Turku - ja muita mielikuvia kaupungeista

Ai Turust vai? Mää olenki kauhiast ihmetelly, et kuin on niin kauhiam pal tutun näkössi ihmissi siäl joulurauha julistust kuuntelemas. Ja tähän asti kun mää olen luullu, et se paikka on joku pikkukakkose lavaste Tampereel. Kiitoksi ny vaa, et mää tämmöttis tiaron mureni sain, vaik joulu onki jo ohitte. Ei elämäst tulis yhtikäs mittän ilman tamperelaissi, kaik tärkiä asia jäisivä ikiajaks pimenton.
 
MOOOOIPS!!!

heipsansaa! muuten tuli vaan mieleen! mikä on parasta turku helsinki valta tiellä? (vai oliko se ees oikee paikka? ihan sama!!! :oops: ) SE VIE TOISEEN SUUNTAAN TURUSTA!!! kreeh!
 
Re: MOOOOIPS!!!

Alanya sanoi:
heipsansaa! muuten tuli vaan mieleen! mikä on parasta turku helsinki valta tiellä? (vai oliko se ees oikee paikka? ihan sama!!! :oops: ) SE VIE TOISEEN SUUNTAAN TURUSTA!!! kreeh!

Tämä tulikin sit varmaan joltain tamperelaiselta :shock:

-Ville
 
Minä en kertaakaan ole asunut muualla kuin pääkaupunkiseudulla. Tällä hetkellä asustelen Itä-Vantaalla, mutta synnyin Helsingissä. Olen myös pari kertaa asunut Espoossa, mutta sieltä en muista mitään, koska olin niin pieni silloin.

Täällä Vantaalla en ole tietääkseni havainnut minkäänlaista 'kilpailuhenkeä' muuta paikkakuntaa kohtaan. Sen sijaan koulujen välinen kamppailu on kovaa. Ensi vuonna (kun minä lähden tästä koulusta :twisted: ) valmistuu meidän koulun uusi rakennus, ja erään toisen koulun oppilaat, joista kukaan ei meidän koulun yläasteelaisista pidä, tulevat siihen opiskelemaan. Onneksi se on ensi vuonna, eikä minun tarvitse olla paikalla todistamassa yhteenottoja.

FreakyMiken antamassa linkissä oleva kartta on aika... Hauska?
Minä ainakin repeilin.
 
Tulipa oltua erään poliittisen nuorisojärjestön kokouksessa eilen. Kun tilaisuus oli tylsä, keskustelin siinä vierustoverin kanssa miten Turun pystyisi erottamaan Suomesta. Hän ehdotti, että tehdään Suomesta liittovaltio. Kun Turku on osavaltio, sen pystyy sitten kätevästi erottamaan. Nerokasta!

Saman järjestön Varsinais-Suomen piirijärjestö on muuten tehnyt ehdotuksen Suomen pääkaupungin muuttamisen Turkuun. Vohiksen tärkein tehtävä on torpedoida kyseinen esitys. :D
 
Vohobitti sanoi:
Saman järjestön Varsinais-Suomen piirijärjestö on muuten tehnyt ehdotuksen Suomen pääkaupungin muuttamisen Turkuun. Vohiksen tärkein tehtävä on torpedoida kyseinen esitys. :D

Lähinnä kyse olisi pääkaupungin tittelin palauttamisesta Turkuun, kuten Vohiskin aivan varmasti tietää. Siirto Helsinkiinhän oli suoranainen oikeusmurha. ;)
 
Tylsyyteni mahtaa olla huipussaan, kun jaksan alentua tällaiseen. Mutta menköön. :roll:

Valokuvat ja julkinen sana olkoon todistajiani: Tampereelta halutaan vapaaehtoisesti Turun seudulle! Syövät vielä Turun rievää! Hyvällä ruokahalulla!

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,4:7:0:0,4:7:1:1:2005-08-12,4:319879,1:0:0:0:0:
 
Thali sanoi:
Lähinnä kyse olisi pääkaupungin tittelin palauttamisesta Turkuun, kuten Vohiskin aivan varmasti tietää. Siirto Helsinkiinhän oli suoranainen oikeusmurha. ;)

Aamen! Aamen! Ja saman tien Turkuun pitää palautta kaikki ne taide- ja kulttuuriaarteet, jotka hesalaiset nyysivät! :grin: Ja mitä tulee tuohon Turun erottamiseen Suomesta, niin olen valmistautunnut siihen viimeiset 17 vuotta ja kahdeksaisen kuukautta! Ongelma on vain siinä, että tulevassa valtiossamme tulee olemaan hieno kansa mutta p*skat johtajat. No, kai se on parempi kuin päinvastainen vaihtoehto. [/quote]
 
Täällä yksi onnellinen Turussa asuja.
Minä en oikeen koskaan ole ymmärtänyt noita turkulais vitsejä, en ymmärrä mikä niissä on niin hauskaa. Ehkä joillakin on hieman outo huumorintaju jos saa jotain tyydytystä turun pilkkaamisesta. Kuinkahan moni on edes käynyt Turussa?
Rakastan asua täällä, Turku ei ole liian iso kaupunki vaan juuri sopiva minulle. Vuokrat ovat paljon alhaisempia kuin esim.Hesassa, täällä on meri lähellä jne.

Minäkin olen pitänyt turkulaisia aina paljon avoimempina kuin hesalaisia. En tiedä mutta minulla on tullut ikävä käsitys Hesalaisista. Koulussa kaikki aina nauroi kun mainittiin sana Helsinki ja kaikki elivät siinä käsityksessä että hesalaiset ovat tyhmiä ja itserakkaita kun kuvittelevat olevansa suomen hienoimmassa kaupungissa. Minä en muuttaisi Hesaan, liian suuri ja ikävä kaupunki minulle. Vierailin siellä Heinäkuussa ja tulin taas yhä vahvemmin siihen tulokseen että ei kiitos.

En minä Tampereellekaan muuttaisi. Anteeksi nyt vain mutta minusta se on ruma kaupunki. Siellä syödään pelkkää mustaamakkaraa ympäri vuoden, tämä oli meidän luokkalaisten kästiys tampereesta. Yksi meidän luokkalainen esitti sitten että eikös tamperelaiset ole aika lihavia kun nehän tunnetusti syövät paljon. Kyllä naurua riitti.

Jos jonnekkin pitäisi muuttaa niin muuttaisin Lappeenrantaan tai Savonlinnaan. siellä on todella mukavia ihmisiä ja ihana kaupunkin.

Tuli mieleen jos joku on vähänkään seurannut Mtv3 tekstikanavan chattia silloin kun pelataan jääkiekkoa niin huhuh siellä on käynnissä aivan hirmuinen kaupunkiensota. Jostain syystä turkulaiset eivät siihen kuulu :wink: .
Se on yleensä Oulu vastaan helsinki. Helsinkiläiset haukkuvat oululaisia lappalaisiksi ja sanovat että se on ihan porokaupunki. Oululaiset ovat kuulemma tyhmiä kun liikkuvat porojen kanssa ja että Suomi pitäisi katkaista niin että oulu häipyisi Suomesta.
 
No onhan se Lappeenranta aika mukava ja oikeastaan kauniskin kaupunki kesällä, mutta talvisin "leprassa" on melko ankeaa ja ilmapiirikin muuttuu jotenkin ahdistavaksi kun ihmiset jurottavat satamasta päin tulevan hyytävän tuulen ja muutenkin kehnojen säiden takia.

Olen asunut parisen vuotta Joensuussakin, ja sielläkin oli ihan samanlainen ero talven ja kesän ilmapiirien välillä.
 
Kosken Kaunottarella on juhla

Hyvänen aika, eikö kukaan muista? Vai eikö kukaan välitä?

Tänään on Tampereen syntymäpäivä! Hyvää päivää 226-vuotias Tampere (vielä kun on sentään varttitunti juhlaa jäljellä)!

Ja koska Tampere on yksikielinen kaupunki, varmuuden vuoksi sama ruotsiksi (Alkuosa Wikipediasta lainattuna, toivotus ruotsinnettu itse):

"Staden Tammerfors grundades av Gustav III den 1 oktober 1779 vid forsen som förbinder sjöarna Näsijärvi och Pyhäjärvi. Happy Birthday!"
 
Nähkää, minkä mahtitopiikin siirsin lupaa kysymättä - koska en sellaista kuitenkaan saisi - Majatalosta tänne Kulmikkaaseen.

Älköönkä kukaan väittäkö, että <b>tämä</b> topiikki ei ole tarpeeksi kulmikas tähän pöytään!

Meinaan, jos maalaiset vs. kaupunkilaiset -rymistelyn tiimoilla alkaa tulla mieleen eriteltyjä älähdyksiä jostakin tietystä kaupungista, ne sopivat tismalleen tänne. Siinä toisessa sanan mittelössä toivoisin näkeväni säkenöiviä analyyseja nimenomaan <b>vastakkainasettelusta</b> urbaanin kivierämaan ja kerbaanin uraerämaan välillä.

Ja ennen kaikkea, emmehän unohda tervehtimis (grömph) -keskustelussa sen varsinaista aihetta, siis tervehtimistä. Emmehän?

Ja esitänpä tässä mielikuvani jostakin kaupungista. New York. Se on iso kaupunki. Ja tämä on nimenomaan mielikuva, koska en ole siellä ikuna ollut. Mutta puhukaa te muut Suomen suurista kaupungeista. Tai pienistä.
 
Kreegah! Turkulaisnuoret bundolo!

Vohobitti sanoi:
Helsingin Sanomien mukaan monet turkulaiset nuoret uskovat rotuihin perustuviin älykkyyseroihin. Meitsi taasen uskoo turkulaisten älykkyyseroihin, tai niiden olevan alhaisempia turkulaisilla kuin oikeilla ihmisillä. :x

Kukin tulee uskollaan autuaaksi (tai sitten ei), mutta tieto vain lisää tuskaa (kuten tämäkin HS:n uutisessa mainittu Turun nuorisoasiainkeskuksen ja Turun yliopiston sosiaalipolitiikan laitoksen kyselytutkimus).

Mutta olisi mielenkiintoista kuulla, mihin pyhiin kirjoituksiin perustuu Vohiksen vakaa usko siihen, että turkulaisten nuorten älykkyys<b>erot</b> ovat alhaisia? Pitääkö hän turkulaisnuoria tasaisen älykkäinä? Käsittääkseni kuitenkin heidän kouluarvosanansa ym. enemmän tai vähemmän luotettavat älykkyysmittarit osoittavat samanlaista hajontaa kuin muualla Suomen tasavallassa. Vaatiikin lujaa uskoa pitää totuutta toisenlaisena.

Vai ovatko nämä turkulaisnuoret sittenkin avaruudesta laskeutuneita muodonmuuttajia, jotka tekeytyvät tavallisiksi ihmisiksi ja vastaavat tahallaan väärin toisinaan matikankokeissa, toisinaan armeijan palikkatestissä, jotta oikeat ihmiset eivät tajuaisi heidän valmistelevan maailman valloitusta ylivoimaisen (ja tasalaatuisen) älykkyytensä turvin? Sillä jos 80 prosenttia turkulaisnuorista ei usko älykkyyden riippuvan ihmisen rodusta, he ilmeisesti ovat itse kohtalaisen älykkäitä, eivät ainakaan sikatyhmiä, kuten loput 20 prosenttia kyselyyn vastanneista, rotuopin kannattajat ja kyselytutkimuksiin pilkallisesti suhtautuvat. Tämä tarkoittaisi sitä, että pienistä älykkyyseroista kärsivä turkulaisnuoripopulaatio on huomattavasti keskimääräistä älykkäämpää sakkia.

Apua! Enpä taida enää uskaltautua Turkuun ilman happinaamaria ja suojahaalareita, jos minutkin vakuutetaan uuden uskon kannattajaksi. En ainakaan uskalla pelata turkulaisnuoria vastaan shakkia tai pokeria, varsinkaan rahasta (sillä käsittääkseni älykkyydestä ei ole missään muussa inhimillisessä toiminnassa suurta hyötyä, eikä se pokerissakaan anna yhtä paljon etua kuin kasvohalvaus).
 
Tikin mainitsema älykkyyshän johtuu siitä, että Turku ei sijaitse samalla olevaisuuden tasolla muun maailman kanssa, vaan se sijaitsee astraaliulottuvuudessa. Turun kuntaliitokset ovat pikkuhiljaa suurentaneet astraalitason kokoa muulle Suomelle ymmärrettävällä tavalla. Osa suomalaisista on päässyt yllättävän lähelle totuutta turkulaisvihansa kanssa, mutta tämä viha johtuu vain siitä, että he eivät kunnolla ymmärrä astraalitason olentoja, kuten turkulaisia. Turkuun voi toki muuttaa myös tavallisia ihmisiä, mutta heidät aivopestään hitaasti, mutta varmasti ymmärtämään elämää ja muita elämänmuotoja astraalitasolla. Turun sijainti astraalitasolla saa myös turkulaiset haluamaan aina takaisin Turkuun mistä päin Suomea tahansa, sillä astraalitason olentoina turkulaisten on tasaisin väliajoin käytävä siellä. Suomen valtio ja Turku piilottelevat yhdessä tätä todellisuutta muulta maailmalta, mutta aina välillä joku poikkeuksellisen itsepäinen yksilö raapaisee totuuden pintaa julistamalla Turun ja sen asukkaat erilaisiksi kuin muut suomalaiset.
 
Pikkuenkeli sanoi:
Turkuun voi toki muuttaa myös tavallisia ihmisiä..

:grin:

Pieni tarkentava kysymys: miten on käytännössä mahdollista muuttaa normaalitasolta astraalitasolle? Eikö se vaadi jonkinlaista atomitason muutosta tahi muuta munaskuita järisyttävää toimintaa?

Nim. Tajuamattaan astraaliulottuvuuteen siirtynyt
 
Miten niin hyvin piilotettu? Sehän on Tampereen rautatieasemalla laiturilla 2¾.

Muuten olen sitä mieltä, että parasta Turussa on Tampereelle vievä juna.
 
Ajattelin vähän muiltakin kysyä asiasta oikeassa topicissa. Legba jo auliisti vastasi jotakin offiini.

Siis kysyin Lahden maineesta Suomen Chicagona.

Papa Legba sanoi:
Joskus Lahdessa vain oli olevinaan enemmän rikoksia kuin muissa kaupungeissa, siitä liikanimi.

Mielestäni hauskempi lemppari Lahdelle on Business City. Se on kaupunginisien omaa keksintöä oivaksi iskulauseeksi rantakaupungille

Mihin minä:
Itse asiassa tilanne on seuraava, kuten Proffa Pekka Aula kertoo:
Lahti sai maineensa Chicagona 1920-luvulla kaupungissa toimineiden teurastamoiden takia, ei kuusikymmenluvun rikostilastoista.

Tarkoitin lähinnä sitä, että onko ihmisillä tietoa siitä, miksi ihmiset nimenomaan luulevat maineen tulleen rikostilastoista.

NYT kysynkin, onko kellään tarkempaa tietoa?

Muoks: Ja mitä te ihmiset oikeasti ajattelette kyseisestä paikasta?
 
Jos sä tahdot Lahteen, joudut Chicagoon?

Lyhyen ja pinnallisen googlaamisen tuloksena löytyi kuitenkin painavalta vaikuttavaa tekstiä:

Uuden Lahden nettisivuilla lainataan Aimo Halilan teosta Lahden historia, joka on peräisin vuodelta 1958 - mainio vuosiluku, joka asettaa kaikki teoriat Chicago-vertauksen syntymisestä 1960-luvulla omaan arvoonsa. Ja näin UL:n mukaan AH:

"Lahti oli ensimmäisinä kaupunkivuosikymmeninään ennen kaikkea pirteä kauppa- ja teollisuuskaupunki, jolta puuttui esimerkiksi sen naapurille Hämeenlinnalle ominaista vakaan hallinto- ja koulukaupungin sävyä. Lahden koko kulttuurielämää sävytti yhä melkoinen siirtokuntamaisuus, koloniaalisuus. Sen perinteistä riippumaton, rohkeasti eteenpäin pyrkivä kehitys leimattiin kernaasti amerikkalaismaiseksi. Lahdesta käytettiin sen ensimmäisinä kaupunkivuosina «Suomen Chicago« nimeä. Monipuolinen, voimakkaan kilpailun hengen elähdyttämä yksityinen yritteliäisyys antoi perussävyn Lahden elinkeinoelämälle."

Eli syntyi nimi mistä hyvänsä ja sai se sitten millaisia sivumerkityksiä, on se näin (AH:n mukaan) peräisin ajalta pian vuoden 1905 jälkeen - jolloin vuodesta 1878 kauppalana ollut Lahti sai kaupunkioikeudet.

PS. Olen käynyt Lahdessa vain harvoin, mutta minulla ei ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Radiotakin saattoi kuunnella puhelinkioskin luurista - mainio palvelu.
 
Ylös