kuin mikä tahansa sisämaan kaupunki.
Onhan tässä kaupungissa huonotkin puolensa, mutta jopa Merihakaan oppii suhtautumaan huumorilla ajan myötä. ;) Helsinki on kotikaupunkini, ja aina muualta Suomesta tullessani Töölönlahden näkeminen junan ikkunasta on yhtä lämmittävä kokemus.
Loskapaskatalvet ottavat minuakin rajattomasti päähän. Jos ilmastonmuutos lämmittää ilmastoa täällä useammilla asteilla, muutan varmaan Ouluun loskaa pakoon. :roll:

Muita Suomen kaupunkeja en oikeastaan tunne muuten kuin pintapuolisesti. Hanko ja Savonlinna ovat ihananoloisia kesäkaupunkeja, mutta pitemmän päälle niissä asuminen voisi olla aika tylsää. Jyväskylästä olen saanut todella myönteisen kuvan, mutta koska molemmat siellä asuvat ystäväni haukkuvat sitä minulle kilvan, se ei taidakaan olla niin kiva paikka. Tampere on ihan kiva ja kaunis kaupunki, mutta en pidä siitä mitenkään erityisesti. Turusta tykkään melkoisesti, siellä on kaunista ja siellä on meri, ja minun siellä asuvat sukulaiseni ovat todella fiksuja ja filmaattisia.
Lisäksi Pohjois-Karjalaa ja Itä-Suomea muutenkin kohtaan tunnen valtavia sympatioita, kolme neljännestä sukujuuristani ja iso osa sukulaisistani kun on siellä. Lisäksi vietän siellä ehkä eniten aikaa Helsingin jälkeen. Ne karut mäntymetsät ja pellot ovat minulle kovin kotoisia maisemia, mutta en kuitenkaan haluaisi asua siellä. Liian landea.
 
Näkeekö kukaan yhteyttä näitten välillä:

"Olen valkoinen ja siten paremipi kuin violletit ihmiset!"
"Olen Eurooppalainen ja siten parempi kuin Antarktislaiset!"
"Olen Suomalainen ja siten parempi kuin Ruotsalaiset!"
"Olen Helsinkiläinen ja siten parempi kuin Espoolaiset!"
"Olen Länsi-Helsinkiläinen ja siten parempi kuin Itä-Helsinkiläiset!"

Taitaa mennä sitten jo rasismikeskustelun puolelle jos jatkaa noita rinnastuksia, mutta luin Jyväskylässä yleisen vessan seinästä viisautta:

"Suomi suomalaisille - musta mustalaisille"...
 
Noniih..Siis. Minä, Espoossa 4 vuotta asunut karvapallero totean ja sydämmenipohjasta todeksi kuulutan; Espoo on luultavasti Helsingin ja Vantaan ohella suomen kammottavin paikka asua. Peräänkuulutan rakkaan...mjuuh...no selvä, lähesrakkaan, Kemijärven saloja. Mahdollisesti kaoottinen 'kaupunki' suunnittelu ja teiden huono kunto ei menoa pahenna. Ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa, toisin kuin tässä muusta suomesta kehällä eristäytyneet 'pääkaupunkilaiset'.

Eihän siinä mitään, mutta tällainen omaa tilaa arvostava turvenuijapoppa-akka ei oikein perusta suurista täyteentungetuista kauppakeskuksista, tai sen puoleen ruuhka busseista tai ympäriinsä puuskuttavista lenkkeilijöistä. Koira ei saa kirmata vapaana, vaan se täytyy pitää 50cm pitkässä narupätkässä ja katsella kun rassukka riutuu hajujen sekamelskassa joita ei voi lähteä tutkimaan.

Suurin metsä tässä lähitienoolla taitaa olla Nuuksion kansallispuisto jonne ei voi edes eksyä. Kävelee mihin tahansa suuntaan tulee jollekkin asfaltoidulle tielle alle kahdessa tunnissa vaikka konttaisi. Ei se ole metsä eikä mikään. Tuntureilla tuuli tuivertaa tukkaa! Jay.

Nunnukka on sanonut sanottavansa. *kolistelee fläppitaulua tussilla kuin parastakin noitarumpua*
 
älähän nyt mordere liioittele!!
Pääkaupunkiseutuhan on suomessa kuin metsästä kasvanut :!: :D
Ainakin minun mielestäni puistoja on paljon ja myös metsää..ainakin
omakotitalojen ympäristöissä..niin..ihmisiä on erilaisia ja toiset viihtyvät
suuremmissa metsissä, toiset pienemmissä ja joillekin riittää vain puistot.
Ja yleensäkin kaupungeissa viihtyvät vain ne, joilla ei ole pahemmin vapaa aikaa..vaikka ei kyllä oikein noinkaan voi sanoa..no mutta kuitenkin tää on mun mielestä monipuolisuudensa yms takia suomen paras alue asua.. :lol:
 
Roark sanoi:
"Olen valkoinen ja siten paremipi kuin violletit ihmiset!"
"Olen Eurooppalainen ja siten parempi kuin Antarktislaiset!"
"Olen Suomalainen ja siten parempi kuin Ruotsalaiset!"
"Olen Helsinkiläinen ja siten parempi kuin Espoolaiset!"
"Olen Länsi-Helsinkiläinen ja siten parempi kuin Itä-Helsinkiläiset!"

Säälittävää.

On säälittävää jos yli kaksikymppinen mies ei tiedä, että kansallisuudet ja paikkakuntalaisuudet kirjoitetaan pienellä, eli tyyliin suomalainen eikä suinkaan Suomalainen. Offia, mutta oli pakko huomauttaa kun se pisti niin silmään. :wink:
 
Itse joudun kärvistelemään karmean identiteettikriisin parissa: olen turkulais-helsinkiläinen, turunhelsinkiläinen tai helsinginturkulainen.

Luulen että puoliörkki-puolihaltiayhdistelmänäkin olisi helpompaa... :lol:

No, vakavasti puhuen. Olen yli 10 vuoden ajan asunut välillä Turussa, välillä stadissa. Turussa ovat nykyisin kirjat ja vakituinen osoite, Helsingissä tämänhetkinen työ ja tilapäismajoitus. Mitenkähän näitä kaupunkeja vertailisi?

Helsinki on luonnollisesti paljon isompi, joten on itsestään selvää, että siellä on vilkkaampi kulttuuri- ja vapaa-ajantarjonta. Varsinkin Helsingin Akateemista kirjakauppaa tulee Turussa ollessa ikävöityä. Joskus nuorempana oli ravintolaelämälläkin merkitystä, muttei kyllä enää. Viihdyn nykyisin oikeastaan vain nuhjuisessa sarjakuvabaarissa, joka sijaitsee Turun Forum-ostoskeskuksessa.

Turusta löytyy muutenkin kaikki se, mitä minä kipeimmin tarvitsen: hyvät kirjastot, kohtalaiset kirjakaupat, pari hyvää levykauppaa. Ja runsaasti museoita ja keskiaikaista nähtävää. Kaupunki ilman keskiaikaista linnaa ja kirkkoja on oikeastaan vain pseudokaupunki...no, onhan pääkaupunkiseudullakin museoita ja vanhaa nähtävää. Kauniita 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun kivitaloja Helsingissä on huimasti suurempi määrä.

Ikävintä pääkaupunkiseudulla ovat välimatkat. Täällä kaikki on aina kaukana. Turussa kaikki on aina kävelymatkan päässä. Tällä hetkellä asun Turussa 257 euron kuukausivuokralla hyväkuntoisessa yksiössä puistomaisella asuinalueella parin kilsan päässä Turun keskustasta. Aika fakiiri pitää luullakseni olla, jos yhtä halvan kämpän meinaa Helsingissä löytää keskustan tuntumasta?

Välillä mietin, että haluaisin ihan vaihtelun vuoksi asua Tampereella vuoden tai pari, mutta ei oikein ole elämäntilanne mahdollistanut semmoisia järjestelyitä. Oulusta minulla on mukavia muistoja, mutta se kaupunki tuppaa olemaan jo vähän syrjässä kaikesta...
 
Theoderic sanoi:
Viihdyn nykyisin oikeastaan vain nuhjuisessa sarjakuvabaarissa, joka sijaitsee Turun Forum-ostoskeskuksessa.

Huu, jälleen kontulainen joka kertoo pitävänsä tuosta baarista.. miten siellä uskaltaa enää käydä, kun naapuripöydässä voi istua vaikka Theoderic. Iik! :D

Ei, mainio baari se on. Oikeastaan lähibaarini lisäksi ainoa johon jaksan lähteä. :)
 
Sami sanoi:
Ainakin osittain tämä "missä haluaa ja missä ei halua asua" perustuu siihen, että joko tuntee tai ei tunne kyseistä kaupunkia. Eli tietynlainen tuttuus vaikuttaa asuinpaikan valintaan.

Tuo varmasti pitää joidenkin kohdalla paikkaansa, mutta ei aina. Itse asun Turun ja Tampereen puolivälissä ja vuoden päästä pitäisi päättää, mihin opiskelemaan. Tampere houkuttelee paljon enemmän kuin Turku, vaikka tunnen Turun paljon paremmin ja osaan liikkua siellä, kun taas Tampereen tuntemus rajoittuu lähinnä autolla kaupungin läpi ajamiseen. Eikä kyseessä ole myöskään minkäänlainen Turun väheksyminen... Tampere vain kiinnostaa enemmän...

Mitä tulee kaupunkien välisiin "sotiin", jokaisella kaupungilla tuntuu olevan joku "vihollinen"... ehkä se kuuluu ihmisen luonteeseen, sillä ulkomaan matkoillani olen huomannut, ettei tämä tapa rajoitu pelkästään suomalaisiin. Kuitenkin niin kauan kun "sota" pysyy leikkimielisenä, niin asia on mielestäni ok. Mikä sen mukavampaa kuin rakkaat viholliset... :wink:
 
Kajaanin tai pikemminkin Sotkamon ja Oulun välillä on myös tällaista leikkimielistä "vihanpitoa". Kajaanissa sitä ei juuri kuule mutta Sotkamossa pesäpallo-ottelussa voi vielä kuulla jonkun kylähullun suusta "TERVAPORVARI!!"-huutoja jos peli sattuu olemaan Oulua vastaan. Kertoisiko joku Oululainen, että onko tunne molemminpuolinen?

Liikenne on aika outo juttu. Radiossa helsinkiläiset kertoivat että Kajaanissa ei osata käyttäytyä liikenteessä, ja pohjoissuomalaiset sanoivat samaa Helsingistä. En ole hirveästi Helsingissä liikkunut, mutta mielestäni tiesuunnitteliat ovat tehneet muutamia melko outoja ratkaisuja. Mutta ajotyylit vaihtelevat paikkakunnittain eikä kaikki voi kelvata kaikille.Btw. Kainuun murre se vasta jotakin on :D
 
Sotkamo-Oulu vihanpitoa esiintyy tietääkseni vain pesäpallon yhteydessä. Minulla ei todellakaan ole mitään Sotkamoa vastaan. He ovat sellaisia rauhallisia...
Raumanmurretta ei kirjoitettuna meinaa ollenkaan tunnistaa. En ole puhuttuna kuullut, mutta siinä vasta outo murre.
 
Ensimmäisenä haluaisin korjata, että ihminen ei asu Rovaniemessä, vaan Rovaniemellä. Siinä on vissi ero :)
Ja kyllä tämä ihan lappia on, tosin se ns. kaupungisoituu koko ajan. Ja niitä poroja kyllä näkee, ei tarvitse kovin kauas keskustasta lähteä. Rovaniemen liikennekulttuuri taas on ihan omanlaista :p

Sitten itse asiaan. En ole koskaan vierailut Helsingissä, joten siitä ei ole mitään tietoa. Vain huhuja itsestään liikoja luulevista ihmisistä. Olen jo pitkään toivonut tapaavani oikean hesan pissiksen, sais tiputtaa sen maan pinnalle, että rytisee. Julmaa :D

Mikkelistä on tähän mennessä jäänyt mieluisin muistikuva. rauhallista. Turusta tulee mieleen vain paljon busseja. Oulun likenne se vasta kamalaa on. Valojen vaihtuessa vihreille, autot lähtevät menemään vaikka jalankulkijat ovat vielä tiellä. Pesäpallon taas sijoittaa Sotkamoon.

Mielikuvat kaupungeista ovat ihan samanlaisia kuin mielikuvat maista. sitä sijoittaa yhden asian sinne, toisen tänne. Tosin en ole ikinä tajunnut mikä hauska turkulaisissa on :roll:
 
Minusta nämä kaikki suomalais-ruotsalais- tai Turku-Helsinki-vitsit ovat siinä mielessä tyhmiä, että jokainen niistä löytyy myös toisinpäin käännettynä ja sen takia pienisieluiset kiistelevät (esim), että "kyllä se on se Turun murre rumin koira, minä ainakin kuulin sen ensin noin, kyllä sen sitten pakko olla". Lisäksi suurin osa noista ei ole lainkaan hauskoja.

Mielestäni se "Turku on Suomen afrikkalaisin kaupunki"- viotsi oli oikeastaan aika hyvä oivallus, mutta kun itse kuuntelen omaa ja muitten muretta, niin ei siinä erkoisemmin kuulu b:tä tai g:tä, vaan se on aika kovan kuullosta jopati.

Itselläni on hieman kaunoja helsinkiä kohtaan. Lapsuudesta lähtöisin, kun Turku ei ole enää pääkaupunki, vaan Helsinki. Enää se ei niinkään harmita, mutta en silti olen mikään wannabe-hesalainen. Helsinkiläiset ja Helsinki ovat vain tulleet esille niin todella epämiellyttävissä olosuhteissa ja yhteyksissä, että olen vähän varuillani. Kaiken lisäksi se on niin iso kaupunki. Mutta en minä Helsinkiä inhoa.
 
Savanna sanoi:
Ensimmäisenä haluaisin korjata, että ihminen ei asu Rovaniemessä, vaan Rovaniemellä. Siinä on vissi ero :)

Kuinka niin, eihän turkulaisestakaan sanota, että hän asuu Turulla vaan Turussa. :p

le Fui sanoi:
Lisäksi suurin osa noista ei ole lainkaan hauskoja.

Onhan :x . Aina kun mainitaan sana Turku on hauskaa - täytyy olla hauskaa. :lol:
 
Vohobitti sanoi:
Savanna sanoi:
Ensimmäisenä haluaisin korjata, että ihminen ei asu Rovaniemessä, vaan Rovaniemellä. Siinä on vissi ero :)

Kuinka niin, eihän turkulaisestakaan sanota, että hän asuu Turulla vaan Turussa. :p

Tietääkseni 'Rovaniemellä' on kieliopillisesti oikein. Korjatkaa..?
 
Ylös